Klumme

Problemet med Mette Frederiksens makrelmad

Statsministerens bekendelser til leverpostejmader og boller i karry minder om direktøren, der valgte en meget lille bil for ikke at virke overlegen – indtil han forstod, at han sked på de underordnedes drømme ved frit at vælge det, som de gjorde af nødvendighed, skriver Rune Lykkeberg i denne klumme
Med sine makrelmadder laver Mette Frederiksen (S) et opgør med den kulturelle overklasses koder og deres æstetiske foragt for de lavere klasser - men det er en symbolsk aktion, skriver Rune Lykkeberg.

Med sine makrelmadder laver Mette Frederiksen (S) et opgør med den kulturelle overklasses koder og deres æstetiske foragt for de lavere klasser - men det er en symbolsk aktion, skriver Rune Lykkeberg.

Ida Marie Odgaard

Debat
19. juni 2021

En sen aften for nogle år siden, hvor jeg havde stået i et forsamlingshus og talt om det nye klassesamfund, kom en ældre herre op til mig og fortalte en historie. Meget af det, jeg havde sagt, var han enig i, sagde han venligt.

Om at der i demokratier opstod en ulighed, som var usynlig for overklasserne, men synligt og fysisk for arbejderklassen og underklassen. Om at forskelle i smag og stil af den kulturelle overklasse blev fortolket som moralske forskelle, således at det eksempelvis er moralsk overlegent at tage på kulturrejser til Venedig, mens det nærmest er det 21. århundredes kolonialisme at rejse til Phuket.

De højtuddannedes rødvinsberuselse i Sydfrankrig fremstilles som et civiliseret raffinement, mens masseturistbranderten på Sunny Beach udlægges som en måde at slippe den indre svinehund løs på. En lørdagspromenade i Torvehallerne er også i en helt anden menneskelig kategori end shopping i storcentre.

Disse forskelle i stil og smag er tæt knyttet til politiske anskuelser. En slags humanistisk nødvendighedens politik, hvor man er tilhænger af EU, tror på videnskaben og er stærkt skeptisk over for landbruget.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

erik pedersen

Da Helle Thorning var statsminister blev hun udskammet for at være stilfuld; ingen undlod vist at kommentere negativt om hverken hendes håndtasker eller vaner. Mon ikke Mette Frederiksen husker så langt tilbage ?

Mvh Hanne Pedersen

John Scheibelein, Steen K Petersen, Per Klüver, Eva Schwanenflügel, Susanne Kaspersen, Inge Lehmann, Bjarne Jensen, jørgen djørup og Henning Kjær anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det virkelige problem med makrelmadder og leverpostej er, at mange ikke engang har råd til at købe disse lavvurderede varer, for prisen er steget, men overførslerne og dermed den laveste løn er faldet, Rune Lykkeberg.

Utallige analyser har frembragt, at folk simpelthen ikke har penge nok til at købe mad for, og er tvunget til at tigge almisser fra andre for at overleve.

Så ja, Mette Frederiksen er fyldt med spin, men artiklen træder slet ikke ind i det omfattende bedrag, der gør sig gældende.

David Zennaro, Martin Rønnow Klarlund, Steen K Petersen, Susanne Kaspersen, Carsten Munk, Hanne Utoft, Gert Romme, Tommy Clausen, Inge Lehmann, Irene Clausens, Bjarne Jensen og erik pedersen anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

Enig med Eva Schwanenflügel. En underlig klumme der handler om det Hele uden at få det Halve med. Handler den om at Mette F. taler ned til den brede befolkning? Om et sjovt møde med 'en ældre herre?' Eller om noget helt tredie, fx et par Lykkeberg'ske idiosynkrasier, som jeg ikke uniddelbart kan sætte ord på?

John Scheibelein, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Hanne Utoft, Inge Lehmann og Malene Wiinblad anbefalede denne kommentar
Ulrik Bjørn Jeppesen

@Eva Schwanenflügel

…det må være fattig-Carina, du tænker på…?

Bjarne Jørgensen

Makrelmadden er en del af SD’s kampagne for konservativ adfærd: Det er helt i orden at spise makrel i tomat hele dit liv. Du behøver ikke at ændre dig. Ligeledes mht. CO2-emissioner: Bare rolig, vi finder en teknologi, du behøver ikke at ændre adfærd.
Samtidig er makrelmadden også en del af kampagnen om at være dansk: Du er mere dansk og mere accepteret, hvis du spiser traditionel dansk mad. Ligesom du lettere bliver accepteret, hvis du giver håndtryk.
Så makrelmadden viser vores statsminister som en konservativ, diskriminerende og fordømmende repræsentant for vores land.
Velbekomme!!!

Eric Philipp, Vibeke Olsen, peter juhl petersen, Christel Gruner-Olesen, Per Klüver, Eva Schwanenflügel, Susanne Kaspersen, olivier goulin, Niels østergård, erik pedersen og Jan Fritsbøger anbefalede denne kommentar
Christian De Thurah

Jeg synes, klummen blander tingene sammen. Problemet med MF’s makrelmadder er ikke ikke makrelmadderne, men at det hele er så iscenesat og uægte. Noget helt andet med direktøren med den lille bil: Hans valg kan tolkes sådan, at han benytter sig af den valgfrihed, hans indkomst giver ham. At bebrejde ham det, svarer jo til at bebrejde velhavende mennesker, der lever beskedent, fordi de foretrækker det, at de ikke vælter sig i luksus.
Hvis man som velhavende person bedre kan lide makrelmad end haute cuisine, (og det er der nok en del, der kan, hvis de skal være ærlige), hvorfor skulle man så lade sig presse af andres forventninger til “rollen”.

Niels Jakobs, Per Klüver, Christian Bruun, kjeld hougaard, Randi Seeberg Løbger, Susanne Kaspersen og olivier goulin anbefalede denne kommentar
Inge Lehmann

Makrel i tomat og fisk i særdeleshed er blevet dyr mad.

Dvs hvis man går efter udgiften, og ikke efter hvad det engang var, viser hun over for alle, at hun svømmer i penge.

Madens ekvivalent til Thornings dyre taske.

Så at tro, at makrel i tomat står for det jævne, viser igen tydeligt hvor afkoblet både journalister og politikere er fra virkeligheden i dagens Danmark.

Og dog, det er noget deres vælgere husker fra deres barndom og det spilles der så perfekt på.

Alle politikere har ansat en hær af spindoktorer/journalister. Så alt hvad de siger og viser er planlagt til mindste detalje efter den effekt, de ønsker at opnå overfor vælgerne.

Hvad politikerne egentlig ønsker politisk, kan kun ses gennem deres førte politik og ikke hvad de siger.

Og beskrivelsen af den politik de fører, bliver vinklet af journalisterne, spindoktorer in spe, så det passer med det spin politikerne stiller til skue. Eller den førte politik bliver helt ignoreret.

Hvordan skal danskerne så lave et velinformeret valg af politikere til valg, når de ikke får de informationer, der er nødvendige, af den fjerde statsmagt/spindoktorerne.

Så ja Mette Frederiksena offentliggørelse af hendes mad er spil på nostalgi, noget der forbindes med barndommen i det vælgesegment hun prøver at ramme, rent spin.

Er det propagandaens virkemidler Lykkeberg synes er problematiske, at Mette Frederiksen også anvender dem eller at folk i alle samfundslag falder for det?

Lise Lotte Rahbek, Jesper Frimann Ljungberg, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Susanne Kaspersen og Marianne Jespersen anbefalede denne kommentar

Den med "valgte en meget lille bil", syntes jeg, er rigtig god. Men i virkelighedens verden passer den også ind i noget, jeg virkelig har stor erfaring med.

Gennem en årrække var jeg ansat i en stor fransk dækkoncern som en slags mobil alt-mulig-mand indenfor administration og afsætning. Og selv om man under den franske revolution huggede hovedet af dem, der var for store, så ingen skulle være mere lige end andre, har man netop i franske virksomheder et form for klasseopdeling, som ikke mere findes andre steder.

Man blev simpelt hen opdelt i klasser, og indenfor hver af de 4 klasser var der bestemte bil-størrelser til rådighed og bestemte hotelniveauer man kunne tillade sig at bo på under de evindelige rejser.

- Administrerende direktion, som ingen undtagen deres absolut nærmeste medarbejdere, havde mødt, var 1. klasse.
- De nationale direktører udgjorde 2. klasse. Dog kun hvis der samtidig var en produktionsvirksomhed i landet af en vis størrelse, for ellers var de 3. klasse.
- Selv hørte jeg til på 3. klasse sammen med andre økonomer, ingeniører, jurister, oversættere og andre med akademisk baggrund.
- Og på 4. klasse var sælgere, og ledende administrative medarbejdere i landene.

Dette gik så vidt, at når jeg var vært for indbudte gæster til virksomheden fra andre lande - ofte journalister, blev de fordelt på koncernens forskellige hoteller efter titlen på visitkortet. Og ofte boede jeg derfor på et endnu lavere niveau end "mine" gæster.

Måske bør jeg også tilføje, at det faktisk var verdens største dækproducent med dengang 450.000 ansatte world wide , der i øvrigt, ligesom også Renault, er statsejet. Og forholdene er faktisk stadig de samme

Vibeke Olsen, John Scheibelein, David Zennaro, erik pedersen, Eva Schwanenflügel, Maj-Britt Kent Hansen, Inge Lehmann og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Jeg kan gå med til boller i Kairo, men leverpostej - der sætter jeg grænsen.

Mettes makrelmad ? Den har jeg da slet ikke hørt om !

Klummen er udtryk for en mærkværdig sammenblanding af æbler og pærer. Men primært er den et eksempel på et tidstypisk og problematisk fænomen i medierne, som forstanderen for Krogerup Højskole, Rasmus Meyer, påpegede i Deadline fra Folkemødet i aftes: den idelige trang til at motivforske i politikernes udtalelser. Enhver udtalelse bliver straks udlagt og fortolket af et kobbel kommentatorer, der mener at vide, hvad det præcist er, politikeren faktisk siger og mener. Ditto her, Runeberg. Lad dog MF æde alle de makrelmadder, hun lyster og fortælle om sin kærlighed til dem. Måske er der slet ikke noget problem. Måske er der ikke noget spin. Velbekomme!

Jørgen Toftegaard, Henning Kjær, Niels Jakobs, jens christian jacobsen, Mette Møhl og kjeld hougaard anbefalede denne kommentar
kjeld hougaard

Fra sidelinjen: denne Lykkeberg text + kommentarer synes bekræfte den opfattelse avislæsning har givet mig: danskere er et uærligt folkefærd, de vælger ikke den mad, bil mm som de egentlig kan li. I valget udfører de et ritual, et symbol handlig. ”de vil illudere noget de ikke er”. Jeg har pengene, men afskyr biler, og foretrækker ristet Frankfurter med brød og sennep + ristede løg (ikke ketchup) frem for en 7 retter gourmet middag, er der virkelig mennesker som egentlig vil spise den mad? I kan ikke ha det sjovt!

Maj-Britt Kent Hansen

Apropos de fire klasser i den franske bilindustri, så har jeg her til lands arbejdet i et ministerium, hvor antal vinduesfag markerede, hvor på karrierestigen, den enkelte var var nået.

David Zennaro, Inge Lehmann, erik pedersen, Per Klüver og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Og et P.S.:

Der var engang, hvor det hverken var god stil at tale om mad eller penge.

Formentlig heller ikke at skilte med det.

Christian Bruun

Ligesom man kan forvente tilstræbt objektivitet i en journalistisk reportage, bør man kunne forvente tilstræbt ærlighed fra vore politikere. Og sans for hvad der er vigtigt i en magtfuld stilling.
Med sin ageren kalder MF. på det sentimentale i nogen og gold skepsis hos andre.
MF og partiet har haft en enestående chance for modernisere Socialdemokratiet ved politisk at gøre “det nødvendige”, dvs igangsætte en radikal omstilling af først og fremmest vores landbrug. Men det er feset ud i vinduespudsning, håndboldjubel og latterliggørelse af kødfri perioder.
Mette F er en usædvanligt svag leder, ligesom - måske -direktøren i Lykkebergs eksempel var det.
At flashe påståede beskedne livsvaner på Marienborg er latterligt. Og egentlig også taktløst.

Leanette Nathalia Chresta Jensen, Inge Lehmann, erik pedersen, Eva Schwanenflügel og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Stella Lystlund

G. Gustafsdottir ikke Stella Lystlundt.
Kunne det være, at alle mandlige redaktører i Danmark kritiserer Mette Frederiksen for makrelmadder med agurk, fordi hun er et rigtigt mandfolk og ikke bange for magten?

Jeg er ikke enig med mange af de ting hun gør, men hun er dygtig. Ikke også drenge.

Og kritikken kommer fra mænd.

Henning Kjær, Niels Jakobs og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Stella Lystlund

G.Gustafsdottir ikke Stella.
Tidligere var det Gucci Helle.

Jesper Frimann Ljungberg

@Stella Lystlund

Det er nemt at udøve magt, det er svært at lede.

Jeg synes Mette er god til at udøve magt... men jeg synes ikke hun er en god leder.

// Jesper

Vibeke Olsen, Jens Erik Starup og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Torben Wandall

Tak til Rune for fine billeder på mulige årsager til paradoxet i SDs politik.
Med udskydelse af den grønne omstilling risikerer at tipping-point at kvaser mulig velfærd for de fleste fremover.
Hokkystaven kan kun retfærdigøres hvis naturvidenskabens konklussioner tilsidesættes, som Trump sagde, med alternative fakts.