Retorikken fra lærerne er krystalklar: Folkeskolereformen fra 2015 har ikke klaret testen. Den fungerer ikke, og tiltroen til at den kommer til det er forsvindende lille. Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) har for nylig fremlagt deres forskningsresultater af følgevirkningerne af folkeskolereformen. Og resultatet er nedslående. Hverken elevernes trivsel eller faglighed er løftet.
Derfor er en ny folkeskolereform nødvendig, og den skal i langt højere grad fokusere på kunst, kultur og nye teknologier. Det vil løfte elevernes trivsel og faglighed og i sidste ende gavne både individ og samfund.
Den amerikanske professor emeritus James S. Catterall fra UCLA har som en del af projektet Champions of the decade studeret kunst- håndværksmæssiges fags betydning i en uddannelsesmæssig diskurs.
I bogen Doing Well and Doing Good by Doing Art reflekterer Catterall over projektets resultater, som blandt andet viste, at kunst som en integreret del af undervisningen resulterer i øget trivsel, stærke sociale kompetencer og større læringsudbytte på tværs af fag og klasser. Det gør sig gældende i både gruppe- og individuelt arbejde.
Udover det viser undersøgelser også, at kunst- og håndværksmæssig undervisning i folkeskolen sandsynliggør, at flere tager en videregående uddannelse. Flere internationale og nationale undersøgelser har nemlig vist, at det har positive følgevirkninger for både individ og samfund, hvis de kunstneriske fag bliver en integreret del af undervisningen.
Undersøgelser fra vores egen andedam tyder også på, at der er noget at vinde for individ såvel som samfund ved i højere grad at implementere sanselige fag på skoleskemaet – for eksempel de kunst- og håndværksmæssige. Det skriver Kjeld Fredens blandt andet om i bogen Læring med kroppen forrest.
På baggrund af den eksisterende viden, kan det undre, at de kunstneriske og håndværksmæssige fag stadig underprioriteres i den danske folkeskoleinstitution. Argumenterne for at implementere fag som billedkunst, musik og håndværk aktivt i undervisningen ligger lige for næsen af os. Så hvad venter vi på?
Sebastian Tiku Lybecker, studerer visuel kultur på Københavns Universitet.