Kommentar

Stop vægt-hysteriet, det ødelægger den mentale sundhed og bidrager til et usundt kropsbillede

Er det ikke på tide, at vi fjerner presset for at veje noget bestemt og i stedet fokuserer på vores fysiske og psykiske sundhed som en helhed, spørger studerende Selma Ingemann i dette debatindlæg
Debat
29. juni 2021

Unge bliver konstant bombarderet med filtrerede billeder på Instagram, reklamer med veltrænede, faste kroppe og kampagner med supermodeller.

Vi snakker hele tiden om, at unge skal ændre deres kropsbillede og have det bedre med dem selv.

Vi har en kroppositivitetsbevægelse i gang, men alligevel er det, der bliver prioriteret, når vi taler om sundhed, stadig om man ligger inden for eller uden for normalvægten.

Hvordan kan vi forvente, at unge får det bedre med deres kroppe, når vi hele tiden fortæller dem, hvor usundt og forkert det er at være overvægtig?

Som en ung kvinde på 20 år ved jeg, hvor meget ens kropsbillede kan fylde.

Jeg har de seneste år fået det bedre med mit eget. Det har krævet meget arbejde, men jeg ved, at det ikke længere tjener mig at være utilfreds med min krop. Jo, den er for stor i forhold til vores slanke skønhedsideal. Den har masser af strækmærker, og jeg har overraskende meget appelsinhud i forhold til min alder.

Men jeg er alligevel glad for min krop, og jeg elsker den. Men det er ikke alle, der har det sådan med deres krop. Hverken dem på min egen alder eller dem, der er endnu ældre. For det er desværre sådan, at det for nogle mennesker aldrig lykkes med at blive glad for deres krop. Sådan skal det ikke være, og sådan behøver det heller ikke at være.

Unge får at vide, at de skal være glade for dem selv. Vi ser modekampagner med modeller, der bruger plus-size størrelser (det vil sige over størrelse 42), folk poster billeder, hvor de viser deres deller frem med hashtaggene #loveyourself og #bodypositivity, og plus size-modellen Ashley Graham har været på forsiden af det amerikanske modemagasin Vogue.

Det er alt sammen rigtig fint, men vi bliver bare stadig mødt med offentlighedens ord om, hvor usundt det at være overvægtig, og hvor meget vi skal huske at passe på vores vægt.

Ja, det er usundt at være overvægtig, det ved vi alle. Men et lavt selvværd, en spiseforstyrrelse og et generelt dårligt psykisk helbred er også usundt.

I en rundspørge, som TV 2 har lavet med 3.104 studerende på danske gymnasiale uddannelser i alderen 15-25 år, er det 40 procent af de adspurgte, der generelt er utilfredse med deres kroppe.

30 procent har sultet sig med vilje, fordi de var kede af deres kroppe. Det kan ikke være tal, som vi har det godt med som samfund. Der kræves handling, men hvor skal den komme fra?

I folkeskolen vejer sundhedsplejersken os og fortæller os, om vores vægt er normal for vores alder, og vi bliver bedt om at udmåle vores BMI i undervisningen.

Sundhedsstyrelsen finder på nye initiativer til at få danskerne ned i vægt. Men fremmer vi ikke bare et usundt forhold til vægt, når vi konstant taler om vigtigheden af, hvad vi vejer? Det vil jeg mene.

Er det ikke på tide, at vi fjerner presset for at veje noget bestemt og i stedet fokuserer på vores sundhed som helhed?

Lad os fokusere på det psykiske helbred såvel som det fysiske helbred. Det ene fungerer ikke uden det andet, og det er på tide, at vi taler mere om sammenhængen mellem de to.

En sund vægt kan ikke veje op for et tungt, angstfyldt, ulykkeligt og usundt sind. Det vil det aldrig kunne komme til at gøre.

Selma Ingemann er studerende.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Eric Philipp

Ingen skal udskammes for deres krop eller vægt.
Ingen skal have det træls med deres krop.
Men at man fjerner det ved at lade være med at tale om overvægt tvivler jeg på.

Om man nu har lyst til at se det i øjne eller ej, overvægt og svær overvægt (mediciner taler her om adipositas) er en "epidemi" i mange lande i verden.
I Storbritannien, Europas "fedeste" land, er man nået til et punkt, hvor 28% af den voksne befolkning betegnes som adipøs, hvilket vil sige så svært overvægtig at det decideret forkorter deres livsforventning og indskrænker deres livskvalitet.
Nu kunne man snakke om den samfundsøkonomiske betydning i form af stigende udgifter for sundhedsvæsenet og øget pres på sygehusene samt flere personer der ikke kan arbejde pga. komorbiditeter der følger med overvægten.

Men for at blive ved din pointe, betydningen for den enkelte person, synes jeg bare skylder man mennesker at de informeres om deres vægt og hvad det betyder for deres helbred.
Og ja, her fylder overvægten nok meget mere end for eksempel spiseforstyrrelser der medfører nedsat vægt. Det kunne man sagtens også tale mere om.
Men man skal altså også bare forstå, at overvægt ikke kun er for meget fedt på kroppen, men i tiltagende grad bliver en diagnose.
Adipositas er en sygdom.
Jeg har set en del forholdsvis unge mennesker der for eksempel døde af Corona, som ellers ikke havde nogen andre sygdomme.
Men de havde ofte en ting til fælles: de var for tykke.

Jeg føler at indlæg som dette her har de rigtige intentioner, men negligerer den betydning overvægten har for mange patienter og når ikke at se den livstruende alvor der ligger i overvægten.
Og bare for at understrege det igen: ingen skal udskammes for deres vægt.
Men som en ryger få at vide hvad det betyder at ryge, mener jeg skal overvægtige mennesker også få at vide, hvad det betyder at være overvægtig.

“Det er alt sammen rigtig fint, men vi bliver bare stadig mødt med offentlighedens ord om, hvor usundt det at være overvægtig, og hvor meget vi skal huske at passe på vores vægt.”

Jamen det ER usundt at være overvægtig. Det er et symptom på menneskers trang til tomme kalorier og det kan da kun være fornuftigt at informere omkring faren deri. Fornuft over følelser.

Lise Lotte Rahbek

Der er desværre mange mennesker som kobler overvægt og dumhed sammen.
De tror, at når nogle mennesker er overvægtige,
så er det fordi de ikke kender farerne ved overvægt. For hvis de overvægtige bare tæppebombes med information om at overvægt er farligt, så ville de selvfølgelig ikke være overvægtige. Altså: De overvægtige må jo være dumme og skal informeres, for så bliver de slanke og går i fedtnissecentre og på løbeture og sveder sig muskuløse helt af sig selv. Viptivupti.

Hvem der er dummest og trænger mest til oplysning i den sag, vil jeg lade den enkelte læser vurdere..

Eric Philipp

@ Lise Lotte Rahbek
Det er en spændende bebrejdelse du kommer med.
Med din logik må hele sundhedsvæsenet også tro at alle ryger eller alkoholiker er frygtelig dumme mennesker, siden de også alle sammen "tæppebombes" med informationer om rygning eller alkohol.

Man må jo konstatere at flere årtiers informationskampagner, rygestopskurser og tæppebombning af informationer kan virke, siden antallet af ryger i for eksempel Danmark er i følge kræftens bekæmpelse faldet med 17 procent siden 1998.

Vi kunne naturligvis også bare have ladet være for ikke at krænke de rygere.

Lise Lotte Rahbek

Eric Philipp
Hvis du nu skræller sarkasmen af og lader være med blive børnefornærmet, så kan det være du bedre kan læse, hvad jeg skriver.
Information og oplysning er ikke tilstrækkeligt til at kurere misbrug eller overforbrug.
Der er andre årsager til at folk ryger, drikker, overspiser og handler imod 'bedre vidende'.

At der ikke er ret mange rygere tilbage i Danmark er blandt andet fordi, det er blevet forbudt at ryge på alle offentlige steder, cafeer, transport og helst også udendørs, og og at rygere bliver hængt ud for at være dårlige liv og mennesker.
De, som er i stand til at handle og forandre livsstil på den behandling,
de har gjort det. Der er stadig mennesker tilbage som ryger. Jeg tror ikke, det er fordi de ikke kan høre eller forstå, når de lader sig oplyse om den sundhedsskadelige sideeffekt.. Der er andre årsager.
Der findes også stadig alkoholikere og stofmisbrugere, til trods for at der har været løbende information om dets skadelige effekter gennem 100 år.
Er det fordi folk er dumme, at de skader sig selv trods utallige oplysninger om at de skal lade være?
Det tror jeg ikke.

Hvad DU mener, kan jeg derimod ikke gennemskue gennem din 'spændende' kommentar til mit indlæg.
Min tålmodighed med mennesker som gemmer sig bag nye profiler og benytter sig af sarkasme i onlinedebat er slidt. Det er så mit problem, og til trods for hyppige oplysninger om at det ikke nytter noget, lader jeg mig stadig irritere.

Lise Lotte Rahbek

Eric Philipp
Hvis du nu skræller sarkasmen af og lader være med blive børnefornærmet, så kan det være du bedre kan læse, hvad jeg skriver.
Information og oplysning er ikke tilstrækkeligt til at kurere misbrug eller overforbrug.
Der er andre årsager til at folk ryger, drikker, overspiser og handler imod 'bedre vidende'.

At der ikke er ret mange rygere tilbage i Danmark er blandt andet fordi, det er blevet forbudt at ryge på alle offentlige steder, cafeer, transport og helst også udendørs, og og at rygere bliver hængt ud for at være dårlige liv og mennesker.
De, som er i stand til at handle og forandre livsstil på den behandling,
de har gjort det. Der er stadig mennesker tilbage som ryger. Jeg tror ikke, det er fordi de ikke kan høre eller forstå, når de lader sig oplyse om den sundhedsskadelige sideeffekt.. Der er andre årsager.
Der findes også stadig alkoholikere og stofmisbrugere, til trods for at der har været løbende information om dets skadelige effekter gennem 100 år.
Er det fordi folk er dumme, at de skader sig selv trods utallige oplysninger om at de skal lade være?
Det tror jeg ikke.

Hvad DU mener, kan jeg derimod ikke gennemskue gennem din 'spændende' kommentar til mit indlæg.
Min tålmodighed med mennesker som gemmer sig bag nye profiler og benytter sig af sarkasme i onlinedebat er slidt. Det er så mit problem, og til trods for hyppige oplysninger om at det ikke nytter noget, lader jeg mig stadig irritere.

Eric Philipp

@ Lise Lotte Rahbek
Det er godt nok sjovt at du begynder at kalde mig for børnefornærmet og siger at jeg skal krølle sarkasmen af efter din oprindelige kommentar.
Det var således dig der begyndte at snakke om dumhed og begyndte at fortolke på det jeg sagde.
Det må stå for egen regning.
Jeg har heller aldrig påstået at informationer alene er tilstrækkeligt, men man begynder at informere før man begynder at kurere. Sådan set tilbyder sundhedsvæsenet alle mulige tiltag til overvægtige, alt fra kostvejledning til gastric-bypass operationer - hvis patienten ønsker det.
At der altid ville være overvægtige er jeg klar over, men man kunne prøve at bringe antallet ned, både for samfundets og den enkeltes skyld.

Og hvordan du konkluderer at jeg "gemmer mig" bag et nyt profil er mig en gåde, for jeg har haft samme profil siden 2018 og været aktiv i kommentartrådende.