Læserbrev

Sygeplejerskerne skal stå fast på deres strejke. Lønnen er forældet

Danmark har under coronakrisen tydeligere end nogensinde før set, hvor vigtige sygeplejerskerne er. Det er useriøst at aflønne dem med begrundelse i 58 år gamle argumenter om forsørgelse, skriver Tata M. Ringberg i dette debatindlæg
Debat
18. juni 2021

Kære sygeplejersker. Hold ud!

Lad ikke igen jeres samvittighed nage af de vanlige argumenter om, at det ikke er belejligt at strejke lige nu. Det passer aldrig at strejke, men lige nu er bedre end nogensinde. Lige nu hvor alle har forstået, hvor vigtigt jeres arbejde er.

Selvfølgelig koster det samfundet millioner at give jer en rimelig løn – selvfølgelig koster det også samfundet millioner at lønne politikorpset. Og dette har intet med de to gruppers forsørgelsesbyrde at gøre.

I skal ikke længere finde jer i en løn, der er opfundet af mænd for 58 år siden og begrundet i, at I ’bare’ er kvinder, og derfor antageligt bliver forsørget af en mand.

Tænk, at det ikke er længere siden, dette blev godtaget som noget helt naturligt, og tænk, at dette uhyrlige argument stadig danner grundlag for lønpolitikken i kvindefagene.

Nej, tiden har aldrig været og vil aldrig blive bedre end netop nu til en langvarig og hårdtslående strejke. Sidst tabte I – men ikke denne gang. Nu er det jeres tur!

Tata M. Ringberg er læge.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Claus Bødtcher-Hansen

17/jun/2021

Kære Venner,
jeg støtter sygeplejerskerne 100 % :-) ...

Venlig hilsen
Claus

Leanette Nathalia Chresta Jensen

For min skyld skal sygeplejesker have det samme i løn som dem de sammenligner sig med, det demotiverer at føle sig underbetalt, især når der ikke er goder der kompenserer for det.
Hvis jeg var sygeplejerske ville jeg hellere have flere kollegaer, så jeg i et menneskeligt tempo kan udføre mit job på sådan en måde jeg er uddannet til.
Vores samfund er desværre på mange måder usundt, forjaget og forskruet Men god kamp, håber i for noget godt ud af anstrengelserne

Dorte Sørensen

Hvorfor ikke være fremsynede og få de lønrammer fra 1969 justeret. På med arbejdstøjet kære politikker - I kan godt nå det inden sommerferien hvis I vil.

Hvis plejepersonalet, pædagoger osv. fik samme lønramme som de mandsdominerede fag blev berammet i 1979 så er det sandsynligt,at flere mænd ville søge ind i disse fag.Det kan vil den manglende tilgang og den store afgang ha' rigtigt brug for.
Jeg har ladet mig fortælle af mænd ser mere på løn end kvinder - så det er da forsøget værd. Ligeledes så er kvindernes løn ikke længere "lommepenge" til mandens hovedløn - de tider er forbi hvor manden var forsørgeren - så er det vel også på tide at de kvindedominerede fag blive sidestillet med de mandsdominerede fag.

Tak til sygeplejerskerne fordi de kæmper denne kamp - bare ærgerligt, at de må gøre det alene.

Leanette Nathalia Chresta Jensen og Morten Reippuert Knudsen anbefalede denne kommentar