Læserbrev

Udvidelsen af Københavns Lufthavn betyder bedre luftkvalitet og reducering af CO2

Regeringens nye udspil om Grønne Byer giver Københavns Lufthavn (CPH) mulighed for at udvikle en bæredygtig og mindre støjende lufthavn. Derfor er det ikke i modstrid med klima- og sundhedspolitikken at udvide lufthavnen, skriver CR-chef for Samfundsansvar og chef for Sustainability Services Marie-Louise Hansen og Inger Seeberg i dette debatindlæg.
Debat
21. juni 2021

Siden 1925 har Københavns Lufthavn (CPH) skaffet Danmark de bedst mulige forbindelser til verden. 15.000 arbejder stadig i CPH. Før coronapandemien ramte, bidrog luftfarten årligt med 109 milliarder kroner til samfundets økonomi.

I et indlæg fra gruppen ’CPH uden udvidelse’ den 16. juni i Information skrives om støj og luftforurening i forbindelse med regeringens hovedstadsudspil om Grønne Byer.

Med udspillet skabes der mulighed for, at CPH kan udvikles inden for det nuværende hegn og dermed stadig kan være en motor for velstand og samtidig flyve en mindre støjende og mere bæredygtig fremtid i møde.

Flybrændstof udleder CO2 og påvirker luftkvaliteten ligesom andre fossile brændsler. Derfor er CPH dybt engageret i Luftfartens Klimapartnerskab, der har en konkret plan for at reducere luftfartens CO2-udledninger markant, ikke mindst med nye grønne brændstoffer og teknologi.

Vores mål er, at selve driften af lufthavnen skal være emissionsfri i 2030 og luftfarten i 2050.

Forskning viser, at luftforureningen i hovedstaden med fine partikler og NOx især skyldes udledninger i landene syd for os samt vejtrafik og brændeovne. Dertil kommer ultrafine partikler.

Vores løbende indberetninger til Miljømyndighederne viser, at NO2 og fine partikler i lufthavnen ligger under de gældende grænseværdier – endda med god margin.

Vi deltager i flere EU-forskningsprojekter for at skabe viden om ultrafine partikler i lufthavne og belyse, hvordan nye bæredygtige brændstoffer kan forbedre luftkvalitet.

Lydløse bliver vi formentligt aldrig. Men siden 1994 er støjbelastningen fra CPH faldet med mere end 80 procent, mens antallet af passagerer er vokset fra 14 til 30 millioner. Det skyldes blandt andet nye, mere støjsvage fly – en teknologisk udvikling, der understøttes med regeringens udspil.

Kort sagt: Vi skal ikke sætte alt i stå og afvikle, men fortsat udvikle luftfarten og hele Danmarks internationale lufthavn med respekt for klimaet – og naturligvis vores nære naboer.

Marie-Louise Hansen og Inger Seeberg, hhv. CR-chef for Samfundsansvar og chef for Sustainability Services i Københavns Lufthavn (CPH)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Alvin Jensen

Bæredygtig Lufthavn? Det er da en umulighed. Må jeg bede om tog!

Gunner Boye Olesen

Luftfarten forbigår fortsat den største klimabelastning, fra flyvningen og vil med en stigende flytrafik til og fra Kastrup Lufthavn bidrage til at ødelægge klimaet, uanset planerne om lidt alternative brændsler. Modsat biler og kraftværker er flys væsentligste klimabelastning udledningen af vanddamp og partikler m.m. i stor højde. Ud af flys samlede klimabelastning kommer kun 1/3 fra CO2 og 2/3 fra de andre gasser og partikler. Løsningen er derfor ikke at gå over til kunstige brændsler; men at begrænse flyvningen indtil de emissionsfri fly kan tage over. Vi skal tage klimaudfordringen alvorligt og derfor skal vi begrænse flyvningen, med flyafgifter og med gode alternativer. Og politikerne bør begynde at lytte til videnskaben og ikke til luftfartens lobbyister.

Vibeke Olsen, Esben Rahbek Thuesen, Inger Staahl Jensen, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek og Luna Pedersen anbefalede denne kommentar