Klumme

Fortællingen om ’etnisk mad’ som lugtende stammer fra fordomme om ’det uciviliserede’

Som ung gik det med stor skam op for mig, at jeg lugtede af pakistansk mad. Mit tøj, min hud, mit hår. I kontrast stod det milde, danske køkken uden lugt. Men hvad vi definerer som ildelugtende mad afhænger af, hvad vi ser som fremmed og uciviliseret, skriver diversitetskonsulent Fahad Saeed i denne klumme
»Hvidløg, ingefær, korianderpulver, spidskommen, gurkemeje og chilipulver var basen for stort set alle de retter, vi fik hver dag. Lugten var udansk. Maden lugtede af karry og immigrantliv,« skriver Fahad Saeed.

»Hvidløg, ingefær, korianderpulver, spidskommen, gurkemeje og chilipulver var basen for stort set alle de retter, vi fik hver dag. Lugten var udansk. Maden lugtede af karry og immigrantliv,« skriver Fahad Saeed.

Tine Harden

Debat
28. juli 2021

Jeg var 20 år, inden jeg opdagede min ungdoms største traume. Jeg lugtede. Mit tøj, min hud og mit hår havde en lugt, man lagde mærke til. Jeg er vokset op i et hjem, hvor man braserede, stegte og friturestegte næsten hver dag. Løg, hvidløg, ingefær, korianderpulver, spidskommen, gurkemeje og chilipulver er basen for stort set alle de retter, vi fik hver dag, og den tunge ’parfume’ af pakistansk mad snirklede sig vej ind i de fleste tøjfibre i lejligheden. I et lille hjem med dårlig udluftning betød det, at lugten af de pakistanske retter satte sig i stort set alt, og værst gik det ud over vinterjakkerne, der hang i entréen.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

erik pedersen

Farhad Saeed jeg bliver helt sulten af at læse dit indlæg. Der er ikke noget der dufter og smager bedre end end Pakistansk mad . Specielt det der tilberedes i hjemmet .

Mvh Hanne Pedersen

Franz Nitschke, Freddie Vindberg, Thomas Tanghus, Christian Mondrup, Thomas Jensen, Eva Schwanenflügel og Thomas Werner anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Lyder dejligt - vær stolt af din gode madkultur :-)

Freddie Vindberg, Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Thomas Werner og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Ih, hvor tarveligt at kildre de imaginære næsebor med dufte, der får maven til at rumle af sult :-)

Ja, pakistansk/indisk mad er bare lækker, og dufter vidunderligt.
(Når det er sagt, forstår jeg nu godt, du er blevet lidt ked af, at vinterjakken kom til at lugte af friture, Faheed..)

Med hensyn til Anne Larsen og hendes kontroversielle oksekødsskylning, vakte den ramaskrig blandt de fleste, der havde overværet dette ulækre og, viste det sig, temmelig usunde stunt..

Det er nok de færreste, som ville beskrive metoden som eksempel på god, dansk madlavningskunst ;-)

Freddie Vindberg, David Zennaro, Thomas Tanghus, Christian Mondrup, Maj-Britt Kent Hansen, Lise Lotte Rahbek og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Der er ikke så meget nænsom tilberedning over stegt flæsk, synes jeg.. :D.

Men ja, vi reagerer på vores sanser og uvante indtryk.
Det behøver nu ikke være på en negativ måde.

Ole Falstoft

Kål er jo en vigtig del af det danske køkken. Jeg holder meget af kål i alle mulige tilberedninger, men lugten?

Freddie Vindberg, Eva Schwanenflügel, Maj-Britt Kent Hansen, Bjørn Pedersen og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

"Alt mad lugter. Forskellen er blot, hvad vi definerer som gode og dårlige lugte, og hvad vi opfatter som fremmed, uciviliseret og ildelugtende."

Uanset hvor eksotiske den danske madkultur må være for de kulturer for hvem deres madkultur er eksotiske for os, så kan jeg ikke forestille mig at man vil finde forarbejdningen, synet og især lugten af en varm gryde finker andet end dårlig.

At gøre dét at man ikke kan lide lugte man ikke er vant til, til et udslag af "racisme" er for overdrevet og falsk. Man kan ikke forvente af mennesker, at vi alle skal kunne lide alle lugte og mene og føle at alt i verden er lige så godt som vores egne lugte, smagsvarianter, tøjstile, etc. At man kan lide sit eget gør ikke folk til racister, ligesom det at en pakistaner eller en person af pakistansk herkomst kan lide deres mad, valg af farver i tøj, lugte, etc. ikke bliver racister af at favorisere deres.

Vi er forskellige. Forskellighed er ikke at danskere er "de normale" hvorom alting "forskelligt" kredser. Dette burde en såkaldt "diversitetskonsulent" kunne forstå. Vi er ligeså forskellige, eller "eksotiske" for andre, som andre er forskellige fra os. Ingen skal hverken skamme sig over deres forfædres mad, og de lugte det medfører, men skal heller ikke skamme sig over at der er lugte de selv IKKE kan lide selvom andre kan.

Ved al madlavning i en ejendom med flere lejligheder og hvor lugte nemt spredes, er det dog helt generelt - uafhængigt af kulturophav - både fornuftigt i forhold til vanddamp fra kogning og lugt, og hensynsfuldt i forhold til naboer at lufte ud når man steger eller koger mad.

jens peter hansen, jens christian jacobsen, Grete Bjorholm-petersen og Nicolaj Ottsen anbefalede denne kommentar
Christian Mondrup

Pakistanske retter er en vigtig del af madkulturen i vores pæredanske familie.

erik pedersen, Freddie Vindberg og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Grete Bjorholm-petersen

Tak til Bjørn Pedersen for hans kommentar, fordi den løfter debatten.

David Zennaro

Det får mig til at tænke på min engelsklærer i gymnasiet, som viste os en tekst, hvor nogle englændere klagede over lugten fra pakistanere/inderes køkkener. Og så gjorde hun os opmærksomme på enlændernes forkærlighed for (forkogt) kål. Som efter min mening lugter værre end danske kål.
Der er mange måder at internalisere racisme på, det er svært at vokse op som minoritet, men man er lige som Fahad her nødt til at arbejde sig ud af det. Jeg kender andre, som fx. har fået opereret deres næser for at passe ind. Det er efter min mening symptombehandling, og man må komme over det. Denne proces hjælpes i øvrigt ikke meget af velmenende danskere, som i efterrationalisering siger, hvor meget de kan lide lugten i bageriet. For den internaliserede racisme kan ikke overvindes på den måde, men kun ved at gennemskue sammenhængene og arbejde med sammen med andre marginaliserede.
Ok, selvfølgelig ville det være værre, hvis alle her råbte op om, hvor forfærdeligt de synes, det lugter.

Freddie Vindberg

Ja, kål lugter, både før og efter indtagelse... hvis i forstår hvad jeg mener.

Maj-Britt Kent Hansen, erik pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

'..For et par måneder siden så jeg et billede delt på Facebook af en seddel skrevet af en sur nabo, der syntes, det lugtede for meget i opgangen, når der blev lavet karry. Det rev i den grad op i nogle dårlige minder. Men som voksen læser jeg den slags påstande i et andet lys og ikke mindst med et stærkere antiracistisk arsenal i rygsækken.'
Det er muligt at din nabo er racist. og at han hader alt, hvad der er pakistansk, fordi'det lugter.' Men det får vi ikke noget at vide om i dit indlæg. Hvorfor er naboafvisningen af karry i opgangen udtryk for racisme?
Hvis du, Fahad Saeed, godt vil fortælle historier om danske racisme, så fortæl dem uden søgte mad-allegorier. Der er nok at tage fat på. Her kommer du ufrivillig til at gøre accept af fremmede kulturer til et spørgsmål om at acceptere dufte fra madlavning.

jens peter hansen

Duften, lugten, stanken af mad er da vist i den grad individuel funderet. Jeg husker mange beskrivelser i litteraturen om lugten/ stanken af kål i opgangene. Tøj der lugter af stegt flæsk eller carry er sgu da ikke til at holde ud, men klæber også til boligen i lang tid. Tørfisk som mine færøske venner elskede stank da også så meget at de altid hang uden for vinduerne.