Folk

Frankmænd brokker sig over coronapas, mens saudi-arabere risikerer tre års rejseforbud

Pandemien er stigende flere steder i verden, men ikke alle steder virker reaktionerne helt proportionelle med smittetallene
Tusindvis af franskmænd er gået på gaden for at vise deres utilfredshed med krav om coronapas på en række offentlige steder.

Tusindvis af franskmænd er gået på gaden for at vise deres utilfredshed med krav om coronapas på en række offentlige steder.

Ritzau Scanpix

Debat
30. juli 2021

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren.

Franskmænd

I Frankrig er titusindevis af demonstranter gået på gaden for at vise deres utilfredshed med regeringens coronarestriktioner, der blandt andet indebærer, at man på en række offentlige steder skal fremvise coronapas. Men de kære franskmænd skulle bare vide, hvor let de slipper ...

Saudi-arabere

I Saudi-Arabien er myndighederne nemlig gået en del længere i deres kamp mod smitten. Her har regeringen indført tre års udrejseforbud for borgere, der vender hjem fra et ’rødt’ land. Saudi-Arabien har for tiden omkring 1.300 smittede ud af en befolkning på 30 millioner.

Japanere

I Japan fortsætter De Olympiske Lege til gengæld, selv om landet igen i går satte ny smitterekord. Alene i Tokyo, hvor legene finder sted, er der 3.865 registrerede smittede, og byen er sammen med en række andre store byer i erklæret undtagelsestilstand på grund af smitten.

Verdens befolkning

I går ramte vi igen ’World Overshoot Day’. Dagen, der hvert år markerer, hvornår vi har opbrugt de ressourcer, kloden kan nå at genskabe på et år. Og for nu at gøre det endnu værre falder dagen i år 24 dage tidligere, end den gjorde sidste år.

Serie

FOLK

Informations egen sladderspalte, hvor ingen er for høj eller lav nok til at flyve under radaren. Et uundværligt og personorienteret nyhedsoverblik.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Werner Funder

Jeg tog Information for at være en seriøs avis, men hvad skal den sladderspalte være godt for? Hvad skal den useriøse sammenligning mellem Frankrig og Saudi-Arabien være godt for. Den er ikke engang sjov. Er avisen derhenne, at fattige og hjemløse i Danmark er godt stillede, i forhold til Nicaragua, og derfor ikke burde beklage sig? Er corona ikke for seriøs til den slags tåbeligheder? Ser Information protesterne i Frankrig som useriøse? Og lad være med at sige, at det er skribentens humor. Information er den ansvarlige for den slags.
Jeg er på prøveabonnement, men det ryger sig snart en tur. Der er dårlige aviser, der er bedre.

Viggo Okholm

Werner Funder:
Nu du brokker dig over avisen, så vil jeg da gerne vide som abonnement, hvad du egentlig mener her?

Werner Funder

Avisen tilbød mig et halvårsabonnement, som jeg tog for at prøve noget andet. Bortset fra WeekendAvisen, synes jeg, de fleste aviser er noget overfladisk møg. Jeg havde en idé om, at Information var seriøs og dybtgående. Men den sladderspalte er i mine øjne et dårligt tegn. Den burde ikke være en seriøs avis værdig. Og det øvrige "seriøse" stof mangler ofte en kritisk, alternativ vinkel. Så daglig avislæsning, inkl. Information, er trist, med slappe informationer og en søgen mod ikke at provokere for meget. Og når man så endelig gør det, er det plat. Så jeg stopper, når abonnementet udløber.

Werner Funder

Jeg tror såmænd, at corona har gjort mig dødtræt af mediernes ensidige informationer, den manglende nuancering af mål og midler, af problemer og konsekvenser af den førte politik. Tænk på de summer, der er givet ud til støtte til virksomheder, til vacciner og tests, og nu kan man ikke tilgodese f.eks. sygeplejersker og hospitaler, selvom de har båret en stor del af byrden. Det er jo ikke vaccinerne, der redder landet, men et gedigent og professionelt hospitalsvæsen. Hvor er den debat henne? Og det guld man stopper i lommerne på medicinalfirmaer, mange år fremover med en permanent vaccinepolitik. Hvad vil de give samfundet tilbage? Hvor er den debat henne, i Information?