Kommentar

Georg Metz: Er Khader i foragt for såvel sit danske som syriske jeg blevet sin egen værste fjende?

Om tvetydig identitet i en sexforstyrret totalkollaps
Det er mærkværdigt, at en så fremtrædende politisk gestalt som Naser Khader, der konstant uforsonligt præker danske værdier, opfører sig som en pubertetsforlænget julefrokost og bekræfter alle fordomme om en skulende liderlig syrisk tæppehandler, skriver Georg Metz i denne kommentar.

Det er mærkværdigt, at en så fremtrædende politisk gestalt som Naser Khader, der konstant uforsonligt præker danske værdier, opfører sig som en pubertetsforlænget julefrokost og bekræfter alle fordomme om en skulende liderlig syrisk tæppehandler, skriver Georg Metz i denne kommentar.

Mads Claus Rasmussen

Debat
9. juli 2021

Naser Khaders historie er ikke en tragedie. Ubehagelig for de kvinder, som det efter alt at dømme gik ud over, med forbehold for resultatet af diverse undersøgelser, men en sag, der ifølge kommentatorfeltet kun kan koste den konservative, tidligere liberale, tidligere radikale Naser Khader hans politiske liv. Det er dog til at leve med.

Drejede det sig om opsigtsvækkende mangel på dømmekraft, var Khader næppe den eneste tvivlsomme på tinge.

Drejede det sig om Khaders ofte fremførte holdninger om uvelkomne fremmede og danskheden og værdierne og demokratiet tatoveret på en af legemsdelene, eller om statsborgerskab og grovkornede udmeldinger om udpegede ansøgere, deler Khader populistiske anskuelser med et solidt flertal. Som nudansk afart af den personificerede uforsonlighed over for afvigere fra egne normer og anskuelser har Khader sat sig yderst til højre i trængslen af radikaliserede nationalkonservative.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

❤️!

Malan Helge, Atilla Thcengiz og Poul Erik Pedersen anbefalede denne kommentar
Claus Bødtcher-Hansen

08/jul/2021

Naser Khader har brug for hjælp,
ja professionel hjælp til ham selv,
og det bør tilbydes ham her og nu
og gerne fremover !

Med bekymret hilsen
Claus

jytte søndergård-petersen, Dorte Andersen, Alvin Jensen, John Andersen, Holger Nielsen, Bruger 263317, Kurt Nielsen og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Tommy Clausen

Tak Metz! Der sat denne vendekåbe, i skabet. Hvor han høre hjemme.

Malan Helge, Steen K Petersen, Rasmus Kristiansen, Alvin Jensen, Tino Rozzo, Poul Erik Pedersen, Eva Schwanenflügel og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Flemming Olsen

Næh, han har vel bare en overgearet libido som en del mænd, mere kompliceret er det ikke. Men det har sikret menneskeslægtens overlevelse i millioner af år.

Freddie Vindberg

Det kunne jo være, at Naser Khader virkelig praktiserer de 'danske værdier' - måske noget han har lært af Frank Jensen og Morten Østergaard.

Michael Hansen, Anders Olesen, Katrine Damm, Alvin Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Sören Tolsgaard

Freddie Vindbjerg -

Hvem der end lærte af hvem, er der visse ligheder. Men også den væsentlige forskel, at Jensen og Østergaard har bekendt og undskyldt, mens Khader i hvert fald foreløbig benægter alt. Herudover indebærer anklagerne mod Khader trusler og vold, mens d'herrer gammeldanskere så vidt jeg ved opererede i den blødere ende af krænkelsesspektret.

Atilla Thcengiz

En gang lang i fortiden, hvor Khader var som en Komet og det (små)Borgerlige DK's Demokratiets Brølende Løve ift. De Potentielle Brune Terrorister som forhenværende Ice-Melting x-udenrigsminister af SF udtrykte, var der en kliche om at hvis noget ikke passede rigtigt plejede man at sige at det var så "udansk". Hvem tør idag ytre sig om at Khader, Von Shithole, Mor Mette, og øvrige neo-fascister er udanske?

kjeld hougaard

A.T. Det er ikke et spørgsmål om at turde, det er et spørgsmål om at tale sandt: DET ER DANSK.

Stella Lystlund

G. Gustafsdottir skriver ikke Stella Lystlund.

At være udlænding i Danmark er ikke nemt, uanset om du er grønlandsk, færøsk, nordisk, europæisk, vestlig eller ikke vestlig og sværest er det at være muslim.

Dette er ikke noget forsvarsskrift for Naser Khader eller alle andre udlændinge. Det er heller ikke et forsvar for unge danske kriminelle mænd, hvis forældre ikke er etnisk danske eller andre kriminelle.

Dette et et forsøg på at beskrive hvorfor Mattias Tesfaye og Naser Khader er så relativt hårde i filten overfor indvandring og indvandrere. Dette er også et forsøg på at forklare, hvor skadelig det er for Danmark, at visse politikere ringeagter indvandrere og tillader sig at kalde indvandrere navne. Her kan vi nævne Ann Pernille Vermund (Gere) nu Tvede formand for Nye Borgerlige, som har kaldt udlændinge "ukrudt", "ugræs", "perkere" og "negre". Da hun blev kritiseret svarede hun. Det er bare noget vi bare gør.

Begge førnævnte mænd vil så gerne accepteres af danskerne og være "rigtige" danskere. Mattias Tesfaye er selvfølgelig en dansker, som mit barn også er en dansker. Som udlænding er det nemmere, hvis man er vestlig og veluddannet, end hvis man er flygtning. Det er der en ganske stor forskel på, selv om danskerne efter hånden generelt ikke er særligt venlige overfor udlændinge af al slags.

Det var ikke så slemt da jeg kom til Danmark. Det var før DF fik en stor indflydelse.

Men nu har vi også fået en helt anden kategori politikere ind på banen og det er Nye Borgerlige, som har sin baggrund i den lavere middelklasse med formanden og middelklassen med den anden stifter. Deres politiske vision tager sit udgangspunkt i Ayn Rands objektivisme og Laissez-faire superliberalisme. Ayn Rand kaldte de rige "heros"og dem, som livet havde behandlet mindre nænsomt, "parasitter". Så kan man spørge sig selv, hvem er "heros" og hvem er "parasitter" i vores velfærdsamfund. Er de rigmænd , der flytter til andre lande for at ikke skulle betale skat i Danmark, "heros"? De bidrager økonomisk og støtter gerne fremmedfjendske politiske partier, i et land hvor de selv ikke bidrager, dog ikke DF, for de er af arbejderklassen. Har de ikke fået hele den danske velfærdspakke med hjemmefra, SU og lange videregående uddannelser. Er disse mænd "heros"? Hvad giver de tilbage? Nogle gør lidt, andre slet ikke, men de vil have politisk indflydelse, selv om de ikke yder. Det er meget interessant, at Khader har bevæget sig fra Radikale til "heros". Her laver indvandreren Khader en fejlslutning. Ingen bliver mere accepteret af rige end af arbejderklassen. Det er de fattige, der er de gavmilde, ikke de rige, fordi de fattige ved hvad det er at mangle. Khader har frekventeret Hudson- Instituttet i New York, som er stiftet af en tidligere deltager fra Ayn Rand-Instituttet.

Så vil jeg spørge, er det finere, at være fremmedfjendsk og repræsentant fra partier, som stammer fra den lavere mellemklasse/mellemklassen, hvis deltagere er blevet begunstiget af velfærdssamfundets uddannelsesmuligheder, end at være fremmedfjendsk og repræsentant fra et parti, hvis medlemmer stammer fra arbejderklassen uden lange uddannelser?

Jeg troede jeg aldrig ville sige dette, men så foretrækker jeg som en veluddannet udlænding DF's danske racisme, hvis parti ikke er helt blottet for humanisme, fremfor partier, der tager sit udgangspunkt i Ayn Rand superkapitalistiske ukontrollerede egoøkonomiske objektivitet og præ-fascistiske tendenser.

At kalde mennesker "ukrudt" og "ugræs" nærmer sig ganske meget ordet "parasit" og får en til at tænke på det Tredie Riges sprogbrug. Se filologen Victor Klemperers bog LTI (Lingua Tertii Imperii). En bog alle burde læse og især politikere.

Men hvad er en rigtig dansker?

Der tales meget om, at udlændinge bør lade sig integrere og, at de bør lade sig assimilere. Hvad er assimilering egentlig? Det er nemt at integrere sig, hvis man har et arbejde, er under uddannelse eller deltager i et foreningsliv og hvis man har kontakt til den danske befolkning.

Men at blive assimileret som udlænding er hverken nemt eller uden problemer. For det handler om identitet. Hvad sker der, hvis et menneske mister sin identitet? Hvad sker der, hvis et ungt menneske hverken føler tilknytning til den nye kultur eller deres forældres kultur. De bliver efterladt i et ingenmandsland og uden nogen kulturforståelse. Kan et menneske eller bør et menneske give afkald på dets kulturelle hukommelse og lukke for dets kulturelle erindring? Nu taler jeg ikke om vold, manglende respekt for kvinder eller nedladende adfærd og tvang overfor kvinder eller mænd.

Og er det Naser Khaders oprindelige kultur og nationale erindring, der slår igennem vedrørende hans forhold til kvinder som artikler i flere aviser handler om?

Eller handler sagen i virkeligheden om den mangeårige magtposition Naser Khader har haft som folketingsmedlem og den magtfuldkommenhed rigtig mange folketingsmedlemmer bliver grebet af og nogle bliver grebet af magtfuldkommenhed så snart de kommer i Folketinget, så som Britt Bager og Ann Pernille Vermund (Gere) nu Tvede.

Det er svært at sige, hvad der er årsag og hvad der er virkning, og vi skal ligeledes huske, at han ikke er dømt for noget endnu, men den danske jungletromme banker, han er ikke er en af "vore" og det hører vi i alle aviser. Han var ellers en af "os" i lang tid, fordi han gik så langt som at kritisere sine egne og har levet med PET beskyttelse i mange år.

Jeg kender ikke til Naser Khaders forhold til kvinder generelt.

Men en ting har forarget mig og det var, de tre politikere, Marcus Knudt, Martin Henriksen og Naser Khaders tilsværtning af Exitcirklen og den sarspuljebevilling foreningen fik på 680.000,- kr. Exitcirklen blev fremstillet som en islamistisk og farlig forening og ikke en forening som hjælper voldsramte kvinder mm.

Hvis man kan mene, at Naser Kaders adfærd skyldes hans kulturelle og mentale ophav, kunne man også tiltænke Markus Knudt, at hans adelige ophav er årsagen til hans nedladende udtryk om Exitcirklens kvinder og deres arbejde. Således kunne man også tiltænke Martin Henriksens, at hans arbejderophav er årsagen til hans primitive udsagn om muslimer.

Jeg tror derimod, at disse tre mænds adfærd ganske enkelt vidner om mandchauvinisme og magtfuldkommenhed. Naser Khader vil så gerne behage danskerne og det har kostet. Mandchauvinisme og magtfuldkommenhed findes alle steder også i det danske samfund.

Efterfølgende så vi, hvordan Naser Khader reagerede i forhold til den kvindelige imam, som han havde haft et forhold til. Det viser ikke en ordentlig adfærd, men han blev frikendt i Højesteret, dels fordi han havde en immunitet som folketingsmedlem og dels blev der henvist til menneskerettighedskonventionen.

"Parlamentarisk immunitet dækkede vedståelse af udsagn. Tilstrækkeligt faktuelt grundlag til, at ærekrænkende udsagn ikke var strafbare.

Sag BS-28731/2020-HJR
Dom afsagt den 27. maj 2021

Sherin Khankan
mod
Naser Khader"

Når jeg læser Pia Kjærsgaard, Søren Pind og mange andre politikeres krav om assimilering, viser de egentlig kun, hvor store hjemmefødninge de er. Kunne eller ville de slukke for deres egen kulturelle erindring? Nej det tror jeg ikke. Jeg så engang Margrethe Vestager og Pia Kjærsgaard i "Hvem vil være millionær". Ingen af dem vidste, at Solvognen blev fundet på Sjælland. Der forlanges meget af indvandrere, men hvilke krav stiller danske politikere til sig selv. Henrik Dahl var ude med efterfølgende udsagn.

"Henrik Dahl: I velfærdsstaten finder befolkningen sig i frås, spild og inkompetence." Kunne det være, at dette udsagn også gjaldt danske politikere?

Vi skal tale korrekt, vi skal vide alt, men det gør og kan mange danskere ikke selv.

Det er herrefolksmentalitet at forlange, at tilkomne fremmede i et land, skal slukke og glemme deres kultur. Ville Inger Støjberg kunne afskrive sig sin "jydedom".

Kravet om, at alle indvandrere bør tænke som danskerne, er sygt i sit inderste væsen. Det handler faktisk om magt og at ville bestemme over andres tanker og tankesæt. Måske er det en reminiscens fra den danske kolonitid. Det minder på mange måde om den identitetspolitik og woke, som vi oplever mange steder for tiden. At ville styre menneskers tanker er en totalitær tanke. Den tendens bliver interessant nok kritiseret og især på højrefløjen og især af Henrik Dahl og Morten Messerschmidt, som selv gerne vil styre forskning på danske universiteter.

Pia Kjærsgaard skrev en artikel i Jyllands-Posten 24.04.2021 og til alle Muhammeder og jeg citerer Pia Kjærsgaard.

"Så nej, Muhammed; Du er ikke er integreret, fordi du er selvforsørgende og ikke begår kriminalitet, selvom det jævnligt lyder som et mantra fra begge sider af den politiske fløj.

Du er måske ikke nødvendigvis en belastning økonomisk set. Men ligefrem en berigelse for det danske samfund er du heller ikke. Og integreret er du slet ikke."

Sikke en hilsen. Nogle få dage senere råbte en fuld dansk mand ad et ungt udenlandsk ægtepar med to børn i Kastrup havn. Adskillige politikere blev forargede. Men sagde manden ikke bare det Pia Kjærsgaard havde skrevet i artiklen, hun var sikkert ikke fuld og hun er en repræsentant fra Folketinget. Manden blev fyret fra sit arbejde og han undskyldte efterfølgende. Det gjorde Pia ikke, for Pia har tilsyneladende ingen ordentlig opdragelse, akkurat som Ann Pernille Vermund tilsyneladende heller ikke har. For ingen, der har en ordentlig opdragelse kalder udlændinge "ukrudt", "ugræs", "perkere" eller "negre". Men et eller andet sted er det godt, at de ord er sluppet ud af munden på formanden, fordi de fortæller os, som lytter til politikernes sprogbrug, hvilke varer formanden sælger. Det er ikke kun den danske arbejderklassen, som er racistisk og fremmedfjendsk, det er de rige også, men vælgere fra arbejderklassen hopper derimod på de piger i klassen som har den grimmeste mund, dem der nedgør og ekskluderer. Dem, der skaber dem og os.

Og hverken jeg, som er så nordisk som nogen kan blive eller Naser Khader bliver nogensinde accepteret helt i vores ellers gode land.

Nu er Khader helt nede, så lad os forestille os, at årsagen til hans deroute ganske enkelt må være hans herkomst og ikke ganske enkelt magtfuldkommenhed, som ellers plager mange i Folketinget og hans libido, der har brag ham til dette punkt. Eller hvad? Når nogen skriver, at Khaders af andre omtalte trusler og chikane mod kvinder, kun skyldes hans syriske herkomst, er det ikke racisme i sig selv?

Med venlig hilsen

Malan Helge, Peter Mikkelsen, Inger Pedersen, Rikke Nielsen, Torben Skov, Finn Jakobsen, Anne-Marie Esmann og Dorte Andersen anbefalede denne kommentar
Finn Jakobsen

Stella L: 1000 tak for dit indlæg. Du sætter virkelig tingene i relief.
Når det er sagt, må man nok også sige, at Naser Khader er en skidt knægt - en af de værste mobbere i skolegården, uanset herkomst.

Peter Mikkelsen, Inger Pedersen og Anne-Marie Esmann anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Esmann

Kære G. Gustafsdottir

Tak for et rigtigt godt indlæg i debatten. Det giver os alle noget at tænke over. Elsker din dybdeborende analyse og kan ikke være mere enig med dig. Ingen mennesker kan fralægge sig sin opvækst og baggrund. Noget er gået helt galt i den proces for Khader.

I øvrigt er jeg ikke enig i, at han altid har været dårlig. Og nej jeg kender ikke manden personligt. Men skarpe Georg Metz er jo som dig også inde på, at man ikke kan fralægge sig sin kultur og måske netop derfor opfører sig som vi danskere mener fordums fuldt at alle muslimske mænd opfører sig og derfor kan han lige så godt gøre det samme. Og en tidligere debattør nævnte, at visse danske mænd havde undskyldt. Men det er da vist ikke alle der har det.

Vanvittigt er det hvis man skal tro diverse angivelser. Men desværre er mange mænd sådan og jeg er ked af at sige det at jeg synes ikke man kan gradbøjes om det er en med indvandrerbaggrund eller en ægte dansk mand der gør det. Heller ikke alle danske kvinder er uskyldige. Så kom den ud!!!!

Rikke Nielsen

Som så mange af de andre sager i #Metoo handler disse Naser Khader sager om magtfuldkommenhed, og den deri boende overlegne selvforståelse og ret til at tage og gøre, hvad man selv føler sig berettiget til. Magtens begær - magtens korruption.

Enig med G. Gustafsdottir i, at det ville være en skævvridning af forståelsen af hvorfor, at henføre til Naser Khaders baggrund.

Det beklagelige er tværtimod, at han ikke er den eneste, der fremstår magtfuldkommen i det politiske øverste lag. Og at der formentlig gemmer sig rigtig mange skeletter i skabene stadigvæk. Og mange ofrer.

Det er super ærgerligt at det er så svært for almindelige danskere at se, at #MeToo er klassekamp, og at det fortjener kæmpe opbakning fra alle os, der ikke ønsker os selv og vores børn udsat for det samme.

Sören Tolsgaard

G. Gustafsdottir -

Du går langt udover Khader-sagen, dog hænger tingene sammen.

Engang var danskerne meget flinkere, men nu har mange fået mere end nok og er bekymrede for fremtiden. Hvis tusindvis af tyrkere, somaliere, pakistanere og andre eksotiske folkeslag tog permanent ophold i Reykjavik, ville der udbryde lignende tilstande der!

Vesteuropas storbyer er nået dertil, at 30-40 pct. af de yngre årgange er indvandrere og efterkommere, hvis kultur på mange måder er meget langt fra Europas. Man kan, som du er inde på, ikke forvente, at indvandrerne aflægger deres kultur. Det er en ideologisk funderet idé, som blev formuleret for at få europæerne til at acceptere den massive indvandring. Ideen havde fortalere både på højrefløjen, som ønskede billig arbejdskraft, og hos centrum-venstre, som ønskede et multikulturelt samfund eller at omstyrte samfundsordenen.

Det er, hvad vi har udsigt til i Nordeuropas storbyer, hvor etniske nordeuropæere snart er i mindretal, i mange kvarterer allerede, og hvor ordensmagten ikke længere magter at sikre lov og orden. Mange er kommet fra kulturer, hvor selvtægt, vold og klanbevidsthed styrer hverdagen, hvor kvinderne undertrykkes, for ikke at tale om holdningen til homosexualitet. Også hvad dette angår, må vi indse at brede kredse fastholder egne skikke, normer og værdier.

Så europæerne er bekymrede ved udsigten til, at der skal tages hensyn til til en stadig voksende andel af indvandrere fra fjerntliggende lande, mens de etniske europæeres antal er langsomt faldende. En massiv befolkningsudskiftning, som meningsdannere har nedtonet og løjet om. Dog har Socialdemokratiet, efter årtiers strudsepolitik, langt om længe påtaget sig et ansvar, som ellers var overladt til en højrefløj, som erkendte, hvor udviklingen bar hen.

Det i forvejen tæt befolkede Europa kan ikke bære fortsat massiv indvandring. De lande, hvis befolkning stadig stiger, må selv tage ansvar. Migration er blevet en god forretning i Afrika, Mellemøsten og Sydeuropa, men det vil medføre stadig mere kaotiske tilstande i Europa, hvis denne trafik bliver ved.

Stella Lystlund

G. Gustafsdottir
Kære Sören Tolsgaard
Der er 40.000-50.000 polakker Island. Samtidigt er der mange tusinde andre fastboende fra Østeuropa, eksempelvis Rumænien, Albanien, Litauen, Lettland mm. I et land som tæller 360.000 indbyggere. Fornyligt tømte en eller anden magasinet i en islandskgift albaner. Der er problemer alle steder.

Jeg tror heller ikke på, at uendelig mange mennesker kan integreres i Danmark. Men "ukrudt" er ingen.

Peter Mikkelsen, Marianne Jespersen og Finn Jakobsen anbefalede denne kommentar
Finn Jakobsen

Sören T : jeg tror, du bliver nødt til at anerkende, at indvandring vil være helt essentielt for de fleste europæiske lande, hvor befolkningen ikke er i stand til at reproducere sig selv. Jeg kan ikke forestille mig andet, end at en indvandrer vil passe mig, når jeg bliver gammel og affældig. Og jeg vil sætte rigtig stor pris på, at den pågældende indvandrer vil føle sig godt tilpas og velkommen i Danmark. Ellers tror jeg , det bliver surt og trist.
Så for mig at se er udfordringen, at vi lærer at leve med hinanden i fred og fordragelighed - og respekterer forskellighed - det foregår selvfølgelig her, og vore udenlandske medborgere skal i sagens natur acceptere, at det er den danske lovgivning, der gælder her.

Sören Tolsgaard

Kære G. Gustafsdottir -

Der lever et par hundredetusinde residerende østeuropæere i DK samt de løse, så dem har vi også mange af. Og turister og andre rejsende pendulerer jo lettere over DKs grænser end over Islands. Østeuropæerne er dog gennemgående arbejdsomme og kulturelt beslægtede, om end vi også har betydelige problemer med Østeuropas hårdkogte kriminelle.

Vi har dog større problemer med de mange indvandrere, hvis kultur er milevidt fra Nordeuropas, som får flere børn i en yngre alder og så vidt muligt arrangerer deres ægteskaber i hjemlandet, så antallet vedvarende stiger, samt ofte er involveret i bandekriminalitet m.v. Disse udfordringer kender man vist kun til skyggen af i det afsides Nordatlanten.

Der findes en grænse for, hvor mange indvandrere et land kan tage imod, hvis det ønsker at bevare sin stabilitet.

Sören Tolsgaard

Finn Jakobsen -

Japan og Sydkorea har samme udfordring som Europa, og de vil næppe satse på at invitere titusindvis af muslimer som SOSU-assistenter. Inviterer de endelig nogen, bliver det nok nærtstående sydøstasiatiske folkeslag.

Erhvervsfolk i DK vil gerne importere al den lønkonkurrerende arbejdskaft, de kan komme afsted med. Får de deres vilje, vil DKs befolkningstal fortsætte med at stige, der skal bygges flere boliger, infrastruktur, osv. Fortsat vækst er en ønskedrøm for liberalister, efteregningen betales af samfundet.

Hvis menneskehedens vækst skal geares ned, bør de rige lande i udstrakt grad klare den demografiske udfordring selv. Lade befolkningstallet falde gradvis, hvilket vil være tilfældet for alle de højt industrialiserede landes etniske befolkninger, med udsigten til at problemet løses via mere automatisering, flere naturområder, mere ekstensivt landbrug, større selvforsyning, osv.

Menneskehedens aldring sætter i alle tilfælde ind - før eller siden.