Folk

Ghita Nørby slår til igen

Endnu en kvindelig journalist, TV 2’s Simi Jan, har fået den danske skuespillers irritation og vrede at føle – denne gang på direkte tv
Der gik ikke mange minutter, før Simi Jans interview med skuespiller Ghita Nørby mandag i Go’ aften Live gik galt.

Der gik ikke mange minutter, før Simi Jans interview med skuespiller Ghita Nørby mandag i Go’ aften Live gik galt.

Kim Haugaard

Debat
21. juli 2021

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren.

Ghita Nørby I

Der gik ikke mange minutter, før Simi Jans interview med skuespiller Ghita Nørby mandag i Go’ aften Live gik galt. Nørby syntes ikke, at Jan tog hende alvorligt. Det kunne skyldes, at de sad på to klapstole midt på Kongens Nytorv. Ikke verdens mest intime rum.

Ghita Nørby II

»Jeg er jo født ind i miljøet,« sagde Nørby, da Jan spurgte, om ikke Det Kongelige Teater, hvor hun som barn kom sammen med sin far, operasanger Einar Nørby, var et eventyrligt sted. Det var det ikke. »Det var min verden. Sådan troede jeg, at verden så ud.«

Ghita Nørby III

»Der findes groft sagt to slags skuespillere,« sagde Nørby så, da Jan ville vide, om hun investerede sig selv i sit arbejde. »Nogle er personality-skuespillere, andre er karakterskuespillere, og jeg er det sidste, så derfor interesserer jeg mig ikke for mig selv.«

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Maj-Britt Kent Hansen

Nu må Jimmy Lyngvild køre kareten frem igen. Det er tid til en lille luftetur.

Thomas Tanghus, Gitte Loeyche og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Undskyld jeg har ikke se og hørt de udsendelser hvor GN er "flippet ud" over værtens gøren og laden - men jeg har hørt GH hos fx Svend Brinkmann i P1 og i andre P1 programmer , hvor hun har været både høflig , sød og saglig.
Så det kan da godt være at hun kan have ret i at værterne ikke altid lever op til forventningerne om ordenlige og uddybende spørgsmål. Jeg har da også tit tænkt hvorfor spørger journalisten ikke om det og det i stedet for at jappe videre eller bare være mikrofonholder - eller opstille folk så der kan komme et skænderi i gang.

Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel og Asiya Andersen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Dorte - Berlingske havde omtale af tv-interviewet, som jeg dermed kom til at se efterfølgende.

Disse show - jeg har vist aldrig før set TV2's, men dog af og til DR's rædsomme Aftenshow, behandler næsten udelukkende, hvad der rører sig i andedammen, og er befolket med mere eller mindre kendte gæster, der formoder jeg - for de flestes vedkommende - angler efter spotlight og opmærksomhed.

Interviewet med Ghita Nørby lykkedes ikke. Den ellers seriøse journalist havde fået en utaknemlig opgave, som dertil blev forvaltet elendigt. Banale spørgsmål, familiær tilgang, niveauet under middel. I det hele taget irrelevant og uinteressant.

Men hvorfor medvirker GN overhovedet? Det er den største gåde. Går hun intetanende i fælden, eller benyttes muligheden til at vise foragt for yngre kvindelige journalister?

Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel og Torben Siersbæk anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Maj-Britt tak for de betragtninger.
Jeg vil ikke forsvare GN gøren og opstilling til dit og dat, men flere journalister unge som ældre kunne i mange situationer godt være mere inde i de område som de er sat til.
Det nok mere deres medie, der er skyld i dette japværk og manglende viden om de områder de er sendt ud på.

Steen K Petersen, Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Torben Siersbæk, Lise Lotte Rahbek og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Viggo Okholm

Journalister skal lære at vise interesse for mennesket bag facaden, men det må så også være svært, da medier for ofte er til det hurtige uden dybde..
Jeg har heller ikke set det, da TV2 er sjælden her, Men jeg tænkte at Ghita nu er 86,og måske hendes filter er blevet lidt mere flosset, så det hun tænker kommer ud lige nu og her.

Asiya Andersen

Jeg har ikke set det omtalte interview, så det kan jeg ikke udtale mig om. Men jeg hørte Githa Nørby i Brinkmanns briks og det var et rigtig fint program. Jeg kunne dog godt mærke at damen er en diva med en skarp tunge og måske ikke indbegrebet af sympatisk, men den gode Brinkmann formåede alligevel at glide med på hendes lune og få en god samtale med den folkekære dame.

Maj-Britt Kent Hansen

Ja, det gik gemytligt til hos Brinkmann, hvor GN selv hævdede, at hun var folkekær.

Kan ikke mindes at have hørt nogen anden sige om sig selv, at vedkommende er folkekær.

Asiya Andersen

Jeg synes slet ikke hun svarede på Brinksmanns spørgsmål, så min applaus går udelukkende til ham, for at formå at gennemføre programmet,så fint som han gjorde.

Estermarie Mandelquist og Torben Siersbæk anbefalede denne kommentar
Stella Lystlund

G. Gustafsdottir ikke Stella.

Ghita kan tydeligvis ikke lide tynde unge kvindelige journalister og Ghita kan tilsyneladende heller ikke lide unge kvindelige journalister, der stammer fra andre lande.

Nu er der agurketid og her reddede hun en hel uge.

Måske hader hun kvinder, fordi hun ikke kunne lide sin egen mor.

Hun er hverken sympatisk eller rar og hun tilhører heller ikke åndseliten.

Hjemme hos os slukker vi, når hun kommer med sine oftest ubegavede og ofte ubehøvlede kommentarer. Vi ser helst ikke film, hvor hun er med.

Vores unge datter kan lide Matador og den ser vi for tiden. Her bliver vi nød til at se hendes kedelige fremførte Ingeborg. ​I Matador er hun den svageste karakter af alle og spiller dårligst. De færreste af hendes gamle bimbofilm er gode.

Hun har spillet én god film og det er Dansen med Regitze.

Vi må tilgive hende, hun er gammel.

Det ville dog klæde Ghita Nørby at være mindre arrogant. Måske er det ved at gå op for hende, at hun slet ikke er nogen diva og bestemt ikke en af
de bedste skuespillere i Danmark. Den slags erkendelse kan være smertefuld.

Med venlig hilsen.

Torben Siersbæk

Hun er en fremragende skuespiller(inde), men hold KÆFT, hvor ER hun dårlig til at skrive roller selv!
Jeg troede at det var en _afskedsforestilling_, jeg så hende i på Folketeatret i foråret 2017, hvor hun spillede overfor Preben Kristensen, men jeg ser nu, at det kun var et farvel til teatret, som scene for hendes optræden.
Derfor denne beskedne bøn til medierne: Hold op med at spørge hende om nogetsomhelst (som i NOGET SOM HELST!!!). Hun kan helt klart ikke håndtere interviewsituationen - og det er TRÆTTENDE at være vidne til.

Stella Lystlund

G. Gustafsdottir ikke Stella.

Torben
Vi er ikke enige om hendes præstationer. Sådan har vi hver vores smag.

Hun er måske ved at komme i en vis alder, hvor aggressionen løber af med ældre mennesker. Det starter stille og roligt.

Birgitte Lygum

Uanset om spørgsmålene var tåbelige eller andetm så burde Ghita N. være stor nok til holde en pæn tone.

Maj-Britt Kent Hansen

Brinkmann kom hurtigt galt afsted, da han sagde borgere. Det blev påtalt. Mennesker, skulle det være - og blev det. Noget af en ideosynkrasi.

Maj-Britt Kent Hansen

idiosynkrasi - skulle det være.

Jeppe Bundgaard

De spørgsmål Simi Jan stille GN var hjælpeløse, og vidnede om dårlig interview stil.
Hun havde skrevet spørgsmål på forhånd, og indgik aldrig i en dynamisk samtale.
Det var ringe journalistisk håndværk, der gjorde at GN blev arig.
Har selv gået på journalist Højskole i Aarhus i to semestre, inden jeg indså hvor dårligt vi blev uddannet, og droppede ud.
Godt gået GN.

Asiya Andersen

Jeg kunne ikke undertrykke min sensationstrang og har lige set det omtalte interview. Jeg synes det var tåkrummende at være vidne til. Spørgsmål om livet og døden og alt der midt imellem er ikke tåbelige spørgsmål men de blev stillet på en tåbelig facon. Et enig i at det journalistisk var af ringe kvalitet.

kjeld hougaard

Var det ikke vel iscenesat og koreograferet? Som det i USA og andre lande populære ”professional wrestling” programmer? Der er folk der ser det som faktisk tror det er virkelige slagsmål. Meget vellykket!

Hvorfor er det så vigtigt, at det skal I avisen?

"Men hvorfor medvirker GN overhovedet? Det er den største gåde. Går hun intetanende i fælden, eller benyttes muligheden til at vise foragt for yngre kvindelige journalister?"

Måske benytter Ghita lejligheden til at demonstrere hvor elendig sæbejournalistikken vitterligt er - herunder hvor megen tid og ressourcer, der anvendes på den? I så fald giver hun jo det pæne Danmark mulighed for at reflektere kritisk over egen kulturtilblivelse uden at hun (må man da formode) kan skydes i skoene at hun er kommunist, Putin-agent eller konspirationsteoretiker etc.

Tom Christensen

"Political correctness is facism disguised as manners.” - George Carlin

90% af journalister er useriøse, ukritiske, uforberedte, leflende, fordummende og inkompetente. Eksemplerne med Ghita Nørby er ikke enkeltstående. Gid det ikke var sådant!

Folk vil hellere lyves for af en veltalende person end høre en ærlig mening.

Og drop offermentaliteten og den malplacerede kvindesolidaritet. Fokusér på, hvad journalisten har mellem ørerne, frem for hvad de har mellem benene! Mandelige såvel som kvindelige journalister er lige elendige.

Dorte Haun Nielsen

Både journalisten og GN var tåkrummende i dette interview - elendig journalistik stillet over for ubehøvlet arrogance.