Klumme

Der skulle halvandet års pandemi og en hedebølge til, at jeg overgav mig til fodboldfesten

Sommeren 2021 har forandret mit forhold til fodbold. Jeg plejede at hade fodbold, men i år er jeg sammen med en masse andre forfinede kulturfolk blevet draget ind. Efter det seneste halvandet års tid har vi nemlig alle brug for en fest, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
Hvad er der sket med os, de snobbede fodboldhadere? Hvordan er vi alle blevet narret ind i fodboldens bøvede, besnærende verden? Her jubler danske fans under kampen mod (og sejren over) Wales.

Hvad er der sket med os, de snobbede fodboldhadere? Hvordan er vi alle blevet narret ind i fodboldens bøvede, besnærende verden? Her jubler danske fans under kampen mod (og sejren over) Wales.

Finn Frandsen

Debat
6. juli 2021

’Kender du offsidereglen?’

Spørgsmålet er den værste test, der findes. Og uanset hvor godt man svarer, vil der altid være en fodboldnørd til stede, der kan korrigere ens svar lidt.

’Ej, det er faktisk ikke bare én fra det forsvarende hold, der skal være foran, det er to, for målmanden tæller også med.’

Bla, bla, bla.

Der er mange grunde til at hade fodbold, og jeg vil ikke opremse dem her, for målet med denne klumme er at nå derhen, hvor jeg fortæller, at jeg denne sommer – mod alle odds – alligevel er blevet en smule lun på det folkelige holdspil.

Men jeg er nok nødt til at starte i hadet, ellers ender det her med at blive en decideret løgn. Fodbold har nemlig været en sten i skoen på mig hele mit liv.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Holger Nielsen

Mathilde Moestrup jeg er delvis enig med dig i første, men ikke så langt, at jeg hader fodbold, men derhen, at jeg ikke har lyst til at se en kamp, heller ikke når Danmark spiller. Derfor er jeg ikke enig med dig, om det sidste du skriver, jeg har derfor ikke brug for en stor fest i fodboldens tegn. Jeg ved godt, at der er mange, der ikke er enig med mig, men hver sin interesse, og fodbold er altså ikke min. Men tak for en god artikel.

Niels-Simon Larsen

Der er altid noget bevægende over en omvendelse, fx når en alkoholiker går i behandling eller en tidligere soldat med PTSD tager sagen i egen hånd, rejser til Perus regnskov og helbreder sig selv gennem ayahuesca. Her har vi så en litteraturanmelder, der overgiver sig til det, som ‘alle andre’ går op i og får det bedre. Ja, samtidig med at verden får det værre.
Vi skal ned i forbrug, ned i aktivitet og ned i de tankegange, der fører mod enden, og her er fodboldfeberen et trist eksempel.
I øjeblikket dør en masse mennesker af hedeslag. Ikke bare skove, men nu også byer går op i røg. Hvordan kan man så bidrage til dette fodboldhysteri. Hvordan kan man som en uddannet, som intellektuel og som litteraturanmelder overgive sig til alt det, der sætter yderligere skub i den fatale udvikling?
Fodbold som leg taler jeg ikke imod, men det, vi er vidner til, er en stor totalitær, pengemaskine, der ruller afsted og er med til at ødelægger verden.
Det er en trist historie, du har skrevet M.M.

Lise Lotte Rahbek

Niels-Simon
Man kunne godt få den tanke, at problemerne i verden overstiger det enkeltes fatte- og fortagsomhedsevne. Så.. hvorfor ikke se fodbold, tage på turistrejse, se realitytv eller bestille nyt perlegrus til indkørslen. Det er emner, som er til at overskue.
Jeg tror det er en meget menneskelig reaktion - at trække sig ind i det håndgribelige og overfladiske, når verden bliver for stor og skræmmende.
Reaktionsmønsteret, med at holde fast i det kendte og regelbundne, ligger til grund for mere end et politisk, dansk parti.
Det er i sig selv forstemmende.

Mikael Velschow-Rasmussen, Herdis Weins og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Allan Nørgaard Andersen

Selv om jeg ikke kan er det mindste interesseret i fodbold, ja, og sådan set har jeg hadet spillet siden skoletiden (jeg er 65 år). Og selv om jeg nu vil kalde mig intellektuel, så var det ikke snobberi der var grunden til at jeg blev valgt sidst 2 gange om ugen i 9 år i folkeskolens gymnastiktimer.
Men jeg kan alligevel godt glæde mig over at så mange andre kan hengive sig til denne ret festlige massepsykose.
Hvad jeg til gengæld hader mere end nogensinde er at mediefladen forudsætter at absolut alle borgere konstant vil foretrække at høre om fodbold (eller nu også cykelløb) frem for om noget som helst andet.
Selv på det en gang så ærværdige P1 har det udgangspunkt at ALLE lytterne finder det lige så relevant at høre om at der nu er en dag mindre til den eller den kamp og hvordan har studieværterne og folk på gaden det nu med det, end vi . fx her til morgen, vil høre om at Pfizers vaccine formodentlig beskytter bekymrende meget mindre mod Delta end forudsat. Man SKAL høre om sport for at nå frem til de andre indslag, som trods alt må siger at have større relevans for flere end fodboldkampe.
Selv i sit ellers fine indlæg ender Moestrup med (næsten) at forudsætte at vi ALLE har brug for en fodboldfest i år. Jeg har lige så meget brug for det som for at naboen fester og larmer højt kl. 4.00 om morgenen, når jeg skal op og på job,
Jeg ville hellere have at Information fortalte mig fx hvor meget andet godt fjernsyn vi går glip af (Tv-teater, koncert-transmissioner, dybtgående dokumentar, flere korrespondenter i hele verden) fordi DR skal bruge store summer på rettighederne til at transmittere fodbold.

Herdis Weins, Søren Bro og Palle Jensen anbefalede denne kommentar
Sören Tolsgaard

Her er opskriften på, hvordan man - sympatisk, begavet og intellektuelt - kan overgive sig til fodboldfestens forståelses- og samtaleunivers ;-)

https://finans.dk/debat/ECE13109038/ledere-kan-laere-tre-ting-af-emholde...

Niels-Simon Larsen

Lise Lotte: Forstår din ironi og din forklaring. Jeg bor i nærheden af Parken og møder tit ‘fodboldhæren’ på Østerbrogade. Jeg ser ikke på dem med foragt, for det kunne lige så godt have været mig, men den går bare ikke længere.

To ting har berørt mig dybt, dels de 50 graders varme flere steder og dels vores regeringens svar på udfordringen - flere motorveje.
Jeg kan simpelthen ikke fatte, at overproduktion skal besvares af mere produktion, og overproduktion betyder fx, at en stor del af tøjproduktionen, der ikke bliver solgt, går op i røg. En stor del af de fangede fisk går til spilde, og en masse smågrise må dø hver dag. Alle tyrekalve slagtes efter fødslen. Alle kyllinger af hankøn gasses.
Når jeg så ser ‘fodboldhæren’ og forestillede mig, at jeg sagde noget af det her til dem, og at vi en dag måske får 50 grader her, ville de ikke forstå mig. En stor del af befolkningen har ikke psyke til at tage imod det. Det er der mit problem er som aktivist: “Vig bort fra os, din satan”. Det er også Informations problem. Jeg tror godt, at de ville give den hele armen eller i hvert fald lidt mere af den, men læserne kan ikke holde til det.
Jeg skriver mange klimasange, men ingen af dem må være sådan, at folk går grædende hjem og ikke kommer igen. Der skal altid være noget, ‘vi skal nok klare den’, over det, ellers må man hellere lade være.

Og så har jeg noget med ‘uddannelse’. Jeg forstår ikke, at vi uddanner til udnyttelse af andre og til ensomhed. Jeg læser tit reklamerne, og de folk er kraftpetervæltemig så dygtige til at forføre os. Det sker med statsstøtte. Som lærer lavede jeg tit reklameanalyse med eleverne. Det hjælper bare ikke. Der skal mere til, fx en regering der har andre mål end at ødelægge verden.

Jørgen Mathiasen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

TV-aviserne er smadret af corona og sport og altid med mange gadeinterviews. Det samme gælder siden med DR-nyheder. Det er seerantallet, der styrer det hele, så vi ligger, som vi har redt.

Lise Lotte Rahbek

Det er ikke kun en ironisk bemærkning, Niels-Simon, men en observation af både offentligheden, min omgangskreds og mig selv. F.eks har jeg kendt mennesker som var så seriøst i vanskeligheder både økonomisk og personligt, at de bliver 'ligeglade' og beskæftiger sig med overfladiske emner (eller falder i druk) Det er den samme mekanisme, jeg ser tendenser til i den voksende klimakrise.
45 grader C i Canada, som har et lignende klima som vores.. det er voldsomt.

Maj-Britt Kent Hansen

Tager Mathilde Moestrup ikke munden lige lovlig fuld?

Har alle virkelig brug for en fest?

En fest der mest af alt ligner massehysteri?

Kedelig, sur, blasert osv. er jeg selvfølgelig, når jeg ikke finde mig selv i nedenstående citat fra klummen:

CITB Alle har brug for at eksplodere på den måde, man kan tillade sig, når der bliver hamret en fodbold ind i et mål, hælde øl ud over hinanden, kramme og danse. CITS

Herdis Weins, Lise Lotte Rahbek, Katrine Damm, Niels-Simon Larsen og Søren Bro anbefalede denne kommentar

kondolere, Mathilde, jeg ser ikke selv fodbold, hader det ikke, men hader hysteriet omkring det, og væg-til-væg dækningen, der forlængst er overskredet enhver form for ordentlighed, public service og kvalmegrænser. Ellers ordentlige og intelligente mennesker taber enhver form for realitetssans, når det ser ud som om DK kan vinde et eller andet.

Herdis Weins, Lise Lotte Rahbek, Katrine Damm, Niels-Simon Larsen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar