Klumme

Her i Jerusalem kæmper vi palæstinensere stadig for vores hjem

Verden har vendt blikket væk, men i Sheikh Jarrah er kolonimagten Israels bestræbelser på at uddrive os palæstinensere ikke blevet mindre. Man kan blive helt træt af at finde nye måder at beskrive denne daglige brutalitet og kolonialisme på, skriver forfatter og digter Mohammed El-Kurd i denne klumme
Den 21. juni kom israelsk politi ind kvarteret Sheikh Jarrah, efter at en bosætter havde pebersprayet fire skolepiger på gaden. Men da de ankom, arresterede de to palæstinensiske drenge i stedet.

Den 21. juni kom israelsk politi ind kvarteret Sheikh Jarrah, efter at en bosætter havde pebersprayet fire skolepiger på gaden. Men da de ankom, arresterede de to palæstinensiske drenge i stedet.

Ahmad Gharabli

Debat
2. august 2021

For et par måneder siden var verdens opmærksomhed rettet mod Sheikh Jarrah, mit kvarter i Jerusalem. I årtier har israelske bosættere støttet af staten forsøgt at fortrænge os fra vores hjem og kolonisere vores kvarter. FN kaldte disse voldelige fordrivelser for en krigsforbrydelse. Jeg kalder det tyveri – fordi det er dét, det er.

I maj blev vores forsøg på at modstå dette tyveri mødt af en bølge af solidaritet fra palæstinensere over hele Jerusalem og længere væk. Efter våbenhvilen er verdens opmærksomhed forsvundet. Men realiteterne for palæstinenserne er uændrede.

Vores kvarter har været underlagt en blokade i tre måneder, som opretholdes af de israelske styrker med fortsatte restriktioner, som har til hensigt at gøre livet uudholdeligt for de hundredvis af palæstinensere, der bor her.

Og samtidig kan de bevæbnede jødiske bosættere, der allerede har besat nogle af vores hjem, færdes frit i gaderne. På en hvilken som helst aften patruljerer en gruppe pistolsvingende fanatikere min gade i arrogant forvisning om, at de ikke vil blive straffet.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

erik pedersen

Det er tragisk. Og skamfuldt at bevidne verdens ledere tage zionisternes parti .
Mvh Hanne Pedersen

Per Selmer, Thomas Tanghus, Franz Nitschke, Brian Nocis Jensen, David Zennaro, Annette Chronstedt og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar