Kommentar

Kære studerende, I skal nok klare det, selv om I ikke kommer ind på drømmestudiet

Man bør ikke lade sine gode eller dårlige præstationer i gymnasiet være en begrænsning for fremtiden, men en mulighed for at udforske uddannelsernes alternative muligheder, skriver studerende Bolette Kramer Aagaard i dette debatindlæg.
Det er ikke alle studenter, der kommer ind på deres drømmestudie efter at have fået den eftertragtede hue på. Men lad være med at se jeres gode eller dårlige præstationer i gymnasiet som en begrænsning. Se dem i stedet for en mulighed for at udforske uddannelsernes alternative muligheder.

Det er ikke alle studenter, der kommer ind på deres drømmestudie efter at have fået den eftertragtede hue på. Men lad være med at se jeres gode eller dårlige præstationer i gymnasiet som en begrænsning. Se dem i stedet for en mulighed for at udforske uddannelsernes alternative muligheder.

Mette Mørk

Debat
28. juli 2021

Kære studenter og studiesøgende

I har alle knoklet jer gennem tre år med mange forventninger til ’fremtidens generation’. På den anden side af studenterrusen, eller måske efter et, to eller fem reflektionsår, stod I for godt tre uger siden over for et af livets sværeste valg. Et valg, som vi unge får fortalt har afgørende betydning for vores liv.

For den 5. juli var der ansøgningsfrist til de eftertragtede studiepladser. Og i dag er det afgørelsens time, hvor over 93.000 vil få svar på, om de er kommet ind på drømmestudiet.

Snart vil mit facebookfeed blive bombarderet med statusopdateringer fra folk, der er kommet ind på deres drømmestudie: jura, medicin, psykologi eller International Business and Politics. Dette mens de færreste fortæller om, hvilken uddannelse de ikke kom ind på.

Hvis vi scroller tiden fem år tilbage, har én bestemt situation betydning for, at jeg reviderede, hvad drømmen var for mig, og indså, at der fandtes mange flere alternativer end blot et af de mest populære studier, som alle ville ind på.

Jeg fik mit første firetal på karakterbeviset til min sidste eksamen.

Dagen inden min sidste eksamen havde jeg regnet på, hvilket snit jeg kunne få, hvis jeg fik 10 eller 12 til den sidste eksamen, og hvordan det måske kunne lykkes mig at komme ind på mit drømmestudie. Men sådan gik det ikke. Alt gik i sort til eksamen, og intet andet end følelsen af skuffelse og utilstrækkelighed stod tilbage.

’Man kan, hvad man vil’

Mine forældre har altid fortalt mig, at jeg ’kan, hvad jeg vil’.

Med det udsagn bredte skylden og skammen sig fra det sekund, jeg gik ud af eksamenslokalet med et firetal i huen. Måske ville jeg det bare ikke nok?

Når jeg tænker tilbage på tiden i gymnasiet, var der mange ting, som spillede ind på min præstation: Jeg flyttede hjemmefra i 2.g, lavede 20 timers frivilligt arbejde om ugen, trænede, festede og forsøgte at leve op til de mange krav og forventninger, der blev lagt på vores skuldre.

Med en fraværsprocent på tolv og et snit over ti efter hurtigstartsbonus klarede jeg det – mere end godt nok. Men var det godt nok, når jeg ikke var sikker på, om jeg kunne komme ind på mit drømmestudie?

Efter den sidste eksamen brugte jeg mange dage og nætter på at bekymre mig om, om lige dén karakter fik afgørende betydning for, om jeg kunne komme ind på mit drømmestudie, og om jeg overhovedet skulle søge ind i frygten for at få afslag med et gennemsnit, der var 0,1 for lavt. Og ikke mindst, hvilken løgn jeg skulle stikke omverdenen, hvis jeg valgte at søge ind og fik afslag.

Livets tilfældigheder

Mange i vores generation bliver fortalt, at vi kan, hvad vi vil. Men, selv om det er sagt i bedste mening af forældre, lærere og andre mennesker med høje forventninger til os, er vi nødt til at anerkende, at det udsagn ikke tager højde for livets tilfældigheder.

Vi kan meget, men ikke alt, hvad vi vil. Nogle gange går livet ikke som planlagt, og nogle gange trækker man 12. sang af Iliaden til en eksamen i oldtidskundskab og går i sort. Sådan gik det for mig.

Når man ikke kan, hvad man vil, når man ikke får 12 til sin sidste eksamen – er det så, fordi man ikke vil det nok, eller er det, fordi at man ikke selv er ansvarlig over for alt i livet?

Kierkegaard ville sige, at vi ikke er herre over alt, der sker i livet. Vi er ikke altid herre over, hvilke karakterer vi får i gymnasiet, og hvilken uddannelse vi bliver optaget på. Måske er det blot et vilkår, vi må anerkende er en del af livet? Ingen kan, hvad de vil, men de fleste skal nok få et liv og en uddannelse, der er god nok alligevel – også̊ selv om livets tilfældigheder, ens livssituation og mere eller mindre heldige eksamenslodtrækninger har betydning for, om man kan komme ind på sit drømmestudie eller ej – så skal man nok finde den rette uddannelsesvej.

Min vej var i frygten for ikke at kunne komme ind at undersøge uddannelser fra a til å, og pludselig fandt jeg noget, der lød spændende, og som pludselig gav mere mening for mig end at søge ind på det, der hidtil havde været mit drømmestudie.

Selv om tilfældighederne og én eksamenskarakter har haft stor betydning for mit studievalg, og selv om jeg mange gange undervejs tvivlede på mit valg – både før og efter studiestart, så har jeg ikke fortrudt, at jeg valgte et andet studie end det, jeg troede, jeg drømte om.

Så kære studenter og studiesøgende. Spring ud i det, og lad hverken jeres gode eller dårlige præstationer i gymnasiet ses som en begrænsning, men som en mulighed for at udforske uddannelsernes alternative muligheder. Det værste, der kan ske, er, at I må vælge om, og så har I fået den viden og læring med jer.

I skal nok klare det – også̊ selv om I ikke kommer ind på drømmestudiet i dag eller vælger rigtigt første gang!

Bolette Aagaard er studerende

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Martin Brunsgaard

Enig med skribenten (og Kierkegaard) i, at vi ikke herre over alt, der sker i livet. Målet kender vi alligevel først, når vi når frem. Netop derfor bør vi undgå at piske en stemning op omkring unges uddannelsesvalg. Det kan vi gøre bl.a. ved at droppe klichéen om drømmestudiet.
https://www.information.dk/debat/2020/07/drop-evindelige-snak-droemmestu...