Læserbrev

Museerne bør fokusere mere på at formidle bæredygtighed og klima

Kulturinstitutionerne og særligt museerne har en oplagt mulighed for at være en ambitiøs medspiller ved at kuratere debatskabende udstillinger, der taler ind i nogle af tidens vigtigste temaer som bæredygtighed og klima, skriver billedkunstner og forfatter Kaspar Kaum Bonnén i dette debatindlæg
Kulturinstitutionerne og særligt museerne har en oplagt mulighed for at være en ambitiøs medspiller ved at kuratere debatskabende udstillinger, der taler ind i nogle af tidens vigtigste temaer som bæredygtighed og klima, skriver billedkunstner og forfatter Kaspar Kaum Bonnén i dette debatindlæg

Mia Mottelson

Debat
29. juli 2021

En af museernes vigtigste opgaver er at stille vigtige spørgsmål om vores væren og gøre os nysgerrige på menneskets levevis. Derfor er det påfaldende, at så godt som ingen museer vælger at sætte fokus på klimaudfordringer og bæredygtighed i deres udstillinger, når det i dag udgør så stor en del af vores fælles bevidsthed.

Det moderne kunstmuseum bidrager til at definere vores tid, og det ligger dybt i kunstinstitutionernes dna, at de på mange måder er på forkant med at rammesætte tidens vigtigste spørgsmål.

Andre af tidens vigtige debatter om blandt andet identitet, køn, racer og grænser er hyppige temaer på museer, og det er alletiders, men samtidig er temaer som klima og bæredygtighed ganske fraværende.

Det lader til, at sondringen mellem kultur og natur ligger dybt i museernes selvforståelse.

Om det er lige præcis det, der gør, at klima og bæredygtighed er fraværende på museerne, vil jeg ikke gøre mig til dommer over, men dog vil jeg indstille til, at museerne stiller sig selv det spørgsmål.

Meget tyder ovenikøbet på, at befolkningen har stor interesse i biodiversitet, klimaudfordringer og tilstødende temaer, hvilket gør det oplagt for museerne at indtænke disse i deres udstillinger.

Samtidig beskæftiger flere kunstnere sig med disse temaer, men hvis ikke kulturinstitutionerne er med på vognen og indgår i debatten om vores fælles fremtid, bliver det svært at fortsætte ad denne sti.

Hvis føromtalte dikotomi mellem kultur og natur holder vand, vil jeg foreslå, at kulturinstitutioner netop beskæftiger sig med de snitflader, der er mellem kultur og natur, for eksempel vækst og bæredygtighed, dyrs rettigheder, naturfilosofier, religioner og hele spørgsmålet om det gode liv for den sags skyld.

Når vi som samfund drøfter disse emner, bør kulturinstitutionerne være en ambitiøs medspiller, der stiller deres platforme til rådighed. Det ville være helt oplagt for at sikre, at vi sammen kan skabe en undersøgende og debatskabende tilgang til nogle af tidens allervigtigste spørgsmål.

Kaspar Kaum Bonnén er billedkunstner og forfatter.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anders Chr. Hansen

Jeg er helt enig. Jeg har faktisk været med til at undersøge spørgsmålet for nogle år siden. Resultatet kan læses her: https://journals.uio.no/museolog/article/view/3015
Der er også en baggrundsrapport: https://forskning.ruc.dk/files/56219345/DanmarksMiljoemuseumVisionsopl_g...

Anders Chr. Hansen

Bjørn Stauning

Jeg er også enig i, at samfundet svigter en livsvigtig formidlingsopgave.
Måske er budskabet om klimaforandringerne for forfærdelige til at indgå i de traditionelle museumrammer. Man vil jo helst give publikum en opløftende oplevelse - og med afvaskning af alle illusioner om en fremtid med velfærd og fred, er der mest udsigt til at de nysgerrige gæster nedbøjede forlader museet. Det er nok grunden til, at museumsfolk ikke har lyst til at sætte klimaforandringer på plakaten.
Langt de fleste mennesker ved også mere end tilstrækkeligt om klimaforandringerne til en erkendelse af, at aktiv handling er nødvendig.
Det man ikke går så højt op i, er de tiltag, der findes - og hvad prisen er. Der findes stadig væsentlige emner, som endnu ikke er taget op i klimadebatterne - f.eks. om den fremtidige infrastruktur. Mmm måske et emne for museerne ...

Mogens Kjær

Museerne betyder så godt som intet, når det drejer sig temaer som bæredygtighed og klima. De besøgende bliver blot bekræfter i den viden og de holdninger, som de besidder i forvejen.

I bedste fald kan museerne uddybe den viden, de besøgende i forvejen har, men det er måske mere en opgave for institutioner, som det københavnske "Eksperimentarium". Det ville være rigtig godt med sådanne institutioner andre steder i Danmark. Jeg vil tro, at De har et bredere publikum.