Læserbrev

SF og Enhedslisten går klimanølernes ærinde, når de stemmer nej til klimaloven

SF og Enhedslistens higen efter det perfekte giver bagslag, når det handler om klima. De må indse, at politik handler om kompromiser, og at alternativet til 55-procentsmålet næppe er et mere ambitiøst mål. Det skriver medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet Niels Fuglsang
SF og Enhedslistens higen efter det perfekte giver bagslag, når det handler om klima. De må indse, at politik handler om kompromiser, og at alternativet til 55-procentsmålet næppe er et mere ambitiøst mål. Det skriver medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet Niels Fuglsang

Mia Mottelson

Debat
8. juli 2021

Da vi for nylig vedtog den nye europæiske klimalov i Europa-Parlamentet, betragtede jeg det som en historisk dag. En af de dage i EU-politik, hvor vi kunne se fremskridt og kunne se, at vi kan løfte os sammen på tværs af nationale skel.

Loven betyder, at EU har bundet sig til mindst 55 procents reduktion i 2030 sammenlignet med 1990 og til at være klimaneutrale i 2050. Fordi EU er så stor en økonomi, er loven blevet kaldt den vigtigste klimalov i verden. Samtidig baner klimaloven vejen for en række nye love om mere vedvarende energi, energieffektivitet, kvotehandelssystem og klimatold, som skal indfri loven.

Jeg så selvfølgelig gerne, at vi havde sat målet højere end de 55 procent. Samtidig er det dog langt bedre end de sølle 40 procent, som indtil videre har været gældende, og det er det maksimale, som mange af mine kollegaer i EU-Parlamentet ville gå med til. For eksempel den konservative gruppe, som er Europa-Parlamentets største. Alt i alt er klimaloven et stort skridt fremad, selv om den ikke er perfekt.

Men afstemningen skabte anledning til splittelse blandt mine danske kolleger i Bruxelles, hvor SF og Enhedslisten stemte nej til aftalen, fordi den ikke var ambitiøs nok. Men her tror jeg, at de grønne ambitioner har gjort de grønne partier blinde for at handle grønt, og at mine kolleger er ved at gøre det perfekte til det godes fjende. På den måde ender de i stedet med at gå de mindre progressive politikeres ærinde.

Til november skal EU sammen med resten af verden præsentere sine nye reduktionsmål til COP26. Men hvis der havde været flertal imod klimaloven, ville vi skulle møde op uden et højere reduktionsmål end sidst. Vil den grønne gruppe hellere komme helt tomhændet til COP’en?

Jeg er også idealist. Det er vi mange politikere, der er. Men vi må samtidig se i øjnene, at der skal handles prompte, når der nu er politisk momentum for, at hele EU –på tværs af 27 nationaliteter, traditioner og værdisæt – skaber handling sammen.

Som danskere burde vi være én samlet front på klimahandling og indse, at demokrati af og til betyder kompromiser, og at verden ikke bliver mere grøn af at se på den i sort-hvid.

Niels Fuglsang (S) er medlem af Europa-Parlamentet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her