Kommentar

Det skræmmer mig, at Folketinget tror, at asylbehandling i tredjelande er human og retfærdig

Det er en økonomisk udfordring at hjælpe asylansøgere, men det er en udfordring for alle lande. Vi kan ikke bare kaste ansvaret fra os og lade hjælpen være op til lande, der måske ikke overholder menneskerettighederne. Det er inhumant og uretfærdigt, skriver socialpædagog Lene Houmøller van Leeuwen
Debat
6. juli 2021

Onsdag den 3. juni vedtog Folketinget lovforslaget om asylbehandling i tredjelande. Det betyder, at Danmark, såfremt vi finder et samarbejdsland, kan sende asylansøgere til asylsagsbehandling og eventuel efterfølgende beskyttelse i tredjelande. Regeringen mener, at ændringen i loven vil føre til et mere ’retfærdigt og humant asylsystem’.

Men det er ikke humant at sende flygtninge videre igen og parkere dem i en lejr på ubestemt tid. Det er at sende aben videre og overlade det, der i regeringens øjne er et problem, til andre lande. Jeg er klar over, at asylansøgere i øjeblikket sidder i lejre på ubestemt tid rundt omkring i Danmark og venter på afgørelse i deres sager. Jeg er også klar over, at Danmark økonomisk set ikke bare kan tage imod alle flygtninge.

Men flygtningekrisen er en global udfordring og et globalt ansvar. Det er hverken retfærdigt eller humant at løbe fra det ansvar og lade andre lande løse udfordringen uden os. Vi kan ikke bare afvise at tage ansvar for en global udfordring, fordi den presser os økonomisk. Den presser jo alle.

Det skræmmer mig, at regeringen har fremsat lovforslaget, og at Folketinget har vedtaget lovforslaget. Det er umenneskeligt. Det viser, at Danmark hverken er medmenneskelig eller næstekærlig. To værdier, jeg troede, at vi vægtede højere her i Danmark.

De her mennesker har været igennem så meget: lidelser, pres, stress, afmagt, afsavn. Når de så banker på vores dør, sender vi dem videre og presser dem endnu mere.

Afhængigt af, hvilke tredjelande der indgås overenskomst med, risikerer vi, at asylansøgerne ender i udemokratiske, korrupte lande, der krænker menneskerettighederne. Det skræmmer mig, at regeringen faktisk mener, at det er retfærdigt og humant.

Hvis jeg selv, mine venner og familie, ja, bare bekendte af mig nogensinde ender som flygtninge, så vil jeg ønske, at det land, de henvender sig til i håb om at finde et nyt, fredeligt hjem, vil modtage og hjælpe dem og ikke bare vende dem ryggen. Som Danmark tilsyneladende har i sinde. 

Lene Houmøller van Leeuwen er socialpædagog.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ete Forchhammer

Afviklingen af ordentlighed og indpakningen af denne afvikling ER skræmmende!
Nu som før skorter det ikke på advarsler - der bekvemt, mageligt overhøres…

Vibeke Olsen, Eva Schwanenflügel, Maj-Britt Kent Hansen, Christian Mondrup, Lili Kress, erik pedersen og Pietro Cini anbefalede denne kommentar
David Zennaro

Dette er desværre en tilbagevenden til tilstanden før 2. verdenkrig, hvor man også ukritisk sendte flygtninge retur til Nazityskland.

Vibeke Olsen, Eva Schwanenflügel, Maj-Britt Kent Hansen og Lili Kress anbefalede denne kommentar