Den danske sommer er over os, og tankerne ledes naturligt hen på friske ærter, lyse nætter, koldskålspauser i klitterne og grillaftener i baghaven, som afsluttes med en badetur i måneskinnet. Men som ofte er tingene ikke ren og skær idyl, og jeg kan indimellem komme til at savne bestemte levn fra fortiden. Her taler jeg hverken om min yndlingsis, der er udgået, eller den faste sommerferie hos mormor.
Jeg taler om insekterne på forruden, der desværre ikke længere er en fast del af den danske sommer. Jeg kan tydeligt huske, hvordan en køretur på landet for 20 år siden blev kvitteret med det sommerlige forrudefænomen.
Både forlygter, kølerhjelm og forrude blev indhyllet af små ambassadører fra det vilde, mangfoldige dyreliv, som vi faktisk har her i landet. Men sådan er det ikke mere. Hvor er insekterne blevet af?
Hvor skønt rene bilruder nu engang lyder, så er det et tegn på en dyster udvikling. Biodiversiteten bliver mindre. 75 procent af alle de flyvende insekter er forsvundet. Førhen har insekterne haft fast postadresse i vilde blomster og planter, men insektgifte og pesticider gør disse ubeboelige for insekterne.
Og hvis vi for eksempel ikke længere har bier og svirrefluer til at bestøve vores planter, så kan de ikke producere frugter og frø. Det betyder, at der vil mangle mad til andre dyr i fødekæden. Det er et alvorligt indgreb i økosystemet, som i værste tilfælde kan udrydde forskellige fugle- og dyrearter.
Grøn er det nye sort, og biodiversitet er fremtidens valuta. Det er nødvendigt, at vi får en velovervejet, langsigtet natur- og biodiversitetspakke med bindende mål, som kan være med til at beskytte og fremme naturen og dens beboere.
Der er behov for en strategi for bæredygtig forvaltning af naturens ressourcer. Og det kan kun gå for langsomt. Tilbage er der kun én ting at sige: Kan vi så få insekterne tilbage på forruden!
Rosa Knudsen er naturentusiast og læser statskundskab på Københavns Universitet
Jeg kan ikke huske at opleve så mange insekter i haven som i år.
Det vrimler bogstavelig talt med vilde bier, honningbier, svirrefluer, sværmere, myg og sommerfugle. Jeg føler mig som buffet for en mindre hær af blodsugere. Og klæg. Jeg hader klæg. Deres bid er smertefulde, opsvulmede og langvarige. Mon ikke de kommer fra kvierne ovre på nabomarken. Jaja, det er der jo ikke noget at gøre ved. Ligesom de små allestedsværværende kvægfluer.
Men det kan godt være, haven her fungerer som insekt-tilflugtssted for omegnen, i mangel af bedre, og de holder sig fra forruderne.
Jeg har også insekter i haven og på marken. Men trods en tur på ca 50 km i går, landkørsel vel at mærke; ikke et eneste insekt på ruden. Til gengæld talte jeg 9 trafikdræbte pattedyr på vejen. Det er efterhånden en fattig verden vi bebor. Og med den fatale infrastruktur plan der nu er vedtaget, bliver det da kun værre.
Bortset fra at bilerne ikke bliver så beskidte.
Mvh Hanne Pedersen
02/jul/2021
Efter min mening skal det danske
gift-landbrug forbydes og ned-
lægges, helt og aldeles !
Med bekymret hilsen
Claus