Klumme

Vi skal tale om, at engelske kvinder bliver slået, uanset om landsholdet vinder eller taber

De sidste ugers fodboldfest har været en uvurderlig kilde til frihedsfølelse og nationalt sammenhold, men der findes også en bagside. Partnervold stiger under slutrunder, viser engelske studier, og det er vi nødt til at tale om, skriver journalist Siri Franceschi i denne klumme
I England viser et studie fra 2014, at rapporterede tilfælde af partnervold stiger med 26 procent, når det engelske landshold spiller, og med hele 38 procent, hvis landsholdet taber kampen.

I England viser et studie fra 2014, at rapporterede tilfælde af partnervold stiger med 26 procent, når det engelske landshold spiller, og med hele 38 procent, hvis landsholdet taber kampen.

Henry Nicholls

Debat
8. juli 2021

Et slidt dannebrogsflag dingler dovent fra en altan i den kølige morgenbrise. På gaden vidner en ensom øldåse om de oprydningskræfter, der på næsten magisk vis har støvsuget byen ren for nattens festligheder.

En svag duft af urin hænger stadig i luften, og selv om de største soundbokse er kørt hjem i seng, føles det, som om jorden stadig vibrerer let til takten fra en utrættelig bas. Sådan har scenen gentaget sig igen og igen dagen efter de EM-kampe, der de sidste par uger har vendt Danmark på hovedet.

Selv for en antifodboldentusiast som mig selv har det været svært ikke at lade sig opsluge af den kollektive fodboldmani, skråle med på lå-lå-lå og hylde fællesskabsfølelsen og de danske fodboldhelte. Således befandt jeg mig også på den – i københavnske munde – sagnomspundne beværtning Lumskebuksen på Østerbro under kvartfinalen mellem Danmark og Tjekkiet.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Orwell sagde/skrev engang, at en typisk engelsk forbrydelse er at sparke sin kone ihjel.

Niels-Simon Larsen

Jeg tænkte det nok. Der er ikke noget i vejen med penge i sport, der er bare lige nogle minussider, der skal rettes op på. Nøjagtigt som med kapitalismen. Den er også god nok. Der er bare lige det der med den store ulighed, working poor og opbrug af naturlagrene.

Næ, vi er kommet langt, og i England arbejder kvinder og børn ikke mere i kulminerne. Jeg kommer ligetil at tænke på et klip fra minestrejken i -84, hvor en bedstemor mader sit barnebarn, og for hver skefuld siger: “Stem aldrig på en konservativ”. Så langt er man dog ikke kommet endnu. Nationalismen har godt greb i arbejderne - forstå det hvo der kan. Det samme med kristendommen. Altså, makkerparret kapitalisme og kristendom er fantastiske, så umage de end er. Den fælles religion hedder nationalisme, kapitalisme og kristendom (ikke jesusdom Nb.). - også for flertallet af Informations læsere og journalister (ellers kunne avisen ikke udkomme).

Så er vi en lille skare af abonnenter og kommentarister, der holder fanen højt og ikke lader sig kue af flertallet og giver den debat, der skal til, og tilfældigvis samles her og skriver. Det er mig en daglig opmuntring, vil jeg godt have lov at sige. Lad os holde ud.

Arne Lund, Eva Schwanenflügel, ingemaje lange og Hanne Utoft anbefalede denne kommentar
Lisbeth Nykjær

Fodvold?

Eva Schwanenflügel, ingemaje lange og Jesper Andersson anbefalede denne kommentar
Louise Hansen

"Et slidt dannebrogsflag dingler dovent fra en altan i den kølige morgenbrise. På gaden vidner en ensom øldåse om de oprydningskræfter, der på næsten magisk vis har støvsuget byen ren for nattens festligheder.

En svag duft af urin hænger stadig i luften, og selv om de største soundbokse er kørt hjem i seng, føles det, som om jorden stadig vibrerer let til takten fra en utrættelig bas."

Nogen burde nok fortælle Siri, at hun skulle tone den ned en anelse og ikke gå så hårdt til den med det floromvundne, ufrivilligt komiske sprog.