Kommentar

Der er brug for, at forældre bliver uddannet i børns internetfærden

Jeg er bekymret for nutidens børn og deres forhold til nettet. Alt for mange videoer går igennem YouTubes filtre, forklædt som børnevenligt indhold, men med voldeligt indhold. Og problemet er, at vi forældre ikke ved nok om det, skriver redaktør på Vild Maskine, Rebekka Gertz Andersson, i dette debatindlæg
Debat
3. august 2021

Jeg skriver dette debatindlæg i forlængelse af det vigtige debatindlæg: »Det er de voksnes ansvar at give børn bedre internetvaner«.

Jeg er også bekymret for nutidens børn og deres forhold til YouTube og nettet generelt. Det er tragikomisk, at børn ikke længere må slentre alene på fortovet eller cykle i skoven alene, men mange forældre synes det er helt o.k., at børn surfer alene rundt på YouTube.

Det er dybt problematisk, fordi der ligger så mange frygtelige videoer, som de ikke skal se.

Vores dreng på syv år har aldrig haft en iPad og må ikke surfe alene rundt på YouTube.

Nogle vil nok kalde os overbeskyttende, men har man først set noget, man ikke skulle se, kan man ikke slette det fra hukommelsen igen.

For et år siden var vores søn på besøg hos en ven. Om aftenen, da han skulle sove, var han rædselsslagen, og han fortalte, at de havde været på YouTube, hvor de var stødt på en video med en voksen, der var klædt ud som kanin og sang en uhyggelig sang.

Han havde mareridt i flere dage derefter. Jeg tog kontakt til vennens mor. Hun var rigtig ked af det, og det var egentlig en ubehagelig oplevelse for alle.

Jeg synes, det var grænseoverskridende at tage den med hende, men jeg tror, at mange forældre er uvidende om, hvad der ligger på YouTube.

Ondsindede mennesker spekulerer i at skræmme børn ved at lave videoer, som går igennem YouTubes filtre forklædt som børnevenligt indhold, med voldeligt, skræmmende eller seksuelt indhold.

Efter sommerferien starter vores søn i 1. klasse, og problemet bliver kun større. Størstedelen af hans venner sidder i flere timer på YouTube alene, og mange uden børnelås.

Senest var han hjemme ved en ven, og han har haft en del mareridt siden. Om det er noget, de har set, kan jeg ikke sige, men pointen er, at vi som forældre er utrygge ved situationen.

Børn ved jo, at hvis de har set noget, de ikke burde se, så holder de det ofte for sig selv og går alene med bekymringerne.

Børns internetadfærd er et nyt felt, og min generation har ingen erfaringer fra vores egen barndom, og jeg tror derfor, at det er meget vigtigt med oplysning nu.

Forældrene skal løbende oplyses og uddannes, så børnene kan blive bedre beskyttet på nettet.

Rebekka Gertz Andersson er redaktør på Vild Maskine.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her