Læserbrev

Croptopforbud og manglende seksualundervisning er to sider af samme sag

Croptopforbuddet ryddede vores forsider og var på mange måder en kærkommen mulighed for at diskutere seksualundervisning i grundskolen. Men selv om chancen var der, kom debatten aldrig – det er en skam, for vi står stadig tilbage med mangelfuld seksualundervisning, skriver kandidatstuderende i pædagogisk antropologi Rose Østergaard
Croptopforbuddet ryddede vores forsider og var på mange måder en kærkommen mulighed for at diskutere seksualundervisning i grundskolen. Men selv om chancen var der, kom debatten aldrig – det er en skam, for vi står stadig tilbage med mangelfuld seksualundervisning, skriver kandidatstuderende i pædagogisk antropologi Rose Østergaard

Mia Mottelson

Debat
30. august 2021

Croptopsagaen er nu gået i sig selv igen. Demonstrationerne i den fysiske virkelighed og på de sociale medier er ebbet ud, for skoleinspektøren fra Vejle indså endelig, at forbuddet var en dårlig ide.

Men nu står jeg tilbage med en følelse af, at skoleinspektørens hurtige kovending kom til at blokere for en vigtig diskussion, vi kunne have fået ud af dette røre. Hvad sagen har givet mig anledning til (igen) at tænke igennem er, at grundskolen mangler god seksualundervisning.

Forbuddet viser, at det ikke kun er mangel på undervisning, der er problemet, men også kvaliteten af undervisningen. Med mere kvalificeret seksualundervisning på skemaet, kunne det være, at der også var skoleledere, lærere og forældre – og voksne i det hele taget, der ville blive klogere på krop og grænsedragninger.

Hvis vi gerne vil have de kommende generationer til at vokse op og forstå, hvad kroppe, køn, seksualitet og grænser er, bør vi starte med at sætte seksualundervisning på skoleskemaet. Lige nu er det, hvad man kalder et ’timeløst fag’.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her