Kommentar

Det er ikke Danmarks Radios job at dække rigmændenes egoistiske rumturisme

The billionaire space race er ikke andet end rigmændenes ligegyldige, egoistiske PR-projekt. DR’s dækning af rumturismen er ukritisk clickbaitjournalistik, som overser den åbenlyse kobling til klimakrisen, skriver studerende på DTU Morten Stig Pedersen i dette debatindlæg
Debat
13. august 2021

I løbet af de seneste uger og så sent som i tirsdags har jeg i landets mange medier læst om de indledende resultater af, hvad udenlandske medier har døbt ’the billionaire space race’ – den foreløbige kulmination på flere multimilliardærers årelange kapløb om, hvem der først koloniserer det ydre rum.

Et eksempel er milliardæren og grundlæggeren af Virgin Group Richard Branson. Han har angiveligt fløjet 86 kilometer op i luften i selskab af et par kunder og to ansatte piloter. Med den ’præstation’ har medierne konkluderet, at Richard Branson har vundet rumkapløbet over blandt andet Jeff Bezos og Elon Musk. Kapløbet gik ud på, ifølge Richard Branson selv, at være den første til at nå ud i rummet i et privatejet fartøj.

Det er forkasteligt, hvor ukritiske medierne er over for denne nyhed. Både når det kommer til påstande fra Branson, og når det kommer til at sætte nyheden i et større perspektiv: klimadagsordenen. Lad mig forklare hvorfor.

Den mest populære definition på det ydre rums start er Kármán-linjen, som er 100 kilometer over havet. Ikke nok med, at Branson ikke nåede så højt op, så var han heller ikke i kredsløb om jorden. Disse oplysninger er ikke at finde i DR’s hele seks artikler om emnet.

At se rigmænd ukritisk blive eksponeret gang på gang på public service-platforme med deres ligegyldige egoistiske PR-projekt er beskæmmende. Jeg vælger tog frem for fly, når jeg skal tværs over Europa, men alligevel kan jeg læse på DR, at rige mennesker én efter én skydes op i luften.

Rigmænd kigger øjensynligt helst til det eneste sted, hvor der ikke er klimaforandringer – det ydre rum. Det ved jeg ikke, fordi jeg opsøger denne viden, men fordi jeg konstant bliver eksponeret for emnet på DR.

Hvorfor tillader DR og andre, at techvirksomheder får lov til at sætte denne rumrejsedagsorden? Den sidste bastion, der skulle falde i kampen mod at producere clickbait til befolkningen til gavn for storkapitalen skulle af indlysende grunde være DR.

Til os, der ikke ligger inde med et par millioner til en tur og måske også går rundt med en smule flyskam i maven, mon ikke vi kan få et udmærket liv uden at se på jorden fra den ydre atmosfære? Selv om man kunne fristes til at tro, at DR synes det modsatte.

Morten Stig Pedersen er studerende på DTU.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Spot on indlæg, lad dog være med at dyrke alle de rige med mindre de bruger deres rigdom til alle levende væsener ikke mindst dem der knapt har til dagen og vejen.

Karina Pedersen, Sebastian Kirkegaard Ejsing, Ib Christensen, Stella Nielsen, Pietro Cini og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Tommy Clausen

Tag pengene fra de rige svin! Lær dem at betale skat.... skam dem ud. Det borde man gøre ,i stellet for at forhærlige dem.

Stella Nielsen, Pietro Cini og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Marianne Jespersen

Enig vi gider ikke høre "positive" nyheder om disse megalomane storkapitalister. Deres formuer er tjent på udbytning og spekulation. Det bedste ved disse historier er at de minder os om at klassekampen ikke er slut. Det er dog ikke en del af reportagerne om dem hvordan de udbytter andre mennesker og "systemet". De oplysninger skal vi selv indhente på anden vis.

Sebastian Kirkegaard Ejsing, Tommy Clausen og Ib Christensen anbefalede denne kommentar
Ib Christensen

Vores forfædre var slet ikke så dumme da de indførte topskatte systemet herhjemme.

Topskatten lærte dem der ikke kunne få nok, at de ikke kunne få nok. Og fik dem til at stoppe op, når de havde nok. Og det gav plads til andre kunne komme til, da topskatten ikke gav meget mening for monopoler.

At enkelte tjener hvad tusinde familier kunne leve for gør, at de penge ikke er tilgængelige for de tusinde familier. Konkurrence udsættelsen, visse politikere er så glade for, forringes væsentligt samtidigt. Som en løbe konkurrence mellem en et benet mand og en firbenet leopard.

Vore forfædre var klogere, end vores nutidige politikere. Det kan ikke ligefrem kaldes fremskridt.