Klumme

Hvis vi vil have flere faglærte, skal vi have bedre arbejdsmiljø og reelle grønne job

Flere faglærte er nøglen til grøn omstilling, men at advare mod »uddannelsessnobberi« er ikke nok. Hvis regeringen vil have flere unge faglærte, må den sikre bedre arbejdsmiljøforhold og reelle grønne jobs, skriver tømrer Helga Mathiassen i denne klumme
»Regeringen, højrefløjen og virksomhederne klimasvigter de unge i dobbelt forstand. De nøler med at handle resolut på klimakrisen, og de efterspørger flere faglærte uden at give dem de rette betingelser.« Skriver tømrer Helga Mathiassen i dette debatindlæg.

»Regeringen, højrefløjen og virksomhederne klimasvigter de unge i dobbelt forstand. De nøler med at handle resolut på klimakrisen, og de efterspørger flere faglærte uden at give dem de rette betingelser.« Skriver tømrer Helga Mathiassen i dette debatindlæg.

Sisse Dupont

Debat
1. september 2021

Regeringen blæser til kamp for flere faglærte – ja, faktisk mener Mette Frederiksen, at mangel på faglært arbejdskraft er vores største udfordring, for vi behøver fremtidens faglærte for at lykkes bedre med den grønne omstilling.

Det er svært at være uenig i målsætningen. Men hvad vil regeringen så gøre for at overtale flere unge til at blive faglærte? På den stort opslåede regeringskonference 24. august talte vores statsminister for et opgør med »uddannelsessnobberiet«.

Håndens arbejde skal nyde større fremme i folkeskolen, og studievejledere skal ikke bevidstløst guide unge mod gymnasier og universitetet. Til unge klimabevidste, sagde hun også, at hvis man vil yde en god indsats for den grønne omstilling, skal man tage en erhvervsuddannelse.

Uddannelsessnobberi findes. I årevis man har nedvurderet de færdigheder, der ligger i håndens arbejde. Men det er også at nedvurdere unge, hvis man tror, at vi kan løfte denne udfordring ved bare at bede om en anden studievejledning og tale mod uddannelsessnobberi.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Eva Schwanenflügel

Som sædvanligt en stor fornøjelse at læse Helga Mathiassens fyndige kritik og præcise beskrivelser af de faktiske forhold for håndværkere i dagens Danmark.

Forhåbentligt når dette indlæg ud til rette vedkommende på Borgen, selvom sporene skræmmer..

Thomas Tanghus, Steffen Gliese, nanna Brendstrup, Lisbet Møller, Carsten Sperling, Christian Mondrup, Tine Svarre, Alvin Jensen, jon jacobsen, Elise Berg, Lise Lotte Rahbek og Leanette Nathalia Chresta Jensen anbefalede denne kommentar

Ja, Eva. Nogen gange tror man næsten at de aktivt prøver at nedlægge velfærdsstaten derinde.

Egon Stich, Thomas Tanghus, Lisbet Møller, Kim Houmøller og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Alvin, det gør man i den grad !!

Når erhvervslivet (stadig) råber på manglende faglært arbejdskraft kan jeg ikke lade være med at tænke på hvor de ca. 14000-15000 unge der blot manglede praktikplads for at færdiggøre deres uddannelse, er blevet af! Fagbevægelsen og andre skrev en del om netop det problem, umiddelbart førog under Coronaens indtog. HAR de fået mulighed for praktikpladser eller har de opgivet - og muligvis brugt tiden under Corona som podere? Nå, men deres problemer i forbindelse med faglig uddannelse har helt sikkert ikke forbigået andre unge, der står foran valg af uddannelse - og desværre nok afholdt en hel del fra at vælge netop det.
Jeg kan ikke lade være med at tænke, at nogle (ikke alle) virksomheder har et medansvar for, at de mangler arbejdskraft både nu og i fremtiden. Jeg ved godt det i første omgang kan være en økonomisk belastning, måske især for en mindre virksomhed, at ansætte lærlinge, men tror også at nogle springer over hvor gærdet er lavest og først tænker på, hvordan de får billig arbejdskraft (fra udlandet).
Jeg kender til mange gode, store som mindre, virksomheder der tager ansvaret på sig med at uddanne lærlinge og det, samt videreuddannelse, er en del af løsningen på den manglende arbejdskraft - men der burde være mange, mange flere virksomheder - indenfor alle brancher - der tager samme ansvar.

Egon Stich, Ole Henriksen, Thomas Tanghus, Steffen Gliese, nanna Brendstrup, Anne Katrine G. Gelting, Carsten Sperling, Kim Houmøller og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Lisbeth Glud, det er en kynisk cost benefit analyse.
Udenlandsk arbejdskraft er bare billigere og nemmere at udnytte..

Hvor ville det være befriende, hvis snakken om “dem og os” kunne forstumme og erstattes af et “vi”. Ingen bliver ren ved at svine en anden til. Egne fejl forsvinder ikke ved at udskamme andre. Lysten til uddannelse kan ikke tvinges frem, men kommer helt af sig selv, hvis uddannelsen og jobbet har noget at byde på. Er interessant og vigtigt.

Der er ingen reel viden blandt vore politikere om forholdene på arbejdsmarkedet.
hvis man har iagttaget dansk politik tilstrækkeligt længe åbenbarer et tydeligt mønster sig. Udmeldinger om arbejdsmarkedet er sæson betinget...
Nu er vi så nået til sæsonen for udskamningen af unge og ledige.
De unge står generelt altid for skud, der er heller ikke mange stemmer i dem i vores demografisk alderstunge land. De får for høj SU, ja det er jo nærmest blot "café penge", SU lån bliver brugt til at lave investeringer osv. De er det ekstreme historier der får lov til at tegne billedet.
Jeg er en af dem der tog en faguddannelse som ung. En uddannelse om elektronikmekaniker. Elektronik er fremtiden var budskabet. Samme dag jeg blev udlært blev der afskediget 5000 elektronikmekanikere fra en række af de førende virksomheder i landet. Vores jobs var blevet overtaget af specialarbejdere og ingeniører der fra hver sin side af spektret havde udmanøvreret vores faggruppe. Det hele blev godt hjulpet af egnsstøtte midler fra EF der gjorde det rentabelt at flytte produktionen fra stor København til Nordjylland. De samme arbejdspladser blev 20 år senere flyttet fra Nordjylland til Polen og fjernøsten..

Heldigvis kom PC revolutionen nogle år senere og trak mange af os ud af arbejdsløshedskøen. Lige indtil også den del af it-revolutionen drog mod øst.
Job i detailhandlen var dog stadigt muligt, danskerne skulle jo have computerspil, printere og blækpatroner. Det lugter jo også stadigvæk lidt af elektronik og med lidt besvær kunne man stadigvæk trække på sin faglighed. Det forsvandt fuldstændigt da elektronikgiganterne med deres store computervarehuse indfandt sig. De ville hellere have smarte sælgere der varetog ejernes behov end folk med faglighed der tog udgangspunkt i kunden behov. En intelligenstest i en ansøgning til et job som Netto bestyrer, gav mig ikke jobbet, "du er for kreativ, du kommer til at kede dig hos os", men overbeviste mig om at en tur på universitet måske var vejen frem. Helle Thorning talte jo også om at vi skal uddanne os hele livet igennem, viden er grundlaget for Danmarks fremtid. Hun glemte bare at sige at du bare ikke skal tage en humanistisk uddannelse. Folk med viden om menneskelig adfærd, kunst, etik og kritisk sans kan ikke bruges. Vi kan jo gennemskue politikeres tomme populistiske fraser, "Jamen kan I ikke se? Der er jo ikke noget menneske inden i jakkesættet!" Børn og personer der siger den slags til hører til i fortidens eventyr. Nu er det de moderne tider.

Nu er jeg så 55 år gammel, har to uddannelser, en teknisk og en humanistisk cand mag. uddannelse med topkarakterer vel at mærke..og er arbejdsløs.
Dybt kvalificeret til et utal af job, tonsvis af erfaring og har været fleksibel og omstillingsparat igennem hele mit liv.
Jeg søger og søger og intet sker. "Vi har valgt at gå videre med ansøgere der bedre matcher vores behov" osv..
Og nu er jagtet gået ind. For det hedder sig at en række ledige har undslået sig at tage udbudte jobs. De Fem Stjerner fik kun ansat to ansøgere ud af et større felt af ledige. Det de glemmer at fortælle er at de søger folk med rengøringserfaring til stillinger på ca 20 timer om ugen og de mikrofon holdende journalister hos Berlingeren og P1 orientering magter åbenbart ikke at lave blot en simpel google søgning for at få brugt nuancer ind i historierne. Resultat? Borgerne raser "vore skattepenge..." Politikerer raser "mangel på arbejdskraft bla bla.". De glemmer dog allesammen at ledige også betaler skat og det snarere handler om manglen på ordentlige arbejdspladser.

I dag har jeg fået et brev fra jobcenteret. En jobkonsulent har kigget på mit CV og mener at jeg egner mig til et job som telefoninterviewer, et ordinært job bliver det kaldt, så jeg er blevet pålagt at søge det. Det har sørme også tænkt mig. Jeg egner nemlig virkelig godt til jobbet, jeg er høflig, udadvendt og har en god telefonstemme. Det er også derfor jeg allerede for mange måneder siden har søgt et nøjagtigt magen til hos samme virksomhed. Et job jeg ikke fik...
Men jeg prøver gerne igen. Det ordinære job består for øvrigt af maks fem timers arbejde fire dage om ugen til en løn på 105-120 Kr. i timen...
Så kom ikke at sige at mere end ti års uddannelse ikke betaler sig.

Egon Stich, Ebbe Overbye, Thomas Tanghus, Steffen Gliese, nanna Brendstrup, Lise Lotte Rahbek, Ruth Sørensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Peter Hummelgaard blev interviewet af Søren Lippert i dennes såkaldte 'hard talk' program "Lippert" igår aftes.

Problemet var sådan set bare, at Lippert ingen idé havde om hvad han spurgte om, og at Peter Hummelgaard uden videre formåede at snakke udenom og komme med selvros i vid udstrækning.
Mikrofonholderi, med Jens Nielsens ord, eller dyb uvidenhed?

Her blev de 'arbejdssky elementer' fra Jobcenteret også inddraget, dog kom det frem i en bisætning, (som Jens Nielsen er inde på) at det var deltidsansatte, rengøringsfirmaet var ude efter.

Ikke et ord om, at 75 procent af kontanthjælpsmodtagerne er syge og handicappede.

Ikke et ord om, at mange som Jens Nielsen søger arbejde forgæves, indtil de eventuelt bliver sendt i virksomhedspraktik, løntilskudsordning eller arbejdsprøvninger.
Gratis for virksomheden, med assistance fra såkaldte anden aktører, dvs private jobkonsulenter.

Hvis man virkelig ville give et jobgaranti, kunne man jo starte med at forlange at virksomheder ansatte folk til ordentlig løn og arbejdsforhold, istedet for at 'matche' dem gratis, og forlange at de syge fik førtidspension i stedet for at hænge i systemet i årevis på lavøkonomisk blus.

Ebbe Overbye, Thomas Tanghus, Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek og nanna Brendstrup anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Jens Nielsen
Jeg kender alt for godt din beskrivelse af den ørkesløshed, man i den position uværgerligt render ind i.
Jeg er lige startet i Jobcenterbeskæftigelsen igen. De tillader sig at sende fuldstændig ufiltrerede spammails ud om at man kan blive tagdækker eller sosuassistent eller tage til infomøder om alt og intet. Ingen filter omkring uddannelse eller alder. Men som den eneste virksomhed i landet kan de garantere, at deres spam bliver læst, for det foregår via e-boks.
Min nye jobcentersagsbehandler er uddannet cand mag i filosofi. Det er mig ubegribeligt at et dannet menneske kan have den slags jobs. men de skal jo også have smør på brødet..

Gad vide egentlig hvor mange af 'os', veluddannede i begge retninger, der findes derude... og hvad vi kunne gøre i fællesskab.

Thomas Tanghus, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel og nanna Brendstrup anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det lyder fuldstændig grotesk, at du får din e-boks spammet med ligegyldige jobopslag, Lise Lotte..

Er det et nyt, genialt initiativ fra Jobcenteret ?

Lise Lotte Rahbek

Eva
Jeg ved det ikke. Men det er særegent at få tilsendt uddanneslesforslag i sin eboks, som gerne tikker ind både weekend og sent, hvor der står at jobcenterhenvendelserne skal åbnes hurtigst muligt, for de kan indeholde vigtigt nyt og henvendelser, modtageren skal reagere på inden kort frist. Når man er registreret med alder *host* og som dimittend virker en tilværelse som tagdækker eventyrlig - men total urealistisk.
jeg tror bare jobcentrene sender den slags mails ud til ALLE - for så har de dog gjort noget for at være aktive. At modtagerne føler sig spammet og masseidentificeret, det passer jo meget godt med jobcentrenes overordnede metode: "one size fits all"

Undskyld men jobcentrene får det værste op i mig og jeg bliver så skide bitter at høre på, så jeg selv kan mærke det.

Lise-Lotte Rahbek og andre interesserede.

Jeg oplever ikke at blive spammet med ikke relevante jobs fra jobcenteret.
Jeg modtager faktisk meget sjældent nogen form for beskeder.
Men jeg er nok også det man kan kalde "elite" arbejdsløs. Dvs. jeg er veluddannet og har en meget bred arbejdserfaring.

Men jeg oplever at hver gang beskæftigelsessituationen har været en tur i mediemøllen får jeg en henvendelse fra jobcenteret.

Således fik jeg for et par måneder siden en generel formaning om at man som akademiker skulle huske at søge bredt og udenfor sit fagområde.
Skrivelsen var i min optik en reaktion på en række artikler om "snobbede" akademikere som ikke ville søge "manuelle" job.
Jeg forestiller mig at beskæftigelsesborgmesteren har givet lederne af jobcentrene en opsang. Disse ledere har så efterfølgende beordret medarbejdere at lave en søgning i systemet så alle ledige med akademisk baggrund kunne få ovennævnte "opfordring"/ formaning.

Jeg syntes den slags generelle henvendelser er en direkte hån mod mig som person. Vores politikere fortæller at systemet tager udgangspunkt i det enkeltes menneskes baggrund og forhold.
Hvis dette var sandt ville et simpelt opslag på mig vise at mit seneste job var som servicemedarbejder på en tankstation om natten og at jeg aldrig har haft en akademisk stilling. Det ville også vise at jeg søger jobs fra kirketjener til jobkonsulent. At jeg aktivt på daglig basis henvender mig uopfordret til et hav af virksomheder, ikke mindst de i jobsystemet højagtede SMV'er.

Og ja, jeg søger job som jobkonsulent, for det ville jeg egne mig godt til, det siger jobkonsulenterne da også selv. Jeg har faktisk den perfekte profil. Men jeg får stadigvæk ikke jobbene og der har efterhånden været en del. Min seneste fysiske samtale på et jobcenter var med en nyansat jobkonsulent, dvs. den person der fik et af de job jeg havde søgt. Det var et rart og ordentligt menneske, det er mennesker jo ofte, men det var også en person der kun havde en brøkdel af de erfaringer jeg har fra arbejdsmarkedet, uddannelser og livet i al almindelighed.

Det er ikke muligt at teoretisere om hvorfor man ikke kan få fodfæste på jobmarkedet. Dertil har jeg ikke nok data. Jeg ved at mine papirer er i orden, det har systemet fortalt mig utallige gange.
Men, og nu kommer der et meget stor men, jeg er 55 år gammel og spørgsmålet er om dette ikke er det afgørende punkt. Men som sagt jeg ved det ikke.
Jeg har stadigvæk et år tilbage på dagpenge, takket være corona. Jeg har dog ikke meget håb om at få et ordinært fuldtidsjob på traditionel vis. Derfor prøver jeg igennem frivilligt arbejde for en handicaporganisation at skabe mit eget job. Med lidt held og dygtighed kan jeg forvandle dette ulønnede arbejde til et betalt job jeg kan leve af.

Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Du behøver overhovedet ikke undskylde, du er ikke den eneste der mener at Jobcenteret er en eklatant fiasko, når det gælder om at hjælpe på en ordentlig måde.

Jeg synes, det lyder som totalt overkill med mails i e-boks om tagdækkerjob og andet, der slet ikke passer ind i din profil, kan sagsbehandler-filosoffen ikke få det stoppet?

Faktisk har der været et borgerforslag om, at Jobcentrene skulle forbydes at sende mails til folk sent fredag eller i weekenden, hvor de ikke kunne reagere, fordi mange bliver enormt stressede, og nogle bryder sågar så meget sammen at de bliver indlagt på psykiatrisk afdeling..
Ved ikke, om det fik 50.000 underskrifter.
Men det var ihvertfald én ting, man burde afskaffe hurtigst muligt !

Eva Schwanenflügel

Ups, jeg fik ikke skrevet, at ovenstående er til Lise Lotte ;-)

Eva Schwanenflügel

Jens Nielsen, det lyder meget rigtigt, at det er din alder der står i vejen for en ansættelse, noget der er et udbredt problem.

Godt for dig, at du forsøger at skabe et job selv, det ønsker jeg dig held med :-)

Lise Lotte Rahbek

Jens Nielsen
Gensidig inspiration til hvad man kan bruge sine erfaringer og uddannelser til...du kan nok finde mine kontaktinfo, hvis det kunne have interesse.

De murere i 60-års alderen, som jeg kender er godt nedslidte. Før der gøres noget ved arbejdsmiljøet bliver der ikke for alvor rettet op på rekrutteringen.
For øvrigt. Hvor mange blandt politikerne, erhvervslivets spidser, beslutningstagerne med flere har fået deres egne unger til at vælge en erhvervsfaglig uddannelse. Er der nogen, der vil gøre det regnestykke op?

Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Du er et fund i denne debat , Helga Mathiassen - og desværre en sjældenhed.
For som Grundtvig sagde: Når hånd og ånd går hånd i hånd, det både (gavne) skal dem begge.
Grundtvig sørgede i øvrigt for, at begge hans sønner fik en håndværksmæssig uddannelse, før de blev akademikere.
Så det var ikke bare noget, han sagde - men noget han troede på og efterlevede.