Kronik

Fortalere for fri hash lever ofte i en romantiseret fortid

Hash er ikke længere det bløde stof, vi kender fra halvfjerdsernes frie fester – men det er ikke alle, der har opdaget det endnu, og derfor udspiller debatten om mulig legalisering sig ikke på et tilstrækkeligt oplyst grundlag
Sandheden er, at hashen i dag er meget langt fra den joint, som blev røget til festerne i halvfjerdserne, skriver dagens kronikør.

Sandheden er, at hashen i dag er meget langt fra den joint, som blev røget til festerne i halvfjerdserne, skriver dagens kronikør.

Emil Hougaard

Debat
23. august 2021

Det er på tide, at vi indser, at hash ikke er som i de gode gamle dage.

Hash er ikke længere det bløde stof, vi kender fra halvfjerdsernes frie fester. Men det er ikke alle, der har opdaget det endnu. Debatten om hash, misbrug og mulig legalisering må tilbage på sporet, så den kommer til at afspejle de alvorlige konsekvenser, vi ser af stoffet i dag.

Jeg har indimellem sagt, at nogle af de bedste hjerner i min folkeskoleklasse i Taastrup forsvandt ind i hashens tåger.

En røg sig ind i en hashpsykose, begik bankrøveri og fik en behandlingsdom. En flød ind i et mangeårigt misbrug af hash og alkohol og kom først ud af sit misbrug 25 år senere. En forsvandt i psykosernes labyrinter og blev der. Og klassens klart klogeste insisterede på hashens lyksaligheder, blev smidt ud af gymnasiet, fik aldrig en uddannelse og ringede til mig mange år senere, fordi han ville have et job hos mig, for nu var jobcenteret efter ham. Arbejdsløs, ufaglært og uden for.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Dorte Sørensen

Tak for den vigtige vinkel - men fortæller den ikke også , at hvis hashsalget blev gjort lovligt og blev solgt nogle få og kontrollerede steder så fik "misbrugerne" et renere stof med knapt så mange bivirkninger - de kriminelle kunne ikke slås og tjene på hashandlen - politiet, retsvæsnet og de overfyldte fængsler fik mere tid og rum. Samt ikke mindre vigtigt statskassen fik afgifter osv ved hashandlen og de penge kunne jo fx bruges til bedreforhold til misbrugerne eller til omlægning til et klima bæredygtig samfund.

Ole Kristensen, Espen Torgersen, Estermarie Mandelquist, Benta Victoria Gunnlögsson, Inge Lehmann, Janus Agerbo, Erik Karlsen, Adam Roosen, kjeld jensen, Søren Sommer, Peter Meyling, Kenneth Graakjær, Niels Bønding, Ruth Sørensen, hannah bro, Kasper Lorentzen, Alexander Moesgaard, Lillian Larsen, Hanne Utoft, Halfdan Illum, Peter Mikkelsen, Peter Høivang, Frederikke Nielsen, Bjørn Pedersen, Campus Carlsberg KP Biblioteket, Arne Albatros Olsen, Alvin Jensen, erik pedersen, Sebastian Kirkegaard Ejsing, Rasmus Kristiansen, Jan Damskier, Søren Nielsen, Eric Philipp, Lars Bo Jensen, Jens Ole Mortensen, Steffen Gliese, Bo Stefan Nielsen, Gitte Loeyche, Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, Per Klüver, Hans Jørgen G. Ravn, Ditlev Nissen, Mads Greve Haaning, Jens Peter Madsen, Ole Hougaard og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Daniel Rasmussen

At et rusmiddel har negative konsekvenser, har jeg altid anset for det bedste argument for at legalisere det. Så det kan reguleres.

Ole Kristensen, uffe hellum, Klaus Lundahl Engelholt, Morten Kjeldgaard, Claus Nielsen, Inge Lehmann, Kenneth Graakjær, Ruth Sørensen, Rasmus Kristiansen, Kasper Lorentzen, Alexander Moesgaard, Hanne Utoft, Peter Høivang, Frederikke Nielsen, Alvin Jensen, erik pedersen, Erik Winberg, Søren Nielsen, Eric Philipp, Ole Meyer, Gitte Loeyche, Eva Schwanenflügel og Per Klüver anbefalede denne kommentar
Peter Andersen

Arh, Robert for pokker. Du springer let og elegant hen over, at alle de ulykker, du beskriver, er sket, mens hash har været illegalt, og at stigningen i THC-indholdet er eksploderet de senere år, efter den såkaldte nultolerance blev indført for cirka 15 år siden. Du springer også hen over den - stigende - kriminalitet, den stramme kurs over for cannabis-rygning har medført. Og hvem snakker om en total legalisering? Der tales i givet fald om - et forsøg med - salg fra offentlige eller offentligt kontrollerede butikker, hvor man netop vil have mulighed for at lægge loft over THC-indholdet og for at vejlede, hvilket som bekendt er umuligt, når noget er ulovligt.

Ole Kristensen, Klaus Lundahl Engelholt, Benta Victoria Gunnlögsson, Inge Lehmann, Ib Christensen, Christopher Ford, Janus Agerbo, søren ploug, kjeld jensen, Niels Bønding, Kasper Lorentzen, Alexander Moesgaard, Ken Sass, Lillian Larsen, Hanne Utoft, Halfdan Illum, Peter Mikkelsen, Peter Høivang, Jakob Silberbrandt, Alvin Jensen, erik pedersen, Rasmus Kristiansen, Søren Nielsen, Eric Philipp, Johannes Astrup, Steffen Gliese, Bo Stefan Nielsen, Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, Per Klüver og Hans Jørgen G. Ravn anbefalede denne kommentar
thomas jørgensen

"Men en erkendelse af at vi ikke kan straffe os ud af det og at en legalisering ikke fører noget nyt med sig"
Vi har brugt strengere straffe som redskab uden virkning. Det er belyst i mange undersøgelser verden over, at kriminalisere brugeren aldrig har ført til noget andet end mere ulykke.
Hvad for en krystal kugle ser Robert Olsen i når en legalisering ikke føre noget nyt med sig ?

Ole Kristensen, Inge Lehmann, søren ploug, kjeld jensen, Ken Sass, Lillian Larsen, Søren Nielsen, Jakob Silberbrandt, Alvin Jensen, erik pedersen, Rasmus Kristiansen, Steffen Gliese, Bo Stefan Nielsen, Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Måske skulle man også lempe for dyrkningen af hamp i Danmark. Evt. kunne man føre kontrol med dyrkningen fremfor at sende betjente ud for at høste og afbrænde planterne. Landbruget kunne samtidig finde en god afgrøde. Hampeplanter har nogle fantastiske fibre til både tøj, mad og reb.
Jeg ryger ikke selv, men.. selvom cannabis har været ulovligt i meget meget lang tid ser det ikke ud til at forbud har nogen effekt, når man lige ser bort fra den effekt det har på kriminalitet og myndigheds-indsats.
Det må kunne gøres bedre.

Ole Kristensen, uffe hellum, Niels Peter Nielsen, Estermarie Mandelquist, Hanne Utoft, Benta Victoria Gunnlögsson, Inge Lehmann, Ib Christensen, Christopher Ford, søren ploug, Alexander Moesgaard, Lillian Larsen, Frederikke Nielsen, Jakob Silberbrandt, Alvin Jensen, erik pedersen, Rasmus Kristiansen, Søren Nielsen, Steffen Gliese, Bo Stefan Nielsen, Thomas Tanghus og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

En legalisering kan være mange ting.
Men indtil videre bør den prøves i kontrolleret form.

Definitionen på vanvid er at gøre det samme igen og igen for at forandre tingenes tilstand, med samme håbløse resultat til følge.

Indtil videre er de eneste der nyder godt af forbuddet og nultolerancen de kriminelle bander.

Ole Kristensen, uffe hellum, Niels Peter Nielsen, Morten Munkesø, Claus Nielsen, Benta Victoria Gunnlögsson, Inge Lehmann, Ib Christensen, Christopher Ford, søren ploug, kjeld jensen, Niels Bønding, Ruth Sørensen, Alexander Moesgaard, Lillian Larsen, Thomas Eggers-Weber, Peter Mikkelsen, Frederikke Nielsen, Jakob Silberbrandt, Alvin Jensen, erik pedersen, Rasmus Kristiansen, Johannes Astrup, Steffen Gliese, Bo Stefan Nielsen, Thomas Tanghus og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Thomas Tanghus

Dine eksempler er mest helt unge, og allerede udsatte mennesker. Cannabis og alkohol skal ikke være tilgængelige for unge, hvor det kan være skadeligt for udvikling og indlæring (ja, ja, jeg røg og drak også som 13-årig).
Det bliver lettere at kontrollere med et reguleret marked. Det kriminelle marked vil blive betydeligt mindre, hvis den store del bestående af helt almindelige cannabisnydere og smertepatienter kan købe det lovligt, eller eventuelt kunne dyrke et mindre antal planter.
Med hensyn til komorbiditet med psykiske problemer og misbrug, bør man nok snarere se på sociale forhold, og den forfærdelige tilstand det psykiatriske behandlingssystem er i i Danmark.

Ole Kristensen, Hanne Utoft, Benta Victoria Gunnlögsson, Inge Lehmann, kjeld jensen, Lillian Larsen, Peter Mikkelsen, Peter Høivang, Jakob Silberbrandt, Alvin Jensen, erik pedersen, Eva Schwanenflügel, Rasmus Kristiansen, Steffen Gliese, Bo Stefan Nielsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Thomas Tanghus

- "og smertepatienter kan købe det lovligt"

Og ikke, som i nogle forsøg i andre lande, dårlig kvalitet til vildt opskruede priser. Så sket der intet.

Rasmus Kristiansen, Alvin Jensen, erik pedersen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og Bo Stefan Nielsen anbefalede denne kommentar

Jeg er meget i vildrede omkring hvorvidt en legalisering eller ej er godt eller dårligt. Men det er virkeligt godt at der er nogen der "af-romantisere" brugen af hash.

Tidligere har jeg ikke haft et "religiøst" forhold til hash eller ej. Som så mange andre prøvede jeg det en kort periode da jeg var ung og fandt det utroligt kedeligt og har ellers ikke rigtigt forhold mig til det.

Nu mange år senere har jeg en teeanage søn på knap 17. Han begyndte at eksperimentere med hash som knap 13 årig og blev hurtigt afhængig.
Nu 3-4 år senere har han et massivt misbrug, 4-5 skole tilbud han ikke kunne overkomme og orker ikke noget som helst.
Det er fuldstændigt vildt at se hvad det lort gør ved en sårbar teenage hjerne. Den modenhed der skal udvikles i disse år - bla. til at kunne tage gode beslutninger for sig selv, er fuldstændigt gået i stå og der sker ingen ting. Thc'en dræner for alt..... ALT.

Der er masser af hash til rådighed, også for helt helt unge. Der er absolut ingen problemer med at skaffe hash og mange helt unge (under 18 - helt ned til 14) sælger hash for at financierer eget forbrug.

Jeg ved ikke hvad mit budskab er her. Jeg er bare virkelig træt af alle dem der kun snakker ud fra en meta-agtig overordnet tilgang til legalisering eller ej.

Der er eddermaneme råt hernede på gulvet hvor der er en konkret og virkelig dagligdag med jordens dejligste teegager der er godt på vej til at smadre resten af sit liv, næsten før det er begyndt ...............

Ole Kristensen, Lis Jersild, Sebastian Dorset, Peter Ravn-Olesen, Claus Nielsen, Esben Grønborg Brun, Lars Jørgensen, kjeld jensen, Louise Zyskind, Ruth Sørensen, Anker Nielsen, Lillian Larsen, Flemming Berger, Peter Nissen, Peter Mikkelsen, Frederikke Nielsen, Søren Veje, Alvin Jensen, erik pedersen, Bjarne Sinkjær, Eva Schwanenflügel, Anna Olsen, Steffen Gliese, Ole Meyer, Freddie Vindberg og Bo Stefan Nielsen anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

Jens Juul, jeg føler med dig. Jeg har en nevø, der er langt ude i det samme lort.

Peter Ravn-Olesen, Alvin Jensen, erik pedersen, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Bo Stefan Nielsen

Kære Jens Juul.

Det er smerteligt at høre om din søns misbrug og jeres, familiens, lidelser på denne baggrund. Men som du selv skriver, er der masser af hash at få fat i for de unge - SELVOM det er ulovligt, og der er indført nultolerance. Det er ikke et problem, der går væk. Men kronikkens helt korrekte analyse af stoffets udvikling de senere år, hvor THC-indholdet er stukket helt af, er jo et - ufrivilligt - argument for et reguleret stof, der kan anskaffes lovligt og dermed tage markedet fra de skruppelløse kriminelle producenter. Så hvad skal der til for at vriste denne pengemaskine ud af hænderne på gangsterne? Jeg har i mange år været fortaler for et dansk svar på Systembolaget, hvor cannabisprodukter kan anskaffes under ordnede forhold af personer over 18, og gerne rationeret, så der ikke lægges op til et skadeligt laissez faire overforbrug. (Det samme kunne man for øvrigt overveje mht. spiritus og tobaksvarer, men det er en anden diskussion, vi nok ikke skal have her)

uffe hellum, Klaus Lundahl Engelholt, Benta Victoria Gunnlögsson, Inge Lehmann, Janus Agerbo, Peter Andersen, Ruth Sørensen, Jakob Silberbrandt, Alvin Jensen, erik pedersen, Rasmus Kristiansen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Morten Balling

"Jeg har indimellem sagt, at nogle af de bedste hjerner i min folkeskoleklasse i Taastrup forsvandt ind i hashens tåger."

Jamen så må det jo nok være sandt.

Artiklen her er godt nok 10 år gammel, men forskerne i den siger at hashrygning ikke kan forbindes til langvarigt nedsatte kognitive evner:

https://healthland.time.com/2011/07/19/study-marijuana-not-linked-with-l...

Her er et studie omtalt, om at hash MÅSKE giver varige skader i hjernen:

https://videnskab.dk/krop-sundhed/hash-giver-varige-skader-i-hjernen

Senere har man været nødt til at tilføje:

"Forskningen, der omtales i denne artikel, har efter offentliggørelsen fået kritik fra andre forskere, som påpeger, at studiet ikke kan påvise en sikker sammenhæng mellem hashrygning og intelligens" ... "Andre studier har ikke kunnet påvise, at unges intelligens tager skade af hashrygning."

Faktisk bragte "Videnskab" senere en anden artikel under overskriften: "Hash giver MÅSKE ikke varige skader i hjernen alligevel".

Det er mange måske'er fra et medie som påstår at de formidler viden. Der findes kun én sandhed, og man kan mene om den, hvad man vil. Meninger er her blot ligegyldige holdninger.

Så hvad er sandheden om hashrygnings konsekvenser?

Inge Lehmann, søren ploug, Peter Mikkelsen, Alvin Jensen, erik pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Morten Balling

Når jeg skriver "Der findes kun én sandhed" så er det værd at stoppe op og tænke over hvad det betyder. Sandhed er defineret som udsagn der er i overensstemmelse med virkeligheden. Et udsagn om virkeligheden er sandt eller falsk.

Det kan være svært at undgå at ytre noget som viser sig at være falsk, og nogle vælger sågar bevidst at gøre det, men faktum er stadig at et udsagn om virkeligheden enten er sandt eller falsk. Der findes ikke noget midt imellem, selvom det ofte kunne se sådan ud, når man følger diverse debatter, f.eks. her.

Det er ok ikke at vide alt, og det er ok at have fornemmelser og følelser, men det er ikke ok at fremstille gæt som værende sandhed. Man kan gøre det klart at man er i tvivl, f.eks. ved at ændre et udsagn til et spørgsmål, og på den måde kan man ovenikøbet være heldig og få et sandt svar.

Flemming Jensen

Hash kan altid skaffes, den hash der fremskaffes på det illegale marked er yderst stærkt. En legalisering hvor man sætter indholdet af thc væsentlig ned vil klart mindske skaderne ift det stærke hash de unge skaffer fra det illegale marked.
Selvom at man kan læse alkoholprocenten den øl, vin og spiritus vi køber, har alkohol store konsekvenser for vores samfund, unge dør af alkoholforgiftning, mange dødsfald blandt voksenbefolkningen,opsplittede familier mm.

Ole Kristensen, Claus Nielsen, kjeld jensen, Thomas Tanghus, Alvin Jensen, erik pedersen, Søren Nielsen, Bo Stefan Nielsen og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Nicklas Møller Jepsen

I min verden vil det være er forkert signal at sende at legalisere skidtet. Skal vi virkelig til at legalisere endnu et rusmiddel i landet hvor en ung mellem 15-25 dør hver måned af druk? Burde vi ikke snarere kigge på hvorfor de stakler overhovedet har brug for at forsvinde væk i tågerne, om det er alkohol, hash eller andre stoffer.

Søren Nielsen

@Nicklas Møller Jepsen
Vi skal gøre begge dele. Afgiften og momsen på hashen, samt de penge politiet vil spare, skal bruges på oplysning og forebyggende arbejde.
Hash er kommet for at blive, det viser årtiers ørkesløs kamp alt for tydeligt.

Ole Kristensen, uffe hellum, Lars Jørgensen, søren ploug, Rasmus Kristiansen, Steffen Gliese, Ken Sass, Lillian Larsen, Thomas Tanghus, Peter Mikkelsen, Lise Lotte Rahbek, Alvin Jensen, erik pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Søren Nielsen

@Morten Ballin
Sandheden er at nogle ikke har godt af at ryge hash, mens andre ikke tager spor skade.

En anden sandhed er at intet er kun sort eller hvidt.

uffe hellum, Ruth Sørensen, Alvin Jensen, Rasmus Kristiansen, Steffen Gliese, Lillian Larsen, Halfdan Illum, Eva Schwanenflügel og Jakob Silberbrandt anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

“ … Det er i hvert fald på tide, at vi indser, at hash ikke længere er det, vi engang kaldte et blødt stof. Det er et rusmiddel, der, som alle andre rusmidler, har både sociale og samfundsmæssige konsekvenser. “

Ja, et rusmiddel har hash altid været.

Det har ikke altid været muligt for mange, at skaffe så stæk en kvalitet som nu. Men stæk hash har altid været eftertragtet.

De sociale og samfundsmæssige konsekvenser, er resultatet af samfundsstrukturens nedslag i privatlivet. Det skærpede konkurrencesamfund.

Morten Balling

@Søren Nielsen

"En anden sandhed er at intet er kun sort eller hvidt."

Hvis jeg påstår at kogende vand er varmt, så kan man ganske korrekt spørge "varmt i forhold til hvad?". Hvis jeg derimod siger at Covid-19 skyldes infektion med en virus, så er der ikke så meget gråzone at rafle med.

Det med at intet er sort eller hvidt er ikke sandt. Nogle spørgsmål har vi meget entydige svar på. Andre spørgsmål, såsom det artiklen her rejser, kender vi ikke svaret på.

Jeg havde egentlig forestillet mig at en eller anden ville bide på og pointere at løgneparadokset ("Dette udsagn er falsk") er et "bevis" for at der findes udsagn, der ikke kan defineres som værende sande eller falske, men løgneparadokset drejer sig mere om semantik end om logik.

Når det kommer til sandheden er den 100% sort eller hvid. Hvis ens udsagn stemmer overens med virkeligheden er det sandt, ellers er det falsk. Hvis vi er i tvivl om sandheden, er det blot et udtryk for at vi ikke kender den, men ikke at den ikke findes.

Niels Elgaard Larsen

@Lise Lotte Rahbek

Der dyrkes skam hamp i Danmark. Fx
https://www.tv2ostjylland.dk/ostjylland-redder-lidt-af-verden/godsejer-s...

Lise Lotte Rahbek

Ja, Niels E.L. Industrivarianten som er nævnt i artiklen er en glimrende afgrøde. Men man får ingen rus ud af den.
Jeg har ikke det fjerneste problem med at folk også dyrker andre varianter af hamp til at ryge, bage eller til olier.. Det er væsentlig mildere end hash, og der har ikke været en ukendt kemisk proces igennem i et laboratorium eller en fabrikshal.

Ole Kristensen, Claus Nielsen, kjeld jensen, Alvin Jensen, Rasmus Kristiansen, Steffen Gliese, Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel og Søren Nielsen anbefalede denne kommentar
Bo Stefan Nielsen

Der er i øvrigt intet skamfuldt eller "forkert" i at søge rusen eller trippet. Det har mennesker gjort i årtusinder, og selv i dyreverdenen er det forekommende. Men så ryg hjemmedyrket øko-pot i stedet for det der THC-pumpede gangsterhash. Eller lad helt rusmidlerne være, og prøv i stedet med yoga og meditation eller noget helt tredje, der giver det ønskede afbræk fra stress, anspændthed, tankemylder eller pres fra konkurrencesamfundet. Det er bare lidt vigtigt også at få med, at vi ikke skal gå og føle os forkerte og mislykkede, hvis vi mærker de behov - heller ikke selvom lovgiverne ikke har fantasi til andet end forbud og straf.

Lars Jørgensen, Niels G Madsen, Niels Bønding, Alvin Jensen, Rasmus Kristiansen, Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek, Thomas Tanghus, Jeppe Bundgaard, Jens Thaarup Nyberg, Eva Schwanenflügel og Søren Nielsen anbefalede denne kommentar
Søren Nielsen

@Morten Balling
Nu bevæger vi vist ud på et 'akademisk' sidespor.
Der er en del alternativt begavede individer, for hvem sandheden er at covid-19 stammer fra 5G mobilnettet.
Som enkeltperson kan sandheden være sort eller hvid, men den kollektive sandhed er altid til diskussion.

Claus Nielsen, søren ploug, Alvin Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Søren Nielsen

Nu bevæger vi vist *os* ud på et ’akademisk’ sidespor.

Anders Hüttel

Det skal gøres lovligt så det ikke stikker af!
I Danmark findes der 6000 svampe - misbrug er dermed mere nuaceret!
Friske fremadstormende unge tager svampe som præstationsfremmende middel
kalder sig for biohackere og de lover en magisk rejse!
Helt nede på jorden handler det nye om mikro dosering i en måned og lange pauser efterfølgende. De siger at de kan meget mere og bedre!

THC kan bestemt det samme - men
I England blev der lavet en udsendelse om canabis særligt tetrahydrocannabinol eller dronabinol er det mest psykoaktive stof i hampplanten. Der kunne misbrugere købe boostere der havde 50 til 80 gange doser af THC. Enkelte døde

Markedet er der og det stikker af lige som kosmetik industrien. Ingen ved hvad de kommer på huden, i deres maver og lunger. Det ér stukket af. Derfor må det frigøres og styres - cofeeshops i alle byer over 2000 - kør det over sundhedskortet så der holdes snor i brugerne. Og en indtægt til staten

Carl Chr Søndergård, søren ploug, Alvin Jensen, Rasmus Kristiansen, Steffen Gliese, Frederikke Nielsen, Bo Stefan Nielsen, Eva Schwanenflügel og Søren Nielsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Nemlig, Anders Hüttel, det er umuligt at overvåge internettet for rusmidler af den ene eller anden art.

I øvrigt bliver populære rusmidler ofte mere interessante for kriminel aktivitet når de forbydes.
(Tænk fx forbudstiden i Amerika og mafiaens gyldne tider)

I sidste ende er det dem, der af den ene eller anden grund fanges ind af et forbrug af rusmidler de ikke selv kan kontrollere, der bliver taberne, fordi det er dem der kriminaliseres, eller begår kriminalitet der går ud over andre.

Samfundet som helhed taber enormt på at marginalisere borgere fanget i et misbrug, ligesom de selv får ødelagt deres liv og fremtid.

Var det ikke bedre at pengene gik til behandling end til politi og fængsler?

Ole Kristensen, Claus Nielsen, Inge Lehmann, søren ploug, Niels G Madsen, Anders Hüttel, Alvin Jensen, Rasmus Kristiansen, Steffen Gliese, Thomas Tanghus og Bo Stefan Nielsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Morten Balling, dit udsagn ville være sandt hvis det var, at vi faktisk kunne verificere hvad virkeligheden er og består i.
Men det er vist kun en rejse, vi til stadighed befinder os på ;-)

Ruth Sørensen, Alvin Jensen, Rasmus Kristiansen, Steffen Gliese, Lillian Larsen og Søren Nielsen anbefalede denne kommentar
Jeppe Bundgaard

"Jeg har indimellem sagt, at nogle af de bedste hjerner i min folkeskoleklasse i Taastrup forsvandt ind i hashens tåger".

- Jeg har en kammerat gennem mange år, der har røget dagligt. Han har fuldført en p.hd, i bæredygtig økonomi, og underviser på en højere læreanstalt.
Jeg har kammerater, der er dygtige og kreative musikere, og hashen har ikke ødelagt deres talent.

Vi bliver nødt til at tale om, hvad vi som samfund tillader af andre euforiserende stoffer. Alkohol, et opløsningsmiddel, ødelægger mange liv, og slår en masse mennesker ihjel hvert år pga de sundhedsskadelige effekter. Familier og børns opvækst bliver ødelagt af konsekvenserne af disse misbrug. Det tillader samfundet.
Få hash psykoser, skal ikke ødelægge muligheden for legalisering.
Mig bekendt er der ikke et eneste dokumenteret dødsfald af at ryge hash.

Carl Chr Søndergård, søren ploug, Niels G Madsen, Anders Hüttel, Alvin Jensen, Rasmus Kristiansen, Steffen Gliese, Ken Sass, Thomas Tanghus og Bo Stefan Nielsen anbefalede denne kommentar
Jeppe Bundgaard

Vi sender vores unge mennesker hen til kriminelle for at købe et stof, der ikke er klassificeret som et hårdt stof. Et stof, der i langt de fleste tilfælde prøves i en periode, og derefter forkastes.
Hos de kriminelle kan de så købe alverdens andre stoffer; coke amfetamin, MDMA osv. Det er faktisk ikke særlig smart.

Carl Chr Søndergård, Claus Nielsen, Inge Lehmann, Lars Jørgensen, søren ploug, Ruth Sørensen, Alvin Jensen, Steffen Gliese, Lillian Larsen, Thomas Tanghus, Søren Nielsen, Eva Schwanenflügel, Frederikke Nielsen og Bo Stefan Nielsen anbefalede denne kommentar
Bo Stefan Nielsen

@ Jeppe Bundgaard

Og mikrodosering af "magic mushrooms" appellerer ikke kun til brugere som præstationsfremmende stof, men også som milde antidepressiver og som noget, der samler tankerne og giver et øget overskud, ikke for at yde noget bestemt, men fordi det gør livet mere rigt. Meget ligesom mangeårige mediterende og yogapraktiserende (rigtig yoga, ikke gymnastik) erfarer.

Jeg kender desuden folk, der har oplevet decideret livsforandrende gennembrud af bevidsthedsmæssig og spirituel natur ved brugen af ayahuasca. Her vil jeg ikke gøre mig klog på shamanisme og den slags, som jeg ikke har den nærmeste erfaring med, men blot sige, at jeg har set virke og gøre livet bedre for folk. Hvem er "vi" og staten at underkende den slags oplevelser? I stedet giver det nok mere mening at forsøge at etablere ordnede forhold og støttepersoner i eksempelvis en slags coffee shops eller terapeutiske grupper for folk, der ønsker at udforske den slags, fremfor at teenagere og folk, der i forvejen befinder sig på vippen, kaster sig ukritisk og grådigt over stofferne og kommer til skade på den ene eller anden måde. Men dét kræver enorme holdningsændringer og kamelslugning fra staten og generationer af lovgiveres ensidige forbud-straf-praksis og dæmonisering. Jeg vil se det ske, før jeg tror det.

Carl Chr Søndergård, Inge Lehmann, Niels G Madsen, Anders Hüttel, Alvin Jensen og Jeppe Bundgaard anbefalede denne kommentar
Frederikke Nielsen

Min barndomsveninde, der døde i hendes 30'er, så jeg for sidste gang på Sankt Hans med en hash psykose, der gav anledning til voldsom paranoia. Pas nu på med at tale brugen op som uskadelig.

Derfor er jeg også fortaler for, at hashen skal underlægges fri adgang under kontrol.

Ole Kristensen, Claus Nielsen, Inge Lehmann, Eva Schwanenflügel, Anders Hüttel, Alvin Jensen, Rasmus Kristiansen, Steffen Gliese, Søren Nielsen og Bo Stefan Nielsen anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

@ Bo Stefan Nielsen
23. august, 2021 - 16:08
Du har ganske ret. Problemerne med hash har så også andre dimensioner.

Teenagere der bliver hængende i en altfor jævnlig brug kommer uværgeligt bagud i deres sociale udvikling. Det er et spørgsmål om, hvilken vennegruppe der er for hånden og familiens muligheder.

At det nu er svært kriminelle grupper, der styrer markedet, hvor der tidligere også småimportører, gør så også hashen til et voksende samfundsproblem.

Et legalt begrænset hjemmedyrk var måske en mulighed, men også her ville en del ikke ha’ priviligiet, plads/jord. Og vejen for et sort marked stadig åben.

Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, Rasmus Kristiansen, Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek og Frederikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Bo Stefan Nielsen

@ Jens Thaarup Nyberg

Enig, det er på mange måder dybt problematisk, at unges hjerner og kroppe fyldes med såvel hash (og i mindre grad også andre euforiserende stoffer) og ikke mindst alkohol i det omfang, det er blevet almindeligt. Men igen, her er det omfanget af brugen, ikke så meget stoffet, der er problematisk. Og et eventuelt sort marked for cannabisprodukter i et samfund, hvor adgangen til mildere former for pot og hash er lovligt, men kontrolleret (og meget gerne også rationeret), vil være ret begrænset. Lidt som med det nuværende marked for billige kontrabande tobak. I lande, hvor alkoholiske drikke er omfattet af forbud eller meget dyrt og svært tilgængeligt, er der typisk et sort marked for hjemmebrænderi og heraf følgende ulykker. Det ser man ikke på samme måde i lande, hvor spiritus er frit tilgængeligt. Man kan vel overveje hvorfor, det skulle forholde sig meget anderledes med hash og pot.

Inge Lehmann, Eva Schwanenflügel, Anders Hüttel, Alvin Jensen og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar
Sune Sørensen

Jeg er pro legalisering, fordi forbuddet og kriminaliseringen simpelthen ikke har nogen effekt. Enhver 15 årig teenager i selv helt små byer ved hvor der kan skaffes hash eller i det mindste ved de hvem der ved det. Det er simpelthen så let tilgængeligt.
Vi lever i en tid hvor alle med basale internet og sprogkundskaber til enhver tid kan bestille et fuldt growkit med udstyr og vejledning, så de i garderobeskabet kan dyrke til eget forbrug.

Det store problem er at dem der sælger det godt kan finde på at tilbyde stærkere stoffer. Det største problem med kriminaliseringen er den enorme økonomi der følger med og deraf også den ret voldsomme følgekriminalitet.

Kort sagt, så har kriminaliseringen ikke den tilsigtede effekt og skaber yderligere problemer.

Personligt mener jeg ikke det skal være et argument at staten skal tjene penge på en lovliggørelse, men sælgere skal godkendes og certificeres så de kan yde ordentlig sober information og vejledning til brugerne og så skal sælgerne, lige som alle andre erhvervsdrivende selvfølgelig betale moms og skat af deres indtjening.

Salget skal væk fra gaden og foregå under ordentlige trygge forhold.

Ole Kristensen, Carl Chr Søndergård, Inge Lehmann, Niels G Madsen, Alvin Jensen, Rasmus Kristiansen, Steffen Gliese, Lillian Larsen, Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Bo Stefan Nielsen og Frederikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Morten Balling

@Søren Nielsen

Jeg synes i høj grad at problematikken omkring sandhed og debat er relevant her. F.eks. prøver forfatteren af artiklen her, vha. bla. anekdotiske beviser, at argumentere for at hashrygning er farligt og derfor ikke bør være lovligt, og helt uden at forholde sig til at korrelation ikke er det samme som årsag. Vi ved ikke om hashrygning er farligt. Det er der ikke videnskabelig evidens for at påstå. Måske er det farligt, måske ikke.

Spørgsmålet er så om man kan vælge at forbyde hash ud fra et forsigtighedsprincip? Gør vi ellers det med andre ting vi tror måske kan være farlige? Hvis man ser på alkohol og cigaretter, så gør man ikke.

Inge Lehmann, Alvin Jensen, Rasmus Kristiansen, Steffen Gliese, Søren Nielsen, Eva Schwanenflügel og Hanne Utoft anbefalede denne kommentar
Morten Larsen

Alle hashpsykoserne og de andre negative effekter, er jo sket frem til nu, hvor hash har været ulovligt. Og i dagens Danmark er der fri adgang til hash, den der gider at ryge, kan købe så meget de vil, så tit de vil, og det gælder selv i de mindste flækker. Så forbruget kommer ikke til at stige, da der i dag er fri adgang. Så jeg har svært ved at se the downsides ved at lovliggøre ?

Inge Lehmann, Anders Hüttel, Alvin Jensen, Rasmus Kristiansen, Steffen Gliese og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

"Vi må gøre op med illusionen fra halvfjerdserne om ’den glade joint’ og konstatere, at hash i dag er et helt andet stof, og at der nu er et helt andet miljø i hashklubber, på Christiania og andre steder, hvor hashen bevæger sig."

Øh, er det ikke stadig stoffet THC som er det primært aktive i cannabis? Artiklen påpeger at styrken er øget, og at købere/brugere ikke kan vide hvor meget de kriminelle bagmænd fra produkt til produkt har øget den.

Artiklen understøtter at en afkriminalisering af f.eks. dyrkning af marihuana vil kunne afhjælpe et realt problem og dermed også virke hæmmende på det illegale marked. Hvis det tilmed blev lovligt at fremstille topkvalitetshash på basis af dansk dyrket marihuana, ville mange blive skånet for at skulle købe ikke blot hash med forskellig styrke, men også hash hvor en række affaldsprodukter er iblandet (hvilket også var kutyme da far var dreng og røg joints Sankt Hans aften).

Men lad os lige holde jordforbindelsen; hash er ikke blevet et 'helt andet stof' - det er noget dramatiserende sludder at skrive. Hash er fortsat et cannabisprodukt, som markedet fordærver og kriminaliseringen forrådner.

Ole Kristensen, Lise Lotte Rahbek, søren ploug, Niels G Madsen, Niels Bønding, Anders Hüttel, Alvin Jensen, Rasmus Kristiansen, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel, Thomas Tanghus og Jeppe Bundgaard anbefalede denne kommentar

"...ting vi tror måske kan være farlige?"

Se, hér starter demokratiet. :)

"Salget skal væk fra gaden og foregå under ordentlige trygge forhold."

Kan vi (helt reelt) sige at alkohol sælges under ordentlige trygge forhold? Jeg tror at det mindst ringe forhold til cannabis for cannabisbrugeren er at hjemmedyrke. Det ville også bidrage til de skriftkloges klimaregnskaber (hvis vi lige holder rygningen ude, men vi er så vant til selektiv/teoretisk klimaregnskabsføring).

Et reelt problem er, at de fleste unge, der ryger meget hash, også har erfaring med andet misbrug, primært coke og mdma, ecstasy etc. Dette oftest i store mængder.

En vis procentdel af ellers privilegerede unge i København og de rige omegnskommuner ender desværre i et decideret misbrug. De ryger smøger - lærer hash at kende og besøger de dyre natklubber i en ung alder, hvor de lærer coke og mdma at kende. Og fanges ind.

Så er der de unge ikke-privilegerede, håndværkertyperne, som ryger meget og tung-tung tjald - og også sniffer. De er hårdt ramte. Mange af dem har stor adhd også. De kører i overdrive. De er voldelige, ofte, eller ihvertfald aggressive.

Så er der indvandrerbanderne og deres hangarounds og småbrødre. Nutidens galarpushere, der tjener penge og identitetsdannelse. De er ofte afstumpede, småtbegavede, dårlig skolegang. Hurtige penge. Nørrebro.

Meget, meget få unge uden problemer vælger i dag hashen som stimulans. De vælger alkohol, som bonder og socialiserer, men omfanget er for stort, alt for stort, for nogen. Der er dog et håb om, at de nye skrappere alkohol-rygeregler kan få næste generation, de 14 årige, til at dæmpe sig. Men det har kostet en generation, de omkring 15-25 årige ,som har fået lov at løbe ud af en tangent.

I gamle dage fik vi først Den Røde Libanon herop, den var stærk og tung og virkede, men den var også ofte parfumeret. Lys Libanon, som var sjældnere, den var luksus i smag og behag.
Frem til midten af halvfjerdserne, cirka, var det også indimellem muligt af få (guldstemplet)Afghan, (Honning)Nepal, ja selv Kasmir, som hver på sin måde var velsmagende og stærke-stærke i virkningen. Så var der også frygtelig Pakistan, som var fyldt med noget, der smagte elendigt. Oliepak.
Marok var i starten nogen gange god, men ofte også svag og tør i virkningen (kif-pølse marok etc). Det skyldtes, at de europæiske smuglere endnu ikke havde lært alle bjergbønderne i Marokko at si og presse ordentligt. Efterhånden overtog marok hele markedet, da såvel Bekaa-dalen, Afghanistan ruten og Nepal friheden tog slut. Den luksuriøse sorte hash blev sjældnere og sjældnere.
Da rockerne gjorde sit indtog på Christiania var det med marokken, og siden da er det jo blevet deres marked - THC manipuleret kunstigt, men vel stadig dyrket i Rif bjergene? Ikke mere stjernestøv, men nu hedder det bedste Zero og sådan noget. Problemet i det er, at der er for meget, for stærkt og for dyrt. I gamle dage kostede det jo først helt ned til et par kroner og så op til 7 kr, så 8-9, og 10 omkring 73, ca.
Så penge strømmen er enorm, og hvis du er råryger i dag er det jo bekosteligt - og kun for kriminelle.
Så måske man burde kigge på staterne, der ser billedet anderedes ud. Det er også forfinet og forædlet, men det er lidt charmerende med al den festivitas omkring deres pot-gras-topskud produkter. Fine butikker, ordnede forhold.

Ole Kristensen, søren ploug, Eva Schwanenflügel, Niels Bønding, Anders Hüttel, Rasmus Kristiansen, Steffen Gliese og Morten Larsen anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

Bo Stefan Nielsen
23. august, 2021 - 18:42
Well, de vor mand fra Kofods Skole har at gøre med, må jeg tro, er de der faldt igennem, de som aldrig rigtigt kom med, men blev afterladt af de tungere ‘drenge’, som gik ind i det sorte marked, med eller uden eget storforbrug,. Og de som ingen nære har til at samle dem op.

De tungere tungere ‘drenge’ og deres hieraki så jeg skildret igår i filmen Nordkraft, og dem regner jeg udenfor pædagogisk rækkevidde. - også ud fra egne erfaringer. De falder enten til ro eller går til grunde, i fængsel eller voldsomme hændelser.

Ved siden af har vi så de rekreative brugere, som evt kan kobles fra det sorte marked, ved legal begrænset hjemmedyrk, og spørgsmålet jeg stiller er så, hvor vil de, der ikke har mulighederne for hjemmedyrk, og som også gerne vil være med, gå hen ?
Yoga er næppe tillokkende, så meget bedre den end måtte rekreere / dæmpe et uroligt sind. - den indebærer jo mere eller mindre intenst arbejde med sig selv; adspredelsen bliver så rigtignok en bonus blandt gode kammerater.

Jens Thaarup Nyberg

Morten Balling
23. august, 2021 - 19:44
Under de rette omstændigheder er hash helt ufarligt - når vi ser bort fra røgen.
Men ikke alle lever under de rette omstændigheder..

Præmissen er altså ikke helt korrekt.

Planterne er blevet mere potente, men hash fremstilles af plantens harpiks, som sidder udenpå planten og er det, THCen primært findes i.

Så hash er som sådan ikke blevet stærkere.

Og i øvrigt - man bliver jo ikke misbruger af at der findes en stærkere version af det stof, man indtager. eksempelvis bliver man ikke alkoholiker af at have en flaske vodka, som man drikker en lille smule af engang imellem.

Samtidig kan en alkoholiker sagtens holde sig til øl eller vin og stadig drikke sig ihjel.

Claus Nielsen, Niels G Madsen og Kenneth Graakjær anbefalede denne kommentar
Anders Hüttel

@Lars Madsen
Skrap beskrivelse af tidens brugere og misbrugere.

Jeg vil komme med en forklaring på hvorfor jeg er som jeg er, ved at blande mig i alt som mit hjerte banker for eller som jeg har viden om.

I slutningen af 1980 lå min mor for døden, hun var 40 og jeg var tretten. Alkohol og Kings blev hendes billet! Jeg var meget selvstyrende dengang, noget som mange 13-årige aldrig har prøvet. Men jeg blev lokket med fra en skolefest hen i en opgang. Nu skulle det prøves! Det var chillum dengang og det som lå i piben var opium behandlet sort nepal. Jeg endte som en sten tilbage ved festen. En voksen udsmider sagde at jeg skulle forlade festen. Jeg sagde, at hvis jeg rejste mig ville jeg kaste op. Han sagde den var god med mig og hev mig op fra stolen. Hans t-shirt fik mit maveindhold og jeg gik selv ud!

Christian De Coninck Lucas

Ærligt talt...BULLSHIT!

Jens Thaarup Nyberg

@ Christian De Coninck Lucas
Ja, hashhandlen er rockrerelateret.

"Planterne er blevet mere potente, men hash fremstilles af plantens harpiks, som sidder udenpå planten og er det, THCen primært findes i.

Så hash er som sådan ikke blevet stærkere."

Hash fremstilles af ikke blot harpiks fra planten, men også af visse plantedele og andet - og hash er et cannabisprodukt. Hvis der er korrekt at koncentrationen af THC i hash'en er øget gennem de senere år, er det også korrekt at hash er blevet stærkere. Men TCH'en er ikke.

Morten Kjeldgaard

Nej, vi lever ikke "i en romantiseret fortid". Det burde være muligt for dig at argumentere for din sag uden at komme med nedværdigende påstande om dem der vurderer tingene anderledes end dig.

Carl Chr Søndergård

Hvis hash blev solgt i supermarkedet, ved siden af letmælken, ville det automatisk skabe flere (mis)brugere af ‘ganja.

Lige så vel, som når nu at hash er ulovligt, kan det blive solgt hårdere stoffer, så som kokain og herion i samme miljø - deraf bliver hash automatisk klassificeret som en glidebane mod det hårdere fix.

Jeg er klart fortaler for en legalisering af tjalden, da psykoser og andet skidt adfærd, skal adresseres andre steder - end rusmidler.

Vh

Sider