Kommentar

Georg Metz: Dannebrog kan periodisk godt vige pladsen for regnbueflaget, uden at nogen tager skade

Ingen ejer regnbuen. Den kommer og går, og dens latente overordnede nærvær benægtes kun af de snæversynede
Når regnbueflaget på trods af vredladenheden går til tops foran Christiansborg, bevidner farverne en anden og mere rummelig fællesskabsfølelse end dannebrog.

Når regnbueflaget på trods af vredladenheden går til tops foran Christiansborg, bevidner farverne en anden og mere rummelig fællesskabsfølelse end dannebrog.

Ólafur Steinar Gestsson

Debat
27. august 2021

Lektor Marianne Stidsen, medlem af Det Danske Akademi – om institutionen tages alvorligt – kaldte i en kronik i Politiken regnbueflaget for et ekstremistisk symbol: Flaget er en politisk tilkendegivelse af de farlige, der tager os alle – normale – som gidsler i en magtfordrejende demagogisk sag.

Regnbueflaget er stærkt politisk i modsætning til Dannebrog, der ikke er politisk: Det mente sammendragningsvis Marianne Stidsen i en tekst, hvis stil og syntaks næppe bibringer hende Holberg-medaljen.

I disse dage hvor Taleban ruller mørket ud over Kabul med egne symboler til erstatning for de hidtidige, forekommer Stidsens forargelse på normaliteten, nationen og menneskehedens vegne henrivende.

Bannere, våbenskjold, emblemer og flag repræsenterer velsagtens et ståsted takket være symboler, som ihændehaveren vil gøre meget for at få andre til at opfatte som hævet over dagens snævre interesser og politiske meninger.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Gitte Loeyche

Tak Georg Metz - Dit fremragende indlæg højnede mit humør adskillige grader!

Lili Kress, Thomas Frisendal, Rolf Andersen, Henning Haugaard, lars søgaard-jensen, Kirsten Lindemark, Anne-Marie Esmann, Elisabeth From, David Zennaro, Mogens Holme, Torben K L Jensen, Nils Viga Hausken, Henriette Bøhne, Alvin Jensen, Tina Peirano, Inger Pedersen, Karen Møller Grothe, erik pedersen, Eva Schwanenflügel, Bjarne Tingkær og Søren Nielsen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

I min børnehave er der intet politisk ved regnbuen. Den er bare flot, det er alle enige om og vi maler den igen og igen. Når vi ikke har et regnbueflag skyldes det udelukkende at vi ikke har en flagstang.

Gitte Loeyche, Inge Lehmann, Kirsten Lindemark, Elisabeth From, David Zennaro, Rikke Nielsen, Thomas Tanghus og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Thomas Tanghus

Vi hejser dannebrog hver søndag i kolonihaven (hvis vejret og humøret er til det). Ikke af nationalromantiske årsager, men fordi det ser godt ud mod en blå himmel, og så fordi der er søndagsbar :)
Et regnbueflag ville også se godt ud, men jeg tror koloniens flagjunker ville få et hjertetilfælde.

Hvis der er en som kan puste fædrelandsfobi og ekstremisme ind i regnbueflaget og få det til at blafre, er det i sandhed hetzens mezter Metz

Nicolaj Ottsen, Søren Ferling, jens christian jacobsen og Birgitte Simonsen anbefalede denne kommentar
Inger Pedersen

Jeg tror, kampen mellem Dannebrog og Regnbueflaget må stå uden min involvering.

Jeg forstår, at nogen har interesse i at få både det ene og/eller det andet flag hejst - men jeg tror godt nok, at mine børn og børnebørn ville glo en kvart, hvis Regnbueflaget var hejst, når de kom til min fødselsdag
Og do. ville mine naboer, hvis det var hejst på halv til begravelser i vores andelsboligforening med 9 medlemmer :-)

Regnbueflaget kan i min optik ikke generelt erstatte Dannebrog.
Men naturligvis, hvis flagstangens ejer føler for det.

Held og lykke!

Kubilay Karahan

Regnbueflaget ser smukt ud. Mon vi har Flagsfrihed lige som Religionsfrihed uden at risikere at blive forfulgt og chikaneret. Ja, muslimer har for længst vænnet sig til hån, spot og chikane siden nullerne. Vil De Frie Flagelskere lide samme skæbne som muslimer i DK?

Freddie Vindberg

Man kunne sætte et billede af Lektor Marianne Stidsen, øverst i venstre hjørne, på
regnbueflaget. Inkluderende.

Freddie Vindberg

Altså, kun midlertidigt - der skal også være plads til andre.

erik pedersen

Jeg tænker på Greenpeace når jeg ser det . Rainbow Warrior

Mvh Hanne Pedersen

Claus Kjærsgaard

Når jeg ser regnbueflaget tænker jeg på Fætter BR. Men det passer vel også meget godt ind i tidsånden at få udskiftet de kedelige nationalsymboler med frisk og optimistisk merkantilisme. Alle er så vidt jeg kan se inkluderet i festen lige fra Lagkagehuset til A.P. Møller. Why so serious?

Thomas Frisendal

Et bøjet, og rustent, søm :-)