Kommentar

Det er historieløst, når Information skriver, at Nørrebro Pride giver associationer til Jim Crow

Forskellige opdelinger har altid været en del af LGBT+-miljøet, og det samme har et manglende fokus på racisme. Derfor er det historieløst og udtryk for manglende forståelse, når Mathias Sindberg beskriver Nørrebro Pride med ordet ’raceadskillelse’, skriver cand.mag. Kim Witthoff
Debat
25. august 2021

Nu, hvor Mathias Sindbergs bestyrtelse over Nørrebro Prides fest forbeholdt racialiserede i fredagens leder i Information forhåbentlig har lagt sig, er der måske plads til et par præciseringer og eksempler, der sætter arrangementet lidt i perspektiv.

For det hører med til baggrunden for begivenheden, at LGBT+-miljøet altid har været kendetegnet ved en høj grad af segregering opdelt efter køn, udseende og præferencer. Der har været arrangementer kun for kvinder, som mænd ikke kunne deltage i. Barer og sexklubber udelukkende for mænd, og læderfester hvor personer uden det rette udseende var forment adgang. Det har fungeret sådan i årtier, uden at nogen har taget anstød af det.

Med til historien hører også, at LGBT+-miljøet altid har været præget af en udtalt racisme, og at det etablerede LGBT+-miljø (dem med mandat til at tale på miljøets vegne) aldrig har gjort noget for at bekæmpe dette, endsige anerkende det som et problem.

Med den manglende vilje til at se racismen blandt LGBT+-personer som reel kan man ikke fortænke dem, der udsættes for den, i at ville skabe et fristed uden de magtstrukturer og raciale hierarkier, der er udbredt i miljøet. Det er vel i sidste ende dét, hele pridekonceptet handler om.

Så nej, en fest udelukkende for racialiserede LGBT+-personer har intet at gøre med ’raceadskillelse’, som Sindberg hævder. Og at beskrive den med et ord, der giver associationer til apartheid og Jim Crow, er skudt langt over målet og er, ja undskyld, en uværdig argumentation, der viser en manglende forståelse for begrebets historie og ideologiske implikationer.

Det ville være det samme som at hævde, at mødregrupper er udtryk for mandehad, at arrangementer med særlige områder reserveret til kongelige, veteraner og politikere, og hvor almindelige borgere ikke må opholde sig, er ’antidemokratiske’.

Information, det kan I altså gøre bedre.

Kim Witthoff er cand.mag.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Eva Schwanenflügel

Argumentet om at der altid har været segregering i LGBT+miljøet er validt.
Og kvindebevægelsen ville heller ikke have eksisteret uden at insistere på seperate rum kun for kvinder.

Men her synes det mig, som skribenten kommer med et uunderbygget postulat :

"Med til historien hører også, at LGBT+-miljøet altid har været præget af en udtalt racisme, og at det etablerede LGBT+-miljø (dem med mandat til at tale på miljøets vegne) aldrig har gjort noget for at bekæmpe dette, endsige anerkende det som et problem."

Dette udsagn burde eksemplificeres og dokumenteres, i stedet for at blive fastslået som en endegyldig kendsgerning gældende alle (nu gætter jeg, men det er nok et kvalificeret gæt) hvide, såkaldte ciskønnede mænd og kvinder?
Eller er transpersoner også involveret i den omfattende racisme? (De var da inviteret med til festen, så det er de nok ikke ifølge skribenten?)

Hvor og hvornår, og i hvilke sammenhænge og grupperinger forekommer denne "udtalte racisme" i LGBT + miljøet?

Man bliver ganske bekymret ved tanken.

David Zennaro

Det er derfor Sabaah blev stiftet. De oplevede, at LGBT Danmark og Priden ikke ville tage problemerne med racisme i miljøet alvorligt. Og fx. brugte det angreb på priden, som skete for en del år siden på Nørrebrogade til at himle op om at "man ikke gør sådan i Danmark".

Eva Schwanenflügel

Hvilket angreb på Priden, David?

Det er muligt jeg har glemt det, men måske du kan genopfriske min hukommelse med et link?

Men tak for at supplere med en oplysning, der ganske savnes i artiklen :-)

Det er ikke så ligetil, og jeg har ikke noget link. Men jeg ved, at da optoget gik igennem Nørrebro , engang i OOerne, kastede nogle brune drenge/unge mænd sten efter det. Jeg ved ikke om det gentog sig, men holdningen blandt visse beboere i det kvarter ser ikke mildt på bøsser og lesbiske. I OOerne var jeg aktiv i SFs netværk for sidstnævnte gruppe, og påpegede problemet over for vores daværende ligestillingsordfører, Kamal Qureshi. Han syntes, det var en dårlig ide at sætte to grupper op imod hinanden, så der kom ikke mere ud af det. - Jeg kan sagtens forstå behovet for Sabaah, men at sige, at racismen i L,,,,,-miljøet er udbredt, mener jeg nok er noget overdrevet.

undskyld mit klodsede dansk

Eva Schwanenflügel

Tak for oplysningen, Jan Damskier, nu begynder det at dæmre i min hukommelse ;-)

Jeg savner også flere eksempler på "udbredt racisme" i LGBT + miljøet.

På Sabaah's hjemmeside under overskriften
"HISTORIE", står der intet om, at udgangspunktet for dannelsen af foreningen netop er racisme i LGBT + miljøet :

"Sabaah betyder ”ny dag” eller ”ny begyndelse”. Vi er en forening, som arbejder for at forbedre vilkårene for LGBT+-personer (blandt andre homo- og biseksuelle og transkønnede) med minoritetsetnisk baggrund.

Sabaah blev stiftet d.16. april 2006 på en lille generalforsamling. Dengang var vi en lille gruppe ambitiøse unge mennesker med et fælles ønske om at skabe et socialt fællesskab, hvor vi sammen kunne støtte hinanden i at være dem, vi var og er – LGBT+ personer med minoritetsetnisk baggrund. Et fællesskab, hvor vi kunne dele erfaringer og diskutere de udfordringer, vi møder."

https://sabaah.dk/organisation/historie/

Jeg mener at kunne huske, at der var mange historier om undertrykkelse i det minoritetsetniske miljø, og at det ihvertfald var én af begrundelserne for at organisere sig i Sabaah.

Det er selvfølgelig også muligt, at nogle/mange (?) oplevede sig diskriminerede i LGBT + sammenhænge, men når skribenten generaliserer så tonstungt, bliver man ikke meget klogere.

Eva Schwanenflügel

PS. Jeg kunne udmærket forstå hvad du skrev, Jan Damskier, så du behøver ikke være selvkritisk :-)