Kommentar

Skal kunstnere have penge, hver gang de deltager i samfundsdebatten?

Information bringer en mangelfuld artikel om Claus Meyers manglende honorarbetaling, der glemmer at behandle det vigtige spørgsmål om, hvornår man skal have penge for en ydelse, skriver direktør i Food Organisation of Denmark, Pelle Andersen, i dette debatindlæg
Debat
9. august 2021

»Claus Meyer tilbyder igen forfatter nul kroner i honorar for at medvirke i arrangement« er overskriften på en artikel i Information den 3. august. Artiklen omhandler en dialog mellem Claus Meyer og forfatteren Morten Pape om deltagelse i Madens Folkemøde.

Problemstillingen med forfattere og andre kunstnere, der ikke får løn for deres arbejde, er meget reel og relevant. Men i dette tilfælde skyder artiklen og særligt overskriften ved siden af skiven. Det er jeg rigtigt ked af.

Det betyder nemlig, at Claus Meyer får en træls tur i møllen som tak for at lægge en masse ulønnet arbejde i at arrangere Madens Folkemøde, der er nonprofit og netop handler om at skabe en debat, hvor kommercielle interesser og finansielle muskler betyder mindst muligt for, hvem der har mulighed for at komme til orde i debatten om vores fødevaresystem.

Selve artiklen er desuden mangelfuld eller i bedste fald ubalanceret på flere måder. For det første kommer det til at fremstå, som om det er Claus Meyer, der tilbyder eller forhandler honorarer. Det er ikke korrekt.

Det gør vi i sekretariatet, og det gør vi med relativt hård hånd. Som nystartet nonprofitorganisation, der har måttet aflyse og flytte vores ene store arrangement ad flere omgange de sidste år, vader vi ikke i penge.

Det betyder imidlertid ikke, at kunstnere, håndværkere, kokke og så videre ikke kan eller skal modtage et honorar, når de stiller op ved et arrangement, som Madens Folkemøde står bag. For det er den anden – og formentlig vigtigste pointe: Vi er nødt til at kunne skelne mellem, hvornår man leverer en ydelse – for eksempel i form af et foredrag, et stykke musik eller et manuskript – og hvornår man stiller op og bidrager til en demokratisk debat.

Grænserne er ikke altid krystalklare, og det kræver derfor ofte, at man starter med at tale sammen. Som jeg har forstået det, var det udelukkende denne første dialog, Claus Meyer forsøgte at få i gang.

Hvis alle kunstnere skal have honorar, hver gang de deltager i samfundsdebatten, så er der altså en meget alvorlig risiko for, at de kommer betydeligt mindre til orde, end hvad godt i virkeligheden er.

Jeg sendte denne pointe til Informations journalist flere dage inden artiklen gik i trykken, men det kom ikke med. Jeg vil også have penge for det, hvis jeg skal underholde en stor banks private banking-kunder. Men ikke hvis jeg skal bidrage til en debat om, hvordan vi skaber et bedre fødevaresystem i fremtiden. Kan vi ikke skelne, mister vi noget, der er meget vigtigt.

Pelle Andersen er direktør i Food Organisation of Denmark.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Pelle Andersen, du er direktør for en organisation, der skal fremme den danske fødevarebranche. Du er lobbyist, der får din faste løn som direktør, for at fremme jeres samarbejdsparters interesser. Det er dit arbejde at deltage i debatter om fødevarer.
Morten Pape er forfatter, der lever af at skrive bøger. Han lever af at sælge sin tid. Så selvfølgelig skal han have betaling for at deltage i fødevarebranchens pr.-show.
Du burde kunne forstå forskellen, og respektere Morten Papes holdning til at han, skal have betaling for sit arbejde

William Mannicke, Peter Beck-Lauritzen, Steen Obel, Eva Schwanenflügel, John Johansen og Kenneth Krabat anbefalede denne kommentar
Michael Hansen

Når politikere og interesseorganisationer deltager i det politiske folkemøde modtager de jo heller ikke et honorar for at bidrage til den demokratiske debat. Det er jo i forvejen deres arbejde, som de får løn for.
Noget anderledes stiller det sig for forfattere og kunstnere, når de inviteres til at deltage i Madens Folkemøde. Medmindre de altså har mulighed for at promovere deres kunstneriske projekt, herunder deres personlige brand. Hvis ikke, kan de jo bare sige nej, men tak for tilbuddet.
Jeg har ikke lyst til at opleve en forfatter/ kunstner optræde på Madens Folkemøde, hvis jeg ved at han/hun bliver betalt for det -altså den helt omvendte pointe!

Michael Hansen

Højt på rangstigen over tab af kunstnerisk integritet står en kunstner som bliver betalt for at deltage i et kommercielt (uagtet non-profit) arrangement. Kun overgået af en kunstner som klynker over, at han ikke bliver det.
Pelle Andersen og Claus Meyer har deres integritet intakt og altså fat i den lange ende. Like it or not...

Peter Beck-Lauritzen

Er Madens Folkemøde nonprofit? Jeg tvivler, da både direktør og iværksætter har økonomiske interesser forbundet med arrangementet! Så slip "slanterne" til forfattere, der lever af deres forfatterskab. Disse kan ikke sammenlignrs med "levebrøds-politikkere"!

William Mannicke

Bilens Folkemøde, Modens Folkemøde eller Bedemændenes Folkemøde...eller Frisørernes Folkemøde

Fordi man sætter folkemøde bag en reklame/promotion kampagne, bliver det vel hverken mere demokratisk eller mindre non kommercielt.

Den kloge narrer den mindre kloge, det er jo både beundringsværdigt og helt i orden...
for det jo forretning og iværksættere, der holder hånden under Danmark,
og fuldstændigt udemokratisk at forlange penge for at deltage i sådan et cirkus.

https://www.madensfolkemoede.dk/om-os/samarbejdspartnere/