Læserbrev

Lovindgrebet i sygeplejerskekonflikten er en hån mod overenskomsten og kampen for ligeløn

I stedet for at regeringen griber ind i sygeplejerskekonflikten på en underminerende måde, som nærmest kører sygeplejerskerne over, bør de i stedet sammen med Folketinget finde en politisk løsning på den manglende ligeløn, der blandt andet er skabt gennem Tjenestemandsreformen, skriver Tue Magnussen i dette debatindlæg
I stedet for at regeringen griber ind i sygeplejerskekonflikten på en underminerende måde, som nærmest kører sygeplejerskerne over, bør de i stedet sammen med Folketinget finde en politisk løsning på den manglende ligeløn, der blandt andet er skabt gennem Tjenestemandsreformen, skriver Tue Magnussen i dette debatindlæg

Mia Mottelson

Debat
31. august 2021

Efter sygeplejerskerne to gange har stemt nej, ophøjer den socialdemokratiske mindretalsregering med støtte fra de borgerlige partier et sølle mæglingsforslag til lov og diktat.

Efter at være udråbt som hverdagens omstillingsparate helte under corona blev sygeplejerskerne forsøgt spist af med honninghjerter, som nu er blevet afløst af et diktat og overenskomstindgreb.

Indgrebet er ikke alene en hån mod sygeplejerskerne, men tillige mod den danske overenskomstmodel og kampen for ligeløn.

Sygeplejerskerne har gennem deres langvarige kamp sat spørgsmålet om nødvendigheden af ligeløn og ordentlig velfærd højere op på dagsordenen, end det er set i mange år.

Tak til sygeplejerskerne for en kæmpe indsats ikke alene i kampen mod coronasmitten, men også for det velfærdssamfund, som regeringen med sit indgreb risikerer at underminere.

Fremfor at løse ligelønsproblemet vil regeringen hellere haste et lovindgreb igennem, som man kun kan frygte vil skade rekrutteringen til velfærdsfagene. Det bliver endnu sværere at skaffe sygeplejersker, radiografer, SOSU’er, pædagoger og mange andre fremover.

Den allerede udtalte mangel på jordemødre er et varsel om det angreb på hele vores velfærdssamfund, som regeringen med sit indgreb og hastelovgivning lægger op til.

I stedet burde regeringen og Folketinget finde en politisk løsning på den manglende ligeløn, der er skabt af Folketinget blandt andet gennem Tjenestemandsreformen af 1969. En markant lavt- og ligelønspulje vil ganske vist årligt koste milliarder af kroner, men det er nødvendigt for at tage det første skridt i udligningen af lønnen.

Samtidig må man lave en plan for, hvordan ligelønsgabet lukkes fuldstændigt. Endelig bør man gradvist reformere den reguleringsordning, der i høj grad er med til at skabe de uretfærdige lønforhold.

Sygeplejerskerne har gennem deres næsten ti uger lange strejke affødt stor anerkendelse. Det kan man ikke sige om det respektløse regeringsindgreb.

Tue Magnussen, cand.mag.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

erene rusmann

Jamen velbekomme Tue! Det var da så lidt, og jeg er naturligvis helt enig med dig i alt hvad du skriver! Jeg kan berolige dig med at vi ikke har dukket nakken. På mit, og på flere andre afsnit og i dele af hjemmesygeplejen, har vi aftalt at vi ikke længere frivilligt arbejder ekstra. De ekstra vagter vi, af hensyn til patient sikkerheden, bliver nødt til at tage skal vi nu pålægges. Pålagte vagter bliver registreret for at vise omfanget. Pålagte vagter kan kun pålægges fra vagt til vagt, så det kommer til at betyde at vi kommer til at arbejde i 16 timer i streg. Bliver det træls? Ja - det gør det, men det er jo måden hvorpå vi kan vise at vi er limen der holder sundhedsvæsenet sammen. Kommer patienter og pårørende til at møde trætte og travle sygeplejersker? Ja - det gør de, men det kan de jo så takke vores regering og deres blå støttepartier for. Det er jo ikke mig der bestemmer de rammer jeg skal arbejde i.

Tue Magnussen

Tak for din kommentar. Jeg er helt enig og glad for at høre, at I ikke dukker nakken.