Klumme

At miste sin lugtesans er som at se verden i sort-hvid

Deltavarianten stjal min lugtesans samme dag, som jeg blev vaccineret. Ikke at kunne lugte er at miste en afgørende dimension som sansende væsen, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
Mathilde Mostrup har haft corona og mistet evnen til at opleve duften af kaffe, hendes eneste rigtige afhængighed. Det er gået fra at lugte af jord og lort til at lugte bittert og parfumeret – og af jord og lort.

Mathilde Mostrup har haft corona og mistet evnen til at opleve duften af kaffe, hendes eneste rigtige afhængighed. Det er gået fra at lugte af jord og lort til at lugte bittert og parfumeret – og af jord og lort.

Mads Jensen/Ritzau Scanpix

Debat
3. august 2021

For tre uger siden fik jeg det første vaccinestik mod COVID-19. Senere samme dag sad jeg på en udendørsservering og blev smittet med, hvad der højst sandsynligt var deltavarianten. Fire dage efter blev jeg syg.

Jeg nåede med andre ord lige akkurat at udvikle corona, inden vaccinen var aktiv i min krop. Hvis jeg er et billede på kapløbet mellem COVID-19 og vaccineudrulningen, så har coronaen slået vaccinen på målstregen.

Jeg tilhører den vaccinegruppe, som en jævnaldrende bekendt kalder ’tabergruppen’, os, der er født mellem 1987 og 1991 og derfor er blandt de sidste danskere, der bliver tilbudt vaccination.

Nogen skal jo være de sidste, har jeg sagt til mig selv det sidste halve år, mens jeg har set mine bedsteforældre, forældre og små søskende blive vaccineret før mig.

Men som jeg lå der og svedte og hostede mine lunger op, blev dette rationale langsomt anderledes bittert. Hvis jeg havde været bare ét år yngre, var jeg med stor sandsynlighed ikke blevet smittet. Hvilken retfærdighed er der i det?

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Eva Schwanenflügel

Kære Mathilde Moestrup

Ja, det er rædselsfuldt at miste lugtesansen, det har jeg selv prøvet adskillige gange når jeg var forkølet, heldigvis dog kun nogle få dage.
Forhåbentligt vender din egen lugtesans snarligt og stærkt tilbage, for du træner på den helt rigtige måde.

Bare lige en bemærkning til:

"For tre uger siden fik jeg det første vaccinestik mod COVID-19. Senere samme dag sad jeg på en udendørsservering og blev smittet med, hvad der højst sandsynligt var deltavarianten. Fire dage efter blev jeg syg.

Jeg nåede med andre ord lige akkurat at udvikle corona, inden vaccinen var aktiv i min krop. Hvis jeg er et billede på kapløbet mellem COVID-19 og vaccineudrulningen, så har coronaen slået vaccinen på målstregen."

Det er ærgerligt, du åbenbart ikke var klar over, at man ikke er beskyttet efter lige at have modtaget vaccinens første stik, der skal helst gå 14 dage, før effekten indtræder.
Og man er stadig først beskyttet 90%, når der er gået 14 dage efter andet stik.

Med Deltavarianten kan man dog lettere blive smittet, selv efter andet stik, og unikt for denne variant, smitte ligeså meget som én, der er uvaccineret.

God bedring :-)

Josephine Kaldan

Jeg mistede lugtesansen ved en influenza for flere år siden. Alt er prøvet, men jeg kan godt smage maden.
End ikke syrener eller lignende kan jeg lugte, desværre. Heller ikke mit oldebarn.
Det er en sorg at miste lugtesansen.

Svend Erik Sokkelund, Kim Folke Knudsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Torben Siersbæk

Tak for din fremragende - og skræmmende - beskrivelse af covid-19-senfølger.
Jeg er selv så gammel at jeg for længst har fået begge skud, men jeg ved man kan blive smittet og smitte videre på trods heraf.
Gid din beretning må virke med til at nogle - mange - af vaccineskeptikere og -modstandere endelig kan fatte, at covid-19 ikke er det bare pjat!

Svend Erik Sokkelund, Jesper Eskelund, Eva Schwanenflügel og Kim Folke Knudsen anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

@COVID19

I følge mine oplysninger er der allerede en variant efter Delta varianten Delta + varianten som er cirka 70% mere smitsom end den for tiden dominerende Delta variant. Den er tilsyneladende ikke så udbredt endnu, men det kan komme med tiden.

Hvis Deltavarianten har frit spil meget lav vaccinedækning og næsten ingen immunitet, så vil den udløse sygdomsforløb på linje med den gamle COVID19, og der vil være en tendens til at den forøgede smittemængde vil udløse flere alvorlige sygdomstilfælde og hermed en lidt højere dødelighed end ved varianten af COVID19 før den britiske variant. Deltavarianten ses også at slå hårdere til ved, at aldersgruppen som kan blive meget syge af dens infektion er rykket cirka 10 år ned i rækkerne. Nu er det aldersgruppen 40-49 år hvor problemerne kan melde sig medens den gamle udgave af COVID19, der skulle vi op omkring 60 år og op efter for, at de alvorlige sygdomsforløb blev mere signifikante.

Det er desværre en lumsk og ny sygdom hvis langtidseffekter vi overhovedet ikke kender fuldt ud endnu. Spektrum går fra at du næsten ikke mærker at være smittet til den sikre død. COVID19 er som en atombombe sky med stråling nogen rammes næsten ikke andre får den fulde dosis af radioaktiv stråling.

Tabet af lugtesansen og det at lugteindtrykket forvanskes til den ildelugt som du beskriver så præcist her, det er meget ødelæggende for livskvaliteten.

Jeg er for tiden temmelig bekymret over, at det nu viser sig ,at vi der har fået 2 vaccinestik nok ikke bliver meget syge men desværre kan overføre betydelige smittemængder til andre mennesker.

Sidste år havde vi omkring +90 daglige tilfælde af COVID 19 ved udgangen af Juli måned 2021. Nu ligger vi et leje omkring +700 til +900 daglige tilfælde pr dag. og en stigning må forventes, når skolerne og uddannelser begynder igen, når folk møder på arbejde uden COVID19 restriktioner og når de mange som er taget på ferie atter er tilbage i hverdagen.

Hos DSB er restriktionerne dysfunktionelle. Borgerne skal tage mundbind på, når de står op i kollektiv transport, men når de sidder ned, er mundbindet ikke påbudt. Resultat en lukket kupe uden ventilation og udluftning-jamen så bliver du jo smittet i kupeen og ikke når du står op- lidt forenklet sagt.

Det er som om at vi har indrettet forløbet uden at tage højde for den nye smittevirkelighed med Deltavarianten. Hvis vi havde haft den gamle COVID19 virus ville jeg tro, at vi næsten havde været fri for smitte nu. Incidenstallene ville have været meget lavere end de over 100, som er standard pt i kommunerne. De store kommuner Aarhus, Aalborg og København ligger lidt over eller lige omkring 200 i incidenstal.

Vi ser for øjeblikket ikke en smitteeksplosion, men vi ser heller ikke en aftagende smitte, som burde komme i takt med at flere har fået det 2 stik og mange efterhånden har fået immunitet på grund af de selv har været syge med COVID19. Næsten 55% af de borgere som er tilbudt et vaccination er nu færdigvaccineret med 2 stik.

Vi er et eller andet sted i et gult område, hvor vi må håbe fremskrivningerne holder og smittespredningen langsomt aftager men hvor sikker er denne fremskrivning nu ?

Bemærk vaccinationsprocenterne de er for lave mange steder i Danmark, og det vil kunne udløse en ny smittebølge blandt de ikke vaccinerede og de vaccinerede som kun har fået 1 stik. Endelig lurer risiko for yderligere mutanter, hvis vi fortsat skal køre med det her høje smittetryk.

Jeg havde gerne set at vi havde fastholdt de restriktioner, som var gældende medio Juni måned 2021 indtil vi rent faktisk kan konstatere, at nu går smitten for alvor ned. Vi skal ned på incidenstal på under 50 ja gerne på under 20 pr. 100.000 indbyggere førend vi kan sige, at Pandemien for alvor er banket ned. Jeg havde også gerne set et forbud mod at rejse til røde lande med meget stor smitte.

Jeg håber jeg tager fejl med min bekymring men jeg føler det som om vi sidder oven på en COVID19 vulkan som vi er på turist udflugt til. Guiden siger beroligende tag jer ikke af dampene nede fra krateret, for denne vulkan har ikke været i udbrud i mange årtier.

God bedring Mathilde med at få din lugtesans fuldt igen og tak for denne beretning, som jeg desværre hører rigtig mange lignende tilfælde om.

VH
KFK

Werner Funder

Mathilde Moestrup synes, hun tilhørte tabergruppen. Hvor er det besynderligt at høre den slags. I Danmark er tabergruppen et socialt fænomen, de hjemløse, dem med få lave indtægter, enlige mødre, arbejdsløse uden understøttelse. Hvordan kan man identificere sig med dem, fordi man ikke har fået den vaccine, som åbenbart betragtes som den eneste redning i denne tid. Hvorfor er du i det hele taget blevet vaccineres, Mathilde? Du har været uheldig, men sygdommen slår dig ikke ihjel. Selv uden vaccine ville du overleve, som med en kraftig influenza. Jeg hører til dem, der ikke vil vaccineres, så længe det kan undgås. Og det på trods af min høje alder. Jeg ville høre til vindergruppen, dem, der kom først i rækken, hvis jeg ville. Men det vil jeg ikke. Ingen kender de eventuelle negative effekter af vaccinerne på mellemlang sigt. Og at presse folk til at få dem, og det bliver så hvert eneste år fremover, hele jeres liv. Det er guld i lommerne på medicinalfirmaerne. Og hvad gør de for samfundet med alle deres penge? Hjælper de de rigtige tabergrupper? Jeg tvivler.

Jens Carl Daugbjerg

Fra en søn der har hijacket sin mors konto for at give sit besyv med:

Kunne ikke læse artiklen udover de første ca. 10 linjer, da jeg ikke har abonnement længere (Information er simpelthen blevet for ringe til at være penge værd), men jeg blev nødt til at sige noget efter at have læst om den lumske "Delta-variant", der havde lagt sig på lur ved den nærmeste kaffe-bar.

Parafrase:
"Jeg fik et "vaccine" stik og 10 min senere kan jeg ikke længere lugte noget... (undertegnede aner konturerne af en kausalitet her)
For pokker så fik Deltaen alligevel fat i mig!"

Jeg sad med åben mund og polypper og vidste ikke om jeg skulle grine eller græde. Jeg scrollede ned til kommentarerne med håbet (men desværre ikke - siden år tilbage - med nogen forventning) om at nogen ville påpege det åbenlyse. Men nej.... laaaange kommentarer og ingen der sparker til bolden lige ved højrebenet.

Dr. Kary Mullis (Nobelpristager) der opfandt PCR (Polymer-Chain-Reaction tror jeg det var) testen sagde udtrykkeligt at PCR-testen IKKE kan bruges, som den blev brugt sidste år. Tænk en fiskekutter VS. en fisketrawler - PCR'en er trawleren i denne metafor. Testen er for fintfølende og vil næsten altid finde et eller andet. Den kan fortælle dig at du er positiv, men ikke hvad for!
(USA's CDC - Center for Disease Control - har lige indrømmet det samme i den forgangne uge, men vil stadig bruge testen året ud ! Hvorfor?).

Hvor fanden blev Influenzaen af???

Dr. Mullis sagde at man risikerede helt op til 97% false positives i prøvesvarerne.

Ta-da! And that's how you create a market, where there previously was none, for the product that you want to sell!
Tilykke og hyg jer med jeres nye halv-årlige abonnement på Pfizer-Gates.com

Jeg gider ikke høre på Lasse Ellegård slå os i hovedet med "Grænser for vækst" rapporten uden at han kommer ind på hvem og hvad Rom-klubben var, og slet ikke når Lasse ikke vil skrive om hvem der initierede og finansierede samme.
I er godt klar over at deres konklusion var at mennesket er en trussel mod planeten, ikke?
Nu er køer onde fordi de ånder og prutter, men det gør jeg altså også. Er jeg ond? Derudover mistænker jeg stærkt, at jeg har dette til fælles med, ikke bare samtlige af Informations læsere, men også dets ansatte. Er I onde?
Hvornår skal vi til at betale en åndedragsskat?

Bill Gates er verdens mest gavmilde, næstekærlige og generøse mand?
Nå ja, og så er han også vores allesammens læge, eller det siger glitter-bladene i hvert fald.
Derudover er han så også besat af patenter, monopoler, monokulturer, befolkningskontrol, nå ja og så det med at stikke kanyler i alle mennesker på kloden.
Stol på ham hvis i vil, jeg er OUT!

Tjek "Science Media Center" på wikipedia (I behøver ikke engang lave research) og se hvem der finansierer dem, der udsender telegrammerne og artiklerne, der omhandler medicin og videnskab til stort set hele Mainstream Media.
Tror I stadig at I får objektiv uvildig information?

Jeg forventer fuldt ud at denne kommentar vil blive slettet og at Information til fulde lever op til sin undermåler status endnu engang.
Prove me wrong Information!

Hvad han nu end hed ham grundlæggeren af Information, så ligger han da med garanti og roterer med jeg ved ikke hvor mange RPM i sin grav i disse dage.
Sikkert kun overgået af Dr. Martin L. King når han med sorg ser på BLM!

Fra,
En desillusioneret dansker.