Læserbrev

Morten Bødskov: Pluginbiler er et vigtigt skridt i den grønne omstilling

Det er ganske enkelt ikke rigtigt, når kritikere i Dagbladet Information forsøger at skabe en fortælling om, at pluginbiler er klimaskadelige. Pluginbiler udgør en central grøn overgang til en fossilfri dansk bilpark, skriver skatteminister Morten Bødskov (S) i dette debatindlæg
Det er ganske enkelt ikke rigtigt, når kritikere i Dagbladet Information forsøger at skabe en fortælling om, at pluginbiler er klimaskadelige. Pluginbiler udgør en central grøn overgang til en fossilfri dansk bilpark, skriver skatteminister Morten Bødskov (S) i dette debatindlæg

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Debat
31. august 2021

Pluginhybridbiler spiller en afgørende rolle i overgangen til en grøn bilpark i Danmark – og bidrager med en langt større klimagevinst end det billede, der tegnes i Information den 26. august.

Det er vigtigt at holde sig for øje, at pluginhybridbiler er alternativer til fossilbiler – ikke til elbiler.

Et flertal af Folketingets partier tog i december 2020 et vigtigt første skridt i retning af en nødvendig grøn omstilling af vejtransporten i Danmark. Blandt partierne var der enighed om, at pluginhybridbiler er et vigtigt alternativ til fossile biler.

Den politiske aftale har da også givet helt almindelige familier mulighed for at vælge en grøn bil i stedet for at købe traditionelle benzin- eller dieselbiler.

Samtidig kører de modeller, der for tiden introduceres af de store mærker, stadigt længere på ren el. Dermed opfylder de i endnu høj grad behov for at køre på el over længere afstande.

Information omtaler i artiklen den 26. august en brugerundersøgelse fra seks andre lande og konkluderer på den baggrund, at pluginbiler kan være lige så klimaskadelige som almindelige benzin- og dieselbiler.

Jeg vil ikke kloge mig på forbrugsmønstre i vores nabolande eller i USA og Kina, som undersøgelsen nævner, men i Danmark kan vi konstatere, at mulighederne for at oplade sin bil er forbedret væsentligt de seneste år, hvilket letter adgangen til grønt brændstof for den enkelte.

Bilkommissionens definition af lavemissionsbiler betyder desuden – i modsætning til før aftalen – at ikke alle pluginhybridbiler bliver omfattet af lempelige afgiftsregler, hvis de udleder 50 gram CO2 eller mere pr. kørt km og derfor bliver beskattet som en konventionel benzin- eller dieselbil. Det er samme definition, der er lagt til grund i aftalen om grøn omstilling af vejtransporten.

Så det er ganske enkelt ikke rigtigt, når kritikere i Dagbladet Information forsøger at skabe en fortælling om, at pluginhybridbiler ikke er grønne eller ligefrem klimaskadelige.

Omstillingen af den grønne transport stopper ikke ved pluginhybridbilerne, men de udgør en helt central overgang til en fossilfri dansk bilpark.

Morten Bødskov (S), skatteminister.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Hele argumentationen står og falder med, i hvilken udstrækning ejerne af plugin-hybrider rent faktisk oplader deres bil. Hvis Bødskov ikke kan fremlægge nogen tal for det, så er hans udsagn blot et postulat.

Det er muligt, at Morten Bødskov har ret. Men det er tankevækkende, at han ikke kan komme op med en stærkere argumentationen for det, selv om han har et helt departement i ryggen.

Kurt Nielsen, Mogens Kjær, Christian Bruun, Aleksander Høst-Madsen, Eva Schwanenflügel, John Damm Sørensen, Inge Lehmann, Per Engberg og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Claus Bødtcher-Hansen

30/aug/2021

Kære Venner,
efter min mening skal alle el-biler
udstyres med super-effektive sol-
celler på taget, så de kan stå og op-
lade, også når de holder parkeret :-) ...

Kærlig hilsen
Claus

Kurt Nielsen, Carsten Dybkjær og Leanette Nathalia Chresta Jensen anbefalede denne kommentar
erik pedersen

Kære Morten Bødskov jeg føler mig faktisk talt ned til når jeg læser dit indlæg. Jeg ved ikke, om det er hensigten, eller om du bare er træt af at der stilles spørgsmål ved jeres beslutninger?
Uanset hvad må du grave lidt dybere i argumentskuffen, hvis du vil tages seriøst

Mvh Hanne Pedersen

Kurt Nielsen, Aleksander Høst-Madsen, Carsten Dybkjær, Tommy Clausen, Eva Schwanenflügel, John Damm Sørensen, Inge Lehmann, Leanette Nathalia Chresta Jensen og Morten Wieth anbefalede denne kommentar
Lone Gravgård

Kernen i problematikken er at nogle ejere af plug-in hybrid biler ikke altid oplader deres biler, og kører på benzin i stede for. Således er det ikke teknologien der er skurken. Det er den måde nogle folk bruger teknologien på. At reducere afgifter på strøm ville trækker flere folk i den rigtige retning.
En undersøgelse i DK angående brug af plug-in hybrid biler ville være velkommen for at afgøre striden.
I undersøgelsen skal der differentieres efter land og by.
I Kbhn er oplademuligheden ringe.
Derimod har vi herude på landet vores egen garage med opladestander, hvor vi oplader bilen så snart vi kommer hjem. I flere tilfælde med strøm fra vores egne solpaneler.
Informations artikler mangler i den grad de nødvendige nuanceringer.

Bauke van Weringh

Christian Bruun, Søren Fosberg, Claus Bødtcher-Hansen og Leanette Nathalia Chresta Jensen anbefalede denne kommentar

@Claus Bødtcher-Hansen
Det gør desværre ikke den store forskel med solceller på taget af en bil, se f.eks. Engineering Explaineds meget pædagogiske beregning:
https://www.youtube.com/watch?v=7L1_zvqg73Q

Kernen i problemet med pluginhybrider er, at de bruger flere ressourcer til produktion af både almindelig fossilmotor og et lille batteri.

Lad os hypotetisere, at folk virkelig bruger batteriet konstant. Størrelsen gør, at det slides hurtigere, i forhold til de meget større batterier i elbiler, fordi de afflades og oplades konstant og dermed hurtigere mister effekt.
Dvs vi risikerer, at de biler der ifølge regeringen vil udgøre 3/4 dele af de 1 million miljøvenlige biler i 2030 er dårligere fungerende fossilbiler på det tidspunkt og dermed allerede skrotningsklar.
Det tidspunkt hvor vi allerede ikke har råd til fossilbiler mere i forhold til, hvis vi mener klimaindsatsen alvorligt.

Oveni ser det også ud til, at hybriderne er store tunge klepperter og mange folk glemmer at lade.

Dvs pluginhybridbiler er store tunge fossilbiler i virkeligheden, der allerede er skrotningsklar om ca. 6 år og samtidig spild af de mange ressourcer, der er brugt på dem.

Så den større rabat de får i forhold til elbilerne er rare penge smidt ud af vinduet, som dermed faktisk saboterer og forsinker den indsats, som er nødvendigt.

Men selvfølgelig er det et trøstebolsje til vores afgiftningsafhængige politikere, hvor de får forlænget indtægterne af fossilbrændstofferne.

Det viser, at vores politikere stadigt ikke har fattet hvor akut, det er blevet. De må tro, at vi lever i 1980erne og stadigt har tid til en linær tilgang til problemet.

Jan Jepsen, Tom Andreæ, Mogens Kjær, Søren Fosberg, Carsten Dybkjær, Tommy Clausen, Eva Schwanenflügel, erik pedersen og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar
Kim Haagensen

@Morten Wieth
Ford har fremlagt data for opladning af Kuga Plug-in. Næsten 50% af de kørte km er elektriske. https://nyheder.ford.dk/pressreleases/naesten-halvdelen-af-al-koersel-i-...
@Inge Lehmann
Elbiler er klart de tungeste og tillige rige på energitunge metaller. Det øger den globale ressourcekrise, og medfører ofte afskovning, urbanisering og landbrug til skade for klimaet. Hvorfor understøtte miljøskadelige elbiler massivt?
Om få år har batterier fået større energitæthed. Så udskifter man batteriet i en plug-in og wupti så kører den 80-100 km på el. På en elbil giver det derimod næppe mening at øge rækkevidden fra 350 til 500 km pga prisen som kun ændrer på ladehyppigheden.

Kære Morten Bødskov,

Hvor er der dokumentation for, at hybridbiler er grønne? Og hvor er der dokumentation for, at de spiller en afgørende rolle i overgangen til en grøn bilpark i Danmark? Det vil jeg gerne se.

Du skriver også: ”Det er vigtigt at holde sig for øje, at pluginhybridbiler er alternativer til fossilbiler – ikke til elbiler.”

Det er muligt, du kan lave den sondring i et regneark, men hvordan forestiller du dig, at det skal ske i den virkelige verden? Skal bilforhandlerne sige nej til de købere, som egentlig havde besluttet sig for en elbil, men som opmuntret af din retorik og den førte politik, tænker: ”ah, det er jo alligevel rart og trygt, at den også kan køre på benzin i ny og næ og den dygtige minister har jo forsikret os om, at den er grøn, så lad os nu bare tage en hybrid”?

Selvfølgelig påvirker rabatten til hybrider salget af såvel benzin- som elbiler.

Der er helt givet hybrid-ejere, som gør sig umage og har succes med målrettet at nedbringe CO2’en. Al ære og respekt for det. Men der er også andre, som føler sig snydt, fordi de troede, en hybrid ville gøre en forskel for klimaet. Nu har de så indset, at de i stedet gør ondt værre med det forbrug, de har.

Du kender de beregninger, der er lavet af hybridernes belastning fra produktion, batteristørrelse, m.v. Og nu er der så studier af brugeradfærd oveni, der peger i samme retning - nemlig at hybriden ikke bidrager til at nedbringe CO2-udledningen.

Er det så ikke værd lige at overveje en ekstra gang, om vi måske kunne hente en større og mere sikker klimagevinst ved at justere rabatten til hybridbiler – og i stedet bruge pengene mere klogt på andre klimatiltag, som vi ved vil give større værdi for os alle sammen?

Jeg vil blive glad, hvis du bruger mine penge med respekt. 4 mia. kroner er trods alt en sjat.

erik pedersen, Carsten Munk, Inge Lehmann og Søren Fosberg anbefalede denne kommentar

Så om få år når man måske kan udskifte batteriet i en hybrid, så er både deres nuværende batterier og de nye ikke skyld mere i en global ressourcekrise, der medfører afskovning, urbanisering og landbrug til skade for klimaet? Vel og mærke når batteriet sidder i en hybrid og ikke en elbil.

Igen et lille batteri med en rækkevide på kun 80 til 100 km, der stadigt skal slæbe rundt på en yderst energiineffektiv fossilmotor. En motor der også koster energi, at slæbe rundt på.

Jeg vil mene, at et lille batteri, der bruger de samme produkter, som større batterier, og hele tiden skal udskiftes er et større miljøproblem end et stort batteri.
Et stort batteri, der har en meget længere holdbarhed og holder lige så længe som to små batterier eller flere.
Et større batteri, der f.eks. ville kunne bruges som husstandsbatteri der lagrer solcellestrøm, når det mister for meget rækkevide, mens det lille er fuldstændig brugt.

Ligeledes må det kræve en hvis blindhed, at overse alle de miljøskader og ressourcer som søgning, indvinding, forarbejdning, transport og forbrug af fossile brændstoffer forårsager og kræver.

Så i mine øjne bruger hybridbiler flere ressourcer og skaber flere miljøskader end både elbiler og gamle fossilbiler, der bruges op.

Vi skal skære drastisk ned i vores CO2 forbrug . Der er ikke plads til fossilt brændstof mere og hvis batterier heller ikke kan bruges, er der kun en løsning tilbage og det er nul personbiler eller hårdt reguleret rationering af tilladt bilkørsel.

Vi snakker uden om. Kun ved at beskatte forurening får vi de adfærdsændringer som teknologien åbner muligheder for. Så længe det er billigt eller gratis at forurene stopper vi ikke med at forurene. At vride hænder hjælper ikke, der skal penge på bordet.

Men afgifter på forurening vil gå ud over vennerne i olieindustrien og regeringen har lovet at den vil kompensere for alle markedsøkonomiske ændringer for deres produktion i nordsøen. Afgifter på CO2 vil derfor skulle kompenseres krone for krone. Vi er derfor ikke i den situation at vi intet effektivt kan gøre for at stoppe CO2 forureningen før 2050. Det har vores politiske ledere sørget for.

erik pedersen, Tom Andreæ, Carsten Munk, Inge Lehmann og Peter Høivang anbefalede denne kommentar

Rettelse: vi er derfor i den situation at vi intet effektivt...

Søren Kristensen

Måske er hybridbiler et vigtigt psykologisk element, når det kommer til at få brugerne til at skifte fra benzin til el, lidt ligesom svømmevinger eller støttehjul på den første tohjulede.

Kære Morten Bødskov! Du er et socialdemokratisk fjols med meget dårlige rådgivere. En god politiker kan skille klinten fra hveden. Det kan tidens socialdemokrater ikke. I er faldet lige lukt ned i fælden med de miljøbelastende hybrid - biler.

Løft blikket og se ud i verden! Bare trist man skal sponsorere en teknologi som hører fortiden til.

Jeg synes igen at jeg hører en minister, som ikke vil hører på andre end dem som giver den minister ret.

Det er meget godt med test i lukkede miljø og kørsel under stærk kontrol for at få den til at være så CO2 fri som mulig, men virkeligheden er altid meget anderledes end de test giver udtryk for.
Ingen kan kører en bil som de gør i de test, det har der faktisk også været undersøgelser om.

Jeg tror slet ikke gevindsten er så stor hverken på hybrid eller el-biler hvis man lægger det hele sammen med produktion, kørsel (meget ekstra strøm der skal produceres), måske levetid og affald.