Klumme

På en varm dag midt i juli vrimler det med flyvemyrer, og mågerne mæsker sig

Det er ganske fascinerende at være vidne til myriader af blinkende vinger fra flyvemyrernes parringsdans i luften den ene gang om sommeren, de nye dronningeæg udklækkes, skriver Karen Syberg i denne klumme
Pludselig vrimlede flyvemyrerne frem mellem to af de store sten, og næsten samtidig begyndte de også at dukke op fra en revne i cementen på den anden side.

Pludselig vrimlede flyvemyrerne frem mellem to af de store sten, og næsten samtidig begyndte de også at dukke op fra en revne i cementen på den anden side.

Emil Lütken

Debat
9. august 2021

Det var lige midt i juli, den 15. nærmere bestemt. Vi lå mageligt henslængt i liggestole på terrassen, ikke en vind rørte sig, og det var så varmt, at vi måtte slå parasollen op.

Terrassen befinder sig mellem kampestenene langs havedammen på den ene side og cementgangen langs huset på den anden. Pludselig vrimlede flyvemyrerne frem mellem to af de store sten, og næsten samtidig begyndte de også at dukke op fra en revne i cementen på den anden side. To myreboer med nogle få meters mellemrum, myriader af blinkende vinger til begge sider. Flyvemyrerne blev ved med at vrimle op og lette.

Da jeg senere læste op på flyvemyrernes adfærd, gik det op for mig, hvorfor det var rigtigt smart at lave et myrebo i nærheden af et andet. Et myrebo danner én stor familie, myrerne kender hinanden på duften, og hvis fremmede vover sig ind i en familie, bliver de øjeblikkelig myrdet. Familien består af én enkelt dronning, resten er arbejdere, der transporterer materiale rundt, fodrer dronningen og i det hele taget – arbejder.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Maj-Britt Kent Hansen

Jeg har oplevet disse flyvende myrer den ene sommer efter den anden. Altid den 29. juli eller tæt på denne dato. De kom om eftermiddagen i uendelige mængder. De kravlede og steg så til vejrs fra de samme to steder i haven.

Omkring den 6. august kom mitterne. Hvis de ellers hed sådan. Bittesmå. Sorte. Aflange. De var alle vegne. Selv på lagkagen i flødeskummet, der dækkede den. Jeg så det, for det var den lille drengs fødselsdag den 6. august. Efter det skete første gang, blev lagkagen dækket til med en slags fluenet. Det hjalp ikke stort. De kom igennem de små huller i nettet.

Eva Schwanenflügel

Mon ikke det var thrips, eller tordenfluer, der overfaldt den lille drengs fødselsdag, Maj-Britt?
De er netop aflange og sorte. Og kan trænge igennem fluenet.
Mitter er så små, at de nærmest er usynlige, men stikker/bider meget voldsomt.

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Trips

Maj-Britt Kent Hansen og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Lillian Larsen

Mitterne er de værste. Man sidder lige og nyder den lune sommeraften, så begynder det pludselig at klø og svie i ansigtet og hovedbunden, og kort efter styrter man ind eller ifører sig et tørklæde, der næsten dækker øjnene.

Maj-Britt Kent Hansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Tak, Eva - tror du har ret.