Læserbrev

Så længe modeindustrien selv opfordrer til overforbrug, bliver den aldrig bæredygtig

Modeugen faldt i år – en kende tragikomisk – sammen med offentliggørelsen af FN’s klimapanels nye klimarapport. For mens modeugens tema var bæredygtighed, konkluderede klimarapporten, at det står værre til for klimaet end nogensinde før, skriver bachelor i designkultur og økonomi Sebastian Tiku Lybeckeri dette debatindlæg
Modeugen faldt i år – en kende tragikomisk – sammen med offentliggørelsen af FN’s klimapanels nye klimarapport. For mens modeugens tema var bæredygtighed, konkluderede klimarapporten, at det står værre til for klimaet end nogensinde før, skriver bachelor i designkultur og økonomi Sebastian Tiku Lybeckeri dette debatindlæg

Mia Mottelson

Debat
17. august 2021

Copenhagen Fashion Week er netop afsluttet, og det helt store buzzword var igen i år bæredygtighed. FN’s klimapanel offentliggjorde, ironisk nok, i samme uge dets nye klimarapport, og konklusionerne er som ventet dystre og foruroligende. En af de store klimasyndere er (stadig) modeindustrien. Den anslås nu at være en af de største kilder til forurening.

Den store beklædningsproduktion kombineret med ’køb og smid væk’-kulturen er den perfekte cocktail for forurening. Begreber som fast fashion er i denne kontekst relevant, også for både Zara og H & M’s forretningsmodel. Problemet med fast fashion er, at fænomenets drivkraft er overforbrug.

Beklædning har altid haft betydning for mennesket. At iklæde sig det rigtige tøj har i mange år været en visuel måde at signalere status og identitet og derigennem skabe kapital.

Ifølge forfatter og professor i bæredygtighed Kate Flecther resulterer de forskellige trends – der kontinuerligt udvikles – i, at det for nogle bliver naturligt og en vigtig del af deres identitet at forbruge. De skiftende trends har historisk været eksistensgrundlaget for modeindustrien og er med til at forherlige forbrug.

Mange modehuse lancerer årligt hele fire kollektioner: forår, sommer, efterår og vinter. Hver af de fire kollektioner byder på nye typer beklædning. De mange lanceringer er med til skabe et kunstigt behov for fornyelse og selvrealisering. Ikke overraskende er det modefirmaerne selv, der via kampagner, markedsføring og reklame er med til at skabe en illusion om selvrealisering gennem garderobefornyelse.

Modebranchen må derfor krediteres for at være med til at fremme overforbrug. Et overforbrug, som er med til at øge de respektive modebeklædningsvirksomheders værdi. Og det sker, selv om flere modebeklædningsvirksomheder kommer med fine statements om, hvordan de vil implementere mere bæredygtighed i værdikæderne.

Desværre tyder noget på, at transformationen til en mere bæredygtig modeindustri går for langsomt. Klimarapporten taler for sig selv, og faktum er, at modeindustrien er en stor og afgørende kilde til forurening.

Mode har historisk været defineret som det nye og begærlige. Hvis mode skal være bæredygtigt, må begrebet mode givetvis omdefineres. Men er det overhovedet muligt at forene mode og bæredygtighed, eller er paradokset mellem de to for stort?

Sebastian Tiku Lybecker, bachelor i designkultur og økonomi.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her