Kommentar

Sagen mod Morten Messerschmidt er ikke tragisk, snarere en patetisk folkekomedie

Det må stå klart for de fleste efter sidste uge, at bedrageri og dokumentfalsk – selv for politiske gasplaneter – er alvorlige sager. Sagen var blot en af dagene på kontoret
Morten Messerschmidt foran Retten i Lyngby den 13. august, efter en enig domsmandsret idømte ham seks måneders betinget fængsel for EU-svig og dokumentfalsk.

Morten Messerschmidt foran Retten i Lyngby den 13. august, efter en enig domsmandsret idømte ham seks måneders betinget fængsel for EU-svig og dokumentfalsk.

Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Debat
20. august 2021

Og så var der dommeren, der efter at have erklæret tiltalte frifundet, leverede afslutningsbemærkningen: Men lov mig nu, Olsen, gør det ikke igen!

Den replik kunne retsformanden i Lyngby gemme til en anden god gang, da en enig domsmandsret som bekendt fandt Morten Messerschmidt skyldig i næsten det hele og idømte ham fængselsstraf, betinget, men fængsel.

Det må stå klart for de fleste efter sidste fredag den 13. i sidste uge, at bedrageri og dokumentfalsk – selv for politiske gasplaneter – er alvorlige sager. Kan man ikke stole på folks underskrift, vakler aftalesamfundet. Sagen kunne tænkes at være yderligere prekær, når en kendt politiker halvhøjt på strå, hidtil nær partiformandsposten, således kolliderer med straffeloven. Men rang og kendthed tæller ikke på dommens dag.

’Another day at the office’

I den professionelle juras virkelighed er sagen another day at the office. Senioranklager Rasmus Maar Hansen besvarede uden for retten journalisternes spørgsmål, hvor anderledes det var med selveste MM på bænken og toppen af DF indkaldt som vidner i tud og følge?

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Gitte Loeyche

Tak Georg Metz! Endnu en gang rammer du hovedet på sømmet.
"Politisk gasplanet"! - pragtfuldt udtryk, der beskriver MM på en prik.

Poul Genefke-Thye, Svend-Erik Runberg, Christian Mondrup, Anne-Marie Esmann, Mads Greve Haaning, Tommy Clausen, David Zennaro, Kim Gammelgaard, Helle Walther, jens raahauge, Josephine Kaldan, jørgen djørup, tove helbo, Lone Hansen, Espen Bøgh, Lisbeth Glud, Jan Nielsen, ingemaje lange, Malan Helge, Lars Jørgensen, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Jesper Bak, Kurt Nielsen, Karen Møller Grothe, Per Meinertsen, Gert Romme, Birgitte Johansen, Carsten Munk, erik pedersen, Tina Peirano, Ole Meyer, Flemming Jensen, Søren Fosberg, Marianne Stockmarr, Henriette Rasmussen, Jørn Pedersen, Inger Pedersen og Poul Erik Pedersen anbefalede denne kommentar
Michael Slotsted

Meget kan man sige om Georg, men han har helt sikkert fået sig en god, dedikeret følgeskare.

Som Morten har det

Birgitte Johansen

Ja, Michael Slotsted; og det er muligt, at Sarah Palin og Kamala Harris sværger til den samme tomatsauce på dåse. Hvilket i øvrigt ikke siger en døjt om hverken den ene eller den anden!

Gitte Loeyche, Anne-Marie Esmann, Helle Walther, Toke Riis Ebbesen, Josephine Kaldan, Lisbeth Glud, Jan Nielsen, Eva Schwanenflügel, Gert Romme, Rikke Nielsen og Per Meinertsen anbefalede denne kommentar

Det er da muligt, at der findes nogen, der ikke ikke syntes, det er tragisk, når en, i øvrigt totalt ligegyldig, person i borgernes tjeneste, direkte lyver, stjæler og bedrager de selv samme borger, der aflønner ham.

Men hvis ikke det var så sørgeligt, at denne moralsk sølle personage ikke fatter hvem han snyder, så syntes jeg faktisk, at det er tragisk.

Men jeg syntes også, det er lige så tragisk, når det perverse politiske sammenrend, der har organiseret ham, ikke tager afstand fra ham, og hjælper ham til at blive forhenværende.

En moralsk anløben person som Morten Messerschmidt, burde straks bortvises fra folkestyret og være helt uden mulighed for pension.

Ete Forchhammer , Gitte Loeyche, Eva Schwanenflügel, Jørgen Tryggestad, Svend-Erik Runberg, Peter Wulff, erik pedersen, Søren Bro, Tommy Clausen, Helle Walther, Per Kortegaard, Birgitte Johansen, Hans Larsen, Espen Bøgh, Lisbeth Glud, Lars Jørgensen, Søren Dahl og Per Meinertsen anbefalede denne kommentar

Ja ja, selv den indædt gnavne, frådende svinehund har sin ret til hån, men kønt er det ikke.

Helle Walther

Nu må Landsretten tale. Men DF s bagland er jo nærmest hjernevasket af den mands veltalenhed.
Dog må også siges, at den dommer i byretten, nok skal tænke sig lidt om, hvor han liker. Han er jo ikke anonym, han kan indirekte være skyld i at sagen skal gå om, og hvem skal så betale for det ??

Birgitte Johansen, Svend-Erik Runberg, Per Kortegaard og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Esmann

Jeg er ikke så bange for at sagen skulle gå om. Han vil blive dømt igen igen igen. Nej MM er ikke særlig intelligent og begavet. Det siger sig selv. Men forstår vi det ???

Metz sætter fingeren på pulsen. Jeg elsker hans skarpe analyser. Metz er skarp sovs, men det bliver aldrig for meget og for ubegavet. Tak for det. Og jeg erkender at jeg elsker Metz. Og sammenligne Metz og MM er helt ude i hampen. Men vi lever jo i et frit land.

Tiden er løbet fra DF og NB. Mange folk har fået nok racisme. Glæder mig over viljen til at hjælpe afghanere. Håber vi kan undgå at fremtidige valg skal afgøres af hvor hård en politiker er på udlændingepolitikken.

Verden har større problemer en had til udlændinge (muslimer).

DF står ynkelige tilbage. De er da alle skyldige like Hell.

Birgitte Johansen, Gitte Loeyche, Eva Schwanenflügel, Svend-Erik Runberg og erik pedersen anbefalede denne kommentar

bedrageri og dokumentfalsk og så 6 mdrs betinget, ja, man skulle være politiker.

Ete Forchhammer , Gitte Loeyche, Kubilay Karahan, Svend-Erik Runberg og erik pedersen anbefalede denne kommentar

@ Søren Bro,

Ja, du har helt ret.

Nu er forbryderen, Morten Messerschmidt, altså lovgiver - altså en af dem, der har medindflydelse på landets love, og anbefaler straframmen for forbrydelserne.

Men hvis den kriminelle i stedet for havde været social klient, og havde foretaget social bedrageri for samme beløb, så er jeg ret sikker på:
1. At straffen havde haft langt større konsekvens for ham.
2. At alle politiske partier ville være dybt forargede. Men at det ulækre politiske sammenrend, som det såkaldte "Danske" såkaldte "Folkeparti" udgør, ville have krævet noget helt drastisk.

Men selvfølgelig - der findes jo en række andre dybt medskyldige i dette rigtig ulækre politiske sammenrend, der "dukker sig", og åbenbart ikke er sigtet af anklagemyndigheden. - Hvorfor mon?

Gitte Loeyche, Kubilay Karahan og Søren Bro anbefalede denne kommentar

@Anne-Marie Esmann, jeg læste det lige som: "De er da alle skyldige like Heil."....

Freddie Vindberg

Michael Slutsted,

"Meget kan man sige om Georg, men han har helt sikkert fået sig en god, dedikeret følgeskare.

Som Morten har det"

Yes, måske en kvart million.