Læserbrev

Sindberg skal kigge indad, når han opfordrer andre til at droppe fordommene

Selvfølgelig kan der være konflikter mellem etiske idealer og kommercielle interesser, men det er der ikke hos Philip Morris. Vi ønsker en verden uden cigaretter, og derfor har vi lagt vores forretning om, skriver kommunikationschef for Philip Morris Christopher Arzrouni
Selvfølgelig kan der være konflikter mellem etiske idealer og kommercielle interesser, men det er der ikke hos Philip Morris. Vi ønsker en verden uden cigaretter, og derfor har vi lagt vores forretning om, skriver kommunikationschef for Philip Morris Christopher Arzrouni

Mia Mottelson

Debat
19. august 2021

Måske skulle Informations lederskribent Mathias Sindberg tage lidt af sin egen medicin. På lederplads kæmper han mod fordomme om minoriteter:

»Det er efterhånden de færreste, der i princippet er uenige om, at folk skal behandles med samme respekt uanset køn, hudfarve og seksualitet,« skriver Sindberg den 14. august. Det ville være imponerende, om han kunne udvise samme slags åbenhed over for en privat virksomhed som Philip Morris.

»Der er forskel på firmaer. Også blandt dem, der nu har meldt sig under retfærdighedens faner,« fastslår Sindberg. »I nogle tilfælde er der tale om åbenlyst bedrag, som når verdens største tobaksfirma, Philip Morris, påstår at bekæmpe rygning.«

Sindberg burde vide bedre. Han har selv været på besøg hos Philip Morris i Danmark og har selv haft mulighed for at konstatere, hvordan vi arbejder konsekvent på at udfase cigaretter og anden røgtobak.

Vi har gang på gang slået fast, at rygning er ekstremt sundhedsskadeligt. Vi har gang på gang opfordret danske politikere til at sætte en slutdato for salg af cigaretter. Og Philip Morris har – helt kontant – vist sin vilje til at transformere sig ved at investere i både produkter og virksomheder, som afskaffer røg.

Senest har vi købt en række virksomheder i medicinalbranchen, og vi har bebudet, at vi sigter mod at standse salget af cigaretter i Japan og Storbritannien inden for en kort årrække.

På den baggrund er det ’åbenlyst bedrag’, når Informations lederskribent lader, som om Philip Morris ikke er interesseret i at bekæmpe rygning. Vi vil gerne tjene penge, javist – men vi vil hellere tjene vores penge på røgfri produkter.

Det er en klar strategi. Vi kan ikke gøre meget ved, at Informations lederskribent ikke kan lide os. Men det er synd, at hans fordomme hindrer avisens læsere i at få retvisende information.

Christopher Arzrouni er kommunikationschef i Philip Morris.

Serie

Den woke kapitalisme

Den etiske vækkelse ruller igennem kapitalismen i det 21. århundrede. Doing well by doing good er blevet et mantra i verdens største virksomheder. Nike bekæmper »institutionel racisme«, Bosch hylder homoseksuelles rettigheder, Gucci har en »naturvenlig klimastrategi«, og på Microsoft.com kan man læse, at »sorte transpersoners liv betyder noget«. I en ny serie kigger Information nærmere på ideen om, at progressive fremskridt også er en god forretning.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Niels-Simon Larsen

Hvor er det rørende, at verdens største tobaksfirma ikke mere vil ødelægge folks helbred, men det finder nok noget andet at ødelægge verden med, for tjenes penge, skal der jo. Samvittighedsløsheden eksisterer selvfølgelig stadig, så firmaet finder på noget med Arzrounis hjælp.