Læserbrev

Med situationen i Afghanistan er det som muslim blevet utrygt at gå i moské i Danmark

Situationen i Afghanistan risikerer at opildne højreekstremister med et indædt had til islamister, og jeg frygter, at det kan gå ud over almindelige borgere i Danmark, der har islam som religion, skriver programmør Muhmen Parvaze i dette debatindlæg
Situationen i Afghanistan risikerer at opildne højreekstremister med et indædt had til islamister, og jeg frygter, at det kan gå ud over almindelige borgere i Danmark, der har islam som religion, skriver programmør Muhmen Parvaze i dette debatindlæg

Mia Mottelson

Debat
20. august 2021

Taleban erobrer mere og mere af Afghanistan, og deres fremgang er lig med fremkomsten af højreekstremisme. Situationen udgør en trussel for fare for den lokale og globale sikkerhed.

Siden NATO og de vestlige tropper trak sig ud af landet efter 20 år, er Taleban tilbage ved magten med lynets hast, og det har forskellige lande reageret væsensforskelligt på.

Nogle evakuerer straks mennesker, der har bidraget til kampen mod terrorisme på forskellig vis, mens andre tøver. Udenrigsministre fra en række lande har meddelt, at dette er et spørgsmål om liv og død, og de er opmærksomme på enhver udvikling i Mellemøsten.

Danske eksperter påpeger, at Talebans fremmarch udgør en trussel mod den vestlige verden, at de primært vil se mod vestlige terrormål, men jeg er også meget bekymret og bange for andre ting.

Under overfladen lurer en trussel, som mange mennesker ikke har tænkt på: Den stigende vestlige højreekstremisme, som vi har været vidne til i lande som Norge, Canada, New Zealand og Frankrig.

For ekstreme ideologier som højreekstremismen er Talebans planer en slags bekræftelse af deres illusion om, at muslimer og islam er lig med terror, og jeg frygter derfor, at den almindelige borgerlige muslimske befolkning kan være et potentielt terrormål.

Med andre ord frygter jeg, at den ændrede situation i Afghanistan kan få stor indflydelse på islamofobi og diskrimination her i landet og andre europæiske lande.

Selv om de fleste mennesker kan skelne mellem ekstreme islamister og borgere med islam som religion, er der stadig nogle, der sidestiller dem.

Med den måde hvorpå politikerne fra både højre- og venstrefløjen omtaler muslimerne herhjemme og i medierne, er jeg nervøs for, at det på et tidspunkt vil drive nogen til at gribe geværet og sætte kursen mod den nærmeste moské.

Hver gang jeg er til fredagsbøn i moskeen, frygter jeg det mere og mere, og jeg har gjort det til en vane at kaste et blik over skulderen et par gange.

Muhmen Parvaze er programmør

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

På hvilken måde føler du dig truet af folk fra venstrefløjen? Er du bange for at blive overfaldet af en fra SF eller EL?

Jeg tror mange mennesker er skræmt ‘fra vid og sans’ over hvad der sker i Afghanistan. Hvad det betyder det for terrorudvikling, kvinders rettigheder, ytringsfrihed, politisk stabilitet? Og her mangler jeg, at de muslimske samfund er medvirkende til at tage afstand til hvad der sker. Men der synes være helt tavs. Mit råd til de muslimske samfund og moskeer er at deltage aktivt og synligt i debatten. Arbejde målrettet på at tage afstand fra hvad der sker i Afghanistan, islamisme, salafisme m.m. Tag aktiv del i det demokratiske Danmark. Vær en synlig borger. Støt op om samfundet. Hvis flere muslimer og moskeer gjorde det tror jeg ikke du behøver at være nervøs og se dig over skulderen. Grundlæggende vil vi det hinanden godt!

Muhmen Parvaze

Niels, det du nævner, gør de fleste danske muslimer. Og der er mange, der støtter op om samfundet, men vi kan ikke være enige i alt. Jeg støtter op om samfundet, mens jeg støtter langt fra det politikerne repræsenterer.

Jeg ved ikke, hvor meget mere en synlig borger, er udover at skrive debatindlæg. Hvor er de muslimer, der ikke tager afstand fra de ting, du nævner. Jeg har ikke mødt en eneste, der ikke gider at tage afstand, så du må komme med nogle beviser og dokumentation