Kommentar

Det er skammeligt, at vi først behandler syriske flygtninge skidt og derefter beder dem skride

Vi er nødt til at tage en seriøs snak om fremtiden for syriske flygtninge. Vi kan ikke tillade først at stille utilstrækkelige midler til rådighed til at blive integreret og derefter lade dem leve i tvivl om deres ret til at være i Danmark, skriver studerende Kristine Marie Pedersen i dette debatindlæg
Debat
24. august 2021

Det gør mig så oprevet, når politikere som Morten Messerschmidt utallige gange benævner Syrien som hjem.

Syrien er ikke nødvendigvis et hjem, og for de fleste syrere, der bor i Danmark, er Danmark hjem.

Af de mange syrere, jeg kender og har snakket med, omend de er første-, anden- eller tredjegenerationsindvandrere, ser de Danmark som hjem.

De fortæller, at de intet har tilbage i de forfærdelige miljøer, som de eller deres forældre er flygtet fra.

Det siger nok sig selv: Ellers var de jo ikke flygtet, vel?

Jeg mener, at det er langt ude, at danske politikere og deres partier bruger så mange ressourcer og kræfter på at prædike om, hvordan man kan have lov at blive i Danmark, så længe man vil Danmark.

Det overrasker mig oprigtigt, at flere partier beder udlændinge finde sig i systematisk racisme, diskrimination, symbolpolitik og en undertone af had til syriske flygtninge og muslimer.

I Danmark beder vi flygtninge affinde sig med usle forhold, hvis de vil bo i et land, der efter min mening ikke engang stiller ressourcer nok til rådighed for at få befolkningsgrupperne integreret.

Det stopper os dog ikke i at bede dem integrere sig. De skal spise vores mad, synge vores sange, snakke vores sprog og klæde sig som os. De skal tage del i den danske majoritetskultur, gøre alt det, vi beder dem om, og mere til.

Og selv når de gør de, er de stadig i risiko for at blive sendt hjem, som Messerschimdt & Co. siger, til et land, de ingen tilknytning har til, og hvor en diktator sidder på magten.

Det kan godt være, at de ikke alle er individuelt forfulgte, men Syrien er under alle omstændigheder ikke sikkert.

Vi kan ikke være bekendt at bede syriske flygtninge, der under alle vores nærmest umulige krav har integreret sig og bidrager til det danske samfund, om at vende tilbage og opbygge et land, de ikke kan identificere sig med længere.

Kristine Marie Pedersen er studerende.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Gitte Loeyche

Kunne ikke være mere enig!

Enig!

Man kan ikke få i pose & sæk; man kan ikke bede folk om at assimilere sig totalt (DF m.fl. beder ikke om integration, men om assimilation) og så dernæst sende dem til et meget usikkert & farligt diktatur.

Eva Schwanenflügel og Marie E. Rasmussen anbefalede denne kommentar