Kommentar

Sydeuropæerne fatter ikke nordeuropæernes længsel efter hede og hotelværelser

Der er stor forskel på, hvordan vi holder sommerferie. I Kroatien undrer man sig for eksempel over, at tyskerne tiltrækkes af ulidelige varmegrader og ikke har egne sommerhuse, skriver forfatter Richard Swartz i denne klumme
Hvad kroaterne ikke kan forstå, er, hvorfor tyskerne kommer i den værste hede.

Hvad kroaterne ikke kan forstå, er, hvorfor tyskerne kommer i den værste hede.

Kjeld Olesen

Debat
6. august 2021

På denne tid af året oversvømmes Sydeuropa af feriegæster fra nord. I min sommerresidens – Kroatien – drejer alt sig om denne turisme. Den er kroaternes levevej. I nogle få sommermåneder skal det meste af en årsindkomst indtjenes – især på tyskere.

De seneste ti år er udviklingen accelereret: Egnens bønder, hos hvem jeg før købte salat, olivenolie – eller en halv gris – har taget lån i banken for at opføre beskedne tilbygninger med skiltet ’Zimmer frei.’ Nu til dags er flere beskæftiget med at støvsuge swimmingpools og stryge lagner end med at arbejde i vinmarken.

Hvad kroaterne ikke kan forstå, er, hvorfor tyskerne kommer i den værste hede. Jeg forklarer, at vi blonde og blege transalpine europæere selv har så lidt højsommer, at vi ikke forstår (eller glemmer fra feriesæson til feriesæson), at virkelige hedetemperaturer næsten altid bliver så uudholdelige, at man er klar til at betale for at slippe for dem.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Jens Thaarup Nyberg

Jeg fatter den heller ikke, længselen efter hede og hotelværelser.

Maj-Britt Kent Hansen

Med en sommer som denne og flere andre med kvælende hede og luftfugtighed, er jeg tæt på fremover at forlægge residensen til Færøerne om sommeren.