Læserbrev

140 pædagoger mod barselsudspil: Det giver flere babyer i overbelastede vuggestuer

Vi risikerer et omfattende omsorgssvigt, hvis den nye barselsaftale sender flere børn endnu tidligere i vuggestue. Vuggestuerne er slet ikke gearet til det – især ikke med den pædagogmangel, vi har forsøgt at råbe op om i årevis, skriver 140 pædagoger i dette fælles debatindlæg
Vi risikerer et omfattende omsorgssvigt, hvis den nye barselsaftale sender flere børn endnu tidligere i vuggestue. Vuggestuerne er slet ikke gearet til det – især ikke med den pædagogmangel, vi har forsøgt at råbe op om i årevis, skriver 140 pædagoger i dette fælles debatindlæg

Peter Leth-Larsen

Debat
28. september 2021

Vuggestuer er et område af det pædagogiske felt, som omfatter specialviden. Børnene er i deres mest dyrebare og sårbare alder i forhold til deres udvikling. Det er her, i de første år, deres fundament som mennesker grundlægges, og hvor omsorgsfulde og tilstedeværende voksne er helt afgørende. Jo yngre børnene er, desto vigtigere er det, at det er deres primære voksne, altså forældrene, som de tilbringer mest tid med.

Derfor er vi bekymrede, når det kommer til udformningen af den nye lovgivning på barselsområdet, hvor der øremærkes 11 uger til fædre og medmødre inden for den eksisterende ramme i det forslag, som Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) er gået ud med. 

Vi har gennem de seneste mange år ikke været nok voksne omkring de små i vores vuggestuer. Det fører til svigt, og det fører til slid på os pædagoger, når vi ikke kan møde børnene i deres basale behov. Det fører også til, at vi ligger i toppen af stressstatistikkerne.

Hvis den øremærkede barsel ikke anvendes, kan den fremlagte model potentielt resultere i flere små børn i underbemandede vuggestuer. Det forlyder i et nyligt indlæg i Berlingske, at cirka en fjerdedel af fædre ikke vil gøre brug af deres andel. Læg dertil, at vi i forvejen kæmper med rekruttering af kvalificeret personale.

Vi ser derfor en omsorgskatastrofe for os. Vi er ikke nok til at sikre den livsnødvendige voksenkontakt. Med vores erfaringer og faglighed råber vi vagt i gevær.

Senest udtalte Dion Sommer, professor i udviklingspsykologi, i Brinkmanns Briks på P1, at han ikke kunne anbefale vuggestuer, sådan som de er nu, og det har han sagt i årevis. Også i 2018, hvor han forsøgte at råbe vores nuværende statsminister op i en artikel i Politiken.

Og hvor er så vores pædagogiske fagforeninger henne? Hvor er dem, der skal tale vores og i den grad også børnenes sag? Det, vi hører fra dem, anerkender hverken den virkelighed, som vi mener, børnene sendes ud i, eller at barnets tarv også er vores tarv.

Vi savner, at de tager stilling til den bekymring, vi har over for modellen fra FH og DA, og at de vil arbejde for, at den øremærkede del lægges oven i den eksisterende ramme.

Vi ser det som vores ypperste formål at tale børnenes sag. Vi er deres stemme i en verden, som ofte besluttes i voksenhøjde hen over deres hoveder. Vi risikerer et offentligt omsorgssvigt af vores mest sårbare borgere, hvis vi forkorter barslen. Men det kan undgås. 

Som pædagoger er vores største opgave og ønske, at vi hver dag kan garantere forældrene, at vi møder deres børns behov for omsorg og nærvær. Og det kan vi ikke lige nu. Slet ikke med den nye barselslovgivning, der tegner sig et flertal for på Christiansborg.

Underskrivere: Nanna Høyrup Andersen, Marina Guldberg Eggers-Kragh, Rikke Høyer, Heidi Mølgaard Jensen, Christina Lüchau Steenholdt, Frank Engdal, Danielle Mercier, Nanna Lindegaard, Annika Martins, Sanni V. Eiberg, Sanne Stensig Tange, Wilhelmina Magallanes, Kirstine Suhr Steenbeek, Maria Hovgaard, Christina Bøg Petersen, Dina Maria Damgaard-Vyum, Dicle Göncü, Sofie Søndergaard Rump, Daniella Stryhn, Mathilde Ilazi Øgendal, Louise Kræmer Jessen, Ditte Anthoni, Julie Meier, Sol Eowyn Storm, Mette-Sophie Lassen, Rikke Høyer, Nicoline Bunch, Lonnie Junge Jensen, Ida Antvorskov, Tina Yhde, Susanne Winther, Karina Vinther Andersen, Nanna Linnemann Grønhøj, Ditte Plesner Petersen, Lea Ørtoft, Lykke Rasmussen, Maria Skov Sørensen, Tina Rottbøll, Claudia Sønderskov, Cecilie Fensmark Felby, Thanja Søgaard, Lena Seistrup Landgreen, Patricia Hansen, Pernille Borggaard, Kamilla Berg, Kia Primdahl Reese, Nicolai Primdahl Andersen, Marie Louise Sørensen, Anna Pelle Vitting, Malene Olsen, Birgitte Sølvsten Holvad, Louise Birkegaard Rosenlund, Michella Hansen, Søs Kragh, Anette Lauridsen, Emilie Poulsen, Simone Øager Thygesen, Kamilla Jørgensen, Ditte Læssøe, Stine Dalgård, Ida Andersen, Annemette Madsen, Camilla Kristiansen, Camilla Rask Sundbøl, Ditte Petersen, Søs Kragh, Tora Sommer, Lisa Haulrik, Rebecca Brinks Jensen, Kirsa Bjørkmann Nilsson, Cecilie Allentoft, Thea Klint Bak, Louise Anker Imer, Fie Quorning Poulsen, Cheri Skjødt Steenberg, Emilie Jonesen, Sofie Skyum Nielsen, Ib Jensen, Cissel Hammershøy, Heide Jensen, Camilla Christensen, Anne Sofie Magistrado, Astrid Elise Gulstad-Johnston, Susanne Spang, Morten Birch Nielsen, Tina Elisabeth Mattsson, Helle Foder, Carrie Rove, Ida Hestbech, Sidsel Soelberg, Marie Gøtche-Rasmusen, Stine Rahr Bruzelius, Camilla Louise Jensen, Mie Lykke Nygaard Møller, Sofia Meyer, Sanne Pedersen, Sandra Sejer Petersen, Astrid Felicia Ardal, Cecilie Wiinberg Paulse, Sofie Diget, Mette Hoby Andersen, Mette Wolf Eikelund, Nette Juul, Lærke Moltu Løfstedt, Mette Reus, Ann Charlotte Nørremark, Sascha Sundberg, Kristine Elleby-Krøier, Kristine Wiinberg, Carina Lykke Laursen, Stine Buur Josiassen Rasmussen, Theresa Probert-Bruun, Christina Vinther, Marlene Juul Nielsen, Ditte Danholt, Johanne Gottlieb Kvist, Jeanette Vilhelmsen Kjærsgaard, Ida Korsløkke Bihl, Stephanie Christensen, Malene Lund Jensen, Maria Mindedal-Lager, Jeanette Hosbond, Michelle Würtz, Christina Lilian Bonde la Cour, Sarah Dane, Pernille Vogel Christophersen, Trine Ahlmann Jensen, Ann Charlotte Nørremark, Maria Svendsen, Sara Kjær Jensen, Selma Lysel, Anna Yuttika Gudjonsdottir, Hannah Hesselholdt Tschiskale, Elisabet Jönson, Christine M. L. B. Clausen, Jonathan Zacho Bruun, Katrine Bregner Bromer, Tobias Jelkær Larsen, Nina Boeslund Nielsen, Christoph Tved

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Caroline Lillelund

Det er et af de mærkeligste debatindlæg, jeg har læst. Barselsperioden bliver jo ikke forkortet med så meget som én dag med det forslag fagforeninger og arbejdsgivere har lagt på bordet.

Lise Marie Andersen, Inger Pedersen, Kristian Spangsbo og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Hvorfor ikke se debatoplægget som et opråb/frygt for, at fædrene ikke vil bruge deres 11 ugers øremærkede barsel og dermed vil børnene blive sendt tidligere i vuggestuerne.

Godt at pædagogerne bruger deres frygt over denne udvikling til at påpege de dårlige normeringer i daginstitutionerne.

Carsten Bjerre, Josephine Kaldan, Leanette Nathalia Chresta Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

"Det er et af de mærkeligste debatindlæg, jeg har læst. Barselsperioden bliver jo ikke forkortet med så meget som én dag med det forslag fagforeninger og arbejdsgivere har lagt på bordet."

Men fordi det er tvang kommer en del af forældreorloven til at bortfalde da den ikke afholdes.

Kig på tallene fra Norge. Det kan godt være at nogle fædre afholder barselsorlov, men en del mødre må afholde selvbetalt forældreorlov da en del af deres orlov er bortfaldet.

Tvang eller rettigheder? Forældrene eller staten ved bedst?

Vi skal beslutte os for om vi selv er ansvarlige for vors liv eller om staten er ansvarlig for alt.

Asiya Andersen, Jan Hedegaard, Carsten Bjerre, Ib Christensen og Nicolaj Ottsen anbefalede denne kommentar

"Tvang" for mænd er skidt, men tvang mod kvinder er bare Gajol.

Kollektivet Fandango og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar

Og ingen vil svare på spørgsmålet:

Er forældrene eller staten bedst til at beskrive hvad der er godt for barnet?

Dorte Sørensen

Hvorfor denne tale om tvang - familierne bestemmer da selv om de vil tage barsel.

I mine øjne er det godt at både far og mor /medmøder og fædre får et tilbud om øremærket barsel.
Med øremærket barsel få både mor, far og med mødre/fædre en bedre mulighed for at kunne få arbejdspladsens accept til at kunne tage barsel. Se det dog som et tilbud til hele familien.

Stella Lystlund

G. Gustafsdottir skriver, ikke Stella.

Hvor er det sørgeligt at være vidne til hvor gammeldags danskerne er. Jeg havde 6 måneders barsel. Jeg tog 3 måneders forældreorlov oveni på 60% af dagpengene og min mand tog 6 måneder. Der gik kun ganske kort tid og han blev fyret. Leder udtalte "her mister vi en god arkitekt, men fyrede ham alligevel. Indehaveren havde en sød hund.

Stella Lystlund

G. Gustafsdottir skriver, ikke Stella.

Denne diskussion viser, hvorfor ingen kvinder sidder i bestyrelser og hvorfor der ikke er ligeret imellem kvinder og mænd i Danmark.

Synes det er sørgeligt at debatten har som undertone at mænd selvfølgelig vil svigte deres børn.

og så, Nils Bøjden, er du ude i et fornærmende ærinde. Eftersom kvinder pt. er tvunget til 14 ugers barsel, så tvangen er der stadigvæk, men det brokker du dig ikke over. Og hvorfor mon det?

Staten bestemmer kriterierne for at modtage penge fra vores fælles pengekasse, Så enkelt er det!

Når jeg læser indlægget så vil først sige at selvom jeg slet ikke er enig i indlægget så vil jeg gøre mit bedste for at lytte til hvad mine holdningsmæssige modstandere mener i denne sag.
Jeg mener at det er helt reelt at pædagoger er stressede og jeg synes også at kvindefag slet ikke bliver behandlet med den respekt som deres hårde arbejde berettiger til, og det gælder over en bred palet af det der kaldes ¨kvindefag¨ som pædagoger, sygeplejersker og jordemødre. Det er kun godt at der gøres opmærksom på arbejdsforhold der for mit vedkommende også fremstår som alt for dårligt så jeg er helt enig med jer så langt.
Med synes også at I misbruger jeres faglige position til at komme med en holdning der for mit at se er mere ideologisk end noget som helst andet - har skrevet det før og skriver det gerne igen. Mener også det her handler om modstand med at afgive privilegier og intet andet - Det samme som når mænd alt for ofte ikke vil afgive privilegier den anden vej rundt. Anerkender fuldt ud af mænd stadig sidder på langt størstedelen af magten i samfundet så ved udmærket at magtrelationerne mellem mænd og kvinder ikke er symmetriske.
Jeg synes I fuldstændig undlader at forholde jer til hvordan at mere ligelig barsel gavner på så mange områder som lavere skilsmisserate og færre familiekonflikter

https://www.berlingske.dk/samfund/barsel-til-maend-giver-faerre-skilsmisser

Som far har jeg dyb respekt for jeres arbejde og at I råber op om arbejdsforholdene er rigtig fint, men jeg ikke se hvorfor man ikke både kan forbedre jeres arbejdsforhold og indføre øremærket barsel - Det er som om at det ene udelukker det andet og derfor synes jeg indlægget mest af alt lugter af ideologi, men jeg ved også at i denne debat er holdninger så delte at det er svært at overbevise hinanden.

Har skrevet det før og hvis man er imod øremærket barsel og ligestilling på denne front skal man ikke beklage sig over at det ofte medfører at fædre ikke ser deres børn efter skilsmisser eller generelt fordi man ikke engagerer sig nok i barnets liv, og omvendt skal man så heller ikke klage over hvis man står med det hele derhjemme hvis man fastholder ikke at hjælpe mere ligelig barsel på vej.
Hvis man har det fint med de roller er det helt i orden og det respekterer jeg, men så mister jeg lysten til at lytte til beklagelser over de ulemper det kan være forbundet med.

Poul Erik Pedersen, Inge Lehmann, Viggo Okholm og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar

Jeg undres.
Hvad er det, der gør, at nærmest alt og alle har sådan ca. NUL tillid til mænds ansvarlighed over for deres yngel?

Poul Erik Pedersen, Inge Lehmann, Viggo Okholm og Ib Christensen anbefalede denne kommentar

Kunne det ikke være en ide at se dem i øjnene og deklarere: Vi stoler - selvfølgelig - på dig!
På, at du vil dit barn det bedste.
Efter ammeperioden vil det bedste ret tit også være dig (hvis du da ikke er en ren tumpe).
Til muskelkraft og svingture under loftet - og til at vise, at mænd osse kan være tætte. Eller lade være.

- og ja. Jeg gik i skole med en dreng, der cyklede hjem i middagsfrikvarteret for at få pattemælk - men amningen behøver altså ikke vare i evigheder... :-)

Poul Erik Pedersen, Inge Lehmann og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar

Jesper Andersson

Enig i, at det utidigt at blande fædres barselsorlov og pædagogers arbejdsforhold sammen.
Det er dårlig logik.

Jeg håber, at oplægsholderne er mere professionelle i deres daglige arbejde...
- og ja, jeg er selv tidligere pædagog - og ser nu min pæagogdatters ulidelige arbejdsforhold slide hende op, hvor hun sidder i bilen og græder på vej hjem, inden hun kan møde sine egne børn i nogenlunde ok tilstand.

Inge Lehmann, Viggo Okholm og Ib Christensen anbefalede denne kommentar

- men den elendighed kan altså ikke lastes fædres barselsorlov.

Inger Pedersen, ja, dårlig logik. Heldigvis så dårlig, at den er nem at gennemskue. Håber også at den professionelle kærlighed til børnene overstiger den dårlige dømmekraft.

Jeg har selv oplevet pædagogers dårlige dømmekraft, da min datter skulle til at starte i skole. Hun havde fødselsdag i efteråret og kunne i teorien starte året efter.

Vi inviterede stuen hjem til hendes fødselsdag sammen med deres pædagoger. Og det skulle senere vise sig, at de voksne havde udnyttet invitationen til at snuse rundt i vores hjem og samle argumenter sammen omkring, hvorfor de mente hun først skulle starte året efter.

Efter fødselsdagen bliver vi indkaldt til samtale og fik præsenteret en liste over, hvorfor de mente hun skulle starte senere. Det blev til en opremsning omkring ting i vores hjem, de mente vi gjorde, der holdt hende nede modenhedsmæssigt. Helt skøre ting. Noget med at de syntes hendes seng var for lille. Noget med nogle bamser hun holdt af. Komplet platte observationer.

Ting de havde gået og snuset sig frem til i vores hjem. Et eklatant tillidsbrud.

Vi kunne ikke komme væk hurtigt nok og hun startede i 0. klasse samme år. I dag har vi en intelligent og velfungerende pige i 3. g. Og er aldrig stødt ind i problemer overhovedet.

Dårlig dømmekraft (eller mangel på intelligens - jeg kan ikke beslutte mig).

Hej Jesper Andersson
27. september, 2021 - 19:50

Debatindlægget er IKKE imod øremærkning, men den model som FH og DA har lavet.

Erfaringer fra Norge, Sverige og en analyse fra KU siger at det ikke er alle der tager de øremærkede uger, og det forhold bør inddrages i en ny model hvor den øremærkede del kommer oveni den eksisterende ramme så vi undgår at I tilfælde hvor den ikke anvendes, at barnets barsel ikke forkortes og de kommer i underbemandede vuggestuer.

Vilkårene derude er i forvejen pressede, og det koster mange mange penge at få de normeringer som indlægget længere oppe, med henvisning til professor i udviklingspsykologi Dion Sommer anbefaler. Og der ER heller alle de pædagoger der skal til.

Så, for at undgå det vi kalder offentligt omsorgssvigt, så skal der øremærkes udover den nuværende orlov.

Jeg har både tillid til fædre og til familien om at de finder den vej der passer dem, men det forudsætter også at rammerne er dertil.

Bh Nanna Høyrup

Mette Breinholdt, Ib Christensen, Josephine Kaldan, Ditte Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Hej Jesper Andersson
27. september, 2021 - 19:50

Debatindlægget er IKKE imod øremærkning, men den model som FH og DA har lavet.

Erfaringer fra Norge, Sverige og en analyse fra KU siger at det ikke er alle der tager de øremærkede uger, og det forhold bør inddrages i en ny model hvor den øremærkede del kommer oveni den eksisterende ramme så vi undgår at I tilfælde hvor den ikke anvendes, at barnets barsel ikke forkortes og de kommer i underbemandede vuggestuer.

Vilkårene derude er i forvejen pressede, og det koster mange mange penge at få de normeringer som indlægget længere oppe, med henvisning til professor i udviklingspsykologi Dion Sommer anbefaler. Og der ER heller alle de pædagoger der skal til.

Så, for at undgå det vi kalder offentligt omsorgssvigt, så skal der øremærkes udover den nuværende orlov.

Jeg har både tillid til fædre og til familien om at de finder den vej der passer dem, men det forudsætter også at rammerne er dertil.

Bh Nanna Høyrup

Hej Inger Pedersen
27. september, 2021 - 20:58

Det handler ikke om mangel på tillid til fædre, men om det som erfaringer viser fra de lande vi ellers sammenligner os med, hvor der i Norge er ca 30 procent hvor den øremærkede del ikke anvendes samt en analyse fra KU som siger hver 4. Set ift de vilkår der er i vores vuggestuer, hvor man allerede sidder med grupper på 5,6,7... under 3 år, så bør det være et forhold der indrænkes i en ny model.

Derfor læg den øremærkede del oveni den eksisterende ramme så vi undgår at stramme alle ind i samme model og sende børn og voksne ud i mistrivsel.

Bh Nanna

Inge Lehmann, Asiya Andersen, Josephine Kaldan og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Hej AT Damgaard
27. september, 2021 - 18:38

Jeg er glad for at du trækker Dion Sommer ind her. Han taler ind i en hverdag hvor der for at kunne opfylde barnets behov skal være minimumsnormeringer i børnehøjde, og det er vi meget meget langt fra.

Læs også denne fra ham, 2018, hvor han ikke anbefaler vores vuggestuer som de er nu. https://politiken.dk/del/WvWM0RAAjSAQ

Samme var han inde på i Brinkmanns Briks for en måneds tid siden.

Og så er der alle de reelle normeringer i børnehøjde som Forældrebevægelsen har fremskaffet ved hjælp af Omsættertabellen. Det er bare for at understrege alvoren fra barnets perspektiv, at jeg nævner disse links. For vi ønsker faktisk bare at kunne give børnene den bedste dag.

Bh Nanna

Asiya Andersen, Josephine Kaldan og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Hej Rikke Nielsen
27. september, 2021 - 18:18

Vores ærinde er ikke at vise mistillid til fædre, vi baserer vores bekymring på de erfaringer der er fra andre lande, 30 procent i Norge og analyse fra KU der siger hver 4 i DK og de forhold som er i vores vuggestuer, og udsigten til flere mindre børn og ikke at kunne imødekomme deres behov for omsorg og tryg tilknytning.

Bh Nanna

Carsten Bjerre, Josephine Kaldan og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Hej Caroline Lillelund
27. september, 2021 - 14:17

Modellen fra Fagbevægelsen Hovedorganisation og Dansk Arbejdsgiverforening kan ift de erfaringer der er fra andre lande ift anvendelsen af den øremærkede barsel, resultere i, at barnets barsel forkortes, hvis den ikke anvendes.

Derfor ønsker vi at den øremærkede del kommer udover den eksisterende ramme.

Se evt yderligere info om netop det at forlænge i dette borgerforslag.

https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-08929

Bh Nanna Høyrup

Josephine Kaldan og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Hej Nanna, først og fremmest vil jeg gerne takke dig for at svare, for som sagt synes jeg det er mega godt med en dialog her selvom vi på nogle punkter helt sikkert ikke og nok aldrig bliver enige.
Som jeg også skrev i min forrige kommentar så synes jeg i den grad at pædagoger fortjener bedre arbejdsvilkår, og der er vi helt enige.

Jeg må også imødegå argumentet om at nogle mænd i Norge slet ikke tager øremærket barsel. Jeg mener at I nævnte 30% i indlægget ( ret mig gerne hvis jeg tager fejl her )
Det I undlader at nævne er at 20% af mænd i Danmark også fravælger den øremærkede barsel som er på 2 uger,

https://www.berlingske.dk/karriere/flere-end-hver-tredje-mand-tager-slet...

Faktisk er det ifølge Berlingskes artikel her fra 2016 hele 36% ifølge overskriften af fædre der ikke tager en dags barsel og så vidt jeg husker er det omkring 20% i dag. Ikke særlig anderledes tal fra Norge, og fordi at nogle ikke vil tage den øremærkede barsel forstår jeg ikke hvorfor at alle andre mænd skal bøde for det når undersøgelser viser at mænd faktisk gerne vil tage mere barsel

https://www.lederne.dk/presse-og-nyheder/analyser-og-undersoegelser/kvin...

Derfor vil jeg give andre debattører lidt ret i at det godt kan fremstå lidt som mistillid til manden - Jeg er helt med på at alt for mange fædre har været fraværende så mistilliden kommer for mig at se heller ikke ud af det blå, og nogle mænd skal også droppe deres gammeldags tanker omkring at det ikke er mandligt at tage barsel og blande sig i debatten.

Jeg er glad for at I ikke er imod øremærket barsel og det er da godt hvis I har rykket jer på det område.
Men jeg må stadig fastholde at jeg synes I tager (måske ubevidst ) forsøger at tage patent på det gode forældreskab, for måske far godt kan mere hvis han får lov? målinger viser at yngre mænd er mere indstillet på at hjælpe til med børnene.

Jeg må minde om at jeg også mener at det er at tale børnenes sag at fordele dette mere ligeligt da det faktuelt resulterer i færre skilsmisser og konflikter - linket kan du finde i mit tidligere indlæg -

Jeg ser det stadigvæk som en modstand mod at afgive noget der ses som et privilegium og ret, og jeg frygter at jeres forslag om at lægge det til vil være et tilbageslag i forhold til ligestillingen da fordelen så vil være mere i kvinders favør hvis jeres forslag vedtages.
Derfor er der i min optik helt forskellige måder at tage barnets sag på, og mener ikke at jeres måde er den eneste rigtige da bedre tilknytning til far vil gavne på så mange parametre.

God aften

VH Jesper

Poul Erik Pedersen, Inge Lehmann, Viggo Okholm og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar

Nanna Høyrup

"Det handler ikke om mangel på tillid til fædre, men om det som erfaringer viser fra de lande vi ellers sammenligner os med, hvor der i Norge er ca 30 procent hvor den øremærkede del ikke anvendes samt en analyse fra KU som siger hver 4. Set ift de vilkår der er i vores vuggestuer, hvor man allerede sidder med grupper på 5,6,7... under 3 år, så bør det være et forhold der indrænkes i en ny model."

... hvorefter du fortsætter med at blande tingene sammen...

JA! Forholdene i daginstitutionerne ER for dårlige.
Fuldstændigt enig.

Men så kæmp DEN kamp i stedet for at bruge fædres eventuelt manglende ansvarlighed som løftestang.
Hvis jeg var far i den yngledygtige alder, ville jeg være stiktosset over jeres forsøg på nedgradering.
Ærlig talt ser jeg denne artikel mere som en nedgradering af pædagogers tænkeevne.
Beklager!

... mindes lige nu en gruppe medstuderende i sin tid, år 2000:

Emne: Unges alkoholkultur.
Konklusion: Når unge ved konfirmationen "frigives" til
at drikke alkohol, måtte løsningen på problemet (efter mange statistikker) selvfølgelig være at hæve konfirmationsalderen til 18 år!
De dumpede, underligt nok...

Caroline Lillelund

Hej Nanna. Hvis I alvorligt mener at nybagte fædre i Danmark ikke ønsker at (tage ansvar for at) passe deres egne børn, forstår jeg ikke, hvorfor I ikke retter en indtrængende appel til dem om at komme ind i kampen. Det ville da være det mest nærliggende.
Jeg er enig i, at der mangler flere penge til daginstitutionerne - men det løser I ikke ved at holde fædrene ude af deres småbørns liv, tværtimod.

Nanna Høyrup

Ja, Dion Sommer (hvis faglighed, jeg er mere end glad for) siger, at børn ikke tager skade af tidligere institutionsdebut, HVIS FORHOLDENE ER I ORDEN!!!

Og ja, jeg ved, at samme Dion Sommer OGSÅ siger, at forholdene mange, mange steder IKKE er i orden, og at det er skadeligt for børn.

Jamen så kæmp dog DEN kamp!
SAMMEN med Dion Sommer.
Uden at kæmpe MOD fædres ret til barsel.

(- og hvis i undervejs skulle overse Niels Egelund - så fred være med det :-) )

God kamp!

Der er i omegnen af 210.000 selvstændige i alle brancher i Danmark. Flere af dem er/bliver fædre.

Hver måned fødes ca. 5.100 børn i Danmark = ca. 61.000 nyfødte hvert år.

Blot halvdelen af fædre ikke benytter deres fædre-barsel fastlagt til afholdelse i forlængelse af deres hidtil øremærkede 14 dage efter fødslen, vil i omegnen af 30.000 7-md gamle spædbørn stå til at skulle starte i vuggestuen 2½ md før de ellers skulle - uden at vuggestuerne er forberedt (ordningen forventes angiveligt at starte i august næste år).

Alt i alt betyder det i tal, at danske vuggestuer skal løfte en ekstra arbejdsbyrde svarende til, i gennemsnit 17,6 ekstra spædbørn per HVER eneste dansk vuggestue, i sammenlagt 270.000 uger ekstra, der hverken er penge afsat til, ej heller til personale, lokaler, drift o.s.v. I det virkelige liv svarer det til at skulle bygge fra grunden mellem 600 og 750 splinternye vuggestuer til, i gennemsnit 40-50 spædbørn i hver.

Ikke spor overraskende, at Dansk Arbejdsgiverforening fejrer aftalen med Arbejdernes Fællesorganisation, DA forventer, vil tilføre DA ekstra mange nybagte mødre, startende i jobbet igen de 9 -fædre-uger tidligere = i alt mindst økonomisk gevinst af ca. 270.000 arbejdsuger ekstra, direkte i arbejdsgivernes lommer, nu de ikke længere skal punge ud til vikarer og hva' ved jeg.

Men DA glæder sig vist for tidligt, idet arbejdsudbuddet vundet på forkortelsen af barselsorloven for de familier, hvor fædre ikke kan benytte ordningen - bliver opslugt af 'opgave-udbuddet' fra alle de vuggestuer, der over hals og hovedet kommer til at slås om arbejdskraften i skarp konkurrence med Dansk Arbejdsgiverforening. Det bliver ikke kønt. That's for shure.

Igen bliver det arbejdsmarkedets 8-16 vellønnede, der plejer at høste frugten af aftaler, som denne, hvorimod alle de andre, ja, de får lov til at gnaske skræl.

Dorte Sørensen, David Adam, Carsten Bjerre, Ib Christensen, Josephine Kaldan og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

@Inger Pedersen
Der er ikke tid til kamp. Ordningen træder i kraft allerede om 10 måneder.

Josephine Kaldan og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Der foreligger flere misforståelser, som det fælles brev fra pædagogerne desværre ikke gør nok for at afmystificere.

Punkt et er, at alle fædre ikke med glæde vil tage barsel, det er simpelthen underbygget i tal og tale.
Enten kan de ikke pga familiens samlede økonomi, selvom de gerne vil, eller også er de imod at mænd skal 'gå hjemme', og det selvom de allerede har prøvet lidt.

I den borgerlige afdeling lader der til at være ret stor konsensus :

"Ny aftale om øremærket barsel ødelægger friheden, mener flere borgerlige politikere.

Mens Liberal Alliances Alex Vanopslagh kalder ordningen om øremærket barsel for et tilbageskridt for et mangfoldigt og frit samfund, skriver Rasmus Jarlov fra De Konservative, at han tog tre måneder sidste år og ikke har lyst til at gøre det igen."

https://www.information.dk/debat/2021/09/ny-aftale-oeremaerket-barsel-oe...

Punkt to er, at den nuværende aftale om øremærket barsel er en spareøvelse.
Den vil øge arbejdsudbuddet :

"Arbejdsmarkedets parter fremlagde forleden sin model for en ny barselsordning, der skal sikre en mere ligelig fordeling af barslen ved at øremærke 11 uger til begge forældre. Vælger eksempelvis faren at droppe turene med barnevognen for i stedet at blive på jobbet, så mister familien retten til de øremærkede uger.

Og det er netop det, der vil sikre et øget arbejdsudbud, mener blandt andre Torben Tranæs, der er forskningsdirektør og professor ved VIVE, det nationale forskningscenter for velfærd. Han peger på undersøgelser fra Sverige, hvor man også har øremærket barsel til mænd.

- Med øremærket barsel sker der det, at mænd tager mere barsel og kvinder tager mindre. Men kvindernes fald i barsel er større end stigningen i mændenes. Det betyder, at der samlet set bliver holdt mindre barsel. Og det giver flere timer i arbejde, siger han til Berlingske.

Torben Tranæs vurderer, at hvis man tager de svenske erfaringer og overfører dem direkte til Danmark, vil der være tale om en stigning i beskæftigelsen på omkring 1.500-2.000 fuldtidspersoner.

Også Mads Lundby Hansen, der er cheføkonom og vicedirektør i Cepos, vurderer, at en del mænd ikke vil tage barslen, og at arbejdsudbuddet derfor vil stige."

https://www.a4arbejdsliv.dk/artikel/oekonomer-oeremaerket-barsel-vil-hja...

Punkt tre er, som pædagogerne rigtigt siger, at der vil opstå et boom i for tidligt indskrevne vuggestuebørn.
Det vil ganske enkelt smadre den hårfine krakkelering, der allerede findes i landets instititioner for de mindste, og fuldføre ødelæggelsen af såvel børneliv, familieliv og arbejdsliv for de involverede.

Når vi idag ser tiltagende psykiske problemer hos børn og unge, skyldes det givet, at den tidlige tilknytning brydes alt for tidligt og brutalt.
Nogle børn kommer sig aldrig over det.

Pædagogerne er alt for få efter årtiers besparelser, og kan ikke løbe stærkere eller udvikle flere blækspruttearme end de allerede har gjort.

Mange mænd vil meget, meget gerne deltage i barslen.
Men det skal ikke være en spareøvelse.

Giv derfor mændene deres barsel oveni den, der allerede er afsat til kvinderne.

Dorte Sørensen, Emil Davidsen, Inge Lehmann, Viggo Okholm, David Adam, Carsten Bjerre, Steffen Rahdoust Boeskov, Nicolaj Ottsen og Josephine Kaldan anbefalede denne kommentar
Josephine Kaldan

Tak til Eva Schwanenflügel. Endelig et svar, der giver mening. Burde indgå i debatterne på FB. Der er mange, der ikke gar forstået det.
Modellen er god for arbejdsmarkedet. Den skal ændres for at komme alle børn til gode. Også jeg går ind for orlov til mænd, i min optik er det kvinder, der holder barsel, og mænd og kvinder der deles om orlov.

Margit Johansen

Ja, når man laver lidt simpel hovedregning på hverdagen med de mindste så går orlovsperioderne ikke op med hvornår det anbefales at begynde en fuldtids institutionstilværelse og med de gennemsnitlige sygedage for 0-3 årige. Heller ikke hvis både mor og far bruger alle omsorgsdage og feriedage. Berdsteforældre opfordres til at blive længst muligt på arbejdsmarkedet. Forældrene opfordres til fuld tid. Hvem forestiller politikerne skal tage sig af de små?

"og så, Nils Bøjden, er du ude i et fornærmende ærinde."

Aldrig. Konfronterende? Så absolut.

Konsekvensen af tvangsfordeling bliver lige som i Norge at kvinderne efterfølgende selv betaler for barsel og at mændene ikke kommer til at afholde tvangsbarsel.