Klumme

Afghanistan er defineret af præcis de komplekse kontraster, som verdenen aldrig har forstået

Som centrum i årtiers geopolitiske stridigheder er Afghanistan en af de mest misforståede lande og folk i verden. Men de komplekse kontraster og forskelle i landet, som er så svære at forstå for omverdenen, er præcis det, der definerer landet, skriver organisationsleder og foredragsholder Khaterah Parwani i dette debatindlæg
Angrebene på vores kulturarv, heriblandt bombningen af Buddha-statuerne er stadig en national sorg.

Angrebene på vores kulturarv, heriblandt bombningen af Buddha-statuerne er stadig en national sorg.

Hossein Fatemi

Debat
2. september 2021

Som datter af en historiker og kulturel lærd fik jeg den afghanske historie ind med modermælken. Ikke den historie, der kredser om de seneste 20 år, men den, der rækker 50.000 år tilbage i tiden. Som historiker og kulturel lærd sad min far frustreret som en enmandshær i forsøget på at opspore, nedskrive og overbringe sin viden til den næste generation.

For som min far sagde: »Når magt korrumperer, starter historieforfalskningen«. Fra jeg var lille, blev jeg derfor opdraget til at forkaste alle Afghanistans politiske, etniske, kulturelle og religiøse alliancer. Jeg fik plantet en kronisk, men sund, skepsis over for, hvad jeg blev fortalt, hvad jeg læste på nettet, og hvad jeg hørte. Gennem årene er min skepsis kun blevet bekræftet af den manglende forståelse for Afghanistans komplekse forhistorie og nutid, som jeg ofte møder.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Karen Margrete Olsen

Det var alt for kort - jeg ville gerne vide mere om det afghanske folks historie!

erik pedersen, Claus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Viggo Okholm, Søren Dahl og Annette Chronstedt anbefalede denne kommentar

Til gengæld tror jeg at dette indlæg præcist definerer hvad det drejer sig om og så må vi "frelste" i vest, nord (Rusland) og måske øst skamme os eller i det mindste se vores fejltagelser og bedrevidenhed i et mere reflekterende lys.

erik pedersen, Lykke Ravnager og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar