Klumme

Det eneste, der er tilbage af socialdemokratismen, er identitetspolitisk arbejdsfetichisme

Enhver vision om et bedre liv er forduftet fra socialdemokratismen, der i dag er reduceret til administration af status quo, skrap arbejdsmoral, indvandringskritisk identitetspolitik og makrelmadder, skriver forfatter Eskil Halberg i denne klumme
Socialdemokratismen er den mest hidsige identitetspolitiske bevægelse i Danmark lige nu, netop fordi de har opgivet klassekampen.

Socialdemokratismen er den mest hidsige identitetspolitiske bevægelse i Danmark lige nu, netop fordi de har opgivet klassekampen.

Henning Bagger

Debat
28. september 2021

Ved første øjekast kunne det tyske SPD’s fremgang søndag og det norske Arbeiderpartiets sejr for få uger siden give indtryk af, at en ny bølge af slagkraftig socialdemokratisme skyller over Nordeuropa efter neoliberalismens endeligt.

Men ser man lidt nærmere på socialdemokratismen, viser der sig et langt mere skrøbeligt og modløst billede – ikke mindst i Danmark. Socialdemokraterne i Norge, Sverige og Danmark gik endda alle en smule tilbage ved de seneste valg og blev hjulpet til magten ved venstrefløjens og de grønne partiers hjælp.

Socialdemokratismen har historisk været en betydningsfuld politisk bevægelse i Skandinavien. Ingen tvivl om det. Med dens klassekompromis i form af velfærdsstaten og ved dens tro på politisk intervention i økonomien. Alt sammen fordret af høj vækst i midten af det 20. århundrede – socialdemokratiernes storhedstid. Dengang havde socialdemokrater en vision om menneskelig frigørelse gennem masseforbrug, ordentlige arbejdsforhold og fritid. Alt dette er slut.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Claus Bødtcher-Hansen

27/sep/2021

Helt enkelt: F F F ...
det vil sige: Fy For Fanden :-( ...

Med bekymret hilsen
Claus

Kim Svenningsen

HØRT! Du rammer lige i plet, Eskil Halberg.

Hanneh Christensen, Anders Reinholdt, Franz Nitschke, Thomas Tanghus, Bjørn Pedersen, Ann Patricia Dornan, Marie-Christine Poncelet, Per Klüver, Bent Gregersen, Susanne Kaspersen, Christian Mondrup, Sebastian Kirkegaard Ejsing, Tommy Clausen, Inger Pedersen, Inge Lehmann, Marianne Stockmarr, Claus Bødtcher-Hansen, Annette Hjort Knudsen, Steffen Gliese, Uffe Gammelby, Steen K Petersen, David Breuer, erik pedersen, Eva Kjeldsen, Lise Lotte Rahbek, Ete Forchhammer og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Skøn og velrettet bandbulle, der rammer hovedet på sømmet.

Erhvervslivet, (altså de store spillere), har direkte adgang til regeringen gennem udvalg, råd og nævn, og dertil kommer erhvervsklubberne, (som også Venstre, Konservative og Liberal Alliance har).

"Lukkede erhvervsklubber øger mistanken om aftalt spil".
https://www.altinget.dk/artikel/lukkede-erhvervsklubber-oeger-mistanken-...

Visionen er stendød.

Anders Reinholdt, Torben Skov, Franz Nitschke, Thomas Tanghus, Bjørn Pedersen, Peter Mikkelsen, Erik Boye, Dorte Sørensen, Lisbet Møller, Per Klüver, Susanne Kaspersen, Tommy Clausen, Inger Pedersen, Inge Lehmann, Annette Hjort Knudsen, Steffen Gliese, Steen K Petersen, David Breuer, erik pedersen, Eva Kjeldsen, Lise Lotte Rahbek og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Det parti har længe været direkte samfundsskadeligt.

Torben Skov, Susanne Kaspersen, Uffe Gammelby, erik pedersen og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

Man går et par skridt tilbage, væk fra Mettes konstante makrelånde, og mobiliserer et stærkt modspil - ved venligt, men bestemt, at skubbe Mai frem.

Per Klüver, Susanne Kaspersen og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar

Hvad forestiller man sig så i stedet vil kunne fungere? 90 mandater skal der til for at få gennemført noget. Danmark er en broget flok, og der er mange interesser. Ind i mellem synes jeg, det er ret urealistisk hvad man tror man kan få gennemført. De der demonstrerer for klima f. eks, overholder jo ikke selv de spilleregler, der skal til for at det for alvor batter noget. Alle de små ting som kan gøre en forskel, sker ikke. Det er nemmere at råbe op. Det er de andre der skal gøre det, regeringen, politikerne, vi kræver, vi forlanger NU, lyder det hver gang. Men løsningen den må andre klare.

De danske socialdemokrater udstiller deres inkompetence den en ene gang efter den anden og de havde ikke overlevet uden partistøtteordningen.
Denne partistøtteordning afskærer nytænkere fra at komme til magten p.g.a af det massive spinapparat S har opbygget.
Med et opslag i den danske ordbog under fascisme, finder man en perfekt beskrivelse af den politik som Socialdemokraterne fører.

Mads Aagaard, Niels G Madsen, Torben Skov, Franz Nitschke, Olav Bo Hessellund, Susanne Kaspersen, Tommy Clausen, Inger Pedersen, Ebbe Overbye og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar

Helle Walther, en tilbagevenden til et samfund, der er til at være, hvor folk ikke er kvæg, men myndige, medbestemmende og i eget liv selvdefinerende.
Vi har fået et misundelsessamfund, hvor vore engang velfungerende sociale sikkerhed er udsat for angreb, fordi allerede alt for forkælede overforbrugende borgere er blevet indoktrineret med i de senere år, at det er deres penge, det sker for.
Det er det nu ikke, det er ikke den måde, penge opstår på, men det er meget bekvemt at lade som om, at det er.
Vi er kommet væk fra det egentlige i samfundet: hvad der sker, hvad der foregår, hvad der gøres, og som har en umiskendelig værdi, til alene at tro, at det, der kan sættes en prisseddel på, har værdi. Men det er i høj grad alt det, der ikke kan sættes en prisseddel på, der gør et samfundsmæssigt fællesskab.
Vi er blevet narkomaner, for liberalismen fordrer narkomani - det er jo ikke for ingenting, at egentlige stoffer er så populære i liberalistiske kredse, og at man mener, at folk skal have uhindret adgang til, hvad pokker de ønsker at gøre. Denne teenage mentalitet må vi væk fra, så ægte frihed kan komme tilbage, og den må nødvendigvis sætte skrappe regler for det økonomiske system, så friheden ikke hindres af den enkeltes manglende rimelige muligheder.

Anders Reinholdt, Torben Skov, erik pedersen, Steen K Petersen, Bjørn Pedersen, Eva Schwanenflügel, Peter Mikkelsen, Erik Boye, Susanne Kaspersen, Dorte Sørensen, Lisbet Møller, Per Klüver, Halfdan Illum, Inger Pedersen, Inge Lehmann, Kenneth Jacobsen og Annette Hjort Knudsen anbefalede denne kommentar
Annette Hjort Knudsen

Fremragende indlæg! Stor tak til Eskil Halberg ! De to afsluttende afsnit fortjener en gentagelse:

"Enhver vision er forduftet. Selv arbejderbevægelsens måske mest centrale idé om frigørelse fra lønarbejdet har man fået galt i halsen og forvrænget til moralistisk arbejdstvang. Alt, hvad der er tilbage, er en skrap protestantisk arbejdsmoral. Alle skal død og pine ud ad døren om morgenen.

Den nuværende socialdemokratiske regering er arbejdets parti, ikke livets. Der findes et ord for denne politiske modløshed og opgivende indstilling: nihilisme."

Måske den oprindelige socialdemokratiske vision om at frigøre fra lønarbejdet kan kobles til vor tids største udfordring: at begrænse produktion og forurening? Klimakrisen løses ikke ved at "øge beskæftigelsen" med flere forurenende arbejdspladser, der blot bidrager til overforbrug og udpining af kloden. Den løses ved at vi deler det arbejde, der er, og derefter bruger tiden på at leve: passe vore børn eller børnebørn, tale med hinanden, elske næsten, nyde naturen, dyrke musikken og kunsten, skrive, læse og fryde os over livet. Løse krlimakrisen, kunne man tilføje. Også det kræver ro og tid til at tænke sig om. Skulle det føre til meningsfuldt lønarbejde er det jo fint - men det er ikke det, der er målet.

Det er fint at være glad for sit arbejde. Men det er ikke hele livet, og behøver ikke fylde mere end tilstrækkeligt. Og så findes der altså "beskæftigelse", som gør mere skade end gavn - og masser af frivillige fritidsaktiviteter, der gør mere gavn end skade. De første skal vi have mindre af, de sidste meget mere.

Det er der, som Helle Walther så rigtigt konstaterer, ikke 90 mandater til at gennemføre. Men det kan der jo komme. Vi må starte med visionen - det var jo også sådan velfærdsstaten kom i gang. Tilbage på sporet!

Vi tager den lige en gang til:

"Enhver vision er forduftet. Selv arbejderbevægelsens måske mest centrale idé om frigørelse fra lønarbejdet har man fået galt i halsen og forvrænget til moralistisk arbejdstvang. Alt, hvad der er tilbage, er en skrap protestantisk arbejdsmoral. Alle skal død og pine ud ad døren om morgenen."

Fremragende debat indlæg :-)

Lotte Jørgensen, Niels G Madsen, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Hans Schjørmann, Peter Mikkelsen, Carsten Munk, David Adam, Susanne Kaspersen, Steffen Gliese, Dorte Sørensen, Per Klüver, Lise Lotte Rahbek, Peter Meyling, Halfdan Illum, Inger Pedersen, Inge Lehmann, Ebbe Overbye og Kenneth Jacobsen anbefalede denne kommentar
Christian Mondrup

Jeg er bange for, at vi skal meget langt tilbage i det danske Socialdemokratis historie for at finde "visioner om frigørelse fra lønarbejdet".

Søren Dahl, Torben Skov, erik pedersen, Finn Jakobsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Helle Walther 28. september, 2021 - 08:45
Jeg har stor respekt for dit forsvar for A og MF.
Du har helt ret der skal 90 mandater tilfor at få noget igennem. Men det behøver ikke at betyde at regeringen kommer med forslag, der forringer de svageste borgers muligheder. Det ret og pligt traume, som MF lever under , er håbløst og langt fra partiets oprindelige idealer.
Jeg var naiv nok til at tro og håbe på, at MF ville føre en mere socialdemokratisks politik og ikke bare forsætte ud af den neokapitalistisk linje.

Den med at klimademonstranterne ikke forsøger at mindske forbruget selv - ved "vi" da intet om - mange jeg kender har i mange år forsøgt at leve "fornuftigt"- de er desværre af et flertal blevet betragtet som sære og latterlige.
mvh.

Franz Nitschke, erik pedersen, Steen K Petersen, Bjørn Pedersen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Peter Mikkelsen, Carsten Munk, David Adam og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Olav Bo Hessellund

@Kjeld Pedersen.
Jeg vil give Peter Meyling ret så langt, at vi i de senere år, især siden 2001, har set tegn, der peger i retning af de egenskaber, der kendetegnede fascistiske lande i mellemkrigstiden.

Man kan pege på:
1. Indskrænkning af borgernes frihedsrettigheder,
2. Forskydning af dansk udenrigspolitik i en mere aggressiv retning.
3. De politiske partiers - gælder især de gamle partier - øgede orientering og kontakter til erhvervslivets organisationer, hvilket næppe befordrer transparens i forhold til vælgerne.
4. Den udøvende magts gentagne overtrædelser af grundloven uden at det får konsekvenser. Seneste eksempel: under coronakrisen overtrådte regeringen grundloven flere gange. Udover minksagen anfægtede man domstolenes uafhængighed ved at beordre dem til at prioritere sagerne på bestemte måder, ligesom DRs uafhængighed blev anfægtet mht. prioritering af nyhedsudsendelser.

Af historisk interesse i denne sammenhæng hæfter jeg mig også ved socialdemokratiets villighed til at tilpasse sig Hitlers nyordning af Europa.
Læs Staunings tale, holdt i Studenterforeningen d. 8. marts 1941. Det ville være forkert af denne grund at kalde Stauning fascist, men det påfaldende er viljen til tilpasning til det tredje riges Neuropa mindre end et år efter besættelsen. https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/thorvald-s...

Peter Meyling, Anders Reinholdt, Niels G Madsen og Franz Nitschke anbefalede denne kommentar

@Olav Bo Hessellund
Udemærket gennemgang af fakta.
Jeg henviste desuden til den danske ordbog hvor begrebet fascisme er meget klart defineret, det er jo hvad en ordbog er til.

Læs her:https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=fascisme

@Olav Bo Hessellund, det er ikke rimeligt at påstå, at Danmark er ved at ligne en fascistisk stat. Dertil er fascismen for farlig….
At bruge Staunings tale fra 1941, hvor Danmark var besat, til at bevise noget i den retning, er historieforfalskning, simpelthen.
Du har fire eksempler på den tiltagende fascisme i DK.
Jeg syns du rammer skævt.
Hvis vi skal tale om tiltagende fascisme, så savner jeg den stærke fører, er det MF, voldelige angreb på politiske modstandere, antidemokratiske ledere, som tillige er ultranationalister og i det hele taget organiseret vold og undertrykkelse.
Jeg mener vi er så langt fra den situation, som man næsten kan være.

Hanneh Christensen og Jørgen Munksgaard anbefalede denne kommentar

@Kjeld Pedersen
Fascismen er for farlig og det er derfor den skal tages i opløbet.
Når man først begynder at tilsidesætte grundloven, så er man lige præcis der, hvor Hitler startede da han tilsidesatte landets forfatning fordi det var "nødvendigt."

Stella Lystlund

G. Gustafsdottir skriver, ikke Stella.

"makrelmadder, skriver forfatter Eskil Halberg i denne klumme"

Kunne vi ikke blive fri for disse evige makrelmadder.

Stella Lystlund

Peter Meylings citat
"Fascismen er for farlig og det er derfor den skal tages i opløbet."

Det er rigtigt, derfor skal vi bekæmpe Nye Borgerlige.

Stella Lystlund

Peter Meylings. Hitler gassede jøder og ikke mink.

Stella Lystlund

Annette Hjort Knudsen. Må jeg spørge, er du af adelig herkomst eller er du pensionist? Hvem skal sørge for at tjene penge til børnehaver, skoler, arbejdsløshedsunderstøttelse, folkepension sundhedssystemet etc., hvis vi helst ikke skal arbejde.

Jeg er en af dem, der godt kan lide mit arbejde og altid har arbejdet meget. Jeg kan også lide at have fri engang imellem.

@Peter Meyling.
Mig bekendt har Mette Frederiksen ikke tilsidesat grundloven, for at komme sine politiske modstandere til livs. Minkene måske, men mennesker….
Du har helt enkelt ikke proportioner i dit angreb på Socialdemokratiet.

Diagnosen som Peter Meyling kommer med er nu helt korrekt. Det nye danske Socialdemokrati er reelt et facistisk parti nu, og man behøver ikke at være nået dertil at man gasser dele af sin befolkning før etikketten "facistisk parti" er berettiget.

At socialdemokratiet i Danmark er sprunget ud som nyfascister er helt tydeligt for os som har familie med udenlandsk baggrund, og understreges fint af en meget lang række politiker og udsagn fra ledende danske socialdemokrater, herunder regeringens seneste eksporttiltag til Sydeuropa: Pigtråd.

Og når man ser hvilke venner som Mette Frederiksen omgås internationalt, så bekræftes Peter Meyling og Olav Bo Hessellund's vurdering. Apropos NB, så har de forresten som socialdemokratiet heller endnu ikke gasset nogen.

Martin Sørensen

Det er langt ude ude og kalde Socialdemokraterne for fascistiske, ja Corona krisen krævede en markant politik. Men. Nej mink sagen var ikke et brud mod grundloven.

Og udlændingepolitiken kommer helt af sig selv til at blive ændret som den demografiske realitet rammer realpolitiken,. Venstre og Socialdemokraterne kommer til at sætte sig med Lars Løkke i midten ( moderaterne) og sender nu dansk folkeparti og nye borgerlige ud på et yderspor i dansk politik, om få år mangler vi en kvart million arbejdere. Og det kommer til at præge dansk politik i fremtiden.

De konservative bliver nødt til at vælge side og deres kontakt til erhvervslivet gør at ja det er bye bye til den stramme stram strammere strammeste udlændingepolitik.. arbejderismen som det af højpannede interkulturellle bliver så "pænt" nedgjort til at hede. Er basalt set et udtryk for at almindelige arbejdere har generobret deres rette samfunds plads men på bekostning af den højpannede interkulturellle elite hvorfor den er meget højlydt i sin protest over at den kreative økonomi og klasse står overfor at få færre penge i fremtiden at urbaniseringen vil blive mindre. Mens man helt enkelt annekender at provinsens produktions Danmark har drevet dansk økonomi hele tiden...

Arbejderismen er basalt set et udtryk for at der er for få faglærte og øvrigt kvalificeret arbejdskraft. Ja det vi ser i UK nu med tomme butikker og benzin stationer er basalt set en kanariefugle i kulminen, overfor det vi vil se i resten af Europa som den demografiske krise rammer os for alvor om få år

Med der bliver højpannede psudoarbejde..
Som der bliver taberen i denne proces urbaniseren der vil blive mindre. Og vi kommer til at høre meget jammerkommode snik snak fra eliten som der vil miste sin position i samfundet som økonomien dejer sig mod mere produktion tættere på os som forbrugere. Som den grønne omstilling kræver flere faglærte, teknikere og ingeniørerne .

Der er basalt set ikke forskel på Venstres og Socialdemokraternes udlændinge politik og de kommer begge til at ændre den Lars Løkke er meget jeg er bestemt ikke til hans nye parti men han har set noget. Og hans evne til at se det før det sker er unik. Tiden med den stramme udlændingepolitik er endegyldigt slut.

Martin Sørensen

Undskyld min telefon driller intellektuelle og ikke interkulturele ..

@Niels G. Madsen. At betegne Socialdemokratiet som et “reelt fascistisk parti”
vidner om en manglende historisk og politisk indsigt.
Men det behøver vi ikke spilde hinandens tid med, ej heller læsernes. Du mener at fascismen har gjort sit indtog i DK via S, jeg mener at synspunktet grænser til det vanvittige, sådan er det.

@Kjeld Pedersen
Mette Frederiksen viste totalt mangel på respekt for grundloven under minksagen, det er meget muligt at hun rent juridisk ikke kan dømmes men det ændrer ikke noget ved hendes holdning.
Indblandingen i domstolenes arbejde var derimod et åbenlyst brud på grundloven.

@G. Gustafsdottir skriver, ikke Stella.
Nu er fascisme meget andet end at gasse jøder.

@Kjeld Pedersen
Med hensyn til manglende historisk og politisk indsigt så lader du ikke meget tilbage.

Men måske er der bare tale om at du lukker øjnene fordi det i øjeblikket kun er danskere med udenlandsk herkomst det går ud over.
Muslimske kvinder bliver overfaldet og får revet deres tørklæde af og reelt bliver der intet gjort ved problemet.
For du er jo ligeglad.

@Kjeld Pedersen,
"Tiden med den stramme udlændingepolitik er endegyldigt slut."

Ja, jeg har ikke tænkt mig at holde vejret indtil det sker. Det er ikke mere end nogle måneder siden at vilkårende for opnåelse at statsborgerskab endnu engang blev strammet, som den er blevet utallige gange de sidste årtier, vel ca en gang om året og hver gang der er et valg i sigte.

Og igen med den effekt at min kone igennem 12 år snydes kort før målstregen, og nu forhindres i at tage en kort videreuddannelse som hun har ønsket efter at have arbejdet i årevis i bunden af plejesektoren. Hvis hun tager uddannelsen, så vil hendes mulighed for at opnå statsborgerskab denne gang blive udskudt i yderligere ca 5 år. Hun har i forvejen de seneste 12 år gjort alt efter bogen, og har endnu ikke en gang permanent opholdstilladelse. Havde Socialdemokratiet m.fl. overholdt almindelige retsstatspricipper om retsmæssig forudsigelighed og ikke at lovgive med tilbagevirkende kraft havde hun haft permanent opholdstilladelse for fem år siden.

At målrettet statslig chikane mod borgere med udenlandsk bagrund skulle være fortid er den tyndest, usandsynlige, fantasi som jeg har hørt i mange år. Og der er intet i sol og måne som antyder at Socialdemokratiet har tænkt sig at skue ned for cikanen, uanset demografisk udvikling. Tværtimod ser det ud til at "arbejderne" skal arbejde til de er skindøde før de kan gå på pension, alene for at holde udlændinge ud. Og eventuelle udlændinge kan kun komme på tale som en slags, til nød tolereret, brug og smid væk arbejdskraft.

Mit liv er for kort til at vente på at det vender, og jeg er måløs over hvad der kan motivere nogen til at prøve at bilde folk i vores situation ind, at det skulle være fortid nu. Det er da historieløshed om noget er. Danmark er en fuser, og det kongelige Danske Socialdemokrati med vedhæg er sprunget ud som fascister, og har dygtigt marginaliseret alle de medlemmer som ikke er ud af partiet.

Brugen af betegnelsen 'Arbejderisme' stammer i øvrigt mig bekendt fra den partishoppende 'børnebande' selv, som pt slår der folder i S. Og for resten med en enkelt eller to undtagelse aldrig selv har haft andet end et detidsjob i føtex, ved siden af deres mere eller mindre færdiggjorte universitetsstudier.

Danmark er ikke et retsamfund, og stemmer man i den tro at det er, så er man til grin. Det er den historiske lære fra de sidste årtier, og jeg stemmer aldrig mere igen i fascist-Danmark.

Undskyld, citatet i begyndelsen af min forrige kommentar er naturligvis Martin Sørensen's, ikke Kjeld Pedersen's. Beklager.

Hanneh Christensen

Facisme-diskussionen kunne man (måske) tage seriøs, hvis den også var rejst under tidligere regeringer.

Jeg er enig i, at der kan være tendens til en totalitær tankegang, omend der er et stykke vej til det fascistiske, men det har været en tendens, vi har set de sidste 20 år, og ikke kun under MF.

Jeg mener, den er opstået dels med dem-og-os retorikken, "enten er du med os, eller også i mod"; med de rigide jobcenter regler, med flosklen om, at "det skal kunne betale sig at arbejde", med Muhammed-tegninger og det påståede forsvar for ytringsfrihed. Altså, den totalitære tilgang, nul-tolerancen osv, er skabt af et bredt spektrum af de politiske partier.

Når man ensidigt påpeger den totalitære tilgang i relation til MF, så synes det mere at ligne en udskamnings-teknik af MF, fremfor en seriøs ængstelse for, om der skulle opstå totalitære tilstande.

Dermed misbruges og udhules problemstillingen. For det er jo ikke de totalitære forhold, ledige og syge har været udsat for i årtier nu, som angribes, nej, det er fx MFs fejlslagne mink-håndtering, som hun givet vis gerne selv havde været foruden i dag.

@Hanneh Christensen
Du har ret i at der er tale om en udvikling de blå partier har givet deres bidrag til.
Men derfor vil jeg nu ikke holde mig tilbage for at kritisere den nuværende regering.

ALLE demokratier har en forfatning fordi, at i et demokrati har alle rettigheder også mindretal.
At tilsidesætte disse rettigheder er fascisme uanset hvem der gør det og hvorfor.
Det er ikke for sjov, at folketings medlemmer skriver under på, at de vil overholde grundloven.
Det har eskaleret de senere år og i S er man i disse år aldeles hæmningsløse.
Da Uffe Elbæk advarede mod fascistiske tendenser under den borgerlige regering, blev kritikken fejet af bordet også af S.
Og den er ved at bryde ud i lys lue.
Ikke mindst fordi at S-vælgerne holder sig for øjnene.

Martin Sørensen

Hej Niles g Madsen pyt med at du l
Blev navne konfus ;) alt er tilgivet

Tilbage til emnet. Der er ved og ske en realpolitisk forandring af de helt store. Og med det er den stramme udlændingepolitik på vej til at blive erstattet af en real politisk realistisk udlændinge politik, som især vil gavne dem som mig der gift med en udlænding . Med en mindre stram udlændingepolitik..

https://nordjyske.dk/nyheder/vi-har-brug-for-udenlandsk-arbejdskraft-og-...

Ja der bliver kameler på menu kortet hos mange både Socialdemokrater og borgerlige mens, partier som dansk folkeparti og nye borgerlige bliver sat HELT ud for indflydelse i Dansk politik. Og forandringen kommer i løbet af de næste et to måske tre år frem.

Vi har ganske enkelt IKKE noget valg valget er enten lemper vi udlændinge politikken eller også møder vi den største krise vi har set nogensinde. Jeg vil helt enkelt beskrive den politik som der har været i førersædet som et vandvids tidsalder. ( Tænker her også på klima krisen mm). Vi har været totalt naive i nærmest alt og nu rammer realiteternes tidsalder og med det er der helt nye dagsorder på vej. Ja vandvids tidsalder vil slå et par kolbøtter på vejen mod realiteternes tidsalder som nu set med Ford Europa bygget med pigtråd i Letland.. ( har dejavus tilbage fra tiden før murens fald)...

Men alt i alt kan vi ikke ændre den demografiske udvikling, som der vil ændre alt...
Vi har kun set tippen af toppen på det isbjerg. Tro mig store forandringer er på vej.. først vil vi få mangel på arbejdskraft ( den fase er vi i nu) så kommer der mangel på vækst ( næste fase) gamle forbruger mindre og producere mindre.. endelig ender vi med overskud af aktiver ( sidste fase) og huspriserne vil nu styrtdykke i HELE OECD. Mens vi nu er gået fra den situation vi har nu med høj inflation til deflation..

Samtidig er globalisering død ja omgang med denne tankegang om at alt skulle produceres i Kina og længere væk er helt enkelt usædelig omgang med lig.. og med det er neoliberalismen lige så død.. vi vil i processen se en gen lokalisering af produktionen, og med det vil vi forsat mangle arbejdskraft. Ja hele urbanisering idéen med psudoarbejde vil stoppe helt af sig selv og krisen i egendoms marked vil ramme storbyene og ikke så meget i provinsen hvor produktions basen er lokaliseret. Vi kommer til at flytte fra byen tilbage til provinsen. Og vil forsat mangle arbejdskraft. Selv om at væksten vil blive lav..

Vi kan derimod i fremtiden foder svin med universitet kandidater.. mens det er faglært arbejdskraft og ingeniørerne som der er SKRIGENDE mangel på sammen med hele det. Pink collar arbejdsområde ( pleje sektoren ældre og børne pasning sundhed mm).

Så selvom forbruget vil falde så betyder det at globaliseringen nu er væk at produktionen er det nye sort øøø grøn...... Til dem der så siger jeg er gal og urbaniseringen og globalisering vil forsætte til jer vil jeg bare sige... Ok tænk jer en globaliseret urbaniseret verden med en cirkulær økonomi drevet med vindmøller og power to X... Og tænk nu nøje på termodynamiens anden lov... Godt ....

Jeg er helt for vindmøller og power to X. MM teknologi løsninger... Men vi kan ikke kæmpe mod naturens begrænsninger og det er hvad vi har gjort.. samtidig har vi i 50 år haft en fertilitet på omkring 1.6 børn år kvinde i OECD. Og resten er logik og matematik.. derfor gen lokalisering af produktionen og forsat behov for arbejdskraft udefra..

Niels G Madsen

Tak for din analyse. Det ville være godt hvis der viser sig at være hold i, -i hvert fald når nogle-, af dine forudsigelser, Martin Sørensen. Det får vi jo så at se inden for en nær fremtid. Jeg kan nu ikke helt sige at jeg deler din optimisme, men lad os se :-)