Kronik

Hvis flere minoritetsdanskere skal vaccineres, må Heunicke pakke islamforskrækkelsen væk

Tilbuddet om vaccination skal formidles på en måde, hvor man tager religiøst og kulturelt betingede bekymringer alvorligt. Men sundhedsministeren lader modviljen mod at samarbejde med muslimske fællesskaber veje tungere end målet om at opnå flokimmunitet, skriver cand.mag. i sprogpsykologi Cecilia Vollmer i denne kronik
Søren Brostrøm mødte op til fredagsbøn og vaccination i en moské i Nordvest, men der skal helt andre initiativer til for at få minoritetsdanskere til at vaccinere sig, skriver dagens kronikør.

Søren Brostrøm mødte op til fredagsbøn og vaccination i en moské i Nordvest, men der skal helt andre initiativer til for at få minoritetsdanskere til at vaccinere sig, skriver dagens kronikør.

Finn Frandsen

Debat
20. september 2021

Gennem hele pandemien har særligt en gruppe borgere været fremhævet – og i nogle tilfælde udskældt – for at have en højere smitteandel end resten af befolkningen. Nu er det den samme gruppe, man blandt politikere og i medierne fremhæver for ikke at tilslutte sig vaccinationsprogrammet. Jeg taler om de danskere, der bor i udsatte boligområder og har etnisk minoritetsbaggrund.

De fem kommuner med færrest færdigvaccinerede er ifølge Statens Serum Institut beliggende på Vestegnen, altså kommuner med en høj andel af beboere med minoritetsbaggrund.

Sundhedsstyrelsen har derfor sat hårdt ind her for at øge tilslutningen til vaccinationsprogrammet, senest ved Søren Brostrøms såkaldte charmeoffensiv, som Politiken kunne berette om den 27. august, hvor coronageneralen troppede op til fredagsbøn og vaccination i en moské i Nordvest. Ingen dukkede op.

I samme avis kunne man den 18. august læse, at Morten Sodemann, der er professor og overlæge på Indvandrermedicinsk Klinik, mener, at den lavere vaccinationsdeltagelse blandt minoriteter formodentlig skyldes manglende tillid til sundhedsmyndighederne i kombination med en række myter om vaccinen, som er svære at modbevise, hvis der ikke er tillid til myndighedernes information.

Jeg har selv beskæftiget mig fagligt med formidling om vaccination til danskere med minoritetsbaggrund, og der findes blandt nogle danske muslimer bekymringer om vaccination, der er relateret til deres religiøse og kulturelle baggrund. Bekymringer, der ikke kan imødekommes ved at liste information om vacciners gavnlige effekter eller ved at lave pop op-vaccination i den lokale Føtex.

Tænk på modtagerens behov

Jeg kender til disse specifikke bekymringer, fordi de også er et emne blandt nogle af de kvinder, jeg har talt med om HPV-vaccination. Hvor udbredte disse bekymringer er, vil jeg ikke gøre mig klog på, men de findes, de kan spores direkte til religion, og de er barrierer for vaccination.

Det drejer sig for eksempel om bekymringer for, om vaccinen er halal, om man kan lade sig vaccinere under ramadan og om vaccination, der kan give midlertidige bivirkninger, er acceptabelt i Islam.

Disse og lignende bekymringer kan ikke umiddelbart imødekommes blot ved at tilbyde mere sundhedsfaglig information om de gavnlige effekter af vaccination.

Forskningen viser nemlig, at kultur, religion og repræsentation spiller en rolle for, hvordan vi opfatter et budskab, og om vi foretrækker anvisninger eller forsigtige anbefalinger fra sundhedsprofessionelle, ligesom det har en stor betydning, om vi kan genkende os selv i formidlingen. Fremstillingen af et givent budskab må således tage udgangspunkt i den specifikke målgruppes omstændigheder, livsførelse og værdisæt for at være vellykket.

Frem for alt spiller det en rolle, at afsenderen af et budskab er en, vi har tillid til, en der ligner os selv, og en der har de samme værdier som os selv. Det gælder for alle mennesker.

Manglende politisk opbakning

Efter alt at dømme er det ikke ny information for Sundhedsstyrelsen. I maj i år udgav de nemlig en pjece i samarbejde med Dansk Islamisk Center, der skulle oplyse muslimske borgere om vaccination mod COVID-19.

Således var det et eksempel på, at man fra sundhedsmyndighedernes side faktisk tør gøre det, som forskningen peger på, er det rigtige: Nemlig at kommunikere til en religiøs eller kulturel gruppe på gruppens præmisser fra en afsender, de har tillid til, med relevant, målrettet information. Sådan imødekommer man mistilliden og tvivlen direkte.

Det er også budskabet fra Sundhedsstyrelsens Niels Sandø Petersen, da Kristeligt Dagblad den 24. maj spørger til pjecen: »Det handler om at møde folk der, hvor de er, med de bekymringer, de måtte have.«

Man mødte dog ikke megen opbakning fra politisk side.

I juni blev sundhedsministeren bedt om at stå skoleret på et samråd, fordi Markus Knuth (K) mente, at det var »helt på månen«, at en offentlig myndighed samarbejdede med en religiøs organisation med henvisning til, at det skulle give imamer autoritet på sundhedsområdet.

Magnus Heunicke var tilsyneladende enig. På samrådet tilkendegav han, at Sundhedsstyrelsen ikke skulle have lavet pjecen, og at det var forkert, da man indgik samarbejdet om sundhedsformidling til religiøse minoriteter.

Ser bort fra ’best practice’

Når sundhedsministeren ikke bakker op om Sundhedsstyrelsens valg af en kommunikationsstrategi, der henvender sig direkte til en målgruppe og italesætter målgruppens bekymringer, kommer han i konflikt med forskningen på området og det, man ved virker, inden for sundhedsformidling.

Det er til vores fælles bedste, at så mange som muligt tager imod vaccinationstilbuddet, og det kræver, at man lytter til folks bekymringer for vaccination – også de bekymringer, der har at gøre med religion og kultur.

Der er ikke tale om, at imamer eller religiøse institutioner inviteres med ind i forhandlingslokalet, når der skal laves nye restriktioner, men om at man inddrager repræsentanter fra en målgruppe for at hjælpe med kommunikationsindsatsen.

Sundhedsministeren er åbenbart af den opfattelse, at modviljen mod at samarbejde med repræsentanter for muslimer i Danmark bør veje tungere end det fælles mål om at opnå flokimmunitet.

Så i stedet foretrækker man tilsyneladende at fortsætte med den nuværende strategi, hvor man trykker mere af den samme information formidlet i ubehjælpelige oversættelser eller sende Søren Brostrøm ud for personligt at vaccinere tvivlerne i deres lokale boligområde.

Det gør bare ikke en forskel – i hvert fald ikke en stor nok forskel – fordi tvivlerne ikke nødvendigvis er drevet af sprogvanskeligheder eller manglende mobilitet. Der ligger faktisk en reel overvejelse af fordele og ulemper bag deres beslutning om ikke at blive vaccineret.

Vi kan godt ønske os en virkelighed anderledes end den, vi møder, men hvis man faktisk vil gøre en forskel og ændre status quo, bliver Heunicke og resten af Folketinget nødt til at anerkende, at der findes bekymringer som er unikke for bestemte religiøse og kulturelle grupper, der vægter højere end ønsket om at lade sig vaccinere.

De bekymringer må man imødekomme, og det gøres bedst i samarbejde med repræsentanter for gruppen, som gruppens individer har tillid til og deler værdisæt med.

Derfor var det et nybrud i dansk sundhedsformidling, da Sundhedsstyrelsen valgte at indgå et samarbejde om at formidle information om coronavaccination til folk med minoritetsbaggrund.

Jeg håber, at denne praksis vil fortsætte og implementeres på mange flere områder, ligesom jeg ønsker, at selv folketingets medlemmer en dag vil indse fordelene ved at anerkende og møde folk der, hvor de nu engang er – også selv om det er i Islam.

Cecilia Vollmer er cand.mag. i sprogpsykologi

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Svend-Erik Runberg

Tak for et godt debatindlæg. God argumentation. Håber der på rette sted bliver lyttet!

ingemaje lange, Inge Lehmann, Rikke Nielsen, Christian Mondrup, Alvin Jensen, Troels Ken Pedersen, Peter Wulff, Gert Romme, Pietro Cini, Herdis Weins, Eva Schwanenflügel, Per Klüver, Inger Pedersen, Peter Meyling, Jesper Andersson , Steffen Gliese, Carsten Munk og Lisbet Møller anbefalede denne kommentar

Vi har fået et samfund, hvor man mener, at det er erhvervslivet, der skal beskyttes imod borgerne, og ikke borgerne, der skal beskyttes imod erhvervslivet; hvor det er institutionerne, der skal serviceres af borgerne, og ikke borgerne af institutionerne; hvor politikere mener, at de er herrer over borgerne og ikke borgernes repræsentanter i en tjenende funktion.

ingemaje lange, Inge Lehmann, Mads Berg, Klaus Lundahl Engelholt, Egon Stich, Christel Gruner-Olesen, Alvin Jensen, Niels G Madsen, Marianne Jespersen, Gert Romme, Eva Schwanenflügel, Per Klüver, Inger Pedersen og Jens Ole Mortensen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Nu er der rundt omkring i verden masser af mennesker der ikke vil vaccineres. Der er protester mod vaccination i USA og i mange andre lande ( som vi vist ikke opfatter som muslimske) og er årsagen til at flokimmunitet der ikke kan opnås. Jeg tror ærlig talt at der er gjort ikke så lidt i DK med oplysninger ved hjælp af dørklokkebesøg, ved kommunale initiativer og oplysning så det batter. I den pæredanske befolkning er der jo også folk der mener at det hele er et påfund for at mørke magter kan styre verden. Hvad skal man lige stille op med dem ?? Vaccineres vil de jo ikke . I øvrigt har De forenede Emirater en vaccineprocent d.d. på 89 % og Qatar ligger med 81% også højt og i disse lande er der vist ret mange muslimer tror jeg. Gud ved hvad myndigheder der har gjort ?

søren ploug, Henrik Andersen, Henrik Salling, Henrik Ovesen, Jesper Andersson , Flemming Olsen og Birte Pedersen anbefalede denne kommentar

Jamen, Jens Peter Hansen, så skulle man måske bare gøre de skeptiske muslimer opmærksomme på de høje vaccineprocenter i Mellemøsten?
Vi er gået fra at være et land, der imødekommende henvender os til ikke-dansktalende, hellere undlader at oplyse dem om livstruende sygdomme, fordi 'de jo bare kunne have lært dansk'. Det er totalt uansvarligt. Jo flere grupper uden dansk baggrund, vi har fået, jo mere har man konsekvent skåret ned på den åbning, som vi tidligere brugte på langt mindre befolkningsgrupper, ikke mindst i form af DRs indvandrerredaktioner.

Inge Lehmann, Mads Berg, Rikke Nielsen, søren ploug, Christel Gruner-Olesen, Alvin Jensen, Marianne Jespersen, Gert Romme, Herdis Weins, Eva Schwanenflügel, Per Klüver, susanne christensen, Inger Pedersen og Peter Meyling anbefalede denne kommentar
Jens Ole Mortensen

Bør hotspotende i f.eks. Nord Sjællandske kommuner , ikke også debatteres ?

Inge Lehmann, søren ploug, Alvin Jensen, Marianne Jespersen, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Helt ærlig jeg synes faktisk at der i de kommuner hvor der er mange med udenlandsk baggrund har været og er mange initiativer til i første omgang til blive testet og nu i anden omgang at lade sig vaccinere. Er der virkelig nogen der tror på at flere ville lade sig vaccinere hvis Heunicke i et samråd pakkede sin islamforskrækkelse væk ? Hvad jeg vist forsøgte at vise er at vaccinefornægterne findes i alle miljøer og etniske grupper. Hvilke tiltag foreslår du Steffen Gliese man tager over de pæredanske vaccinemodstandere ? I Frankrig fyrer man sundhedspersonale der ikke lader sig vaccinere. På plejehjemmene i DK må man ikke kontrollere om medarbejderne vaccinerede eller er testede, så man farer da i den grad med lempe over for grupper der ikke synes de som borgere har en forpligtelse over for deres medmennesker. Muslimer eller ej. Indlægget viser jo at der er modstand mod vaccination i muslimske kredse og for min skyld må man spørge Taliban hvis dette kan hjælpe på at løsne modstanden mod vaccination. Indtil videre knokler man i kommunerne løs på at lokke vaccinen i kroppen på de rettroende. Hvad gør man ved de danske benægtere. ???

Martin Sørensen, Henrik Andersen, Danny Hedegaard, Flemming Olsen og Jesper Andersson anbefalede denne kommentar

@Steffen Gliese "Vi har fået et samfund, hvor man mener, at det er erhvervslivet, der skal beskyttes imod borgerne, og ikke borgerne, der skal beskyttes imod erhvervslivet; ..." - men når det kommer til facebook skal vi ikke beskyttes, eller forvente andet end ødelæggende udbytning, jvf di kommentar andetsteds? ;)

Regeringen kan bare ikke lade være med at bashe muslimer og det er ikke særligt effektivt hvis man ønsker at løse et problem-tværtimod.
Dobbeltstraffe ved corona demonstrationerne har heller ikke gavnet noget som helst.
Ikke andet end modvilje er der kommet ud af det.
Dialog er nu engang vejen frem, men det synes at have svært ved at trænge ind hos en regering der åbenlyst tænker mere på flygtige meningsmålinger frem for landets ve og vel.

Marianne Jespersen, søren ploug, Christel Gruner-Olesen, Christian Mondrup, Niels G Madsen, Alvin Jensen, Troels Ken Pedersen, Inger Pedersen, Gert Romme, Carsten Munk, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og Jesper Andersson anbefalede denne kommentar

Jf. dine sidste kommentarer, hvoraf jeg bestemt er meget enig i noget, så er det bare blevet et problem, overlærer Hansen, at det institutionelle syn sander til og tvinger os fra det, der engang var vores særkende: at man kunne handle i en situation og pr. konduite. Vidende og dygtige medarbejdere kunne gøre det, der skulle til, om det var for en elev i skolen, en social klient i akut pengemangel eller en fremmedsproget, der havde brug for en vigtig besked.
Vi skal ikke forsvare den udvikling, vi skal arbejde på at vende tilbage til den virkelighedsnære håndtering af problemerne.

Inge Lehmann, Egon Stich, Frank Hansen, Alvin Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Ja ,ja da, men se her:https://www.sst.dk/da/corona/yderligere-information/information-paa-andr...
Noget er der da på udenlandsk. Sågar med tale.
Jeg synes mennesker med anden etnisk oprindelse end dansk har fået megen opmærksomhed. Maren i kæret har vist fået lidt mindre., men jeg synes ærlig talt at oplysning om farene ved Covid 19 i den grad er blevet udbredt at man skal have være låst inde i en kælder for ikke at have opdaget at Coronaen herskede.

jens peter hansen

ups. farerne

@Jens Peter Hansen

Hvad hvis det nu ikke handler om vaccinationsforskrækkelse?

Jeg er da heller ikke vaccineret, men er på ingen måde "forskrækket".

Stol hellere på at dine medborgere (uanset hudfarve) kan træffe et fornuftigt valg.....hvad de/vi så endeligt måtte vælge.

Ps.
Er dette ikke bare endnu en Dem/Os artikel?

@jens Peter hansen
Du skriver "Er der virkelig nogen der tror på at flere ville lade sig vaccinere hvis Heunicke i et samråd pakkede sin islamforskrækkelse væk ?"

Hvis dette er essensen du forstod i artiklen tror jeg du har misforstået den. Problemet er ikke, at ministeren er enig i MK's racistiske tankegods (mine ord), problemet er, at han på baggrund af dette siger til myndighederne "lad være med at bruge en effektiv kommunikationsstrategi, hvis det betyder i skal samarbejde med brune mennesker der tror på Islam"

Når det er sagt, så er det overordnede problem selvfølgelig den voldsomme - grænsende til ekstreme - dehumanisering, som partier fra S til NB har spredt de sidste 6 år.

Inge Lehmann, søren ploug, Christian Mondrup, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel, Troels Ken Pedersen, Inger Pedersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Hvad handler det om, Era Green, hvis ikke vaccinationsforskrækkelse?

Marianne Jespersen

Hvis de udførende led, her Sundhedsstyrelsen får besked på at de ikke må gøre de ting som fagligheden og erfaringen viser er mest effektivt - så er det
Pkt.1 fordi nogle politikere, ministre m.fl. prioriterer bekæmpelsen af sygdommen lavere end gevinster hos de islamfjendtlige elementer i vælgerbefolkningen.
Pkt. 2 Videnskab har påvist at befolkningens holdning til minoriteter påvirkes i meget høj grad af politikeres retorik og adfærd. dvs. Man lefler ikke blot for fordomme og evt. ligefrem had til minoriteter, man fremprovokerer den også.
DVS. at Magten for disse politikerne er vigtigere end selv at udvise det berømte samfundssind!
Pkt. 3 Erfaringen viser at det både kan være dumt og farligt at bygge sin politiske medvind på splittelse og syndebukke.

I øvrigt er det korrekt at denne hyldest til den personlige frihed til at undlade at lade sig vaccinere, eller iøvrigt gøre lige præcis hvad der passer mig forekommer udbredt i forskellige kredse, herunder velhaverkredse og visse antivac. alternative kredse.
Dem må man også forsøge at få vaccineret, bl.a. ved at finde ud af hvorfor og hvordan man kan påvirke og overtale dem.
Generelt bør efter min opfattelse manglende vaccination medføre, at der er visse job og visse udfoldelser man ikke kan få lov til at udføre .

Hvis ikke der havde været koppevacccinationstvang for, at man kunne få lov at begynde i skolen igennem en meget lang periode i DK i 1900- tallet, så ville vi ikke have været fri for kopper som vi faktisk var, mens den stadig hærgede ude i verdenen.

Inge Lehmann, søren ploug, Steffen Gliese, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel, Troels Ken Pedersen og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

Det er vel ikke religionen eller sprogproblemer, der gør at der er familier af fortrinsvis mellemøstlig herkomst, som får deres nyheder fra ekstremt suspekte konspirationsteorier på nettet? Hvis de får at vide at der ikke er gelatin i vaccinen, men svarer: "Jamen, jeg har selv set en YouTube video fra Stram Kurs, at de propper hele grise ned i vaccinen!", er der vel ikke tale om nogen sprog eller kulturforvirring? Man kan måske tale om at der er (1st. gen) indvandrere, der kommer fra lande, f.eks. diktaturer, der ikke har dyrket nogen kritisk sans institutionelt og hvor det er styrets håndgribelige, fysiske magt, der afgør "sandheden". Og hvis man kan sætte ind mod det, gør endelig dét hvis det virker, men det er vel i så fald forkert at benævne dette som et kulturspørgsmål, og især et spørgsmål om sprogforskelle. Hvis man ved at "møde folk hvor de er", kan lære dem at forholde sig til samme sæt fakta som vi andre tager stilling til og udgangspunkt i.... så gør dog endelig det, og det skal flue-korpulerende fækalpolitikere med nytteløse uddannelser og for meget tid brugt på at sidde på deres flade og diktere hvordan, i usaglige detaljer, faglærte og eksperter skal gøre deres arbejde - da sandelig holde op med at blande sig i.

Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann, søren ploug, Steffen Gliese og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar

@jens peter hansen

Jeg beklager hvis mine citationstegn var misvisende, jeg synes selv det var tydeligt at det ikke rent faktisk var citater, mere min forestilling om hvad der er blevet sagt, baseret på artiklen.

Det er ikke politikerne der er noget galt med. Det er de med vaccine afvisning der har problemerne.

Jeg håber at regeringen snart viser lidt mandsmod og siger: Omsorgs og plejepersonale samt sundhedspersonale i 1 række skal være vaccineret, eller kan de ikke beholde deres arbejde.

Hvis man i de erhverv ikke forstår at man ved at blive vaccineret beskytter de andre, bør man under alle omstændigheder finde et andet arbejde.

Jørgen Munksgaard, Kim Houmøller og Mads Berg anbefalede denne kommentar

jens peter hansen, dit eksempel med den høje vaccinationsprocent fra andre muslimske lande, viser jo netop, at religion ikke er en forhindring for vaccination i de lande, hvor borgerne er tæt inkluderet i samfundet. Den inklusion har vi ikke formået at skabe i Danmark. Tværtimod kan vi ikke prale af at behandle vores muslimske medborgere specielt godt. Vi har en rådden fremmedhadsk kultur på Christiansborg og det skaber menneskelige konflikter i vores samfund. Utroligt vi finder os i det. Men sådan fungerer propaganda.

Eva Schwanenflügel, Niels G Madsen, Inge Lehmann, Inger Pedersen, Mads Berg, Jesper Andersson og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

@Rikke Nielsen
Jeg er enig at vi som stat, land og folk hetzer muslimske medborgere. Men at man bliver mistænkeliggjort, ydmyget, talt ned til, og gjort til syndebuk, har ikke noget at gøre med om man tyer til pseudovidenskabelige teorier og konspirationsteorier. Det er også middelklasse og overklasse producenter og forbrugere af. I nogle lande mere end andre, USA f.eks. Jeg har i snart to årtier hørt på forskellige regeringer tale mere og mere ned til de syge ledige, mistænkeliggøre dem, gøre nar ad dem, hetze dem med lovgivning. Det er udmattende, men det har ikke frataget mig min kritiske sans, min evne til at orientere mig. De forhold man kommer fra, er årsagsforklarende for hvordan man forholder sig til verden. Hvis danskere var opvokset i diktaturer hvor ingen tager ansvar og skaber konspirationsteorier på tv og nationale medier for lægge ansvar fra sig, vil de også have svært ved at stole på medier og magthavere der fortæller noget andet. Hvis man forbinder sandhed med hård magt, virker sandheder fortalt fra en position af blød magt muligvis heller ikke så overbevisende.

Stella Lystlund

G. Gustafsdottir skriver, ikke Stella.

Citat fra Marianne Jespersen.
"Pkt. 3 Erfaringen viser at det både kan være dumt og farligt at bygge sin politiske medvind på splittelse og syndebukke."

Beklageligvis ser det ud til at være det man gør i Nye Borgerlige og DF og det får borgere i Danmark til at stemme på dem. Omkring 18-25% af borgerne stemmer på disse partier.

Stella Lystlund

G. Gustafsdottir skriver, ikke Stella.

Hele vaccinationsospørgsmålet handler om

1. Manglende oplysning og viljen til at lade sig oplyse.

2. Angst og mistro til myndigheder.

3. Angst for at dø eller pådrage sig noget.

4. Angst for, at medicinen indeholder noget regeringen gør med vilje for at kunne kontrollere ens liv eller religion.

5. Manglende hensyn til fællesskabet og vilje til at være en del af fællesskabet.

6. Paranoia.

7. Enkelte har et helbred, som gør at de ikke bør vaccineres.

Og imens vi i Danmark har debatten om en lille gruppe af befolkningen der ikke er vaccineret / har fravalgt vaccination, hvor 3. runde af vacinen nu tilbydes, hvor der ikke længere er krav til test efter rejser i udlandet, ja så er der stadig en meget stor andel lande hvor hverken sundedspersonale eller udsatte personer har fået tilbudt vaccination.
https://www.nytimes.com/interactive/2021/world/covid-vaccinations-tracke...

Bjørn Pedersen, angst og mistro til myndighederne m.v. som G. Gustafsdottir så rigtig skriver, det er nemlig sagens kerne. Og manglende vilje fra myndighedernes side.

Bare husk tilbage til de mange orienterende pressemøder, der var i den del af forløbet, hvor corona var værst, hvor det var en større fordel at være døv end fremmedsproget, for informationen blev kun fremlagt på dansk. Med en døvetolk ved siden af.

Det var ikke manglende evne til at oversætte til andre sprog, men manglende vilje, Stupidt udover alle grænser, da corona er ligeglad med din etnicitet.

jens peter hansen

Se lige denne her:https://coronadenmark.dk/ar/latest-news/ fra Sundhedsstyrelsen
her gives oplysning på mange forskellige sprog.

Et andet eksempel og gratis fra de Forenede arabiske Emirater: https://dk.trefoil.tv/tv-channels/united-arab-emirates/
og Al Jazeera kan jo også hittes af de fleste.

Og Rikke Nielsen, hvor mange sprog mener du et pressemøde bør oversættes til ? to , fire, tolv ? Langt den største del af indvandrere kan se tv fra hjemlandet. Nogle ser ikke andet og er derfor dårligt orienterede om hvad der foregår her i landet, men jeg tror simpelthen ikke på at man har kunnet undgå at blive orienterede om Covid 19. Mennesker med og uden indvandrerbaggrund har stemt dørklokker og arbejdet målrettet på at oplyse om test og vaccination. Kommuner har i den grad været på mærkerne.
Der er ikke mangel på oplysning der holder vaccinationstallet nede . Det er da heller ikke mangel på oplysning der får danskere til at afvise vaccination. Ja tonen er undertiden rædselsfuld, men det et fritstående postulat at det skulle være årsagen til vaccinemodstanden. Det er indlæggets forsvar for religiøs indflydelse på vaccinationen jo selv et bevis på. Det er altså Vorherre og ikke Brostrøm det skal overbevise de rettroende om det fornuftige i blive vaccineret. En del er tilsyneladende immune over for fornuft, herunder masser af kristne og ikke troende.
Gegen Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens, som Schiller skrev, men de kan dog alligevel bruges i kampen mod Corona. Wallah.