Kommentar

Georg Metz: Et forsvar for Ane Halsboe-Jørgensens vølve

Det mødte kritik, at kultur- og kirkeminister Ane Halsboe-Jørgensen klædte sig ud som praktiserende hedning til Jim Lyngvilds udstilling på Køge Museum. Men det kunne have været meget værre
Kultur- og kirkeministeren kritiseres for at optræde som spåkone fra nordisk mytologi på et fotografi af Jim Lyngvild til en udstilling på Køge Museum.

Kultur- og kirkeministeren kritiseres for at optræde som spåkone fra nordisk mytologi på et fotografi af Jim Lyngvild til en udstilling på Køge Museum.

Sigrid Nygaard

Debat
10. september 2021

Hvem det end var – spinsystemet eller ministeren selv – synes det ikke nogen dårlig idé at lade kultur- og kirkeminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) klæde sig ud som praktiserende hedning i det Lyngvild’ske svar på nordisk mytologis BonBon-Land. Når en ny kulturminister lytter og endnu ikke har nævneværdige meninger om bogens fremtid, museernes krise eller – mens DR imploderer – mediepolitikken, kan sminket overtro være redningen i oprørte vande.

Efter fremkomsten af en hvidkalket Halboe-Jørgensen skvulper det stadig. Selv som personificering af et hovedværk i Nordens litteratur, hvor den flot anlagte kulturminister godt kan illudere Vølven midt i en spådom, hjalp det ikke mod de vrede, der næppe ændrer holdning på denne side af kyndelmisse.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Eva Schwanenflügel

Mesterligt, Metz.

Atter tak for en formidabel hudfletning ;-)

Josephine Kaldan, Poul Genefke-Thye, Elisabeth From, Poul Erik Pedersen, Gitte Loeyche, Mads Greve Haaning, Anders Graae, Lars Koch og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

En vølves spådom:

Efter mange, mange lyse og mørke (døgn), vil der komme en sand fortæller.
En forbandet god en.

Eva Schwanenflügel, Tommy Clausen, Elisabeth From, Poul Erik Pedersen, Gitte Loeyche, Anders Graae og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar

Spot on!

Kurt Nielsen, Freddie Vindberg, Eva Schwanenflügel, Elisabeth From og Poul Erik Pedersen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

https://www.youtube.com/watch?v=tTv5ckMe_2M

Her vil man høre hvorledes en ulidelig gentagelse tager sig ud i Monty Pythons regi. Her er det min tantes papegøje, hos Metz er det DF, selv om det er sagen inderligt uvedkommende. Denne lille sketch har dog en finurlig pointe. Tænk hvis ...

Stella Lystlund

Freddie Vindberg

Stella Lystlund

G. Gustafsdottir skriver og ikke Stella.

Freddie Vindberg. (Pseudonym).

Du refererer til Vølvens spådom.
Hvis man ved lidt om Völuspá vil man vide, at ministeren ikke illuderer er en vølve, men en skjoldmø.

Vølverne hed Urd, Verdande og Skuld (Urður, Verðandi og Skuld) og definerede fortid, nutid og fremtid.

Urd definerer fortiden= Ann Pernille Vermund og Pia Kjærsgaard definerer en svunden tid. Deres tid kommer ikke tilbage.

Vi har haft fascisme og nazisme. Det skal vi ikke tilbage til.

Verdandi definerer nutiden. Vi bliver nød til at tage fat i fremtiden og klodens tilstand.

Skuld definerer fremtiden. Fremtiden er vores unge.

Urd, Verdande og Skuld er i nordisk mytologi et kollektiv af tre skæbnegudinder, også kaldet norner. De sidder i Asgård under verdenstræet Yggdrasil ved Urds brønd og spinder de levendes livstråde og klipper dem til. Urds brønd stod ved Ask Yggdrasil ved hver af de tre rødder. Nornerne øser træet med vand en gang om dagen for at holde træet levende.

Når hvert mennesket har fået sin tid, klipper de tråden og skæbnen bliver forseglet.

"Vølvens spådom er det første digt i tekstsamlingen Ældre Edda. Digtet er udformet som en monolog og er en kosmologisk myte, der fortæller om både verdens skabelse, undergang og genskabelse. Fortælleren er en vølve, og tilhøreren er Odin. Vølven "sidder ude", hvad der betyder, at hun er i ekstase."
Redaktør: Sigurður Nordal

Er firma havde engang en kvinde ansat. Man kunne godt tro, at hun var en norn/heks, for ond var hun. Hun mobbede og chikanerede alle. Hun drev en ung dygtig mand ud af vores firma, bare fordi han var dygtig. Det var hun til gengæld ikke. Hun var aldeles talentløs og to firmaer smed hende på porten. Det er ikke altid mænd, der chikanerer.

Stella Lystlund

G. Gustafsdottir skriver og ikke Stella.

Rettelse

Et firma havde engang en kvinde ansat. Man kunne godt tro, at hun var en norn/heks, for ond var hun. Hun mobbede og chikanerede alle. Hun drev en ung dygtig mand ud af vores firma, bare fordi han var dygtig. Det var hun til gengæld ikke. Hun var aldeles talentløs og to firmaer smed hende på porten. Det er ikke altid mænd, der chikanerer.

Jeg håber ikke, at denne slags norne er det du sætter din lid til i fremtiden Freddie?

Freddie Vindberg

Stella og GG.

I er nogle søde hekse.

Stella Lystlund

G. Gustafsdottir skriver. Stella skriver ikke.

"Freddie Vindberg." Stella skriver slet ikke. G. Gustafsdottir skriver.

Det er meget morsomt, at nogle mennesker mener, at det er finere at være fremmedhadende veluddannet end fremmedhadende uden uddannelse. Albert Speer var arkitekt, men han var stadigvæk nazist.

Nu nævnes Pia Kjærsgaard i artiklen. Både DF og Nye Borgerlige repræsenterer fremmedhad. Hvis vi skal sammenligne partierne, så forekommer medlemmerne af Nye Borgerlige endnu mere umenneskelige end DF og det er givetvis ikke uden grund.

Politikere der vil smide indvandrere ud af landet, fordi de ikke har bidraget, burde selv have levet op til egne krav om selvforsørgelse og ikke have været afhængig af andres flid og dygtighed. Alle folketingspolitikere er ansatte af befolkningen og forsørges af befolkningen.

Jeg bryder mig ikke om politikere, der lyver om deres livsforløb. Det gør Pia Kjærsgaard dog ikke.

Jeg bryder mig heller ikke om politiske partier, der kommer med telefoniske dødstrusler, der fortsætter i 1.5 måned for at chikanere dem, der er uenige med dem. Jeg kunne sagtens have undværet disse opkald.

Jeg brød mig heller ikke om, at biler med blinkende forlygter har holdt ved min bolig og personer fra disse biler har studeret vores navne på dørtelefonen ved min bolig

Et dette et demokratisk parti? Partier der truer deres opponenter til tavshed er ikke demokratiske partier.

David Trads oplevede nøjagtig det samme i 2016, da han skrev en artikel i Altinget. Han undlod at svare, fordi hans familie blev truet.

Selvfølgelig kan politiske partier true opponenter til tavshed, hvis opponenterne ikke tier stille. Det er hvad der foregår i fascistiske stater.