Kommentar

Glem ikke HF-enkeltfag igen til dette års finanslovsforhandlinger

Vi må ikke glemme nogle af dem i uddannelsessystemet, der har allermest brug for hjælp. Politikerne glemte HF-enkeltfag sidste år, lad det ikke ske igen i de aktuelle finanslovsforhandlinger, skriver medlem af hovedbestyrelsen i Gymnasieskolernes Lærerforening og lektor på Aarhus HF og VUC, Kåre Blinkenberg i dette debatindlæg
Debat
3. september 2021

Er alle gymnasiale uddannelser lige meget værd? På papiret, ja.

Men da Folketinget med sidste års finanslov kastede en redningskrans ud til de gymnasiale institutioner, der længe havde været ramt af nedskæringer år efter år, glemte man HF-enkeltfag.

HF-enkeltfag er kort sagt gymnasiet for voksne, der ikke er gået den lige vej gennem skolesystemet.

Her uddanner man for eksempel ordblinde, der ikke har fået tilstrækkelig støtte, eller ufaglærte, der skifter spor og forbereder sig til en af de såkaldte velfærdsuddannelser, hvor samfundet netop efterspørger flere studerende.

70 procent af kursisterne har tidligere afbrudt en anden ungdomsuddannelse. Med mange elever med særlige behov var det HF-enkeltfag, der havde mest brug for en økonomisk redningsaktion.

At man kan glemme en hel uddannelse i en finanslov virker måske helt usandsynligt, men sagen er, at man tilsyneladende kom til at tale om ungdomsuddannelser i de politiske forhandlinger sidste år, hvor uddannelserne skulle reddes.

Heldigvis har støttepartierne indrømmet, at det netop var en fejl. SF’s ordfører Astrid Carøe sagde i den sammenhæng, at vi »må have rettet op på det i næste års finanslov. VUC har oplevet enorme besparelser i de senere år, og det er meget vigtigt, at vi har uddannelse til dem, som ikke fik en ungdomsuddannelse i første omgang, og til mennesker med forskellige udfordringer.«

Det er urimeligt, at de svageste i det gymnasiale system skal have systematisk dårligere vilkår, så i de aktuelle finanslovsforhandlinger må støttepartierne rette op på forglemmelsen.

Kåre Blinkenberg er medlem af hovedbestyrelsen i Gymnasieskolernes Lærerforening og lektor på Aarhus HF og VUC.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Måske skulle Inf dække dette område noget mere. Emnet er nærmest usynligt i den offentlige debat. Inddrag dette: hvorfra, klassemæssigt og geograftisk, kommer VUC-kursister? Ikke mindst nu, hvor man fra regeringens side forsøger at sprede kursister/elever, sådan at vi ikke ender med permanent hvide og permanent brune uddannelsessteder. - Jeg er i øvrigt meget enig i Kåre Bs indlæg.

Dorte Sørensen, Inge ambrosius, Christian Mondrup, Eva Schwanenflügel og Lotte Jørgensen anbefalede denne kommentar

Jan Damskier har ret i, at området er et oplagt emne for Information. Jeg er nu pensioneret, men min største berettigelse som gymnasielærer oplevede jeg netop på VUC, hvor vi virkelig gjorde en forskel og løftede kursister videre i uddannelsessystemet, heraf mange der havde haft så dårlige oplevelser med skolesystemet, at de ikke troede, de kunne komme videre. Jeg er helt ening med Kåre B.

Dorte Sørensen, Thomas Tanghus og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Det er da tude tosset, når regeringen og et flertal i Folketinget helt overser de uddannelsesmuligheder ,som de ellers taler meget om - Alle skal have mulighed for en uddannelse . osv....osv og så ikke medtager den mulighed til de svageste og dem med de dårligste muligheder i samfundet.
VUC uddannelserne burde være det sted med flest resurser og de "dygtigste" lærer.
VUC-lærerne fik tidligere et tillæg netop for at få nok dygtige lærer til at undervise de mere krævende elever her. Men det tillæg røg for nogle år siden.