Læserbrev

Information svarer på kritik af annoncer for flyrejser

Information svarer på kritik af annoncer for flyrejser

Mia Mottelson

Debat
30. september 2021

Tak til Mona Rosenberg for læserbrev om annoncer for flyrejser og hendes opfordring til, at Dagbladet Information som led i klimakampen helt undlader at bringe flyrejseannoncer.

Vi har det helt principielle synspunkt, at vi ikke skelner mellem annoncører, så længe annoncerne holder sig inden for lovgivningen (for eksempel har vi ingen tobaksreklamer). Skulle vi vurdere forskellige branchers bidrag eller mangel på samme til den grønne omstilling, ville det rent praktisk blive meget svært overhovedet at bringe annoncer.

Annoncer udgør en mindre del af Informations samlede omsætning, men denne del er også vigtig for, at vi har midler til den journalistik, vi mener, vores læsere og abonnenter fortjener. Vi sætter derfor pris på alle vores annoncører. Vi er glade for, at du sætter pris på journalistikken.

Rasmus Øhlenschlæger Madsen er udviklingsdirektør ved Dagbladet Information

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Mikael Velschow-Rasmussen

Tjaehh ...

Principper er vel til for at blive brudt ?

Mikael Velschow-Rasmussen

Men jeg anerkender vel egentlig også Informations ret til at eksistere og agere som lovlydig borger/institution i det samfund de lever i.

Det betyder vel blot, at der skal arbejdes hårdere for at gøre det forbudt at reklamere for flyrejser, og måske ligefrem gøre det forbudt at rejse med fly !

Ete Forchhammer

.. men avisen kunne bruge mere spalteplads på at gentage oplysninger om flyrejsers pris for miljø og natur, om omkostningerne ved de faktisk overflødige flyvninger, om hvilke interesser det tjener at sende gudoghvermand den halve jord rundt i stedet for rundt om hjørnet, etc.
I grunden er reklamer for flyrejser ret ensformige og rene gentagelser, så hvorfor ikke møde dem med faktuelle redaktionelle gentagelser, hver gang?
Information har overlevet fraværet af tobaksreklamer, det kunne jo gentage sig, hvis rejesbranchen blev træt af at blive udstillet for sine omkostninger for alle, også for os der ikke rejser på den måde?

Marianne Jespersen

Tja - der er så meget der er lovligt rundt om i verdenen.
Hos Information i dagens avis har jeg læst tre tankevækkende indlæg fra hhv. Helga Mathiesen, filmanmelderen Ralp og modige og frie Clara om friheden fra jobcenteret, og herunder kommentarer om personligt ansvar, praktiskt, moralskt og etisk. Jeg oplevede en pludslig en sammenhængende avis, der godt ville fremme og støtte, forfølge og fastholde en linje om rigtige valg trods omkostninger i bedste Børge Outze ånd.
Og så kommer der lige dette redaktionelle intetsigende svar. "Jamen det er jo lovligt og vi har brug for pengene." For min skyld må I gerne reklamere for mange ting og I behøver ikke nødvendigvis at skulle foretage store analyser før I accepterer en annonce, men spørgsmålet fortjener mere seriøse overvejelser i både forretningsdelen og redaktionen end I præsterer her.

Marianne Jespersen

Korrigerer lige navnene:
Ralf Cristenseb filmanmelder
Helga Mathiassen tømrer og 3F
Clara Brun/og Torben Skovs kommentar.