Læserbrev

Vil vi have et landshold om ti år, må vi undervise den overambitiøse fodboldfar i pædagogik

Prioriter flere penge til de yngste årgange i de lokale fodboldforeninger, så alle trænere undervises i basispædagogik. For som det er nu, kan den overambitiøse fodboldtrænerfar komme til at ødelægge børnenes selvværd med skældud og fejlretninger, skriver leder for F.C. Københavns børnefodbold Anders Lange i dette debatindlæg
Prioriter flere penge til de yngste årgange i de lokale fodboldforeninger, så alle trænere undervises i basispædagogik. For som det er nu, kan den overambitiøse fodboldtrænerfar komme til at ødelægge børnenes selvværd med skældud og fejlretninger, skriver leder for F.C. Københavns børnefodbold Anders Lange i dette debatindlæg

Mia Mottelson

Debat
22. september 2021

De fleste piger og drenge glæder sig på vej til deres yndlingshobby – fodbold. De skal ud at spille bold med deres kammerater efter en lang dag i skolen. Måske har nogle af børnene kedet sig lidt i skolen, og læreren har måske været lidt hård.

Derfor har vi i fodboldforeningerne et stort ansvar for at give børnene en fed oplevelse i klubben. Langt de fleste klubber har forældretrænere, som gør alt for at give børnene den bedste træning.

De er desværre sjældent uddannet i pædagogik, og deres kendskab til aldersrelateret træning består i et eftermiddagskursus i klublokalet. De fleste kommer ligeledes direkte fra arbejde, så det er svært at omstille og forvandle sig til en nærværende fodboldtræner for 12 ivrige børn.

Træneren er ofte rollemodel for børnene, og derfor kan deres rolle ikke undervurderes. Derfor mener jeg, at vi må uddanne og stille krav til klubberne, så alle trænere får en ’basispakke’ i pædagogiske redskaber.

For som det er nu, så oplever jeg faktisk det paradoksale, at ’eliteklubbernes’ tilgang ofte er mere børnevenlig, fordi de har ressourcer til at uddanne og supervisere deres trænere.

Der er selvfølgelig mange dygtige forældretrænere rundt om i klubberne, men en overambitiøs far kan skade mere, end han gavner børnene.

Det er ikke sundt at få skældud og blive fejlrettet uge efter uge. Det gør ondt på kort sigt og kan skade børnenes selvværd på den lange bane.

De fleste kender begrebet anerkendende pædagogik, men at udleve ægte nysgerrighed og skabe et fælles rum til forskellighed er svært.

Det er ligeledes svært at skabe resonans til træningen. Det at skabe øvelser, der taler til børnene, så der skabes magi onsdag eftermiddag, kræver uddannelse og vejledning.

DBU og de største klubber i Danmark gør allerede meget i klubberne. Der bliver bare nødt til at blive prioriteret flere ressourcer til de yngste årgange, hvis vi også om ti år skal spille med de bedste i verden.

Anders Lange, leder for F.C. Københavns børnefodbold

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Flere trænere med pædagogikken i orden - ja tak :-)
Hvor meget fylder undervisningen i pædagogik i DBU's træneruddannelse?
At kunne skabe rum til læring må vel være den vigtigste kompetence en træner kan have, for "ingen kan lære nogen noget", så om en træner er dygtig til at spille fodbold er sekundært ift. om træneren er en dygtig pædagog.

Jeg vil så sige, at jeg oplever færre og færre trænere der bare står og råber og som skælder ud.