Kommentar

Nybagte forældre er ikke børn, men barselsaftalen behandler dem sådan

Det er et udtryk for arrogance og bedrevidenhed, når politikerne vil diktere, hvad der er bedst for forældrene i den nye barselsaftale. Forældre er voksne mennesker og selv i stand til at vurdere, hvad der er bedst for dem, skriver specialkonsulent i Cepos Jonas Herby
Det er et udtryk for arrogance og bedrevidenhed, når politikerne vil diktere, hvad der er bedst for forældrene i den nye barselsaftale. Forældre er voksne mennesker og selv i stand til at vurdere, hvad der er bedst for dem, skriver specialkonsulent i Cepos Jonas Herby

Mia Mottelson

Debat
21. september 2021

Jeg fortæller jævnligt mine børn, hvad de skal og bør. Fordi de er børn og ikke altid kan finde ud af tingene selv. Det kan godt være, at sandaler og shorts virker fornuftigt til en dag i børnehaven for den fireårige, men når sneen daler udenfor, må forældre gribe ind og guide barnet i en mere fornuftig retning. Det er fint og rigtigt. For børn er børn og har behov for at blive guidet – og i visse tilfælde styret totalt – af forældrene.

Men voksne er voksne. Voksne skal ikke behandles som børn. Men det er netop, hvad Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) gør med den nye barselsaftale.

DA og FH kan selvfølgelig (med rette) forsvare sig med, at de blot implementerer et EU-direktiv. Men deres udtalelser viser, at de gerne påtager sig rollen som danskernes styrende forældre. Og flere af deres udtalelser er udtryk for de centrale argumenter for øremærket barsel.

Tag for eksempel denne udtalelse: »Det har ikke flyttet noget at diskutere det de seneste mange år. Det er stadig moderen, der er mest hjemme.« Forældrene har opgivet at overtale barnet til at tage flyverdragten på, så nu må barnet stoppes ned i flyverdragten, mens det stritter imod. Magthaverne har forsøgt med dialog. Nu er der kun pisken tilbage. Men voksne skal ikke modstridende stoppes ned i flyverdragten. De skal vælge selv og selv lære af deres fejltagelser, hvis de møder op i shorts, mens sneen daler.

Som forælder guider og styrer man barnet ud fra et godt hjerte. Barnet får flyverdragt på, fordi det er i barnets interesse. Samme argument findes for øremærket barsel: »Det er en kæmpe gave, at begge forældre får tid med baby, og at fædre kommer helt tæt på en del af babys liv.« Men det er kun en gave, hvis man mener, at forældrene vælger forkert og ikke forstår konsekvenserne af valget – ligesom barnet, der vil have sandaler på i snevejr. Men forældrene kan godt forstå konsekvenserne af deres valg. De er ikke børn, der skal styres. De er voksne, der kan og bør vælge selv.

Når vi fortæller voksne, nybagte forældre, hvad de skal, behandler vi dem som børn. Men kan de tage vare på et barn, kan de også styre deres egen barsel. Jeg kan og vil ikke behandle mine voksne medborgere som børn. Og derfor får den nye barselsaftale og EU-direktivet nul stjerner herfra.

Jonas Herby er specialkonsulent i Cepos.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her