Klumme

Vi prekære akademikere fakede åbenbart lidt for godt, at vores arbejde var lystbetonet

For mange akademikere er det første møde med arbejdsmarkedet ulønnet praktik. Der lærer man at fremstå passioneret, som om løn er ligegyldigt. Men nu mener statsministeren åbenbart, at vi har nydt vores ulønnede arbejde for meget, skriver Mathilde Moestrup i denne klumme
Nu fortæller Mette Frederiksen os, at vi nyder arbejdet lidt for meget. At vi altså ikke skal gå og tro, at det skal være lystbetonet. At det er forkælet at ville forfølge sin passion.

Nu fortæller Mette Frederiksen os, at vi nyder arbejdet lidt for meget. At vi altså ikke skal gå og tro, at det skal være lystbetonet. At det er forkælet at ville forfølge sin passion.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Debat
15. september 2021

Da jeg studerede litteraturvidenskab, fik jeg en praktikplads, jeg vildt gerne ville have. Det var på en betydningsfuld kulturel arbejdsplads, hvor jeg ville få mulighed for at arbejde med tekst på mange måder, møde kunstnere og litterater.

Jeg gik fra ansættelsessamtalen med bankende hjerte og senere, da de ringede og gav mig praktikken, var jeg lykkelig, taknemmelig for at blive udvalgt blandt mange andre.

Det gjorde mig ikke noget, at jeg ikke ville få løn. Det gjorde heller ikke noget, at jeg som en selvfølgelighed var den, der skulle lave kaffe. Og det gjorde ikke noget, at jeg ikke fik nogen kontrakt. Jeg skulle arbejde. Jeg ville få erfaring.

Og arbejde gjorde jeg, og erfaring fik jeg.

Jeg havde regnet ud, hvad der ville få mig frem i verden: mit lystfulde engagement, min passion for arbejdet. Jeg havde skrevet: »Jeg er passioneret omkring …« eller noget i den dur flere steder i ansøgningen. Til samtalen smilede jeg begejstret, slog ud med hænderne og talte opløftet om litteraturens betydning.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Mikael Velschow-Rasmussen

Man kan vel kun håbe på, at folk til næste valg holder op med at stemme på socialdemokratiet, der vel er tæt på at fremstå som den største løgner og valgløftebryder nogen sinde !

Men det er nok for store krav at stille til folks kognitive evner !

Niels østergård, Josephine Kaldan, Jan Nielsen, Peter Knap, Estermarie Mandelquist, Herdis Weins, johnny volke, Martin Rønnow Klarlund, Klavs M. Christensen, Klaus Schwab, Flemming Berger, Inge Lehmann, Per Klüver, Kim Houmøller, Arne Albatros Olsen, Rolf Andersen, Ebbe Overbye, Thomas Tanghus, Gert Romme og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Christian de Thurah

Jeg har ingen fidus til vores statsminister og egentlig slet ingen lyst til at forsvare hende mod kritik, men når kritikken bliver så forskruet, som den er i forbindelse med hendes udtalelser om dimittendydelsen, synes jeg alligevel, det er nødvendigt. Det, hun sagde på pressemødet, er efterhånden blevet fordrejet til, at det skal være surt at gå på arbejde. Det, hun reelt sagde, var, at man ikke altid kan regne med, at der er et job til en, der svarer præcis til det, man drømte om, da man valgte uddannelse. Det er jo en lidt anden snak og kan vel heller ikke være anderledes, når man frit kan vælge uddannelse.

Ingrid Olsen, John Johansen, Helle Walther, Erik Fuglsang, jan sørensen, Gert Friis Christiansen, Lisbet Almstrup Olesen, Lars Jensen, Sonja Rosdahl, P.G. Olsen, Henning Kjær og Henrik Nielsen anbefalede denne kommentar

Lysbetonet eller ej, du skal tage et job, som er ledigt hvis du er kvalificeret til det, det vil sige at nogen vil ansætte dig.
Du kan ikke forvente at andre er villige til at finansiere din "ret" til offentlig forsørgelse, når du kan klare dig selv

Helle Walther, Erik Fuglsang, jan sørensen, Sonja Rosdahl, P.G. Olsen og Henning Kjær anbefalede denne kommentar

Nødvendigheden med: "at skulle kravle,- før at man kan gå," - er noget, der gælder over alt.
Håbløsheden består, jo i bedste vel angående, dersom det ligesom bliver et krav, at kaffebryggere, også skal have en magistergrad i litteraturvidenskab.

Det tangerer: "skønne spildte kræfter."

Stadig gælder det: "utak, er verdens løn."
Mathilde Moestrup ville det, jo selv,
(i begyndelsen.)
Bare for, at få "foden indenfor, i den der kulturelle fyrtårn." - hvor hun, efter alt at dømme, - har været, alt for længe.

Ingen tvivl om, at alle, på det sted: " har klappet sig selv i røven, og skreget ""halleluja"" ! - bare ved tanken om, at få lavet kaffen, - på nær Mathilde Moestrup.
(Den kloge narrer, den mindre kloge.)

Selv om, sådan noget, er "normalt," - i en branche, så er det altså ikke ensbetydende med, at det er, at behandle folk ordentligt.

Det har altid været skændsel, når det finder sted, - selv i 2021, - har vi ikke helt, forladt slaveriet.

Det er da vist kun akademikere hvis arbejdslyst kan være så stor, at de vil arbejde gratis, når bare arbejdspladsen er den rigtige. Nu klager de over lønnen/understøttel-sen når de ikke skal lave noget.
Så kan det ikke undre at de attraktive arbejdspladser tror/forventer at også kunstnere vil arbejde gratis.

@Christian De Thurah - Benægter Du, at Mette Frederiksen udtalte:

"Vi skal aflive den sejlivede myte, at det at gå på arbejde skal være lystbetonet"

Sagt anderledes - man SKAL tage et tilbudt arbejde UANSET konsekvenserne for en selv. Hvis nogle ellers skulle være i tvivl - sådan ER reglerne allerede. Så hvorfor føler Mette Frederiksen det er nødvendigt at udtrykke sig sådan? Hun kunne jo også have lagt vægten et andet sted - det gør hun så ikke.

Inge Lehmann, Herdis Weins, Lisbet Møller, Peter Meyling, Inger Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Martin Sørensen

Arbejdet skal ikke nødvendigvis være lystbetonet ifølge statsministeren. Nej, men så vi håbe, at de mennesker med et glædesløst arbejde ikke har kundekontakt, for jeg møder dem hver gang jeg køber ind i det lokale supermarked. Tydeligvis nogle der ikke har servicefag som første prioritet. Hvis man spørger dem om noget, ved de ingenting. Hvis de sidder ved kassen, får man et blik, der kunne dræbe . Kort sagt en dårlig oplevelse for alle involverede.

Inge Lehmann, Herdis Weins, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Sådan er det jo, Matilde Moestrup. For mange af os andre har det været sådan, at det var vigtigst at gøre sig gældende med de ting, vi kan og ved noget om - ofte ikke blot i kraft af en uddannelse, men også egne erfaringer med at håndtere fagets krav indenfor eget lystfuldt virke under uddannelsen.
Så det brydsomme, der desværre ikke længere er muligt, var, at man kunne levere sin faglighed, om det var i praktik på SU, på dagpenge i aktivering eller i kortere eller længere ansættelser, ikke så sjældent på betydeligt mindre end halv tid. Desværre.
Derfor er det afgjort vigtigt, at arbejdsglæden forbliver intakt.

Stella Lystlund

G. Gustafsdottir skriver, ikke Stella.

Citatet er fra Mikael Velschow-Rasmussen
14. september, 2021 - 23:42

"Man kan vel kun håbe på, at folk til næste valg holder op med at stemme på socialdemokratiet, der vel er tæt på at fremstå som den største løgner og valgløftebryder nogen sinde !

Men det er nok for store krav at stille til folks kognitive evner !"

Flemming Berger, Inge Lehmann, Per Klüver, Kim Houmøller, Arne Albatros Olsen, Rolf Andersen, Ebbe Overbye, Thomas Tanghus, Gert Romme og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Mange er enige i denne kommentar.

Så kan I glæde jer over, at Nye Borgerlige nok kommer ind med 9.8% og ind kommer 18 folketingsmedlemmer derfra. Det er den sidste meningsmåling.

Må I have set godt alle sammen. Nu får I vitterlig noget at kæmpe imod efter næste valg, hvis I er venstreorienterede og skulle I stemme på Nye Borgerlige, så er det bare fjong.

Nu kan det selvfølgelig godt være, at I alle stemmer på Nye Borgerlige næste gang.

Med venlig hilsen

PS
Mon ikke statsministeren har ret. Jeg har ikke mødt nogen, som synes al slags arbejde er sjovt. Der er altid noget kedeligt og altid noget der er tungt og besværligt og noget der skal laves, men selvfølgelig kan arbejde også være sjovt til tider. Men selv om arbejde kan være kedelig, så er der visse ting, der skal laves, uanset hvad. Jeg har en lang erfaring som leder og underviser.

Maj-Britt Kent Hansen

Ulønnet arbejdskraft er et uvæsen. Både over for den, der arbejder gratis, men også over det fag/den branche vedkommende arbejder ulønnet i.

I Staten kan man også møde praktikanter. F.eks. på danske ambassader i udlandet.

Disse skal udføre arbejde, som ikke ellers ville blive udført. Reelt forholder det sig ikke sådan, og det har gennem snart mange år forårsaget, at stillinger, som kontoransatte tidligere udsendtes til at varetage, blev nedlagt.

Nu havde man jo praktikanterne. Og den gratis arbejdskraft tog dermed stillingerne fra andre.

Inge Lehmann, Jesper Frimann Ljungberg, Herdis Weins, Inger Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Christian de Thurah

Jørgen Larsen

Det, jeg har set statsministeren citeret for, er at det ikke nødvendigvis skal være sjovt at gå på arbejde. Det er ikke helt det samme.

Det er og bliver den liberalistiske tankes mest bestikkende, men også mest destruktive indflydelse, at ting gøres for penge i en postuleret indbyrdes afhængighed.
Reelt udføres alle mulige funktioner, der tilsammen gør et civiliseret samfund med en materiel tryghed, uafhængigt af hinanden af folk, der generation for generation overtager opgaverne og gerne smidigt skal kunne overtage dem.
Ligesom husholdningsmaskinerne stort set udradere det gammeldags hustyende efter 2. verdenskrig, har computeren i høj grad lagt kontorfunktioner ud til de sagligt ansvarlige selv. Forskere dikterer ikke længere deres korrespondance, bøger og artikler, og på samme måde er det, som i Maj-Britt Kent Hansens eksempel, en virkelig smart måde at lære den kommende generation af diplomater, hvordan tingene går for sig, ved at overtage skrivearbejde rundt omkring i organisationen.
Pengene skjuler det simple forhold, at vi gør ting for at tilvejebringe noget eller løse en opgave, og for mange betyder det mindre afhængighed af andre og mere ansvar selv, både professionelt og privat.
Personligt har det altid passet mig godt, at det er gået på den måde; men de stramme rammer, der til stadighed opretholdes og for tiden også får et ekstra vrid, fører med bestemthed til, at statsministeren får ret: arbejdet ophører med at være særlig lystfyldt.

Lisbet Møller, Anne Margrete Berg, johnny volke og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ G. Gustafsdottir

Der er heldigvis andre end Nye Borgerlige og Socialdemokratiet at stemme på.

Hvorfor skal vi ikke kunne kritisere, at et rødt parti er blevet blåt?
Eller at statsministeren benytter sig af neoliberalistisk retorik og ditto udspil til landets kommende love?

Jeg kan ikke se, at Vermund & co får flere stemmer af det?

Inge Lehmann, Lisbet Møller, Josephine Kaldan, Peter Knap, Estermarie Mandelquist, Herdis Weins, Ebbe Overbye, Christian Mondrup, Daniel Jensen, Steffen Gliese og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar

i starten var det passionerede gratisarbejde temmelig frustrerende fordi projekter tilsyneladende ikke repræsenterede en reel værdi for opdragsgiver – indtil jeg opdagede at seriøs fakturering motiverede og forpligtede til at værdsætte yderst alvorligt – og så blev det hele meget sjovere

Eva Schwanenflügel

@ G. Gustafsdottir

Forresten har Lars Løkke Rasmussen og hans nye parti Moderaterne just samlet nok underskrifter til at blive opstillet ved det kommende folketingsvalg.

Det splitter de borgerlige partier yderligere op i fragmenterede versioner, og de Radikale kommer nok også til at mærke effekten, idet Moderaterne vil tage en del borgerligt sindede vælgere fra dem også.

Kort sagt, der vil komme ryk i meningsmålingerne efterfølgende, som selv Nye Borgerlige vil komme til at føle.

Tilbage står Mette Frederiksen og gnider sig fornøjet i hænderne.

Her er en analyse af Jarl Cordua, der opsummerer situationen:

"Moderaterne er Løkkes hævn over blå blok"
https://www.altinget.dk/artikel/moderaterne-er-loekkes-haevn-over-blaa-b...

Kære Mathilde Moestrup,
Det er let nok at forstå, at det ikke var skidesjovt at træde ind på arbejdsmarkedet som kaffebryggende, kontraktløs slave. Men hvem var det, der bestemte, at du skulle tage den uddannelse?
Det er ikke så ligetil at løse problemet med prekære akademikere, forfattere, musikere, kunstnere og andre, der har en masse værdifuldt at tilbyde, men som ingen vil betale for. Kan du forestille dig, hvordan dette problem kan løses i et kapitalistisk samfund eller i noget samfund overhovedet?

Helt præcist sagde statsministeren:
“Vi skal aflive en lidt sejlivet myte, der er ved at opstå: at det at gå på arbejde nødvendigvis skal være lystbetonet.” Statsministeren fortsatte med at sige, at det da var “dejligt”, hvis et job kunne være lystbetonet “en gang imellem”, men at det på ingen måde var det vigtigste.“
Grundlæggende er det noget vrøvl. Hvordan kan noget der er ved at at opstå være en myte? Ovenikøbet en sejlivet én af slagsen. Men tilsyneladende gælder alle kneb, når de unge lige skal have én med krabasken. Det både uforskammet og dumt. I øvrigt er krabasken afskaffet indenfor pædagogikken.

Inge Lehmann, Hanne Ribens, Marianne Jespersen, Josephine Kaldan, Inger Pedersen, Peter Knap, Herdis Weins og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Politiken skrev i mandags om nul-timers-kontrakter. 300.000 skulle være omfattet heraf.

Nok et uvæsen.

Inge Lehmann, Steffen Gliese og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Lisbet Møller:

"Grundlæggende er det noget vrøvl. Hvordan kan noget der er ved at at opstå være en myte? Ovenikøbet en sejlivet én af slagsen."

Godt set.
Djævelen er i detaljen..

Inge Lehmann, Niels østergård, Josephine Kaldan og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Maj-Britt, ja det er for groft med de såkaldte 0-timers kontrakter.

Helt uden for den berømte Danske Model er det, og mærkværdigt at det uvæsen breder sig som skimmelsvamp.

"300.000 arbejder på nul-timers kontrakter i Danmark- en gave til arbejdsgiverne"
https://www.a4arbejdsliv.dk/artikel/kortlaegning-300-000-arbejder-paa-nu...

Og:

"Hoteller og restauranter skriger på arbejdskraft:
Men over halvdelen er ansat på deltid"
https://www.a4arbejdsliv.dk/artikel/selvom-hoteller-skriger-paa-arbejdsk...

Inge Lehmann, Hanne Ribens, Carsten Munk, Maj-Britt Kent Hansen, Peter Knap og Estermarie Mandelquist anbefalede denne kommentar

"Many people say..." Det er den teknik Donald Trump benytter sig af.
Mette Frederiksens version er så åbenbart "der er ved at brede sig en holdning at...".
Skiftende borgerlige regeringer benyttede sig af "Vil skal bekæmpe den tendens at..."

Er det så muligt at konstatere at mange politikere/magthavere benytter sig af udokumenterede påstande som argumenter for deres holdning?

Nogle debattører, både her og mange andre steder mener at understøttelse er at leve "af andres penge" og der tales om gratis uddannelser.
Er det korrekt? Så vidt jeg ved betaler alle skat, også folk på overførselsindkomst, understøttelse og under uddannelse. Ja man kan måske ligefrem med en vis vægt hævde at det især er folk på på overførselsindkomst, understøttelse og under uddannelse der betaler skat.

Djævlen er som bekendt i detaljen og vi kommer ingen vegne hvis vi baserer vore debatter og politiske diskussioner på forsimplet retorik.

Vi må insistere på kompleksiteten, ellers bliver vore handlinger og holdninger baseret på en virkelighed der ganske enkelt ikke findes...

Inge Lehmann, Steffen Gliese, Carsten Munk, Inger Pedersen, Herdis Weins og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Man skal virkelig gå på line som statsminister, for kan et ord eller en sætning ikke opfattes anderledes end det er ment, for så får den ikke for lidt hos de mange. Har man været på arbejdsmarkedet i en del år, så ved man der er gode dage, gode oplevelser og de trælse, som man skal igennem. Men arbejde må man, hvis man vil have smør på brødet. Når vi har højt skattetryk, er det jo, fordi vi i den grad er et velfærdssamfund, der holder hånden under den enkelte. Nok ikke nok for nogens synspunkt, men andre mener for meget, så mon ikke vi har balancen. Man kan ikke bare kræve at få, til ønskejobbet daler ned i ens turban, så må man prøve andre jobs, og der er brug for hver og en ledig p.t.

Henrik Nielsen og Jens Christian Jensen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Helle Walther, når ordene optræder sammen med andre ord som 'pligt til at arbejde', er det svært at tolke anderledes end at MF mener, arbejdsvilkårene er underordnede, og arbejdsgiverne sætter vilkårene.

Det er muligt, hun blev misforstået, men udtalelsen var i bedste fald kluntet.

Vi havde en glimrende ordning, der gik ud på, at folk, der var på dagpenge, men som ikke kunne få et job, der svarede til deres kvalifikationer, blev aktiveret, så deres kunnen og viden kunne komme samfundet til gavn i en periode.
Af en masse pseudo-moralske grunde slap S afsted med at afskaffe det i 1994, men i praksis fortsatte det selvfølgelig, fordi det er sund fornuft - indtil Claus Hjort Frederiksen med sin proletarisering af arbejdsformidlingen endegyldigt indførte dehumaniseringen i jobcentrene.
Men vi kan bare vende tilbage til det fornuftige system, og det vil løse det problem med betaling for de prekært ansatte, som Søren Dahl påpeger.

Mikael Velschow-Rasmussen

Bare så'n lige ...

Jeg bli'r beskyldt for at medvirke til at flere vil stemme på Nye Borgerlige !
Det er selvfølgelig ikke rigtigt !

Men det er desværre nok rigtigt, at det vil komme til at blive meget værre før det måske vil blve bedre. Hvilket jeg jo også alluderer til med folks nuværende mentale og kognitive kapacitet.

Hvis det stod til mig, så flyttede vi samtlige stemmer fra Socialdemokraterne ud til Enhedslisten, helst så mange at der ikke kunne laves flertal udenom Enhedslisten.

Jeg er selvfølglig godt klar over, at dette er en utopisk drøm i et gennem-manipuleret dansk samfund. Og derfor er hele denne diskussion egentlig også bare et udtryk for en akademisk øvelse.

Så længe det er sådan, at den menige dansker er fanget i det vestlige propaganda-narrativ kaldet et liberalt demokrati - og det vil det nok forblive med at være indtil den generelle vestlige verdensorden kollapser, hvilket i øvrigt desværre nok vil ske inden længe - vil der ikke ske noget af betydning i dansk politik.

Lis'som i USA er det fuldstændig ligegyldigt, om det er den ene side eller den anden side, der er ved magten, i Danmark eksemplificeret ved Venstre vs. Socialdemokratiet og i USA eksemplificeret ved Republikanerne vs. Demokraterne. Det eneste man kan være sikker på er, at der ikke vil blive lavet om på noget som helst i forhold til det neo-liberale regime.

De "2 sider" vil forblive med at servere en række 'wedge-issues', som kan bortlede folks opnærksomhed fra det virkeligt vigtige (ie. uligheden, klimaet og bæredygtigheden), i USA har det primære eksempel længe været abort, og i DK er indvandring og identitetspolitik 2 gode eksempler (andre eksempler kunne være MeToo og land vs. by). Ydermere vil man forsøge at introducere så meget frygt/angst i befolkningen som muligt, idet specielt angst har det med at slukke for folks rationalitet, og de derved bliver nemmere at manipulere med.

Som Emma Goldman sagde:
- "If voting changed anything, they'd make it illegal".

Jeg er rimelig sikker på, at valghandlingen i Danmark på nuværende tidspunkt allerede er blevet reduceret til en fuldstændig tom gestus, som blot bli'r opretholdt som facade for vores illusion om et såkaldt demokrati.

Jeg tror den eneste vej frem er civil ulydighed nedefra.

For mere om dette læs Chris Hedges og Søren Mau, som jeg flere gange har advokeret for i dette forum.