Klumme

Det er en skrøne, at terroristerne fik ram på ironien

Det er nærmest blevet en fast etableret kendsgerning, at ironien døde med 1990’erne. Heldigvis passer det ikke helt
Synspunktet – at ironien er død – er man ofte stødt på i de seneste to årtier. Det startede såmænd allerede den 12. september 2001, hvor den canadiske klummeskribent Andrew Coyne i avisen National Post skrev: »Ironiens tidsalder døde i går.«

Synspunktet – at ironien er død – er man ofte stødt på i de seneste to årtier. Det startede såmænd allerede den 12. september 2001, hvor den canadiske klummeskribent Andrew Coyne i avisen National Post skrev: »Ironiens tidsalder døde i går.«

Alexandre Fuchs/AFP/Ritzau Scanpix

Debat
16. september 2021

I sidste uge holdt vi her på avisen et redaktionsmøde, hvor vi diskuterede, hvordan vi ville dække 20-året for terrorangrebet på World Trade Center den 11. september. Der var mange input, og mod mødets slutning sagde en af mine kolleger, som jeg i øvrigt sætter stor pris på, følgende: »Det eneste gode, der kom ud af det, var, at ironien døde.«

Mange grinede, men jeg blev faktisk lidt irriteret over det. For det passer ikke – i hvert fald ikke helt. Det kommer vi tilbage til.

Povl er Gud

Siden er den umiddelbart appellerende tese om ironiens død blevet gentaget. I de seneste år ofte med reference til den nye generation af klimabevidste unge: »Fremtiden tilhører Greta Thunberg, ikke Kirsten Birgit,« skrev den tidligere chefredaktør for Dagbladet Dagen Kresten Schultz Jørgensen i et indlæg i Berlingske i 2019.

At der er sket ændringer, er åbenlyst. 90’erne var et årti med meget få bekymringer, og det afspejlede sig i humoren, kulturen og tidsånden. Hvis næsten alt er gennemsyret af ironi, mister ironien sin kraft, og personligt er jeg glad for, at begreber som hadegaver og en nærmest religiøs dyrkelse af ting, som var ’kitsch’, ikke længere findes.

Som barn var jeg glad for Povl Kjøllers børnesange, men jeg forstod aldrig, hvorfor voksne mennesker begyndte at troppe op til hans koncerter med skilte, hvor der stod »Povl er Gud« i 90’erne. Den form for ironi må gerne dø for min skyld.

For nogle år siden skrev jeg en meget lang og stor historie om min egen brug af ironi, og hvordan den var truet af tidsånden. Så på det omtalte redaktionsmøde var der flere, der kiggede på mig og forventede en form for respons på min kollegas udsagn. Jeg sagde noget med, at den slags kommer i bølger. Ligesom AGF en gang imellem er en tur nede i 1. division og vende for så at komme tilbage i Superligaen, ville ironien også komme igen.

Men siden har jeg tænkt over det, og faktisk er det langtfra fyldestgørende. For ironien findes stadig og har altid gjort det og vil altid gøre det. Som virkemiddel er ironien så stærk, at den hverken kan dø eller forvises til 1. division, heller ikke for en kort bemærkning.

Er man i tvivl, kan man se et par afsnit af den sæsonaktuelle amerikanske tv-serie Curb Your Enthusiasm. Eller høre sommerens største hit herhjemme »Helt sikker« med den nærmest 90’er-ironiske figur Gulddreng. Og faktisk vil jeg påstå, at de fleste, der arbejder på en nogenlunde lystbetonet arbejdsplads, stadig vil have ironien som en naturlig del af hverdagen.

Kan skabe tvivl

Ironi kan også være upassende. Det er vitterligt ikke det oplagte virkemiddel at gribe til dagen efter et terrorangreb, og det er mit indtryk, at vi er blevet bedre til at dosere og bruge ironien, i takt med at bekymringerne med årene er blevet betydeligt flere.

I stilistikken skelner man mellem to former for ironi. Den stabile ironi, hvor man siger, at det er koldt, hvis det er varmt, og alle forventes at forstå, at det er ment ironisk. Og den ustabile ironi, som er mere delikat, fordi man ikke er sikker på, hvad afsenderen mener og vil.

Det er den, der skaber usikkerhed i en tekst eller en samtale. Det er især den ustabile ironi, der er truet. Ingen er i tvivl om, hvad Greta Thunberg vil, men hvad vil ironikeren egentlig? Derfor er ironien nem at slå på i en tid, som kalder på alvor og handling.

Men ironien er vigtig, måske endnu mere nu, end den var det i de ubekymrede 90’ere. Som figur kan ironien udfordre det, som umiddelbart fremstår som rigtigt. Og den kan punktere det opblæste. Ironien kan skabe tvivl og derfor også både finesse og frustration. Det kan vi slet ikke undvære, hverken i kunsten, som ville blive fladpandet, eller i hverdagen, som ville blive kedelig.

Heldigvis er ironien ikke død.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Christian de Thurah

Enig (helt uden ironi).

Håber sandelig ikke ironien er død, og/eller har ligget i dvale. Hvis alt der er sagt og gjort de sidste 20 år er 'seriøst?!' og/eller ikke rigtig har betydet noget, så har vi ikke meget at byde på og kan lige så vel gå ned i røg og damp fra norske oliefelter, mens elbilerne selvkører forvildede omkring.

Niels-Simon Larsen

Kristian Villesen: Du har i hvert fald sans for humor og ironi i Moderne tider. Altid sjovt.

Mads Kjærgård

Hvis ironien er død, så forklarer det i hvert fald, hvorfor englænderne er blevet så humørforladte! Men måske er der noget om det, folk har i høj grad mistet den humoristiske sans og kan ikke længere forstå, når nogle måske mener det modsatte af, hvad de siger. Mark Twain og Jerome K Jerome, Monty Pyton, Halløj på Badehotellet, Ja vel hr. minister synes også, at have fået en mindre tilslutningsskare! Kedeligt men forudsagt af mange science fiction forfattere, som har beskrevet det ensrettede konforme samfund i detaljen! Det er jo så også et farvel til vort nationale ikon Søren Kierkegaard, der satte ironien højt! Men ja ironi kræver overskud og det er vel ikke det, der kendetegner puritanerne! Men alvorligt er det!