omstilling

Det er trættende at tænke på klimaet, hvis dit job er en central del af problemet

Hvis vi i vores arbejdsliv arbejder for en mere bæredygtig produktion, vil flere også se kampen for klimaet som noget, de er en del af – frem for noget, der bliver påtvunget dem, skriver tømrer og fagligt aktiv i 3F Helga Mathiassen i denne klumme
Tænk, hvis man på byggepladserne og i industrivirksomhederne tog  medarbejdere med på råd for at få ideer til mere bæredygtig produktion og mindre materialespild.

Tænk, hvis man på byggepladserne og i industrivirksomhederne tog  medarbejdere med på råd for at få ideer til mere bæredygtig produktion og mindre materialespild.

Emilie Lærke Henriksen

Debat
30. september 2021

»Klimaet er sådan noget, den øvre middelklasse går op i.«

Den kommentar fik jeg på Facebook, da jeg i et debatindlæg havde skrevet, at vi burde droppe yderligere olieboringer i Nordsøen. Og det er egentlig paradoksalt. For konsekvenserne af klimaforandringerne rammer jo os alle. Men nogle føler sig mere truet af de forandringer, den grønne omstilling fører med sig, end andre. Et afgørende spørgsmål er derfor, hvordan man gør den omstilling til et fælles projekt og inddrager alle folk med den viden og ekspertise, de har.

Selv om de fleste efterhånden mener, at vi skal gøre noget for at bremse klimakatastrofen, er der stadig meget modstand mod den konkrete omstilling. Og desværre ikke kun fra store virksomheder med økonomiske interesser. De seneste år er opførelse af vindmøller og solceller blevet bremset af lokale protester flere steder i landet.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Ingeborg Hesselager

Her et bidrag fra virkeligheden. Byggebrancen må have en sikker førsteplads i at modarbejde genbrug og genanvendelse. Som medlem af ”Roskilde klunserlaug” bestormer jeg alle byggeaffaldscontainere jeg møder på min vej og det er ikke småting jeg finder, nye døre,vinduer,vaske og toiletter- for ikke at nævne halve ruller tagpap, undertag,kobberledninger, tagrender, isolering mv. –tilsyneladende smidt ud, fordi det var forkerte mål eller måske en enkelt skramme eller to. Mange andre håndværk betragter det som en fornærmelse, hvis man foreslår at de anvender brugte materialer, jeg har selv oplevelser med 2 så oplagte faggrupper som smede og brolæggere. Så man må ønske Helga held og lykke i forhold til at holdningsændre sine kollegaer- der er virkelig noget at gå i gang med.-Peter V.Johansen

erik pedersen, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, Bjarne Jensen og Marianne Jespersen anbefalede denne kommentar
Marianne Jespersen

Et vigtigt debatindlæg. Det rammer både ind i eksemplet med den " goé socialrådgiver på jobbet" - ad indlægget om farvel til et mishandlende jobcenter system. Og spørgsmålet "om du il skubbe skamlen væk under den dødsdømte" om den iranske film.
Spørgsmålet er om det personlige moralske og etiske ansvar, og hvorfor vi har en samfundsstruktur- mekanisme, der gør det så forbandet svært at handle grundlæggende rigtigt både i forhold til andre mennesker og i forhold til verdens klimabalance.
Helga peger på en ikke uvæsentlig del af svaret: Ændringer i systemet for mere indflydelse og medbestemmelse. mere sikkerhed og tryghed ved at handle og gøre de relevante moralske og etiske rigtige valg til de nemme og sikre valg, Og så skader det absolut heller ikke hvis der er en lønmæssig eller karrieremæssig belønning udover den med at kunne sove bedre om natten og se sine børn i øjnene.
Endelig det personlige valg - bør ikke være et individuelt valg med omkostninger, men de manges lette valg sammen. Det kræver andet og mere end en af de politiske såkaldte " reformer" . Man fristes til at sige revolution for retfærdighed, lighed og fællesskab

erik pedersen, Eva Schwanenflügel og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar

Helga Mathiassen - du er en gave for den grønne omstilling.
For det er dig jo og de andre praktisk begavede mennesker, der besidder den største viden om, hvor nemt det i virkeligheden er at forlade menneskehedens praksis, som vi har udviklet gennem den industrielle revolution.
I mine øjne med min erfaring er bliver I den stærkeste drivkraft i den grønne omstilling. Derfor læser jeg med særlig interesse dine indlæg i klimadebatten.