Læserbrev

Transportministeren mener, at infrastrukturplanen er god for klimaet. Det er ikke tilfældet

Det er rigtigt, at der er afsat mange midler til kollektiv trafik i den nye infrastrukturplan. Men det gør bestemt ikke aftalen grøn – CO2-reduktionen gennem planen er forsvindende lille i forhold til målet om en 70-procents reduktion i 2030, skriver klimaaktivist Jan Søndergaard i dette debatindlæg
Det er rigtigt, at der er afsat mange midler til kollektiv trafik i den nye infrastrukturplan. Men det gør bestemt ikke aftalen grøn – CO2-reduktionen gennem planen er forsvindende lille i forhold til målet om en 70-procents reduktion i 2030, skriver klimaaktivist Jan Søndergaard i dette debatindlæg

Mia Mottelson

Debat
29. september 2021

Transportminister Benny Engelbrecht kommenterer i et indlæg i Information den 23. september på en kronik bragt i Information den 22. september, der handlede om muligheden for at få flere passagerer tilbage i den kollektive trafik efter corona. Engelbrecht udtrykker først håb om, at danskerne vil vende tilbage til busser, tog og metro.

»Ingen må være i tvivl om, at regeringen prioriterer den kollektive trafik,« lyder det fra transportministeren, der som sit helt afgørende argument henviser til infrastrukturplanen, som blev vedtaget før sommeren. Her fylder den kollektive transport mest og er derfor »en god løsning for både rejsende, for samfundet og for klimaet«.

Det er korrekt, at der i infrastrukturplanen er afsat flere midler til kollektiv trafik end til veje. Men når Engelbrecht afslutter med, at det også er en god aftale for klimaet, så ville det klæde ham at oplyse læserne om, at den danske CO2-udledning fra transportsektoren kun vil falde med cirka 0,34 procent årligt med planen. Dermed bidrager den uendelig lidt til den aftalte målsætning om en samlet dansk CO2-reduktion på 70 procent i 2030 – som i øvrigt bør opjusteres.

Jan Søndergaard er pensionist og klimaaktivist

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Morten Lund

Ministeren burde tage ansvar for den kollektive trafik taber passagerer på bekostning af privatbilisme. Han øser penge på motorveje, der på alle måder er skadelige for natur, miljø og CO2, mens den kollektive sektor fordyres F.eks. med opskruning af pensionistprisen fra 580 til 890 kr. for et tremåneders kort med mere begrænset område og spærretid, på visse linier.
Han er en skændsel for det kollektive og chef for det dårligste og dyreste system i hele Europa !

Vores regering er den grønne elefant i rummet. Det er tragisk og utilgiveligt

Mvh Hanne Pedersen