Læserbrev

Man skulle ikke tro, der var lægemangel med de krav, vi stiller til udenlandske læger

Rigide krav og lange køer til prøver, der er intensiveret under corona, gør det unødigt vanskeligt for udenlandske læger at opnå autoritasion i Danmark. Konsekvensen kan være inddragelse af opholdstilladelsen, og det er uværdigt, skriver pensionist Ruth Mikel Jensen i dette debatindlæg
Rigide krav og lange køer til prøver, der er intensiveret under corona, gør det unødigt vanskeligt for udenlandske læger at opnå autoritasion i Danmark. Konsekvensen kan være inddragelse af opholdstilladelsen, og det er uværdigt, skriver pensionist Ruth Mikel Jensen i dette debatindlæg

Mia Mottelson

Debat
10. september 2021

Mangler vi læger? Når jeg ser det forhindringsløb, læger fra lande uden for EU, Norden og EØS bliver stillet over for i forsøget på at opnå autorisation, kunne jeg, hvis jeg ikke vidste bedre, tro, at svaret var nej.

Jeg kender læger, der efter at have knoklet i fire-fem år for egen regning, har fået inddraget deres opholdstilladelse, fordi de har været for lang tid om at opfylde de krav, der stilles. Det gør mig gal på deres vegne.

Jeg bliver også gal, når jeg ser, hvordan det går læger, som er lykkedes med at komme så langt, at de blot mangler en evalueringsansættelse, som er det sidste krav til en fast stilling. Når de søger uden den, bliver de igen og igen mødt med beklagende afslag på de hospitaler, de henvender sig til.

Nogle krav er rimelige. De udenlandske læger skal først bestå dansk på 9.-klassesniveau med en karakter over syv, men derefter starter forhindringsløbet.

Eksempelvis skal lægerne bestå to fagprøver på Københavns Universitet, hvor problemet er, at myndighederne ikke sikrer et tilstrækkeligt antal pladser. Der er kø til prøverne, hvilket selvfølgelig medfører forsinkelser.

Fra marts 2020 er problemet blevet yderligere forværret, da corona har betydet aflysning af prøver. Det samme gælder det efterfølgende krav om at bestå et kursus i sundhedslovgivning.

Jeg ved ikke, hvor mange læger det drejer sig om, men som frivillig danskunderviser i Mentornetværk Esbjerg-Vardes sprogcafé kender jeg tre, der i år har fået inddraget opholdstilladelsen.

Begrundelsen er, at de ikke har bestået prøverne inden for normeret tid.

Jeg frygter således, at det drejer sig om mange læger, der har investeret både penge og årsarbejde for derefter at blive smidt ud sammen med deres familier.

Lige nu kæmper en udenlandsk læge, jeg kender, for at få en evalueringsansættelse. Hun har de seneste tre måneder sendt ansøgninger og besøgt hospitaler over hele landet, men indtil videre forgæves.

Hospitalerne følger i første omgang en liste, hvor kun nyudklækkede, autoriserede danske læger figurerer. De udenlandske læger må selv finde ud af det og kommer bagerst i køen.

Når vi mangler læger, er det mig komplet ubegribeligt, at Sundheds- og Ældreministeriet og Styrelsen for Patientsikkerhed ikke sørger for at rydde alle sten af vejen for de udenlandske læger.

Det kan ikke være svært at sikre, at de nødvendige ressourcer er til rådighed. Jeg mangler ord for den behandling, som de ansvarlige myndigheder udsætter udenlandske læger i Danmark for.

Ruth Mikel Jensen er pensionist

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Den officielle politik herhjemme er præget af mistillid til fremmede diplomer, I vores påtagede beskedenhed og fremstilling af, at vi alle er ligeværdige, er vi arrogante som bare pokker overfor det, der ligger udenfor vores umiddelbare forståelse.
Desuden har vi i halvandet år levet med en corona-politik, hvor man har presset og udnyttet sygehuspersonalet i ekstrem grad, samtidig med at man har sendt millioner af kroner ud til højre og venstre til virksomhedsstøtte og vacciner og vaccinekampagner. Og pludselig er der ingen penge til det sygehuspersonale, der har knoklet og ligget på knæ i månedsvis for at hjælpe alle, der havde behov. Pludselig er vi tilbage i arrogancen og ligegyldigheden overfor det sygehusvæsen, der bærer dansk velfærd. Er det ikke netop nu, vi skal have alle, der vil være læge og sygehuspersonale på banen, behandle dem med respekt, og give dem adgang, der ønsker det og har kvalifikationerne, selvom de komme udefra?

Henrik Plaschke

Dette regulære danske benspænd kan passende kontrasteres til, hvordan Frankrig har behandlet udenlandsk personale i sundhedssektoren.

I den britiske avis The Guardian har man netop kunnet læse om, hvordan den franske regering tildeler statsborgerskab til udlændinge bosat i Frankrig, som har spillet en rolle i kampen mod Covid 19. Det drejer sig om sundhedspersonale, men også om fx rengøringspersonale beskæftiget i sundhedssektoren. Det kunne den danske regering jo også gøre i stedet for at vanskeliggøre livet for udenlandske læger.

Idéen er hermed til fri afbenyttelse!

https://www.theguardian.com/world/2021/sep/09/france-grants-citizenship-...