Læserbrev

Hvis jeg skal vente 19 uger på gratis psykologhjælp, vil jeg hellere selv betale

Det er godt, når vi sender et signal om, at vi som samfund tager psykiske lidelser alvorligt, men skidt, når ventetiden som følge af den gratis psykologhjælp stiger til 19 uger. Hvis det er alternativet, vil jeg trods mit studiebudget hellere selv betale, skriver politisk formand for Liberal Alliances Ungdom, Amalie Jensen i dette debatindlæg
Det er godt, når vi sender et signal om, at vi som samfund tager psykiske lidelser alvorligt, men skidt, når ventetiden som følge af den gratis psykologhjælp stiger til 19 uger. Hvis det er alternativet, vil jeg trods mit studiebudget hellere selv betale, skriver politisk formand for Liberal Alliances Ungdom, Amalie Jensen i dette debatindlæg

Mia Mottelson

Debat
1. oktober 2021

Jeg er en af de heldige unge mellem 18 og 24 år, der er omfattet af ordningen om gratis psykologhjælp, hvis jeg skulle få brug for det. Eller nej vent, nærmere en af de uheldige unge. Ventetiden er nemlig på over 19 uger i Nordjylland, hvor jeg bor.

Den rekordlange ventetid er et produkt af et fejlslagent forsøg på at udbyde psykologhjælp gratis.

Problemet opstår, når Folketingets beslutning om gratis psykologhjælp ikke bliver efterfulgt af, at regionerne vil ansætte flere psykologer.

Danske Regioner havde sidste år 28,5 millioner kroner tilovers, der var tiltænkt psykologhjælp. Det er dermed ikke penge i regionerne, der mangler. Tværtimod giver Danske Regioner skylden videre og siger, at ansvaret ligger hos den enkelte psykolog med ydernummer, der skal begynde at tage flere patienter.

Er vores psykiske sundhed ikke for vigtig til den slags politisk fnidder om, hvem der bør gøre hvad?

Eksperter på området peger på, at det er afgørende med en tidlig indsats, da det i sidste ende vil gøre behandlingsforløbet kortere. Lang ventetid vil ofte forværre den psykiske tilstand hos patienten, hvilket kan få alvorlige konsekvenser som for eksempel selvmordstanker.

På papiret ser det godt ud at indføre gratis psykologhjælp til unge. Det sender et stærkt signal om, at vi som samfund skal tage psykisk sygdom alvorligt. Men er det egentlig at tage psykiske lidelser alvorligt, når ventetiden samtidig bliver presset op til gennemsnitligt 3,5 måneder?

Personligt ville jeg foretrække den brugerbetaling, der var tidligere, hvis det samtidig betød, at jeg ikke skulle vente i over 19 uger på at få hjælp. Og det er ikke, fordi jeg som studerende svømmer i penge.

Det skyldes rettere, at jeg til enhver tid hellere vil investere i min egen sundhed frem for at havne i det limbo, som ventetiden på psykologhjælp er i dag.

Amalie Jensen er politisk formand for Liberal Alliances Ungdom

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

morten bech kristensen

Argumentationen er et eksempel på manipulation af læseren.

Forfatteren forsøger at få tilslutning hos læserne til at tro, at et givet 'fænomen' (politisk beslutning om gratis psykologhjælp til en bestemt målgruppe) *fører til* et andet 'fænomen' (lange ventetider, mere psykologisk lidelse).

Sagen er, at det er det mellemliggende 'fænomen' (politiske bryderier mellem Dansk Psykologforening og Regionerne), som forfatteren (arrogant/uvidende?) benævner "politisk fnidder", der er *årsagen* til det andet 'fænomen'.

Det er da godt (for forfatteren selv), at hun selv havde råd til egenbetaling i den gamle psykologordning. Mon det var SAXO-bank, der finansierede det? ;-)

Det er en fejlslutning (post hoc, ergo propter hoc), der skal få det til at se ud som om de partier, der tog en beslutning, har medført forværring for en gruppe i befolkningen, men virkeligheden er mere kompleks end som så.

Dansk Psykologforening har kvantitativt belæg for at sige, at det ikke er hos psykologer at 'aben' skal placeres.

Thomas Tanghus, David Zennaro, Eva Schwanenflügel og erik pedersen anbefalede denne kommentar